Sjuk pappa. Jag får ingen sömn alls.

Permalänk
Inaktiv

Sjuk pappa. Jag får ingen sömn alls.

Jag vet inte var jag ska skriva det här men jag får testa här.
Jag (17) har en pappa som fick 3 strokes inom 3 månader, det har hänt att han har kommit tillbaks hem imellan för att "testa hur det är hemma" och varenda gång så har jag inte fått någon jävla sömn alls därför hämtjensten kommer och väcker mig 9 varje jävla dag. Nu händer det igen fast på mitt Sommarlov, jag vet att det är dumt och jag borde respektera att min pappa inte mår bra fast jag behöver sömn för att fungera och jag vill inte behöva lägga mig vid 11 varje dag. Köpa lägenhet går inte heller därför pengar har jag inte, annars så är min mamma öppen till iden. Har nån varit i en liknande situation? Vad ska jag göra? Måste jag verkligen lägga mig 11 för att få bra sömn igen?

Permalänk
Medlem

va?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Ja, gå och lägg dig i tid. Eller sov med öronproppar-

Permalänk
Medlem

Din pappa är allvarligt sjuk och du gnäller om att bli väckt vid 9?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Fyfan tänk om man hade möjligheten att sova ända till 9 varje dag. Vilken dröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ja, gå och lägg dig i tid. Eller sov med öronproppar-

Lägga sig vid 11 vid den åldern på sommarlov är lite skräp, men jag håller med om öronproppar, det gör susen, det körde jag själv på när man bodde hemma 👍

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Mycket skall man läsa innan ögonen trillar av...eller vad det heter
Lägg dig i tid, acceptera omständigheterna eller använd öronproppar.
Hoppas din pappa kryar på sig, 3 strokes....du har tur att du har kvar en pappa.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Lägga sig vid 11 vid den åldern på sommarlov är lite skräp

Det räcker ju att de somnar kl 1 på natten för att de ska få åtta timmars sömn.

Permalänk
Medlem

Varför väcker hemtjänsten dig? Ni kanske kan ordna så de inte behöver ringa på?
Samt, de är där av en anledning. Sova till 9 är sovmorgon, sluta gnäll och låt sjukvården ta hand om din sjuka pappa? Jag kokar lite av ilska av att läsa ditt inlägg, men försöker mitt allra bästa att uttrycka mig lugnt och sansat här.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra att din pappa inte mår bra. Mitt råd är att fokusera på familjen under denna tid, oavsett om din relation till din pappa är bra eller dålig.
Det kommer att lösa sig med sömnen.

Permalänk
Medlem

Uhm ok. jag hade nog prioriterat pappas hälsa före lite sömn. Lägg dig vid 01 så får du 8h sömn till 09.
Personligen lägger jag mig 23-00 och sover till 08-09 beroende på om nåt är planerat. Dvs på helger.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jätte tråkigt med din pappa så klart, men om du blir väckt klockan 9 på morgonen så varför behöver du gå och lägga dig redan vid 11? 10 timmars sömn känns rätt overkill. Man brukar ju säga 7 kanske 8 timmar är vanligt.

Hoppas din pappa kryar på sig!

Permalänk
Medlem

Såklart du inte behöver gå och lägga dig tidigt. Men även om man går på disko till 5 på morgonen bör en person överleva att bli tillfälligt väckt klockan 9 på morgonen. Eller byggs inte tonåringar så som dom gjordes förr?

Det är också oklart om hemtjänsten aktivt väcker dig för att du behövs eller om det är stöket i andra rummet som råkar vecka dig. Öronproppar är lösningen på den sistnämnda (eller in ear lurar vilket jag föredrar)

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Maken till empatilöshet

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon338548:

Jag vet inte var jag ska skriva det här men jag får testa här.
Jag (17) har en pappa som fick 3 strokes inom 3 månader, det har hänt att han har kommit tillbaks hem imellan för att "testa hur det är hemma" och varenda gång så har jag inte fått någon jävla sömn alls därför hämtjensten kommer och väcker mig 9 varje jävla dag. Nu händer det igen fast på mitt Sommarlov, jag vet att det är dumt och jag borde respektera att min pappa inte mår bra fast jag behöver sömn för att fungera och jag vill inte behöva lägga mig vid 11 varje dag. Köpa lägenhet går inte heller därför pengar har jag inte, annars så är min mamma öppen till iden. Har nån varit i en liknande situation? Vad ska jag göra? Måste jag verkligen lägga mig 11 för att få bra sömn igen?

Nu är jag inte insatt i din relation till dina föräldrar, om den är bra eller dålig, men lite medmänsklig respekt kan man ändå ha i slutändan. Du har en sjuk familjemedlem, att nattuggla är det väl bara att glömma för stunden.

Lägg dig i tid. Dags att växa upp och återkoppla till verkligheten.

Dessutom krävs det inte mer än 7 - 8 timmar sömn per natt för att fungera normalt, med andra ord borde du med enkelhet kunna sova vid 01-tiden om du verkligen inte vill lägga dig tidigare. Om så inte är fallet kanske det är dags att eftersöka sjukvård, för det finns risk för underliggande problematik (psykiskt som fysiskt) om man inte känner sig utvilad på det antalet timmar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Det är ju fint att bli väckt tidigt när man är ledig, har man heeeela långa dagen framför sig jobbigt att sova länge och så känns det som att man sovit bort hela dagen

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Vänta bara till du skaffar barn.. då kan du klaga på lite sömn 😁

Permalänk
Medlem

Jag hade alla dagar i veckan tagit att bki väckt vid 9 istället för att bli av med min pappa. Min pappa gick bort när jag var 18, men det är lätt nu att säga vad man borde känna

Permalänk
Medlem

Tonåringar behöver sova mer än andra, så det är inte alls onormalt i ditt fall att sova från 23-09.
Mitt råd är att inte vara uppe till efter midnatt varje dag bara för att det är sommarlov. Gå upp kl 9 och gör något med dagen. Din kommun har massor med aktiviteter för ungdomar på sommarlovet.

Nu låter jag som en jättetråkig pappa, men att lära sig lägga sig i tid är något du verkligen kommer ha nytta av i livet!

Permalänk
Medlem

Den här tråden hade passat bättre på Playahead eller Lunarstorm eller vad kidsen använder idag.

"Min pappa har nästan dött 3 gånger på 3 månader och jag får minsann inte sova ordentligt!"

Check your privilege grabben, det är inte dig det är synd om, det är din farsa denna gång.

Permalänk
Medlem

Jag får nog också som en tråkig medelålders gubbe instämma i att det känns som ett mindre problem i sammanhanget att bli väckt kl 9, även om man som tonåring i många fall behöver mer sömn. En anekdot från min egen ungdom - när jag var i din ålder hade jag ett sommarjobb där jag var tvungen att gå upp kl 6 på morgonen, men jag tyckte det var ett sådant slöseri att sova bort sommarlovet så jag bestämde mig att 6h per natt räckte (jag ville ju ha tid att spela TV-spel...). Det funkade rätt bra och jag kunde ta en 20min tupplur på lunchen och sover än idag oftast ca 6-7h per natt.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Hahah vilken king men ni förstår väl att personen måste trolla? Eller är jag naiv som tror bättre om mina medmänniskor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Det räcker ju att de somnar kl 1 på natten för att de ska få åtta timmars sömn.

Kanske, vet inte hur det var med er men själv vet jag att man satt och gejmade/var ute till fåglarna kvittrade iallafall.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Nu tror jag lite att det är nåt slags psykologisk krockkudde som försöker rädda ditt psyke här. Det är ju lättare att bli upprörd över att väckas klockan nio på morgonen, än att försöka hantera att ens pappa blir till återkommande strokepatient.

Ta hand om din pappa nu, och hoppas att det går bra. Det är skönt att sova, men om fem år lovar jag att du kommer ha sämre samvete över att ha gjort den här tråden än att du blev berövad på ett par timmars sömn, sommaren 2022.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Rubriken gjorde att problemet lät svårare ut än det egentligen är. Hade varit svårare om det varit ett psykiskt problem. Öronproppar och sova i en del av huset där du inte blir störd. Du får prata med hemtjänsten om det är något moment som låter mycket, ifall de kan tänka sig lite extra för.

Permalänk
Medlem

Okej, inte för att vara sån men varför bombar ni killen med dåligt samvete? Fadern har hemhjälp som är där och tar hand om honom på morgonen, det är inte som att han gör mycket mer nytta för att han går upp när de är där. Låt killen få ha en lite normal sommar i en antagligen väldigt stressig del av sitt liv, jag tror säkert att han umgås med sin fader övrig tid.

Det här handlar om lite sovmorgon under ledig tid, inte fråga om ättestupa.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Imponerad över hur pass egotrippad man kan vara. Din pappa har nästan dött tre gånger på tre månader och du klagar för att du inte kan sova 10 timmar per dygn? Du behöver prata med någon om livet grabben för de känns som du lever i någon typ av dröm. Ska du ladda upp sånt här gnäll så gör de på något annat forum.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag försöker tänka på att du bara är 17 år gammal och hjärnan inte är fullt utvecklad vid den åldern.
Tiger om min åsikt gällande vad du sätter värdering på i denna situation.

Ta vara på tiden du har med din far.
Enligt din egen beskrivning så är risken/chansen stor att du slipper bli väckt ganska snart av hemtjänsten.

Permalänk

Troll?
Annars vad är tanken, vad för argument ska komma? Socialen borde fixa en lägenhet åt TS för det är en mänsklig rättighet att inte bli väckt kl 09:00 på morgonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Okej, inte för att vara sån men varför bombar ni killen med dåligt samvete? Fadern har hemhjälp som är där och tar hand om honom på morgonen, det är inte som att han gör mycket mer nytta för att han går upp när de är där. Låt killen få ha en lite normal sommar i en antagligen väldigt stressig del av sitt liv, jag tror säkert att han umgås med sin fader övrig tid.

Det här handlar om lite sovmorgon under ledig tid, inte fråga om ättestupa.

Kan inte säga annat än att jag tycker bombandet är synnerligen motiverat, och då är jag ändå typen som riktigt hatar att bli väckt och kliva upp på morgonen.

Ett svar på frågeställningen, för händelsen att det inte är en trolltråd av någon som hunnit bli uttråkad redan i början av sommarlovet. Hemtjänsten kommer näppeligen anpassa sina besökstider efter en morgontrött tonåring. Det enda TS kan göra är att lägga sig tidigare, och/eller använda öronproppar och hoppas att det räcker.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!