Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Beror såklart på lite hur man kör men driftskostnaden är (för mig) absolut inte som en fossil.
Själv kör jag ca 1700 mil/år och med min gamla Tiguan tanka jag för ca 1500 - 2000 kr/mån, med min nuvarande Q3 laddhybrid betalar jag ca 250 - 300 kr/månad i el och tankar för ca 800 kr var 3:e månad.

I övrig håller jag med att elbil är det bättre valet för många, men med laddning hemma och mest korta sträckor klarar man sig bra med en hybrid och får ner driftskostnaden.

Jag faller in i skaran att Hybrid är bra, OM man har rätt förutsättningar för att klara sig på el till vardags. Har en GTE och sparar en hela massa på min vanliga pendling till jobbet, 82km ToR, när jag har tillgång till laddning på jobbet. Har även en E-niro på leasing men märker att 1500 mil om året blev för lite då vi gärna åker den men milen pockar på.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Sambon tycker mach-e är så ful att hon vägrar innan vi ens provat 😁

Ja alltså, vi vill bara kunna åka så bekvämt, krångelfritt och smidigt som möjligt. Inga fler krav egentligen.

Provkörde id4, enyaq och ev6 nu under eftermiddagen.

Gillade utan tvekan ev6 bäst. Men sambon tycker den också är skitful.
Gillade enyaq minst.

Men vad i helvete har de gjort med sitt infotainment i id4/enyaq?!? Så icke-intuitivt, segt och rörigt..

"Gammel-tillverkare" ska inte syssla med egen mjukvaruutveckling. Det funkar liksom inte. Det säger ju sig själv när köper hårdvara från Continental... ungefär som att ABB skulle utveckla en smartphone... det finns bra konsertium för operativsystem som tillverkarna kan gå in i, ex Android Automotive. NVidia har även system för fordonsindustrin...

Har en ID.4 själv. Infotainmentsystemet är funktionsmässigt på samma nivå som de första infotainmentsystemen från typ 2002, det går att styra klimat och radio och navigator, sen behöver systemet hjälp av en extern smartphone. Kundupplevelsen med VWs OTA uppdateringar är ju dessutom något helt extra.

Egentligen totalt oacceptabelt för en bil i den prisklassen som är nyutvecklad år 2020. Men konkurrenterna är i princip lika usla med några få undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag faller in i skaran att Hybrid är bra, OM man har rätt förutsättningar för att klara sig på el till vardags. Har en GTE och sparar en hela massa på min vanliga pendling till jobbet, 82km ToR, när jag har tillgång till laddning på jobbet. Har även en E-niro på leasing men märker att 1500 mil om året blev för lite då vi gärna åker den men milen pockar på.

Är ju inte hela världen att betala övermil.. 11 kronor milen eller har du annat?

Permalänk
Skrivet av Vintervilan:

Ni som stått i valet och kvalet mellan EV6, XC40 och C40, vilken valde ni och varför?

Har fru och två barn. Provkört alla 3 och det enda som egentligen hindrar mig från en XC40 är räckvidden. Gillade egentligen ev6 bättre, men 13 månaders leveranstid mot XC40ns 6-7 månader väger rätt tungt..

EV6 alla dagar i veckan. Är en så jäkla mycket bättre elbil på alla sätt. Volvos mjukvara och deras fyrkantiga design gör sig inte bra som elbil just nu. Ha lite is i magen. Tror det kommer avbokningar i höst/vinter pga inflationen mm. Ska du dessutom köpa som jag så dyker det upp bilar på Blocket då o då.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av megaman01:

EV6 alla dagar i veckan. Är en så jäkla mycket bättre elbil på alla sätt. Volvos mjukvara och deras fyrkantiga design gör sig inte bra som elbil just nu. Ha lite is i magen. Tror det kommer avbokningar i höst/vinter pga inflationen mm. Ska du dessutom köpa som jag så dyker det upp bilar på Blocket då o då.

Ska ta den som förmånsbil Tyckte xc40 kändes fräschare inuti och mjukvaran kändes mer anpassad för sverige än ev6, men det kan ju vart just den ev6an jag testade. Laggande karta och hej google funkade inte på svenska. Sammantaget var det räckvidden och i viss mån däckbullret som jag störde mig på i xc40.

Ev6 kändes rätt plastig inuti, men hade bättre ljudnivå och såklart räckvidd och liten fräsigare teknik. Valet var inte alls lika självklart för mig. Visst, hade jag kunnat få båda med samma leveranstid så...

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Ska ta den som förmånsbil Tyckte xc40 kändes fräschare inuti och mjukvaran kändes mer anpassad för sverige än ev6, men det kan ju vart just den ev6an jag testade. Laggande karta och hej google funkade inte på svenska. Sammantaget var det räckvidden och i viss mån däckbullret som jag störde mig på i xc40.

Ev6 kändes rätt plastig inuti, men hade bättre ljudnivå och såklart räckvidd och liten fräsigare teknik. Valet var inte alls lika självklart för mig. Visst, hade jag kunnat få båda med samma leveranstid så...

Frågan du får ställa dig är hur ofta du reser långt och hur mycket du stannar då. Är det värt att ta den bilen du gillar mindre hela tiden för att spara X minuter när du reser långt?

Gillar själv inte alls interiören (eller exteriören) på EV6 och tycker XC40 är trevligare. Valde själv en Polestar 2 som nästa bil då jag tycker den är trevligare än XC40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Ni som stått i valet och kvalet mellan EV6, XC40 och C40, vilken valde ni och varför?

Har fru och två barn. Provkört alla 3 och det enda som egentligen hindrar mig från en XC40 är räckvidden. Gillade egentligen ev6 bättre, men 13 månaders leveranstid mot XC40ns 6-7 månader väger rätt tungt..

EV6 eftersom den är byggd på en elbilsplattform medans XC40 och C40 är byggda på ICE plattform, jag tycker inte Volvo lyckats bra med sina elbilar ännu, kommer säkert när dom börjar bygga på ny plattform.
finns bara en elbil på ICE plattform jag skulle kunna tänka mig ( vad jag vet) och det är Audis e-tron 55, men då pratar vi helt andra pengar.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Frågan du får ställa dig är hur ofta du reser långt och hur mycket du stannar då. Är det värt att ta den bilen du gillar mindre hela tiden för att spara X minuter när du reser långt?

Gillar själv inte alls interiören (eller exteriören) på EV6 och tycker XC40 är trevligare. Valde själv en Polestar 2 som nästa bil då jag tycker den är trevligare än XC40.

Mm, hade nog också tittat närmare på polestar, men vi har ramavtal med Kia och Volvo. Xc/c40 Ultimate och Kia ev6 med mellanpaketet kostar mig lika mycket i månaden.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Ni som stått i valet och kvalet mellan EV6, XC40 och C40, vilken valde ni och varför?

Har fru och två barn. Provkört alla 3 och det enda som egentligen hindrar mig från en XC40 är räckvidden. Gillade egentligen ev6 bättre, men 13 månaders leveranstid mot XC40ns 6-7 månader väger rätt tungt..

Jag har kört en C40 sedan 5:e januari. Är mer nöjd med bilen än jag trodde att jag skulle bli. Räckvidden är inget problem. Under en vecka här i juli körde vi runt 100mil. Hade en snittförbrukning på runt 18,5kWh/100km, således en räckvidd på >40mil. Bilen har blivit en bättre produkt efter att majoriteten av alla recensioner är publicerade. Det är värt att ha i åtanke. Volvo har öst ut uppdateringar och är idag faktiskt riktigt finslipad. Inte perfekt, men i många avseenden bättre.
Med det sagt: har sedan i april en beställning på en EV6 GT.

C40: n var en kompromiss och tillfällig lösning från början, men det givna valet före XC40. Den stora anledningen till att det blev en elbil från Volvo? 3-4 månaders leveranstid. Jag fick C40: n efter drygt tre månaders väntan. Varför C40 ist. XC40? Aerodynamiska bilar har alltid fallit mig mer i smaken. I fallet elbil är det ju än mer viktigt att inte slösa effektivitet för dom få gånger man behöver lasta LITE mer, enligt mig. Alltså: C40 gick att få tag på väldigt snabbt och var i mina ögon ett bättre alternativ till XC40. Sedan är dessa bilar väldigt törstiga i farter över 90km/h.

EV6: an är en mycket bra bil, och en utomordentligt bra elbil. Förstår faktiskt inte varför fler inte redan är övertygade. 7 års garanti på en bil som i Europa utsågs till Årets Bil och i Tyskland till Årets Premiumbil. Det talar väl sitt tydliga språk? Nu fattar jag att priserna kan skrämma många men det ser likadant ut för alla märken. Samtliga elbilar har blivit dyrare sedan årsskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Mm, hade nog också tittat närmare på polestar, men vi har ramavtal med Kia och Volvo. Xc/c40 Ultimate och Kia ev6 med mellanpaketet kostar mig lika mycket i månaden.

Kan säga att ens på de flesta långresor så kommer jag behöva vänta på laddningen av Polestaren som det ser ut med den nya laddkurvan. Kör Model 3 idag och den har bra mycket längre räckvidd än Polestar, speciellt eftersom jag ofta kör fort men till och med på de flesta långresor lär jag klara mig på de stopp jag gör idag. XC40 har väl lite kortare räckvidd än Polestaren men inte mycket, det är ju samma plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Jag har kört en C40 sedan 5:e januari. Är mer nöjd med bilen än jag trodde att jag skulle bli. Räckvidden är inget problem. Under en vecka här i juli körde vi runt 100mil. Hade en snittförbrukning på runt 18,5kWh/100km, således en räckvidd på >40mil. Bilen har blivit en bättre produkt efter att majoriteten av alla recensioner är publicerade. Det är värt att ha i åtanke. Volvo har öst ut uppdateringar och är idag faktiskt riktigt finslipad. Inte perfekt, men i många avseenden bättre.
Med det sagt: har sedan i april en beställning på en EV6 GT.

C40: n var en kompromiss och tillfällig lösning från början, men det givna valet före XC40. Den stora anledningen till att det blev en elbil från Volvo? 3-4 månaders leveranstid. Jag fick C40: n efter drygt tre månaders väntan. Varför C40 ist. XC40? Aerodynamiska bilar har alltid fallit mig mer i smaken. I fallet elbil är det ju än mer viktigt att inte slösa effektivitet för dom få gånger man behöver lasta LITE mer, enligt mig. Alltså: C40 gick att få tag på väldigt snabbt och var i mina ögon ett bättre alternativ till XC40. Sedan är dessa bilar väldigt törstiga i farter över 90km/h.

EV6: an är en mycket bra bil, och en utomordentligt bra elbil. Förstår faktiskt inte varför fler inte redan är övertygade. 7 års garanti på en bil som i Europa utsågs till Årets Bil och i Tyskland till Årets Premiumbil. Det talar väl sitt tydliga språk? Nu fattar jag att priserna kan skrämma många men det ser likadant ut för alla märken. Samtliga elbilar har blivit dyrare sedan årsskiftet.

Jag har gnällt en hel del på Volvos OS men håller med om att det verkligen har blivit bättre senaste halvåret, även om det inte är perfekt. Av Polestar 2 och X/C40 skulle jag lätt välja C40n, trevligast att köra och bättre planerad inredning än i Polestar.

En anledning till att man kanske inte är övertygad om Kian kan ju vara just operativsystemet, som inte är någon höjdare Den saknar trädlös Apple Carplay/Android Auto och sättet dom gör enpedalsläget på stör mig något så enormt att det blev en dealbreaker för mig. Jag vill ha kraftig inbromsning ner till 0km, det finns en sådan inställning. Men om man backar så läggs den ur. När man startr bilen så har det glömt den inställningen. Iaf när jag provkörde i slutet på förra året. Sen har den inte helmer uppvörmning av batteriet.

Men har man bara Volvo och Kia att välja mellan så blir det EV6an, en mycket bättre elbil imo

Visa signatur
Permalänk
Medlem

XC40’ns största fallback är ju helt klart allt buller från vägljudet. Det klingar inte alls Volvo-känsla :/ Diggade att man hade Google Maps i instrumentpanelen men resten av menyerna på mittkonsolen var bara weird/fula.

EV6’an lider väl dock av värmeproblem vintertid men det kanske är åtgärdat nu? Konstiga sittpositioner också både fram och bak, Kia gör fan helt klart konstiga bilar.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

XC40’ns största fallback är ju helt klart allt buller från vägljudet. Det klingar inte alls Volvo-känsla :/ Diggade att man hade Google Maps i instrumentpanelen men resten av menyerna på mittkonsolen var bara weird/fula.

EV6’an lider väl dock av värmeproblem vintertid men det kanske är åtgärdat nu? Konstiga sittpositioner också både fram och bak, Kia gör fan helt klart konstiga bilar.

Ja, det ska vara åtgärdat nu enligt ÅF. Gillade också google maps i mittkonsolen. Satt ganska så bekvämt i EV6 men xc40/c40 var helt klart ett snäpp upp i komfort. Vägbullret tror jag hade blivit betydligt bättre utan de där förbaskade recharge-däcken

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Vägbullret tror jag hade blivit betydligt bättre utan de där förbaskade recharge-däcken

Jag tror snarare det är kopplat till den plattformen. Både Polestar 2 och X/C40 bygger på samma plattform är släpper in väldigt mycket vägbuller. Även min förra bensindriva XC40 gjorde det. Ett sätt att få ner kostnaden helt enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Man betalar väl varken tull eller moms från Tyskland/EU? Nu var det många år sedan jag importerade bil från Tyskland, men har inte hört/läst att något ändrat sig (hittar inget annat vid googling heller).

Angående hybrid tycker jag det är det bästa av två världar, aldrig räckviddångest och kör i stort sett 100% på el till vardags. Har inte tankat bilen (Passat GTE) sedan i Maj och kört runt 2000km sedan dess.
Med de nya hybriderna (Mercedes C klass mfl) så är det 100+km räckvidd, vilket gör det ännu bättre, speciellt på vintern då räckvidden sjunker snabbt.
Så skulle säga att det beror helt på vad man har bilen till, att avfärda laddhybrider tycker jag är fel, även om jag inser att de nog tyvärr inte kommer finnas mycket längre till.

Skrivet av megaman01:

Skulle inte köpa en hybrid idag. Har en själv som går 5 mil. Men kör man 100km/h+ så äts dessa upp betydligt snabbare. Man får en bil med mindre utrymme och stor och tung pga dubbla motorer, tank/batteri. Mer service. Dom flesta har inte värmepump så på vinter tuffar bränslemotorn oavsett.

Enligt Kiasäljaren jag pratade med så va intresset markant påväg neråt för hybrid som läget var just nu. Men inte så konstigt med vårens bränslepriser kanske. Är man intresserad av el så tror jag det är bättre att gå all in OM man får tag på en till ett bra pris.

Men finns såklart många anledningar att köra hybrid med men laddning och räckvidd på elbil är inte ett problem imo.

Skrivet av Lidodido:

Om du hittar en bra, begagnad plug in-hybrid till rätt pris med en verklig räckvidd som räcker till nästan alla resor du gör så är en hybrid vettigt, men skulle inte köpa en ny idag. Som andra sagt krångligare konstruktion, massa kompromisser, dyrare service, större risk att når går sönder. Men vissa kör ju hybrider till 99% på el pga att de inte behöver mer än 4-5 mil räckvidd och då är det ju inte så dumt.

Skulle dock inte köpa en själv 🙂

Hmm ja okej.

Har ju ingen bil i nuläget, så är väl mest tänkt att jag har i tankarna på att eventuellt leasa en.

Absolut inte köpa än just nu iallafall, priset är inte särskilt intressant.

Problemet är väl kanske lite att iochmed att jag ej varit särskilt insatt i bil så är jag inte riktigt säker på hur långt jag egentligen skulle vilja åka, hur priserna faktiskt är samt om man nu skulle skaffa elbil hur är det med laddningar vid t.ex längre färder.

En ren elbil hade ju varit riktigt nice men tror jag ej kan ladda bilen i nuläget där jag bor så då skulle man behöva ladda på jobbet eller på någon station.

För er som ej laddar hemma, hur är det?

//Mvh vilsen

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Är ju inte hela världen att betala övermil.. 11 kronor milen eller har du annat?

Förvisso sant, dock var planen att ha Kia'n till sambon då hon jobbar på hemmaplan. Nu bytte hon jobb några månader efter vi fick hem niron så om hon och jag skulle jobba 100% på kontoret så har både hon och jag dryga 1700 mil om året i bara pendling. Som tur är får hon jobba hemma så mkt hon vill så vi håller oss flytande där. Är inte supersugen att avsluta leasing med 1500+ övermil.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Mm, hade nog också tittat närmare på polestar, men vi har ramavtal med Kia och Volvo. Xc/c40 Ultimate och Kia ev6 med mellanpaketet kostar mig lika mycket i månaden.

Ja, mitt tips är som sagt att försöka tänka att så länge bilen räcker till vad gäller räckvidd/laddning så behöver man egentligen inte mer, tycker själv det är svårt då jag gillar att jämföra specs. Hade jag gått på specs så hade det varit Tesla jag köpt varje gång men det vill jag egentligen inte.

Har nyligen gått igenom mer eller mindre alla alternativ för att komma fram till vad jag och frun skall byta till, hon vill väl helst stanna kvar med Tesla och ha kvar vår Model 3 ett tag till och kanske byta till den Model S vi har en beställning på men håller väl med om att det är bra att testa något nytt. Tesla är väldigt bra på pappret och har snabb laddning, mycket räckvidd osv, vi gillar också infotainmentsystemet väldigt mycket så det är svårt att byta bara på specs. I slutändan landade vi på Polestar 2 som det som vi kunde byta till, BMW i4 M50 hade nog också funkat men när leveranstiden är "14 månader kanske" så var inte det speciellt intressant när den ändå kostar så pass mycket mer med lite utrustning.

Det är dock så subjektivt då mycket hänger på design av bilen och infotainmentsystemet.

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Hmm ja okej.

Har ju ingen bil i nuläget, så är väl mest tänkt att jag har i tankarna på att eventuellt leasa en.

Absolut inte köpa än just nu iallafall, priset är inte särskilt intressant.

Problemet är väl kanske lite att iochmed att jag ej varit särskilt insatt i bil så är jag inte riktigt säker på hur långt jag egentligen skulle vilja åka, hur priserna faktiskt är samt om man nu skulle skaffa elbil hur är det med laddningar vid t.ex längre färder.

En ren elbil hade ju varit riktigt nice men tror jag ej kan ladda bilen i nuläget där jag bor så då skulle man behöva ladda på jobbet eller på någon station.

För er som ej laddar hemma, hur är det?

//Mvh vilsen

Jag laddar Elbil och hybriden hemma men kan ändå säga att det är lättare att ladda en ren elbil utanför hemmet än en hybrid. I mitt fall med hybriden skulle jag behöva leta upp en ACladdare nånstans i byn och ställa bilen där i flera timmar för att sen hämta den och köra hem den, VARJE kväll. Om det finns nån ledig..

Hade jag inte haft laddare hemma med elbilen hade jag kört till Ionity 1 gång per vecka på vägen hem från jobbet. Betalat 3,5kr kWh stått där i 20 min och sen kört hem. Typ samma pris per kWh.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Har du lite pengar ligger i referral-plånboken så köp ett abonnemang innan 1/8 så får du ju 50 kWh ist för 20 kWh som det blir med nya priset. Bara att avsluta efter så har du betalat 0kr

Du kan också se notifikationer genom att klicka på lilla klockan uppe i hörnet under profil-sidan.

Gjorde precis som du sade, så fick iaf en gratis laddning via Bonnet innan det var dags o stänga ner

Tack för tipset!

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

För er som ej laddar hemma, hur är det?

//Mvh vilsen

Bodde utan möjlighet att ladda hemma i ca. 2 veckor, kan verkligen inte rekommendera. Det fanns 4st 22kw-laddare i närheten (mellan 5-10 minuter promenad) men ångesten av att komma dit på kvällen och så är det fullt och sedan åka till nästa och så är den full eller så strular ett uttag, nä fyfan. Laddar numera i mitt garage och det är en värld av skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

En ren elbil hade ju varit riktigt nice men tror jag ej kan ladda bilen i nuläget där jag bor så då skulle man behöva ladda på jobbet eller på någon station.

För er som ej laddar hemma, hur är det?

//Mvh vilsen

Vi laddade vid fruns jobb under flera år, kan också ställa oss på gatan någonstans men är oftast för lata för det. Nu under covid när båda jobbat hemma så har mesta av laddningen varit vid någon snabbladdare hos Circle K. Brukar göra det när jag behöver dammsuga bilen eller städa interiören så jag inte ödslar tid på att vänta på laddningen. Brukar föredra snabbladdaren framför stolpe på gatan även om det i princip alltid finns plats där, mest för jag inte vill flytta på bilen igen när jag väl kommit hem och jag sitter ändå inte och väntar vid snabbladdningen då jag alltid haft saker att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

För er som ej laddar hemma, hur är det?

//Mvh vilsen

Har ingen laddare hemma. Laddar huvudsakligen på jobb, annars på maxi, Väla centrum etc när jag handlar.
Det funkar väldigt bra, men hade jag inte haft laddare på jobb så hade det nog varit mer besvärligt och hade nog inte funderat förrän jag hade haft en fast plats att ladda på, då jag pendlar 6mil om dagen till kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

En ren elbil hade ju varit riktigt nice men tror jag ej kan ladda bilen i nuläget där jag bor så då skulle man behöva ladda på jobbet eller på någon station.

För er som ej laddar hemma, hur är det?

//Mvh vilsen

Skrivet av fiskebulle:

Bodde utan möjlighet att ladda hemma i ca. 2 veckor, kan verkligen inte rekommendera. Det fanns 4st 22kw-laddare i närheten (mellan 5-10 minuter promenad) men ångesten av att komma dit på kvällen och så är det fullt och sedan åka till nästa och så är den full eller så strular ett uttag, nä fyfan. Laddar numera i mitt garage och det är en värld av skillnad.

Själv har jag laddare på jobbet, men nu under sommaren så jobbar jag i princip 100% hemifrån, utan tillgång till laddare. Fortfarande endel körningar hämtning och lämning på sommarskola / hämtning och lämning av frun (på hennes jobb).

har en EV6 och tycker det fungerar över förväntan, laddar typ en gång i veckan på Ionity, tar mellan 15-17 minuter för en taxa på 3:10 (inkluderat ett år Ionity abonnemang för Kia EV6 ägare).

Hade antagligen vart lite drygare med en äldre modell som inte laddar så snabbt. Men en kvart en gång i veckan är rätt smutt enligt mig.

Köra plugin hybrid utan tillgång till stolpe hemma eller på jobb hade jag nog inte rekommenderat, då de är tänkta att vara inpluggade när du inte kör för att vara effektiva. Annars blir det ju annars som att du åker på bensin endast.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Hmm ja okej.

Har ju ingen bil i nuläget, så är väl mest tänkt att jag har i tankarna på att eventuellt leasa en.

Absolut inte köpa än just nu iallafall, priset är inte särskilt intressant.

Problemet är väl kanske lite att iochmed att jag ej varit särskilt insatt i bil så är jag inte riktigt säker på hur långt jag egentligen skulle vilja åka, hur priserna faktiskt är samt om man nu skulle skaffa elbil hur är det med laddningar vid t.ex längre färder.

En ren elbil hade ju varit riktigt nice men tror jag ej kan ladda bilen i nuläget där jag bor så då skulle man behöva ladda på jobbet eller på någon station.

För er som ej laddar hemma, hur är det?

//Mvh vilsen

Jag har inte möjlighet att ladda hemma än, men det har ändå fungerat väldigt bra. Har haft elbilen (VW ID.3 77kWh) sedan slutet av maj förra året och hittills kört nästan 2500mil.

Jag skulle säga att det beror väldigt mycket på hur du kör och vart du bor. Själv kör jag 95% av körsträckan på helgerna så jag har inget behov av att ha en fulladdad bil varje vardag. Och med >60 laddpunkter för långsamladdning inom en radie på 1km hemifrån har jag heller aldrig haft några problem att hitta laddning.

En början för dig kan ju vara att kolla området du bor eller någonstans du ofta besöker på ex. Chargefinder och kolla hur möjligheterna för laddning ser ut just där.

Kostnadsmässigt skiljer det ju också ganska mycket beroende på vart man bor och hur man laddar, så jag fortsätter använda mitt eget fall som referens. Mitt genomsnitt är ca 180mil körda och 305kWh förbrukade per månad till en snittkostnad på 1,7kr/kWh. Där ca 2/3 är långsamladdning och resten snabbladdning, vilket för mig nästan bara blir på Ionity (ca 80kWh/mån).

Edit: Glömde tilläga att jag har abonnemanget WeCharge via Volkswagen och betalar därför bara 3,15kr/kWh för snabbladdning på Ionity och 3,9kr/kWh på många övriga. Annars hade nog min snittkostnad för kr/kWh varit aningen högre!

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem

Hur orkar folk använda IONITY?
Visst förstår att det är smidigt när man har dessa abonnemang man får med en del tillverkare, men det är ju alltid gigantiska köer.

Jag exkluderar alltid deras laddnätverk när jag planerar av den orsaken.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Hur orkar folk använda IONITY?
Visst förstår att det är smidigt när man har dessa abonnemang man får med en del tillverkare, men det är ju alltid gigantiska köer.

Jag exkluderar alltid deras laddnätverk när jag planerar av den orsaken.

Jag måste ha/haft en jäkla tur då jag inte upplevt detta alls. Har använt Ionity vid över 100 tillfällen totalt (och i 8 länder) och fått stått i kö 2 gånger, och båda var i Värnamo först på vägen ned och sedan hem under samma Europa resa. Detta var innan utbyggnaden från 4 till 6 laddare var utförd samtidigt som en var trasig.

Men jag håller helt klart med att utbyggnaden måste öka rejält om Ionity ska behålla någon relevans i framtiden.

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Är ju inte hela världen att betala övermil.. 11 kronor milen eller har du annat?

Man skall dock se över detta noggrant och läsa igenom avtalet. En vän åkte på kostnaden för extra service då brytpunkten var i samma nivå som avtalet. Så priset blev 11kr/milen + 7900kr service. I förhöjd månadskostnaden på extramil tas alltid servicen med och därför är det lite dyrare per månad. Kan vara olika beroende på avtal men viktigt att se vad som gäller.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Hur orkar folk använda IONITY?
Visst förstår att det är smidigt när man har dessa abonnemang man får med en del tillverkare, men det är ju alltid gigantiska köer.

Jag exkluderar alltid deras laddnätverk när jag planerar av den orsaken.

I södra delarna av Sverige är det stor skillnad på västra och östra sidan just nu. Göteborg -Malmö är ju fullt av Norrmän. Alltid fullt när jag kollar appen. Även om jag haft tur båda mina resor i Juni-Juli utan köer. Östra sidan Karlskrona- Stockholm är typ aldrig fullt på nån av stationerna.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Hur orkar folk använda IONITY?
Visst förstår att det är smidigt när man har dessa abonnemang man får med en del tillverkare, men det är ju alltid gigantiska köer.

Jag exkluderar alltid deras laddnätverk när jag planerar av den orsaken.

Jag kör ofta eon, deras stationer än billigare dessutom samt mindre kö är min erfarenhet. Aldrig laddat på IONITY än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Jag måste ha/haft en jäkla tur då jag inte upplevt detta alls. Har använt Ionity vid över 100 tillfällen totalt (och i 8 länder) och fått stått i kö 2 gånger, och båda var i Värnamo först på vägen ned och sedan hem under samma Europa resa. Detta var innan utbyggnaden från 4 till 6 laddare var utförd samtidigt som en var trasig.

Men jag håller helt klart med att utbyggnaden måste öka rejält om Ionity ska behålla någon relevans i framtiden.

Vi är i Helsingborg i veckan och varje utflykt vi gjort där vi kört förbi ionity så har det varit lång kö. En sak med bensin/diesel där det tar 2min att vänta, 40min eller ännu mer (om det är 6 laddare och 6+ i kö) känns uruselt om jag ska vara ärlig.

Har man som jag litet batteri så har man oftast inte heller möjlighet att åka vidare och ta nästa laddare istället.