Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Apple avtäcker M2 och uppdaterade Macbook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Lite OT, men ett tips i all välmening om ni har vägarna förbi Centraleuropa. M2 ligger på motsvarande strax under 14k i Schweiz inkl moms.

Jo, men då blir det väl Schweiziskt tangentbord också?

Skrivet av Joke7P:

Synd att den ikoniska "cheese wedge" designen är borta. Lite det som gjorde Air unik.

Har inte andra "ultrabooks" det längre?
Det var förresten Sony VAIO som varit först med "kilen".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

M1 Pro/Max har stöd för fler externa skärmar, så inget problem med M1 utan med GPU-delen:
"Up to two external displays with up to 6K resolution at 60Hz at over a billion colors (M1 Pro) or
Up to three external displays with up to 6K resolution and one external display with up to 4K resolution at 60Hz at over a billion colors (M1 Max)"

Då snackar vi alltså 24K ink moms bara för att kunna koppla in två skärmar, vansinne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DUNXIII:

Då snackar vi alltså 24K ink moms bara för att kunna koppla in två skärmar, vansinne.

Vänta till M2 Mac Mini så får du två skärmar. Jag vet inte hur många billiga laptops som kan driva 2 extra skärmar?

Dem kunde haft en funktion att driva 2 externa i clamshell mode...

Permalänk
Skrivet av DUNXIII:

Då snackar vi alltså 24K ink moms bara för att kunna koppla in två skärmar, vansinne.

Inte alls vansinne. Min docka till min laptop för att göra samma sak kostar ca 6500kr och jag fick 2st av jobbet. (en hemma och en på kontoret) https://www.dustinhome.se/product/5011255143/thinkpad-thunder...
Problemet är att det inte är riktigt konsumentprylar. Och det är där Apple har ett litet problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toss3:

Prisskillnaden är inte jättestor mellan M2 och M1 Pro 14" så frågan är ju vem som skulle välja Air över Pro? Skulle 100% ta en Macbook Pro för skärmens skull och hellre ta mindre intern SSD och köpa en MicroSD adapter för mer utrymme: https://www.amazon.com/dp/B012F38H9A/ref=cm_sw_r_cp_api_glt_f...

Den som inte sysslar med tung videoredigering/grafik. MicroSD ger riktigt kass läs/skriv-prestanda. Då har jag hellre cloud-storage eller bara en riktig extern SSD disk.

M2 har bättre single perf och också 1 ProRes/Media Encoding motor likt M1 Pro.

M1Pro har dubbelt så många högpresterande kärnor, vilket är grymt, och fler portar. Men som vanlig familjeanvändare som då och då redigerar video hade jag valt M2 Air.

Det är snöpligt att dom höjde instegspriset för annars hade valet varit enkelt. Och det är väl just därför de höjde.
Problemet är att M2 är för bra trots att det är deras enklaste SoC. Ett "bra pris" hade kannibaliserat för mycket på deras Pro-modeller för M2 räcker såpass långt. Och det blir ett problem för 10k klassen som vill arbeta med MacOS. Särskilt då man höjde priset på M1 Airen, vad tänkte man där.

Man undrar ju hur marknadsfördelningen mellan Windows/MacOS hade förändrats om Apple släppte M1 Air 8GB / 265 GB för 6000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet är att det inte är riktigt konsumentprylar. Och det är där Apple har ett litet problem.

Andelen privatkonsumenter som är spekulant på en mac med behov av två skärmar måste vara rätt liten. Man kommer långt med en 4K/5K skärm.

Mac Mini m1 kan man tydligen ha två skärmar till också, en via hdmi och en via usb-c/thunderbolt.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jo, men då blir det väl Schweiziskt tangentbord också?

Du kan välja vilken språklayout du vill ha om du beställer i förväg.
Möjligen går det även att få tillbaka momsen i och med att Schweiz inte är med i EU. Då kan du drav av drygt tusen kronor till och landar på knappt 13 000 kr.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Oavsett hur trevliga dessa är, så är dom för dyra för majoriteten som eventuellt skulle vara intresserade. SÅ kul är inte Mac OS. Windows 11 må vara irriterande, men allt man behöver göra på en dator går att göra även på en Windows laptop, för mindre pengar och med mer minne och större SSD.

Själv känner jag tvärtom, att Mac OS är precis så kul Eller ja, såpass mycket trevligare att använda att jag verkligen inte vill tillbaka till Windows. Dock är det snarare så att jag tragglar på med min gamla Mac Pro från 2010 ett tag till och skjuter på det bärbara för ja, 16000 för en instegsmodell, nej tack.

Krasst sett sitter jag bara mindre och mindre med datorer, vilket i sig gör mig lite ledsen. "Vill ha" är starkt men något egentligen behov finns inte. En stor del av livet som jag verkar hålla på att fasa ut. C'est la vie!

Permalänk
Medlem

Det verkar som att M1 air gått från att finnas i lager hos de större aktörerna till att ha en leveranstid som är långt bort/obekräftad. Antar att detta har att göra med att M1 air verkar stå inför en prishöjning...?

Permalänk
Medlem

Måste säga att den ändå ser väldigt trevlig ut i den där mattsvarta färgen. Tagit några år för dom men nu har dom äntligen fattat vilken färg som är snyggast på en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Den lilla prisskillnaden mellan Air M2 och Pro M1 skvallrar nog snarast om hur Pro kommer öka i pris när den får M2.
Nya Air verkar som en riktigt trevlig dator, men 21495 kr för en laptop som mest kommer användas till slösurfande (och nej, köper inte laptop med 8Gb minne och 256 GB disk 2022) är inte rimligt. Månadskostnaden blir för hög även om den håller ganska många år.

Förstår inte resonemanget med 8Gb minne. Känns mer som ett statement än sett till vad den klarar av. Du säger att du mest kommer använda den för slösurfade, och då räcker basversionen långt mer än tillräckligt. Sen förstår jag grejen med hårddisken, det känns löjligt år 2022, men fortfarande mest prisvärt att gå på den och sen vid behov köpa till en extern hårddisk. Sitter själv på en Macbook Air M1 8gb 256gb, är fruktansvärt nöjd, hade aldrig köpt en windows laptop.

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Vänta till M2 Mac Mini så får du två skärmar. Jag vet inte hur många billiga laptops som kan driva 2 extra skärmar?

Dem kunde haft en funktion att driva 2 externa i clamshell mode...

Macbook Air räknas väl egentligen inte som "billig". I den prisklass den är i så sticker detta tillkortakommande definitivt ut.

Att stödja två skärmar i clamshell mode hade räckt väldigt väldigt långt men av någon anledning så är det för mycket begärt det med.

Skrivet av Mindfighter:

Andelen privatkonsumenter som är spekulant på en mac med behov av två skärmar måste vara rätt liten. Man kommer långt med en 4K/5K skärm.

Finns anekdotiskt flera kontorslandskap i Stockholm som kört två skärmar dockade till Intel Macbook Air men vid nästa uppgradering behöver gå Pro 14" eller något annat. Det är ändå ganska accepterat vid det här laget att två skärmar ökar produktivitet. Kan ju mycket väl vara så att de vill få företag att "sluta snåla" och köpa Pro men givet prissättningen så känns det taskigt.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av toast_93:

Förstår inte resonemanget med 8Gb minne. Känns mer som ett statement än sett till vad den klarar av. Du säger att du mest kommer använda den för slösurfade, och då räcker basversionen långt mer än tillräckligt. Sen förstår jag grejen med hårddisken, det känns löjligt år 2022, men fortfarande mest prisvärt att gå på den och sen vid behov köpa till en extern hårddisk. Sitter själv på en Macbook Air M1 8gb 256gb, är fruktansvärt nöjd, hade aldrig köpt en windows laptop.

Delvis framtidssäkring, men framförallt för att jag utöver slösurfning även sitter en del med Lightroom och alldeles för stora råfiler.
Men visst, jag håller med dig, för de flesta räcker 8Gb. Fast då behövs inte direkt en macbook air heller, utan man klarar sig långt med en dator för en tredjedel av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Delvis framtidssäkring, men framförallt för att jag utöver slösurfning även sitter en del med Lightroom och alldeles för stora råfiler.
Men visst, jag håller med dig, för de flesta räcker 8Gb. Fast då behövs inte direkt en macbook air heller, utan man klarar sig långt med en dator för en tredjedel av priset.

Det finns ju slösurfning och kvalitativ slösurfning Ökar upplevelsen när det är en bra skärm, schyssta högtalare, robust chassi, stabil trackpad och numera adekvat tangentbord.

Tror det finns en målgrupp här som prioriterar detta över både lagring och RAM-minne, problem som Apple har unika möjligheter att lösa när de står för operativsystemet själva.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Macbook Air räknas väl egentligen inte som "billig". I den prisklass den är i så sticker detta tillkortakommande definitivt ut.

Att stödja två skärmar i clamshell mode hade räckt väldigt väldigt långt men av någon anledning så är det för mycket begärt det med.

Håller med, detta är nog det sämsta med hela Air M2.

Man köper en lågt specificerad dator för 16500 kr och så kan man inte ens köra två externa skärmar.

Tänk om man vill ha lite mer och lägger till 24 GB RAM, någon TB lagring etc. Helt plötsligt är vi uppe i över 30 000 kr och fortfarande kan man bara köra 1 enda extern skärm?

Riktigt ovärt faktiskt. Förstår ju varför de gör det men irriterande oavsett.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Delvis framtidssäkring, men framförallt för att jag utöver slösurfning även sitter en del med Lightroom och alldeles för stora råfiler.
Men visst, jag håller med dig, för de flesta räcker 8Gb. Fast då behövs inte direkt en macbook air heller, utan man klarar sig långt med en dator för en tredjedel av priset.

Sitter dagligen i Photoshop, Figma m.m har inte upplevt problem där. Förvånad snarare av att jag kan ha flertalet Adobe program igång parallellt. Inte suttit i Lightroom dock och inte hållit på med stora stora rawfiler, kanske det är där det sätter stopp Menar du att du får problem i m1 med 8gb, eller vad jämför du med? Intressant att veta för kanske blir aktuellt för mig i framtiden. Kan inte tekniken tillräckligt bra, men känslan är att dessa 8gb inte riktigt är jämförbara med en Intel 8gb.

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Lite knasigt att Apple väljer att kalla sin egen serie för just M när jag hör om datorer som har prefixet M följt av en siffra så tänker jag på laptops med den extremt strömsnåla Core M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Hastighet i all ära, men speciellt portabla är inte Macbooks längre, M1an är ju som en stor tjock bok, M2an lär ju inte ändra den viktiga datorn i detta segment

MacBook Pro 14 är 1mm tunnare än MacBook Pro 13

Edit: och nya 16'' är 2mm tjockare än gamla 16''

Permalänk
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Känns om att så många hakar upp sig på priset, och inte tänker på produktens livslängd. Om du kan ha en Macbook i 5 - 6 år, då är väl det en ganska rimlig summa?

Jag köpte en m1 air, men den klarade sig inte ens två år. För lite arbetsminne för mig, swappar som bara den och är helt oduglig. Måste stänga ner allt innan jag öppna vissa progam, gör jag inte det tar det en evighet att starta om.

Väldigt tråkigt, funderade på att sälja den jag har och köpe en ny med mer minne. Men det skulle ju kosta bara 7000 (värdeminskning och sen den dyrare modellen), vilket var lite väl mycket för ett program jag lika gärna kan använda min hemma-dator till. Så jag var intresserad av dessa.

Edit: ser det gick ladda med usb-c/thunderbolt, så får tänka om.
Det som jag blir mest besviken på är nog mag-safe laddningen, vilket är ett stort minus i mina ögon. Att behöva släpa med en kabel extra eftersom USB-C är standard på alla arbetsplatser. Skulle nog hellre köpa en ny m1 om jag kunde få den för mindre än 16000kr med 16gb minne.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Prisskillnaden är inte jättestor mellan M2 och M1 Pro 14" så frågan är ju vem som skulle välja Air över Pro? Skulle 100% ta en Macbook Pro för skärmens skull och hellre ta mindre intern SSD och köpa en MicroSD adapter för mer utrymme: https://www.amazon.com/dp/B012F38H9A/ref=cm_sw_r_cp_api_glt_f...

För mig blev det en Macbook Pro M1 Pro (basmodellen) nu, då det är så liten skillnad med 512GB/16GB i båda..
Visst att M2 har lite bättre enkeltrådsprestanda, men M1 Pro är ju ingen dålig processor. Dessutom får man ProMotion-skärm och en allmänt bättre dator med Macbook Pro än Air känns det som.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Fast... nu pratar du ju om att du har en dator som inte klarar av din krav?

Jag köpte en sportbil men behövde en lastbil ungefär. Det som diskuterades var ju livslängden på produkten i form av kvalitet, support (mjukvara) osv.

Jag satt i samma sits som dig, köpte en M1 med 8GB RAM, som jag var tvungen att sälja en vecka senare. Blev en Mac Studio nu med M1 Max och 32GB RAM, och den bara flyyyyyger fram.

Skrivet av Llorona:

Jag köpte en m1 air, men den klarade sig inte ens två år. För lite arbetsminne för mig, swappar som bara den och är helt oduglig. Måste stänga ner allt innan jag öppna vissa progam, gör jag inte det tar det en evighet att starta om.

Väldigt tråkigt, funderade på att sälja den jag har och köpe en ny med mer minne. Men det skulle ju kosta bara 7000 (värdeminskning och sen den dyrare modellen), vilket var lite väl mycket för ett program jag lika gärna kan använda min hemma-dator till. Så jag var intresserad av dessa.

Edit: ser det gick ladda med usb-c/thunderbolt, så får tänka om.
Det som jag blir mest besviken på är nog mag-safe laddningen, vilket är ett stort minus i mina ögon. Att behöva släpa med en kabel extra eftersom USB-C är standard på alla arbetsplatser. Skulle nog hellre köpa en ny m1 om jag kunde få den för mindre än 16000kr med 16gb minne.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Kan vi bara avskaffa den svenska kronan plz.

Permalänk
Medlem

Hur kan folk betala dessa priser? 2500 för 8 GB extra RAM? 2500 för 256 GB extra lagring?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Hur kan folk betala dessa priser? 2500 för 8 GB extra RAM? 2500 för 256 GB extra lagring?

Det är dyrt, men det är samtidigt extremt snabba prylar. Kolla bandbredd och hastighet på ssd och unified memory så ser du. Det är liksom ingen Kingston A2000 direkt utan extremt snabba grejer. Men visst, det är mycket pengar.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Hur kan folk betala dessa priser? 2500 för 8 GB extra RAM? 2500 för 256 GB extra lagring?

Det finns inga alternativ.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det är dyrt, men det är samtidigt extremt snabba prylar. Kolla bandbredd och hastighet på ssd och unified memory så ser du. Det är liksom ingen Kingston A2000 direkt utan extremt snabba grejer. Men visst, det är mycket pengar.

SN850 2 TB säljs för 2500 som jämförelse. Är denna så mycket snabbare?

https://www.inet.se/produkt/4302256/wd-black-sn850-2tb-gen-4-...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Det finns inga alternativ.

Njaä.
Man kan ansluta en extern thunderbolt disk (jag har hakat på en 2TB thunderbolt disk med lite drygt 2,5GB/s R/W). Men det är en lite sur väg att gå på en portabel.

Permalänk
Medlem

Men hur dålig är M2 kretsen när de int talar om prestanda skillnaden vid Max belastning mot M1. Känns som det finns en hund begravd här. Inte ett ord om skillnaden under maxbelstning. 1kärna/alla kärnor frågan är hur mycket prestanda de tappar mot senaste CPU från intel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Fast... nu pratar du ju om att du har en dator som inte klarar av din krav?

Jag köpte en sportbil men behövde en lastbil ungefär. Det som diskuterades var ju livslängden på produkten i form av kvalitet, support (mjukvara) osv.

Jag satt i samma sits som dig, köpte en M1 med 8GB RAM, som jag var tvungen att sälja en vecka senare. Blev en Mac Studio nu med M1 Max och 32GB RAM, och den bara flyyyyyger fram.

Inte riktigt, men förstår vad du menar och håller med. Väldigt bra dator om en har tillräckligt med minne. Alla som var oroliga med Rosetta och kompabilitet tyckte jag gick arbeta runt, framförallt efter den varit lanserad ett år började kompabiliteten för programmeringsverktyg i native bli bra.

Det var någon som skrev om att den höll så länge. Ja, för de användningsscenariona jag hade när jag köpte den lär den fungera i några år till. Däremot växte behovet senare, när jag förväntas jobba på plats och "bara" har denna dator tillgänglig, samt ny programvara för projektet jag hamnade på i ett område jag aldrig trodde mig jobba inom (apputveckling). Skulle antagligen kunna få en ny via jobbet eftersom det är på plats det inte fungerar i dagsläget, men tycker det är för mycket pengar i sjön då jag ändå fixar arbetsuppgifterna. Men flera datorer för olika ändåmål är väl ändå rimligt, precis som en sportbil och en pendelbil?