Köpråd: Bränslesnål bil för längre resor (Budget 55 000kr)

Permalänk

Köpråd: Bränslesnål bil för längre resor (Budget 55 000kr)

Jag planerar att köpa en bil inför sommaren då längre bilresor står på schemat. Då en hel del mil kommer att avverkas är det i mina ögon önskvärt med låg förbrukning. Då jag i övrigt inte har något större behov av bil utöver eventuella resor till landställen så är det oklart om jag kommer att behålla den efter sommaren. Om jag gör det kommer den nog att stå avställd för det mesta.

Som absolut mest kan jag tänka mig att gå upp till 55 000kr, annars känns 30-40k som ett vettigt spann. Nedan är vad jag är ute efter:

  • Prisspannet ligger mellan 25 000kr - 55 000kr

  • Fokus på att vara bränslesnål i motorvägshastighet

  • Bil som är lätt att sälja vidare och behåller värdet hyfsat

  • Gärna en modell med få kända fel

  • Billiga reparationer och service

  • Plats för två personer med semesterpackning

Jag har kollat mycket på mindre dieselmotorer då de verkar vara mest bränslesnåla.
Elbilar och hybrider går bort med tanke på avståndet, leasing likaså.

Modeller jag har kikat lite extra på är Kia Ceed samt Volvo V70/V50/V40/C30 med D2-motorn, även vissa DRIVe-modeller men det dyra bytet av partikelfilter är ett minus där. Annars verkar asiatiska bilar överlag värderas högt när det kommer till pålitlighet och problem. Uppfattningen jag har fått är att tyska och franska bilar verkar mer plågade av diverse kvalitetsproblem och därför blir dyrare att äga (och kanske också svårare att sälja?). Är det något annat jag borde ha i åtanke?

Vilka modeller kan ni rekommendera?

Permalänk
Medlem

Jag tror du ska nog titta på sydkoreanska bilar med dieselmotorer, ditt bästa köp under dina förutsättningar.
V50= samma skit som Ford Focus iom att bottenplattan är likadan.
Undvik automatlåda för din peng.
6 växlad före 5 växlad iom att du kommer köra mycket motorväg.

Permalänk
Avstängd

Hyundai är i princip samma företag som Kia. Är inne på min andra Hyundai och är nöjd.

Permalänk
Medlem

Så gamla bilar brukar inte direkt vara snåla, å andra sidan finns det säkert väldigt törstiga. Priserna är inte helt bra heller, du får knappt en Citroën C4 för det priset men den är förmodligen snålare än Ford Focus 1.6 som också är ett alternativ i den prisklassen. Nu tänkte jag dock på bensin av egen bias.

En vettig Kia får du nog ge 150k för, kan inte se varför Kia/Hyundai skulle vara särskilt attraktivt/konkurrenskraftigt i äldre generationer, garantierna är ju borta. En Volvo V40 (2012+) får du nog inte för de pengarna, D2-motorn (fram till något visst år då namnet även används för VEA-motorer) är ju också inget som Volvo utvecklat inhouse (eller själva tillverkat) utan delas med Ford, Citroën, Peugeot och Mazda och lär ha samma problem oavsett vilket märke den sitter i.

När det väl händer något med diesel kommer det inte vara billigt i service och reparationer, men finns säkert folk som ändå är bekväm med att äga en äldre dieselbil.

Välj med tanke på att något kan gå fel och att du inte vill ha bilen för evigt eller köra jämt. Många VW/Audi i den prisklassen har rostproblem, men skick och underhåll spelar såklart in så du kan nog välja nästan vad som helst. Ska du köra landsväg/motorväg så är körkomfort och ljudisolering en faktor, spelar i princip ingen roll om du bara kör inne i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiderpigbegins:

Jag planerar att köpa en bil inför sommaren då längre bilresor står på schemat. Då en hel del mil kommer att avverkas är det i mina ögon önskvärt med låg förbrukning. Då jag i övrigt inte har något större behov av bil utöver eventuella resor till landställen så är det oklart om jag kommer att behålla den efter sommaren. Om jag gör det kommer den nog att stå avställd för det mesta.

Som absolut mest kan jag tänka mig att gå upp till 55 000kr, annars känns 30-40k som ett vettigt spann. Nedan är vad jag är ute efter:

  • Prisspannet ligger mellan 25 000kr - 55 000kr

  • Fokus på att vara bränslesnål i motorvägshastighet

  • Bil som är lätt att sälja vidare och behåller värdet hyfsat

  • Gärna en modell med få kända fel

  • Billiga reparationer och service

  • Plats för två personer med semesterpackning

Jag har kollat mycket på mindre dieselmotorer då de verkar vara mest bränslesnåla.
Elbilar och hybrider går bort med tanke på avståndet, leasing likaså.

Modeller jag har kikat lite extra på är Kia Ceed samt Volvo V70/V50/V40/C30 med D2-motorn, även vissa DRIVe-modeller men det dyra bytet av partikelfilter är ett minus där. Annars verkar asiatiska bilar överlag värderas högt när det kommer till pålitlighet och problem. Uppfattningen jag har fått är att tyska och franska bilar verkar mer plågade av diverse kvalitetsproblem och därför blir dyrare att äga (och kanske också svårare att sälja?). Är det något annat jag borde ha i åtanke?

Vilka modeller kan ni rekommendera?

Förstår inte varför inte en hybrid inte skulle fungera för dig, jag kör själv Toyota Prius från -05. Köpte min -11 och då hade den gått 9700 mil lite drygt, nu har min prius gått ca 86000 mil och fungerar mycket bra. Förbrukningen ligger på ca 0,42-0,50 vid motorvägskörning.

Men sänker jag hastigheten alt väljer vanliga landsvägar med max hastighet 80km/h så kryper förbrukningen ner mot 0,36...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Förstår inte varför inte en hybrid inte skulle fungera för dig, jag kör själv Toyota Prius från -05. Köpte min -11 och då hade den gått 9700 mil lite drygt, nu har min prius gått ca 86000 mil och fungerar mycket bra. Förbrukningen ligger på ca 0,42-0,50 vid motorvägskörning.

Men sänker jag hastigheten alt väljer vanliga landsvägar med max hastighet 80km/h så kryper förbrukningen ner mot 0,36...

Det är i princip enda hybriden du får för budgeten.

Permalänk

Hade en ceed GT line 2016 med 1.6 liters turbodiesel...Drog mycket för att vara diesel ca 0,7 motorväg.

Permalänk
Medlem

Om det är OK att sitta packad som en sill(beroende på din längd) och semesterpackning är relativt "liten", kika på dessa:

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cg=...

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är i princip enda hybriden du får för budgeten.

Och en hybrid har då inget syfte på långfärdsresor

Permalänk
Medlem

Hej,

När jag valde ny (begagnad) bil nyligen tog jag hjälp av Länsförsäkringars Maskinskaderapport 2020 för att hitta en tillverkare/modell som förhoppningsvis håller. Det finns även en amerikansk motsvarighet: U.S. Initial Quality Study för 2021 från J.D. Power.

Kan vara värt att kika på.

För min del blev det en 2017 Kia Ceed. Diesel. Ska enligt uppgift dra 0.4 på landsväg . Dock en bra(aaa) bit över 55k.

Permalänk
Medlem

Jag körde runt i en Hyundai i30 kombi diesel från 2010 med 6 växlad manuell låda ett tag som pendlingsbil, den drog imponerande 0.4-0.45 motorväg.

Dessa bilar kostar mellan 25-40k i dagsläget och min hade iallafall aux så man kunde lyssna på musik och lite andra moderna funktioner som start/stop, auto AC regnsensor osv...

https://www.blocket.se/annons/kalmar/hyundai_i30_cw_1_6_crdi_...

en sån här då, världens tråkigaste bil men gör sitt jobb och är snorbillig och motorn är nästan lika driftsäker som en japanare inte nog med det så är skatten låg den med bara 1520kr om året då den var klassad som miljödiesel vid lansering.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Hej,

När jag valde ny (begagnad) bil nyligen tog jag hjälp av Länsförsäkringars Maskinskaderapport 2020 för att hitta en tillverkare/modell som förhoppningsvis håller. Det finns även en amerikansk motsvarighet: U.S. Initial Quality Study för 2021 från J.D. Power.

Kan vara värt att kika på.

För min del blev det en 2017 Kia Ceed. Diesel. Ska enligt uppgift dra 0.4 på landsväg . Dock en bra(aaa) bit över 55k.

Du får nog leta reda på en äldre rapport, en från 2020 är inte riktigt aktuell när det gäller maskinskada anmält till försäkringsbolag när vi talar om bilar från typ 2006-2011. Den tar inte direkt hänsyn till om du har en PSA-diesel eller Mazda bensin-motor i bilen heller.

Permalänk
Medlem

Har en v40 med d2 motorn, den har dragit 0.55 blandad körning under mina 3.5 år och ca 6 tusen mil. Tror inte man tjänar på en Diesel bil i dagens läge om jag ska vara ärlig, partikelfilter blir dock inga problem om man kör långa sträckor och motorn får bli riktigt varm. Med dina kriterier hade jag dock kanske tittat på en Toyota, typ som ovan nämnd prius. (funderar på en själv)

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

Har en v40 med d2 motorn, den har dragit 0.55 blandad körning under mina 3.5 år och ca 6 tusen mil. Tror inte man tjänar på en Diesel bil i dagens läge om jag ska vara ärlig, partikelfilter blir dock inga problem om man kör långa sträckor och motorn får bli riktigt varm. Med dina kriterier hade jag dock kanske tittat på en Toyota, typ som ovan nämnd prius. (funderar på en själv)

Filter kan förstås behöva bytas av andra skäl på äldre bilar, men vissa motorer har även fast bytesintervall. Detta gäller väl främst vissa av de relativt tidiga dieslarna med filter.

Permalänk
Medlem

När det gäller Volvo och 1.6-diesel (som Ford var med och utveckla) så finns det inget serviceintervall för DPF på de med 115 hk (till skillnad på den som är 109 hk) vad jag kunnat utröna. Om du inte vill tänka på att byta DPF så är väl C30, S40 och V50 inom budget då, om det är galet får någon Volvo/dieselnörd gärna rätta mig. Sen är det nog lite sak samma om bilen drar 0,55 l/mil diesel eller 0,65 l/mil bensin om du i princip bara ska köra under sommaren.

Om du bara ska behålla bilen på kort sikt så finns det inte så mycket att säga gällande värde vid försäljning.

Permalänk
Medlem

Hyr en bil eller leasa en volvo med 1mån uppsägning. bränsle kostnaden kommer troligen inte vara den största utgiften om du inte har bra koll och kan göra lite själv.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag hade inte snöat i så mycket på märket, finns alltid risker med en 10-15år gammal bil oavsett märke. Leta istället efter en som verkar välskött, välservad, rostfri etc. En bil med 15000-20000mil som rullat långa sträckor (landsväg/motorväg) kan vara betydligt fräschare än en med 10000mil som studsat runt i stan. fransoserna var/är duktiga på just små dieselmotorer. Volvos 1,6 drive är just en motor från PSA koncernen, denna användes även av BMW/Mini om jag inte missminner.
Peugeot, Citroën, Renault har massor med mindre dieselbilar. Fiat/Alfa finns också.
En japanske, koreansk, tysk eller svensk bil är det såklart inget fel på men inbillar mig att de har betydligt högre andrahandsvärde. Som sagt snöa inte in på märket, försök istället hitta en fräsch.

Lycka till

Permalänk

Kan slå ett något oväntat slag för Saab 9-3 TTID, framförallt då årsmodell 11 som är Euro 5 klassad

Mina föräldrar har haft de i över 10 år nu, extremt pålitliga, billiga i drift, lätta att fixa, låg skatt samt låg förbrukning
Beroende på modell så drar våra 3 olika mellan 5 och 6 L / 100km
Min är kombi och drar för närvarande 6.2 på HVO, på vanlig disel blir det drugt 5.6-5.8
Inte så illa för en bil med 190 hästar / 400NM samt bra lastutrymme, tillräcligt för att sova i vid lite resor landet runt

Går för runt 40-55k i bästa fall, för 20k-35k mil

https://www.blocket.se/annons/stockholm/saab_9_3_sportsedan_1...

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/saab_9_3_sportsedan_1_...

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/saab_9_3_sportcombi_1...

La till lite exempel
Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Och en hybrid har då inget syfte på långfärdsresor

På vilket vis har inte en hybrid något syfte på långresor enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

På vilket vis har inte en hybrid något syfte på långresor enligt dig?

Hybriddelen av bilen får förstås aldrig arbeta vid mer eller mindre konstantfart. Marginallet i upp/nedförsbackar alternativt om man kör i berg. Men i sveriges platta landskap lär det som mest troligt inte ha någon betydelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Hybriddelen av bilen får förstås aldrig arbeta vid mer eller mindre konstantfart. Marginallet i upp/nedförsbackar alternativt om man kör i berg. Men i sveriges platta landskap lär det som mest troligt inte ha någon betydelse

Det är ju bara rent felaktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ju bara rent felaktigt

Förklara gärna.

Eller jag kan förtydliga;

Hybriddelen arbetar inte i konstantfart då den inte kan återhämta energi från exempelvis inbromsningar eller längre backar(då bilar sällan bromsar utan möjligtvis coastar i nedförsbackar för att hålla farten)
Den bidrar med andra ord inte till bränsleekonomin som den annars gör i exempelvis stadsmiljö med frekventa stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Förklara gärna.

Eller jag kan förtydliga;

Hybriddelen arbetar inte i konstantfart då den inte kan återhämta energi från exempelvis inbromsningar eller längre backar(då bilar sällan bromsar utan möjligtvis coastar i nedförsbackar för att hålla farten)
Den bidrar med andra ord inte till bränsleekonomin som den annars gör i exempelvis stadsmiljö med frekventa stopp.

I de flesta fallen kör man betydligt mer varierat än att farthållaren sitter på 110kmh och vägen inte har några %lutning på 50 mil. Men visst är det så lär inte hybriddelen bidra särskilt mycket. Men min erfarenhet efter 3 år med en auris touring hybrid är att den är ganska snål när jag tankar brukar jag ha snittat runt 0,45l/mil.
Men det är Svårt att jämföra mot icke hybrid Toyota erbjuder inte bilen med exakt samma drivlina - hybrid biten vad jag vet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Saab 9-5 1.9TID

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Kan slå ett något oväntat slag för Saab 9-3 TTID, framförallt då årsmodell 11 som är Euro 5 klassad

Mina föräldrar har haft de i över 10 år nu, extremt pålitliga, billiga i drift, lätta att fixa, låg skatt samt låg förbrukning
Beroende på modell så drar våra 3 olika mellan 5 och 6 L / 100km
Min är kombi och drar för närvarande 6.2 på HVO, på vanlig disel blir det drugt 5.6-5.8
Inte så illa för en bil med 190 hästar / 400NM samt bra lastutrymme, tillräcligt för att sova i vid lite resor landet runt

Går för runt 40-55k i bästa fall, för 20k-35k mil

https://www.blocket.se/annons/stockholm/saab_9_3_sportsedan_1...

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/saab_9_3_sportsedan_1_...

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/saab_9_3_sportcombi_1...

Riktigt bra val, se bara till att flytta ECUn ifrån hjulhuset. Det är placerat där å pajas pg smuts å annat

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Förklara gärna.

Eller jag kan förtydliga;

Hybriddelen arbetar inte i konstantfart då den inte kan återhämta energi från exempelvis inbromsningar eller längre backar(då bilar sällan bromsar utan möjligtvis coastar i nedförsbackar för att hålla farten)
Den bidrar med andra ord inte till bränsleekonomin som den annars gör i exempelvis stadsmiljö med frekventa stopp.

I t.ex norrland med sina 2+1-vägar kan du väldigt sällan hålla konstant fart, och de backar som finns på e4 norrut räcker bra för att hybriden ska få jobba

Dessutom stannar man väl för att tanka eller äta längsvägen, hamnar i en bilkö i någon större stad eller bakom en EPA...

Jag ser det som uppenbart att man inte åker i konstant fart bara för man åker långt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får nog leta reda på en äldre rapport, en från 2020 är inte riktigt aktuell när det gäller maskinskada anmält till försäkringsbolag när vi talar om bilar från typ 2006-2011. Den tar inte direkt hänsyn till om du har en PSA-diesel eller Mazda bensin-motor i bilen heller.

Helt rätt. Jag menade förstås inte att länkarna jag gav skulle svara på alla frågor, utan mer att de gav en indikation om vilka makes/models som ligger var gällande maskinskador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

I t.ex norrland med sina 2+1-vägar kan du väldigt sällan hålla konstant fart, och de backar som finns på e4 norrut räcker bra för att hybriden ska få jobba

Dessutom stannar man väl för att tanka eller äta längsvägen, hamnar i en bilkö i någon större stad eller bakom en EPA...

Jag ser det som uppenbart att man inte åker i konstant fart bara för man åker långt

Och jag anser att skillnaden är marginell vid sådana tillfällen då bromsningen inte tillför en större mängd energi.
Har kört modernare hybrider och det är min erfarenhet vid långkörning. Blir dock en bra skillnad inne i städer.

Permalänk
Medlem

Vi hade en KIA Ceed diesel kombi 2010 i 10 år och den brukade ligga på 0,48L/M på de flesta långresor med packning. Den borde du kunna hitta inom din budget tycker jag men man får nog ha tur och tajming förstås. Om du köper den så fixa extra dynor till stolarna för de är väldigt hårda när man skall åka långt.

Bytte till en 190hk VW Passat 2017 pga. husvagn. Den är i och för sig också rätt snål runt 0,5L/M till jobbet men framförallt mer komfortabel. Ryms tyvärr inte i din budget.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Hybriddelen av bilen får förstås aldrig arbeta vid mer eller mindre konstantfart. Marginallet i upp/nedförsbackar alternativt om man kör i berg. Men i sveriges platta landskap lär det som mest troligt inte ha någon betydelse

Det stämmer inte alls enligt mina erfarenheter under drygt 70 tusen mil, Tittar man på energiflödes diagrammet i bilens färddator så ser man snabbt att elmotorn stöttar förvånansvärt mycket även på motorväg. Kör jag på en 90 väg och släpper gasen för att passera ett mindre samhälle där hastigheten är 70 så kan jag lätt köra drygt 2 km på ren eldrift utan att bensinmotorn jobbar alls, när jag sedan accelerar upp till 90 igen så jobbar bägge motorerna synkront tills 90 är uppnått.

Därefter kan man se på flödesdiagrammet att elmotorn hjälper till lite då och då även om man ligger i en jämn hastighet. Just det där att sänka till 70 från 90 och köra en kortare sträcka på ren eldrift är intressant i sig. Sänker jag farten till 80 så klarar inte elmotorn att hålla en jämn fart utan att bensinmotorn startar ganska omgående, det tyder ju på att luftmotståndet är högre än rullmotståndet vid 80 än vid 70 och det stämmer ganska bra då vanliga bilar har ett tröskelvärde på ca 71km/h där luftmotståndet är högre än rullmotståndet. Prius har en hyffsat "hal" kaross gentemot snittbilens karosseri.