Veckans fråga: Vilken layout har ditt tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det är rätt lustigt egentligen, när man tänker på att QWERTY skapades för att få maskinskriverskorna (ja det var bara tjejer förr) att få ner hastigheten på sitt skrivande, så de mekaniska skrivmaskinerna inte skulle "skära ihop". Maskinerna hann inte med tjejernas skrivande, så "slagarmarna" trasslade ihop sig och fastnade i varandra.
QWERTY satte de vanligaste bokstäverna i engelska språket så långt ifrån varandra, så flickornas skrivande "slöades ner" så skrivmaskinen hann med utan att "jamma ihop".

QWERTY är egentligen en gammal legacy som vi inte längre behöver eller har nytta av. Hade varit bra om en ny teckenuppsättning tagits fram så skrivandet går så snabbt som möjligt, för datorer har inte samma problem med att hänga med som gamla mekaniska skrivmaskiner hade.

Men det är nog svårt att få igenom, men å andra sidan klarade Sverige att gå över från vänstertrafik till högertrafik en gång i tiden?

Som jag har förstått det så handlade det inte så mycket om att slöa ner skrivmaskinisterna så mycket som det handlade om att flytta vanligt förekommande bokstavsföljder så att deras armar inte längre låg bredvid varandra. Jag kan ha fel dock.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

QWERTY ANSI 60%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Som jag har förstått det så handlade det inte så mycket om att slöa ner skrivmaskinisterna så mycket som det handlade om att flytta vanligt förekommande bokstavsföljder så att deras armar inte längre låg bredvid varandra. Jag kan ha fel dock.

Exakt, mindre risk att två närliggande armar fastnade i varandra.

Permalänk
Medlem

tl;dr Kör Colemak-DH sedan början av året. La min röst på Colemak då dem är väldigt lika.

Tänkte också att jag aldrig skulle byta från qwerty. Då jag har använt Emacs i många år, vilket har väldigt många kortkommandon som har nöts in i muskelminnet.

Men förra året började jag få känningar i fingrarna efter dagar med mycket skrivande, jag hade precis börjat experimentera med ett annat kortkommando system i Emacs, samt att mitt tangentbord är redan långt från ett normalt tangentbord. Så i början av det här året tänkte jag att nu var en bra tid att testa någon ny layout och landade på Colemak-DH. Första två veckorna var slitsamt. Gjorde ett skrivtest på monkeytype.com precis innan jag bytte för att se vart jag låg. Var runt 70 ord per minut (eng. WPM) med 100% träffsäkerhet, precis efter bytet låg jag på 6 WPM och 75% träffsäkerhet. Tog ungefär två veckor att kämpa mig upp till 30 WPM och runt 95% accuracy. Runt där var den magiska gränsen för att fungera ok i chat. Innan dess var jag tvungen att byta till ett qwerty tangentbord (laptoppen) när jag chattade med folk på jobbet annars tog det för lång tid att svara.

Nu ligger jag runt 60 WPM med ~97% träffsäkerhet i snitt på monketype.com med English 1k 30s. Jag märker ingen direkt skillnad i hastighet i verkligheten så säga (med andra ord när jag programmerar på jobbet, chattar osv). Men är så mycket skönare att skriva på Colemak-DH än qwerty, fingrarna flyger inte runt på samma sätt längre. Har inte haft något problem med ömma fingrar eller något sådant sedan jag bytte, dock oklart om det var bytet från qwerty till Colemak-DH, mina ändringar i Emacs, byte av brytare eller något annat. Mest troligen en blandning.

Kör Colemak-DH på mitt 40% tangentbord (Kyria) har programmerat in Colemak-DH i sjäjva firmwaren så dator tror fortfarande att jag kör qwerty. Så på datorn använder jag EurKey för att smidigt kunna programmer samt skriva på svenska. Kör fortfarande qwerty på mitt gamla Ergodox tangentbord som jag använder när jag spelar. Då det tangentbordet är bekvämare att spela på. Samt alla normala tangentbord kör fortfarande qwerty (t.ex. laptop). På det sättet är jag inte helt handikappad om jag skulle sätta mig vid någon annans dator.

En intressant observation jag har märkt för mig själv är att muskelminnet verkar mer vara bundet till tangentbord än vad för layout man kör. Då jag har inga problem att byta mellan min laptop som kör qwerty, min telefon som kör qwerty och mitt tangentbord som kör Colemak-DH. Men är riktigt kämpigt när jag byter till min frus GMMK Pro som kör qwerty.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Svensk QWERTY, ISO, tenkeyless med Compose-tangenten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en svorak a5-användare sedan 15+ år här, men kör qwerty (både svensk och amerikansk layout för kod) utan problem.

Jag använder dock tyvärr bara svorak med mina hemmabyggda tangentbord numera, så slipper jag byta från svensk layout eller installera mjukvara på precis alla datorer hela tiden.

Och öh…ni som skriver ut procentsats för ett tangentbord. Har ni bara ett? Får jag bara ha ett? 😬

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Jag vill egentligen byta till något mer ANSI-vänligt, så man slipper nordiska tangentbord (eller bristen på mekaniska sådana), men det blir att väga för- och nackdelar ifall man vill lära sig något nytt.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Bytte till Colemak för ett och ett halvt år sen, skulle aldrig permanent byta tillbaka till qwerty igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

QWERTY. Dels tycker jag det är en bra layout, och dels så är andra layouter främst optimerade för att bara skriva text vilket inte är en så stor del av det jag gör. Sen är det också knepigt om man skulle träna om muskelminnet till någon layout som inte är standard då man ändå skulle stöta på QWERTY överallt annars I samhället. Så det känns inte värt mödan. Särskilt inte på grund av just den biten att allt som inte är bokstäver sitter dumt till på de flesta andra layouter. Dvorak är särskilt illa.

Sen vet jag inte... Tittar man på resultatet är jag ju extremt mainstream i just detta så för den sakens skull så vore det kul att lära sig en annan layout bara för att jävlas.

Vad baserar du att 'qwerty är en bra layout' på?
Qwerty är optimerat för att skriva på skrivmaskin med... I övrigt riktigt usel eftersom vänster hand får jobba mycket mer än höger t.ex.

Permalänk
Medlem

Intressantare fråga hade säkert varit vilket format på tangentbord, fullt stor, tenkeyless, 60% osv

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vad baserar du att 'qwerty är en bra layout' på?
Qwerty är optimerat för att skriva på skrivmaskin med... I övrigt riktigt usel eftersom vänster hand får jobba mycket mer än höger t.ex.

Jag har en halvsidig CP-skada så min vänstersida har för dålig motorik för att kunna skriva, så jag skriver bara med höger hand, så jag vet inte hur det är att skriva med båda händerna. Kan säkert vara så att det inte är bra om man skriver med båda händerna

Egentligen är det väl så att jag tycker att de andra är sämre, speciellt då med avseende på tecken som inte ä bokstäver.

Men layouter är ju knepiga överlag, och bara optimerade för Engelska vilket inte alltid är det man använder.

Nu med så mycket data så borde man väl egentligen kunna skapa en "personlig" optimal layout för alla baserat på vanligaste tangenter, hur många händer och fingrar man använder etc, men det ställer ju stora krav på både användare och hårdvara. I den bästa av världar så

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Detta är ju ointressant. Två pers kommer svara Dvorak och resten QWERTY

Jag hade velat vet vilken storlek folk använder och om man kör ANSI eller ISO.

QWERTY (ISO)

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har en halvsidig CP-skada så min vänstersida har för dålig motorik för att kunna skriva, så jag skriver bara med höger hand, så jag vet inte hur det är att skriva med båda händerna. Kan säkert vara så att det inte är bra om man skriver med båda händerna

Egentligen är det väl så att jag tycker att de andra är sämre, speciellt då med avseende på tecken som inte ä bokstäver.

Men layouter är ju knepiga överlag, och bara optimerade för Engelska vilket inte alltid är det man använder.

Nu med så mycket data så borde man väl egentligen kunna skapa en "personlig" optimal layout för alla baserat på vanligaste tangenter, hur många händer och fingrar man använder etc, men det ställer ju stora krav på både användare och hårdvara. I den bästa av världar så

Undra om inte du borde kolla på ett custom tangentbord med bara höger del av qwerty och en lagerknapp för att byta till vänster halva fast på samma tangenter. Då skulle du kunna skriva på tangentbordet med en hand utan att behöva hoppa till vänster och höger beroende på vilka bokstäver du är ute efter. Titta på tex sofle keyboard, och tänk dig att bara ha höger halva. Jag vet inte om det är applicerbart för dig, men tänkte spontant att det kanske skulle kunna vara nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det är rätt lustigt egentligen, när man tänker på att QWERTY skapades för att få maskinskriverskorna (ja det var bara tjejer förr) att få ner hastigheten på sitt skrivande, så de mekaniska skrivmaskinerna inte skulle "skära ihop". Maskinerna hann inte med tjejernas skrivande, så "slagarmarna" trasslade ihop sig och fastnade i varandra.
QWERTY satte de vanligaste bokstäverna i engelska språket så långt ifrån varandra, så flickornas skrivande "slöades ner" så skrivmaskinen hann med utan att "jamma ihop".

Skrivet av Ostbullen:

Som jag har förstått det så handlade det inte så mycket om att slöa ner skrivmaskinisterna så mycket som det handlade om att flytta vanligt förekommande bokstavsföljder så att deras armar inte längre låg bredvid varandra. Jag kan ha fel dock.

Skrivet av eriksson850:

Exakt, mindre risk att två närliggande armar fastnade i varandra.

Problemet med mekaniska skrivmaskiner är främst när två bokstäver trycks samtidigt/nästan samtidigt vars armar är placerade direkt bredvid varandra. Att de då ofta kan fastna.
(Vilket Ostbullen och eriksson850 var inne på).
Nu var det länge sedan jag såg en mekanisk skrivmaskin.
Men ganska säker att jag någon gång fått skrivmaskinsbokstäverarmar att fastna i varandra,
men då enbart när det är armar som är placerade direkt bredvid varandra som trycks samtidigt/nästan samtidigt.

Min far hade ett tag en lätt datoriserad skrivmaskin.
Den kunde antingen skriva ut bokstav för bokstav på pappret som man skrev.
Eller
Den hade en avlång display som kunde visa en textrad,
man kunde välja att skriva till den textraden,
sen när man trycker enter för att gå till nästa rad så skrivs textraden ut på pappret.

Om man skrev till display först istället för direkt till papper så gick det att rätta till misstag om man upptäckte dem innan raden skrivs ut.

Sen kan det funnits olika designer.
Så är möjligt att det fanns skrivmaskiner som hade svårt att hantera snabb skrift av andra anledningar.

TL:DR
Det generella problemet var främst när två bokstäver vars armar är placerade direkt bredvid varandra används samtidigt/nästan samtidigt.

Skrivet av Ostbullen:

Jag kan ha fel dock.

Du har fel i att du kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Undra om inte du borde kolla på ett custom tangentbord med bara höger del av qwerty och en lagerknapp för att byta till vänster halva fast på samma tangenter. Då skulle du kunna skriva på tangentbordet med en hand utan att behöva hoppa till vänster och höger beroende på vilka bokstäver du är ute efter. Titta på tex sofle keyboard, och tänk dig att bara ha höger halva. Jag vet inte om det är applicerbart för dig, men tänkte spontant att det kanske skulle kunna vara nåt.

Jag tycker inte jag har några problem med skrivhastigheten som det är idag. Men tittar jag på handen när jag skriver ser jag ju att det är ganska mycket "travel time", så i bemärkelsen att handen skulle kunna vara mer still så vore det helt klart intressant

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du har fel i att du kan ha fel.

Härligt, bästa sortens fel! 😄

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

SWERTY!

Har ett 75% ANSI keyboard med SWERTY layout för att få "det bästa av båda världar" som systemutvecklare.
Mindre fingergymnastik för specialtecken, men med ÅÄÖ lätt tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Jag kör flera olika lager på mitt dactyl, colemak-DH med åäö på standard-lagret. Ett lager med qwerty (har inte vågat släppa det än även fast jag aldrig använder det). Funderar på att lägga in workman och/eller svorak A5 istället.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av PerWigren:

Jag kör QWERTY ISO med US-layout och tangenten till höger om mellanslag som compose-key för å, ä, ö och andra spexiga tecken på alla mina datorer oavsett OS (Linux, macOS, Windows). Lite bökigt initialt med 4 tangenttryckningar för att få fram ett ö (compose, shift+', o) men nu går det av bara farten, och det är värt att ha alla kortkommandon på den plats de var tänkta för. Speciellt i macOS är det skönt att slippa vricka fingrarna för att få fram vissa tecken som man använder hela tiden, som | och { }.

Intressant!

Vilken approach (program) kör du för compose på Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brakjoller:

Vilken approach (program) kör du för compose på Windows?

https://github.com/samhocevar/wincompose

Permalänk

Kör qwerty all the way! Har ju gjorts en del forskningar på att byta layout och resultatet brukar alltid vara att det är inte värt det för företag och myndigheter att lära om anställda till en annan layout, ger mycket mer bang for the buck att bara lära sig skriva snabbare med qwerty!

Permalänk

Intressant program, tack för tipset! Det verkar mycket kapabelt. Inser att det på ett sätt är likt AutoHotkey som jag använder till olika hacks varje dag och att jag kanske borde använda det jag har 🙂 Lite off topic så kör jag mest med US layout och skriver mina texter i ett litet Emacs-hack jag skrivit (Emacs har ju en massa trevliga "input methods").

Allt detta meck för att få enklare tillgång till specialtecken när jag kodar 🙂

Permalänk
Skrivet av PlaTFooT:

tl;dr Kör Colemak-DH sedan början av året. La min röst på Colemak då dem är väldigt lika.

Tänkte också att jag aldrig skulle byta från qwerty. Då jag har använt Emacs i många år, vilket har väldigt många kortkommandon som har nöts in i muskelminnet.

Men förra året började jag få känningar i fingrarna efter dagar med mycket skrivande, jag hade precis börjat experimentera med ett annat kortkommando system i Emacs, samt att mitt tangentbord är redan långt från ett normalt tangentbord. Så i början av det här året tänkte jag att nu var en bra tid att testa någon ny layout och landade på Colemak-DH. Första två veckorna var slitsamt. Gjorde ett skrivtest på monkeytype.com precis innan jag bytte för att se vart jag låg. Var runt 70 ord per minut (eng. WPM) med 100% träffsäkerhet, precis efter bytet låg jag på 6 WPM och 75% träffsäkerhet. Tog ungefär två veckor att kämpa mig upp till 30 WPM och runt 95% accuracy. Runt där var den magiska gränsen för att fungera ok i chat. Innan dess var jag tvungen att byta till ett qwerty tangentbord (laptoppen) när jag chattade med folk på jobbet annars tog det för lång tid att svara.

Nu ligger jag runt 60 WPM med ~97% träffsäkerhet i snitt på monketype.com med English 1k 30s. Jag märker ingen direkt skillnad i hastighet i verkligheten så säga (med andra ord när jag programmerar på jobbet, chattar osv). Men är så mycket skönare att skriva på Colemak-DH än qwerty, fingrarna flyger inte runt på samma sätt längre. Har inte haft något problem med ömma fingrar eller något sådant sedan jag bytte, dock oklart om det var bytet från qwerty till Colemak-DH, mina ändringar i Emacs, byte av brytare eller något annat. Mest troligen en blandning.

Kör Colemak-DH på mitt 40% tangentbord (Kyria) har programmerat in Colemak-DH i sjäjva firmwaren så dator tror fortfarande att jag kör qwerty. Så på datorn använder jag EurKey för att smidigt kunna programmer samt skriva på svenska. Kör fortfarande qwerty på mitt gamla Ergodox tangentbord som jag använder när jag spelar. Då det tangentbordet är bekvämare att spela på. Samt alla normala tangentbord kör fortfarande qwerty (t.ex. laptop). På det sättet är jag inte helt handikappad om jag skulle sätta mig vid någon annans dator.

En intressant observation jag har märkt för mig själv är att muskelminnet verkar mer vara bundet till tangentbord än vad för layout man kör. Då jag har inga problem att byta mellan min laptop som kör qwerty, min telefon som kör qwerty och mitt tangentbord som kör Colemak-DH. Men är riktigt kämpigt när jag byter till min frus GMMK Pro som kör qwerty.

Skrivet av Tommy:

Bytte till Colemak för ett och ett halvt år sen, skulle aldrig permanent byta tillbaka till qwerty igen.

Har funderat på att byta till colemak då jag primärt kör med split när jag jobbar vilket leder till att vänster handen får arbeta så mycket mer när det blir långa sessioner med mycket skrivande.
Skulle ni kunna dela med er utav er layout så man får se er lösning för typ ÅÄÖ osv?

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NERDTUBED:

Har funderat på att byta till colemak då jag primärt kör med split när jag jobbar vilket leder till att vänster handen får arbeta så mycket mer när det blir långa sessioner med mycket skrivande.
Skulle ni kunna dela med er utav er layout så man får se er lösning för typ ÅÄÖ osv?

Jag har åäö på combos så att när jag trycker u+y=å, e+i=ä och w+f=ö, på colemak dhm då.
Har även en combo så att r+s=esc, det är riktigt trevligt också.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Jag har åäö på combos så att när jag trycker u+y=å, e+i=ä och w+f=ö, på colemak dhm då.
Har även en combo så att r+s=esc, det är riktigt trevligt också.

Låter som att du kör någon form utav sub60-layout nästan.
Funderat på om man ska passa på att gå ner till ett Chocofi om man ändå ska lära sig nytt.

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NERDTUBED:

Låter som att du kör någon form utav sub60-layout nästan.
Funderat på om man ska passa på att gå ner till ett Chocofi om man ändå ska lära sig nytt.

#19683578

Permalänk
Medlem
Skrivet av NERDTUBED:

Har funderat på att byta till colemak då jag primärt kör med split när jag jobbar vilket leder till att vänster handen får arbeta så mycket mer när det blir långa sessioner med mycket skrivande.
Skulle ni kunna dela med er utav er layout så man får se er lösning för typ ÅÄÖ osv?

Här är min nuvarande: qmk_firmware

Och jag använder den ihop med EurKey

Notera att jag håller just nu på att experimentera lite med just ÅÄÖ. Använde kombos innan för dem, funkade okej. Men började få feltryck när jag kom upp i hastighet. Eftersom jag hade t.ex A+S -> ä (inte det smartaste kombon). Samt behöver jag kunna skriva t.ex ç (har en fransk kollega). Så har gått tillbaka till AltGr metoden. Behöver dock få oneshot (sticky) att funka så jag slipper hålla inne AltGr med motsatt hand.

Notera att skriver jag mycket mer engelska än svenska, vilket gör att detta funkar för mig. Hade det varit tvärtom så hade jag nog flyttat AltGr bort från lillfingrarna.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.