MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Nr 2 missade jag att berätta när jag skjutsade sist. Lade nästan ner hojen efter första stoppskylten. 😅
Lyckades trycka upp ekipaget på 300kg + passagerare i sista sekunden.

Permalänk
Medlem

Med passagerare har det hittills gått bra, men jag höll på att tappa hela skiten nedför en saftig backe 15 minuter efter att jag köpt den för 7 år sedan.

Stannade vid vägkanten för att rätta till den för lilla hjälmen, och när jag satte ned foten bredvid asfalten var det mjukt.. för mjukt. Började att tippa hela hojen (50 kg tyngre än körskolans, den enda jag då hade kört) i slow motion men lyckades under ett Hulk-vrål parera det stundade fallet i sista stund.

Därefter tappade jag hojen två gånger och åkte omkull en gång det första året... Men det är en Anna story heh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Jag var på MC-Mässan när den var i Malmö för någon vecka sen. Tyckte absolut att det var värt 120kr, riktigt trevlig dag!
Provkörde Energicas el-hojar, Tracer 9 GT, Ducati Multistrada bl.a.
Kan varm rekommendera det!

Letar så smått efter mc-jeans så tar gärna emot tips om någon har erfarenhet!

Har två par Rev’it och väldigt nöjd, ena vattentät i 3 lager som varit med i många år, färgen har tunnats ut lite och enstaka dekorativ söm som gått upp men annars felfria. Dom har nya modeller som är CE märkta upp till AAA.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Därefter tappade jag hojen två gånger och åkte omkull en gång det första året... Men det är en Anna story heh

Att höra sånt gör mig lite nervös.

Jag har kört sedan 2019 men fortfarande inte tappat eller lagt ned, det "värsta" jag har gjort var ett motorstopp vid en bensinstation när jag trodde jag hade neutral men låg i andra växeln.
Känns som att jag samlar karma in för ett horribelt missöde :/

Ni andra, hur många gånger har ni tappat eller lagt ned hojen?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Var nära en gång, för 14 år sen ungefär, om jag minns rätt.
Hade precis fått körkortet. Körde långsamt på en mindre gata i Göteborg. En idiot till bilist såg mig inte utan körde rätt ut från parkeringen vid sidan. Han får plötsligt syn på mig när jag kommer mot hans sida och han stannar mitt i min väg. Jag panikbromsar och får stopp knappt 2 meter från hans bil. Hade inte riktigt koll på när jag faktiskt stannade så cykeln började tippa och kom ganska långt innan jag fick ut benet, lyckades precis lyfta upp den som tur var

Det var nog enda gången. Brukar vara riktigt försiktig när jag leder, eller ska parkera vid vägen.

Edit: En annan near-miss var när bakhjulet släppte i en rondell en gång. Det var inte så dramatiskt men hade nog inte speciellt mycket marginal, kom som en total överraskning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Jag har kört sedan 2019 men fortfarande inte tappat eller lagt ned, det "värsta" jag har gjort var ett motorstopp vid en bensinstation när jag trodde jag hade neutral men låg i andra växeln.

Övningskört sedan 2019 (tog kortet 2020). Fått ett par motorstopp men sånt händer.
Däremot så när jag övningskörde och skulle svänga så vart det grus och hela bakändan av hojen flög åt sidan men lyckades hålla mig uppe. Dem bakom blev lagom paffa att jag inte ramlade.
Annars varit två liknande gånger med lite för snabbt(lagom hastighet i vanliga fall) i en sväng där det låg grus.

Varit nära på att tappa MC 2 gånger sedan dess men inte lyckats än.
Shit happens, gäller bara att öva och vara mentalt redo så har man bästa möjlighet att avvärja faran.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nytt år, ny MC!

Tuono V4 1100 Factory ’Ultra Dark’
Super-nöjd!
Denna behåller jag nog ett tag.

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Tjenare, tänkte höra om där är någon som är ägare eller har varit till en ducati streetfighter v4s och har tips om försäkring? Har gått och varit intresserad av en sedan den släpptes men har fått släppa tanken då försäkringen inte ens är att tänka på. Sista jag kollade var det 45k om året för mig som 27åring (är 28 nu). Men när senaste sp modellen släpptes känns det som jag måste skaffa en.

Tacksam för framtida svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxsauna:

Tjenare, tänkte höra om där är någon som är ägare eller har varit till en ducati streetfighter v4s och har tips om försäkring? Har gått och varit intresserad av en sedan den släpptes men har fått släppa tanken då försäkringen inte ens är att tänka på. Sista jag kollade var det 45k om året för mig som 27åring (är 28 nu). Men när senaste sp modellen släpptes känns det som jag måste skaffa en.

Hade en Streetfighter V4s år 2020-2021
Med akrapovic såklart

12000:- hel/hel
Svedea märkesförsäkring (du får bättre pris när ÅF fixar)
Var då 30år och söder om Göteborg.

Underbar hoj. Den ogillar att åka långsamt.
Känns inte ens som om motorn anstränger sig på 13.000rpm och fortsätter lätt till 300km/h

140 på 1an…
Och

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Skrivet av Maxsauna:

Är du 30 år eller över är Svedeas Märkesförsäkring som ÅF kan tekna åt dig det bästa alternativet. Vänta två år med köp skulle jag säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Det är väl inte hela världen att göra misstag - Ja, det är pinsamt. Ja, man skäms och tänker på det ett tag. Ja, det kostar både pengar och självförtroende. Men det är i slutändan ett rullande fordon och inte ett museum-objekt vilket kommer att resultera i slitage, och i värsta fall olyckor. Det viktiga är att man själv inte får några permanenta skador.

Men med det sagt så är det ju bra och skickligt att aldrig skada sin hoj, så länge det inte sker på bekostnad att man kör runt nervös, stel och avhåller sig från att utvecklas.

Att jag tappade hojen var rent klantigt, alla gånger i samband med parkering. Det var en stor och tung hoj för en nybörjare och ibland var det för trångt, för mycket lutning etc.

När jag åkte omkull var på KNIX (~kurvträning) med SMC, väldigt kurvig bana. Fick bakhjulssläpp i en tight högerkurva i typ 30-40 km/h. Jag klarade mig utan några skador, hojen fick rätt saftiga repor (lagat nu). Vet fortfarande inte vad det berodde på, inget uppenbart. Men visst, jag var lite väl kaxig första året med körkort.

Kanske bra att jag körde omkull där istället för mycket snabbare på landsväg, men det sitter fortfarande kvar i bakhuvudet -känslan av att det bara släpper i en kurva. Inte lika illa nu som åren efter kraschen, men har mycket potential att växa gällande kurvtagning fortfarande:) men man får ta ett moment i taget och undvika att köra över sin förmåga, så kommer kraschen förr eller senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Inte lyckats dra dit än som tur är men det har varit nära ett par gånger.

Standard på våren när man ska stanna någonstans och inte tänker på att det är grus/sand på gatan. Mc skor har ju inte vanligtvis nåt vidare grepp på sånt underlag.

Låg på en landsväg o körde när jag mötte en bil som blinkade med hellyset på mig, trodde jag hade glömt stänga av min blinkers och kollade ner på tanken där displayen är. När jag kollar upp igen är ett rådjurskid nån meter in på vägen från högersidan ca 5m framför mig. Lyckligtvis vände den på en femöring och försvann in i buskaget igen.
Hann inte ens bromsa innan jag var förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

I slutet av februari för två år sedan snurrade jag runt. Gled ur en rondell i runt 70 km/h väldigt lugnt och kontrollerat med jämn gas och sen såg jag hojen i fel riktning medans jag var i luften.

Tydligen så var där väldigt finkornig sand från ett bygge i närheten som låg som ett täcke över vägbanan. Detta såg man tydligt från andra hållet men inte från mitt håll på grund av solen. Detta i kombination med kalla däck och en lätt håla i vägbanan som gjorde att fjädringen sköt ifrån ledde till att bakhjulet helt enkelt hade noll grepp och hela hojen svängde 180 grader och kastade av mig på under en sekund. Inte en chans att korrigera.

Egentligen ser jag inte vad jag som förare kunde gjort bättre annat än att skippat att köra när temperaturen är under 10 grader (Det var 8 grader och sol). I övrigt fick man respekt att man inte är i kontroll av externa faktorer och att olyckor händer när man minst anar = Alltid full utrustning.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Jag har inte vurpat annat än med trafikskolans hoj under bromsövning för typ 15 år sedan. Men Aprilian har vält två gånger, en gång pga att sidostödet sjönk genom varm asfalt en sommardag, och en gång blåste den omkull. Jag har sedan dess uppgraderat det feldesignade sidostödet till ett med bättre vinkel mot marken.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skylar7s:

I slutet av februari för två år sedan snurrade jag runt. Gled ur en rondell i runt 70 km/h väldigt lugnt och kontrollerat med jämn gas och sen såg jag hojen i fel riktning medans jag var i luften.

Tydligen så var där väldigt finkornig sand från ett bygge i närheten som låg som ett täcke över vägbanan. Detta såg man tydligt från andra hållet men inte från mitt håll på grund av solen. Detta i kombination med kalla däck och en lätt håla i vägbanan som gjorde att fjädringen sköt ifrån ledde till att bakhjulet helt enkelt hade noll grepp och hela hojen svängde 180 grader och kastade av mig på under en sekund. Inte en chans att korrigera.

Egentligen ser jag inte vad jag som förare kunde gjort bättre annat än att skippat att köra när temperaturen är under 10 grader (Det var 8 grader och sol). I övrigt fick man respekt att man inte är i kontroll av externa faktorer och att olyckor händer när man minst anar = Alltid full utrustning.

Vad var det för rondell där man kan hålla 70? Ganska stor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Finns många rondeller där 70 är helt ok, iaf i bil. Vet inte supermånga där jag skulle hålla den farten på en MC dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Det sägs att det finns de som redan har lagt ner sin hoj, och de som kommer att lägga ner den.

Snitt en gång per år blir det för mig tyvärr. Senast så glömde jag kättingen i bakdäcket så jag fick ett ganska abrupt stopp precis där det var en grop i gräset. Har aldrig riktigt skadat något på hojen när det har hänt utan det har alltid gått lugnt och långsamt samt så tar kraschpuckarna i backen så inga kåpor blir repade.

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det klassiska efter ca 1v, glömde låset i bromsskivan fram. Som tur var skulle jag göra en u-sväng så hade typ lägre fart än krypfart men iom full styrvinkel när låset tog i så lyckades jag inte parera plus blev så överraskad så fattade ingenting så hojen välte.
Inte en enda skråma dock som tur var, men kommer aldrig mer glömma låset efter att ha gjort det en gång

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Låg i 70 ur rondellen, höll väl 50 i själva rondellen. Finns många rondeller dock där det går att hålla 100+ dock

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta postats tidigare men skadar inte att upprepas.
När jag tog kortet fick jag mycket hjälpa av dessa videos, mycket matnyttig info och tips.

https://mc-jakten.se/spara-tid-mc/
https://www.youtube.com/user/mcjakten

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag vet inte om detta postats tidigare men skadar inte att upprepas.
När jag tog kortet fick jag mycket hjälpa av dessa videos, mycket matnyttig info och tips.

https://mc-jakten.se/spara-tid-mc/
https://www.youtube.com/user/mcjakten

Precis, jag köpte detta under vintern! Super bra och jag var väl förberedd inför våren sedan.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Vält har jag gjort fler gånger än jag minns. Aldrig lagt ner hojen i någon form av fart, men jag har kört av vägen två gånger. Båda gångerna på grusväg, 90 grader sväng och snedlutning på vägbanan åt fel håll, dvs utåt kurvan. Fart var såklart en bidragande faktor också, det är det alltid ^^.

I ena fallet åkte jag ut på ett kalhygge, i andra fallet ner i ett 1,5-2m djupt dike. I båda fallen höll jag hojen upprätt tills den stod still och kunde kliva av. Sen var det ett helvete att komma upp på vägbanan igen. Fick ta hjälp av förbipasserande båda gångerna. I fallet med diket var det bredvid en bondgård och den snälla bonden lyfte ut den med traktorn xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag loggade in, dags för Citera Flera os-guld!

Skrivet av Chade:

Nr 2 missade jag att berätta när jag skjutsade sist. Lade nästan ner hojen efter första stoppskylten. 😅
Lyckades trycka upp ekipaget på 300kg + passagerare i sista sekunden.

Mjo, tog det väldigt långsamt och tydligt att den inte skulle röra sig alls vid stopp, och absolut inte försöka sätta ned foten eller kliva av vid stopp utan att blivit tillsagd!

Skrivet av Levan:

Med passagerare har det hittills gått bra, men jag höll på att tappa hela skiten nedför en saftig backe 15 minuter efter att jag köpt den för 7 år sedan.

Stannade vid vägkanten för att rätta till den för lilla hjälmen, och när jag satte ned foten bredvid asfalten var det mjukt.. för mjukt. Började att tippa hela hojen (50 kg tyngre än körskolans, den enda jag då hade kört) i slow motion men lyckades under ett Hulk-vrål parera det stundade fallet i sista stund.

Phew, bra att du har klarat dig!
"Anna Story" är vad jag skulle råka ut för om frun som heter Anna får för sig att göra något oväntat under en tur för två xD

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Övningskört sedan 2019 (tog kortet 2020). Fått ett par motorstopp men sånt händer.
Däremot så när jag övningskörde och skulle svänga så vart det grus och hela bakändan av hojen flög åt sidan men lyckades hålla mig uppe. Dem bakom blev lagom paffa att jag inte ramlade.
Annars varit två liknande gånger med lite för snabbt(lagom hastighet i vanliga fall) i en sväng där det låg grus.

Varit nära på att tappa MC 2 gånger sedan dess men inte lyckats än.
Shit happens, gäller bara att öva och vara mentalt redo så har man bästa möjlighet att avvärja faran.

Samma här! 2019 övningskörning och 2020 kort
Har aldrig haft problem med grus på asfalt, men då räknar jag med att det kan finnas grus lite varstans, och anpassar hastighet efter det, Dock sett en person flyga runt vid grus på en asfalterad väg. Gav mig ännu mer motivation att vara försiktig.

Skrivet av Levan:

Det är väl inte hela världen att göra misstag - Ja, det är pinsamt. Ja, man skäms och tänker på det ett tag. Ja, det kostar både pengar och självförtroende. Men det är i slutändan ett rullande fordon och inte ett museum-objekt vilket kommer att resultera i slitage, och i värsta fall olyckor. Det viktiga är att man själv inte får några permanenta skador.

Men med det sagt så är det ju bra och skickligt att aldrig skada sin hoj, så länge det inte sker på bekostnad att man kör runt nervös, stel och avhåller sig från att utvecklas.

Att jag tappade hojen var rent klantigt, alla gånger i samband med parkering. Det var en stor och tung hoj för en nybörjare och ibland var det för trångt, för mycket lutning etc.

När jag åkte omkull var på KNIX (~kurvträning) med SMC, väldigt kurvig bana. Fick bakhjulssläpp i en tight högerkurva i typ 30-40 km/h. Jag klarade mig utan några skador, hojen fick rätt saftiga repor (lagat nu). Vet fortfarande inte vad det berodde på, inget uppenbart. Men visst, jag var lite väl kaxig första året med körkort.

Kanske bra att jag körde omkull där istället för mycket snabbare på landsväg, men det sitter fortfarande kvar i bakhuvudet -känslan av att det bara släpper i en kurva. Inte lika illa nu som åren efter kraschen, men har mycket potential att växa gällande kurvtagning fortfarande:) men man får ta ett moment i taget och undvika att köra över sin förmåga, så kommer kraschen förr eller senare

Helt klart inte jordens undergång, det är pga olyckor vi har en massa skydd och försäkring!

Skulle inte säga att jag är varken stel eller nervös, men varje gång jag kör har jag det i huvudet att "vad kan hända" och försöker anpassa min körning efter det. Mitt mål när jag tar en tur är att komma hem, och såklart ha kul på vägen!

Ja jag har också kört lite på bana och känner att det vore enklare att köra lite för fort/luta lite för mycket etc än på vägen. Försöker att sakta bli snabbare, men utan att gå utanför vad jag är bekväm med. Tror att man ska fokusera på sig själv vid t.ex knix och inte bry sig om hur andra kör. Känn på gränserna, men tryck inte på dem.

Skrivet av Chade:

Inte lyckats dra dit än som tur är men det har varit nära ett par gånger.

Standard på våren när man ska stanna någonstans och inte tänker på att det är grus/sand på gatan. Mc skor har ju inte vanligtvis nåt vidare grepp på sånt underlag.

Låg på en landsväg o körde när jag mötte en bil som blinkade med hellyset på mig, trodde jag hade glömt stänga av min blinkers och kollade ner på tanken där displayen är. När jag kollar upp igen är ett rådjurskid nån meter in på vägen från högersidan ca 5m framför mig. Lyckligtvis vände den på en femöring och försvann in i buskaget igen.
Hann inte ens bromsa innan jag var förbi.

Ouch, tur att det inte blev värre än så. Har tack och lov inte sett mer än rävar och harar på vägen, men bromsar ändå in direkt. Vore nog mindre kul att köra över en hare, även i lägre hastighet.

Skrivet av Skylar7s:

Alltid full utrustning.

Absolut, jag kör inte 1km till ICA utan att dra på mig allt... Plus min neongröna reflexväst :>

Skrivet av Halogen:

Jag har inte vurpat annat än med trafikskolans hoj under bromsövning för typ 15 år sedan. Men Aprilian har vält två gånger, en gång pga att sidostödet sjönk genom varm asfalt en sommardag, och en gång blåste den omkull. Jag har sedan dess uppgraderat det feldesignade sidostödet till ett med bättre vinkel mot marken.

Ah, jag kör med en sidstödsplatta när jag parkerar, fungerat t.om på sand. Och billig!

Skrivet av Lehto:

Jag gjorde det klassiska efter ca 1v, glömde låset i bromsskivan fram. Som tur var skulle jag göra en u-sväng så hade typ lägre fart än krypfart men iom full styrvinkel när låset tog i så lyckades jag inte parera plus blev så överraskad så fattade ingenting så hojen välte.
Inte en enda skråma dock som tur var, men kommer aldrig mer glömma låset efter att ha gjort det en gång

Oj, kör också med lås i skivan, men tänker igenom allt flera gånger innan jag kör iväg, dock känns det alltid som om jag har glömt något, även om jag inte har det xD

Skrivet av Anaii:

Vält har jag gjort fler gånger än jag minns.

Hur och när brukar du välta? Bra att tänka på tips tänker jag

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Samma här! 2019 övningskörning och 2020 kort
Har aldrig haft problem med grus på asfalt, men då räknar jag med att det kan finnas grus lite varstans, och anpassar hastighet efter det, Dock sett en person flyga runt vid grus på en asfalterad väg. Gav mig ännu mer motivation att vara försiktig.

Haha ja, men när det är en helt grusfri väg och sedan helt plötsligt en 2x2 meter fläck med sand/finkornigt grus och det inte syns pga solen så är det svårt att tänka i förväg. Fick bli en skarp inbromsning fram till gruset och sedan släppa för att rulla igenom och hoppas. Hade kanske 2 sekunder av aktiv bromsning innan jag nådde gruset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har vart sugen att ta MC kort i flera år nu men det har aldrig blivit av. Tanken är att ta kort för tung MC och sen köpa en 125CC eller en supermotard (pendlarhoj inom stan). Problemet är att det är så dyrt att köra helt via trafikskola, och jag känner ingen som aktivt kör MC som kan öva med mig. Är det någon som har bra råd gällande detta eller har ett bra estimat på vad det hade kostat att göra allt genom körskola? Är 29 nu och har inte kört något 2-hjuligt (förutom cykel) sedan jag sålde min Reiju Drac när jag var 18

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Jag har vart sugen att ta MC kort i flera år nu men det har aldrig blivit av. Tanken är att ta kort för tung MC och sen köpa en 125CC eller en supermotard (pendlarhoj inom stan). Problemet är att det är så dyrt att köra helt via trafikskola, och jag känner ingen som aktivt kör MC som kan öva med mig. Är det någon som har bra råd gällande detta eller har ett bra estimat på vad det hade kostat att göra allt genom körskola? Är 29 nu och har inte kört något 2-hjuligt (förutom cykel) sedan jag sålde min Reiju Drac när jag var 18

Mitt kort 2020 kostade ~24k totalt. allt på skolan med en uppskrivning och uppkörning.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Hur och när brukar du välta? Bra att tänka på tips tänker jag

I mitt fall handlar det mycket om hög och tung hoj. 240kg, når ner med tårna om jag sitter grensle. Börjar den välta av någon anledning, vilket kan vara ojämn mark när man stannar eller att man inte håller balans i någon tricksig manöver i låg fart, så finns det inte en chans att jag håller emot den. Det är bara att släppa och hoppa av så man inte fastnar under den.

Crash bars finns av en anledning på adventure hojar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Mitt kort 2020 kostade ~24k totalt. allt på skolan med en uppskrivning och uppkörning.

Tack för svar! Det känns ganska dyrt, hur många lektioner var det och hade du någon tidigare erfarenhet av 2-hjuligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Om du använder facebook så finns det grupper där man kan fråga efter folk som kan hjälpa dig att övningsköra. Dock så måste man ha egen hoj för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Tack för svar! Det känns ganska dyrt, hur många lektioner var det och hade du någon tidigare erfarenhet av 2-hjuligt?

Börja med https://mc-jakten.se/
Den är till stor hjälp och får dig motiverad och sugen på att ta tag i det. I land är steget att ta sig till en körskola stort/jobbigt. Mc-jakten är väl värt pengarna.

Visa signatur