Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vad föredrar och använder ni för typ av brytare här? Linjära, taktila eller clicky?

Föredrar helt klart linjära, åt det lättare hållet. Har vanan/ovanan att köra ner tangenterna helt i botten när jag skriver, och det känns liksom fel med en taktik brytare, som att jag får dubbelt mothugg eller vad man ska säga. Och är de för tunga blir jag trött av att köra ner dem ända i botten. Plus att jag gillar dem bättre i spel

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Min favorit är en linjär brytare som heter Gateron Box Ink Pink.
Men den är lite speciell så man vet aldrig vad man gillar om man inte prövar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signature:

Kör det gamla klassiska svaret, svårt att läsa sig till den perfekta brytaren utan det är bara ut o testa. Åk till närmaste elektronikbutik och testa lite olika. Kanske är det något meetup i närheten där du kan få testa olika? Skulle säga att alla brytare klarar av gaming, nuförtiden brukar folk mest bry sig om hur brytarna låter men det beror ju på en mängd olika faktorer. Har du bestämt dig för taktil eller linjär ännu?

Skrivet av sINsen:

Det är svårt att säga vilken som är den "perfekta" brytaren för dig, som ovanstående säger, det bästa är att testa sig fram.
Första steget är väl vilken typ av brytare du gillar, om den skall vara Linjär, taktil eller clicky.
Där efter kan man grotta ner sig i olika fabrikat, hårdhet på fjädrar osv osv.

jag kör själv ett GMMK pro, och jag älskar tangentbordet. Dock så är alla stabs horribla samt att alla är överlubade, så de fastnar när man trycker ner dom. Jag rekommenderar att antingen lubea om "GOAT" stabsen eller köpa nya och lubea dom.

Skrivet av Icetec:

Det går liksom inte att svara på. Inga brytare är bättre än några andra på någonting. Du måste själv ta reda på vad du gillar. Frågar du mig så gillar jag klickbrytare bäst, d.v.s. ingenting som går att stoppa in i ett GMMK Pro. Kanske ZealPC Clickiez men de är i vanlig ordning helt absurt taktila så de går bort (och kostar typ 1500kr efter frakt och tull bara för brytarna). Vissa påstår att det måste vara linjära brytare för att det ska gå att skicka sick-ass headshots på progamer-nivå men de är å andra sidan helt vidriga att skriva på (enligt mig). Taktila brytare är någonstans i mitten kanske? Men det är upp till dig.

Om du känner dig osäker kring vad skillnaden mellan en taktil, en klick, eller en linjär brytare är och vill ha exempel så kan du skicka ett meddelande så kan jag skicka ett exempel på alla tre via post så du får jämföra men det finns som sagt ingen universell sanning. Jag spelar inte bättre på ett tangentbord med linjära brytare än vad jag gör på ett med klickbrytare. Jag spelar iofs inte bra alls på något, men jag känner lite att om du är på en sådan elitnivå att ditt tangentbord spelar roll så borde du nog veta med dig redan vad du är ute efter.

Men som sagt, jag kan skicka dig en sample på klick/taktil/linjär brytare via posten om du vill jämföra för att ha något att gå på om du skickar ett PM och betalar porto men risken är överhängande att just DE brytarna inte kommer gå att få tag på just nu på något enkelt sätt.

Stort tack för era svar!

Det visade sig att jag har en kollega som är en riktig entusiast inom detta och har ofta med sig egna byggen till kontoret.
Kommer ta tillfället att testa olika brytare och samtidigt förhoppningsvis lära mig mer av honom, efter semestern.
Ibland är världen rätt liten

Permalänk

@RVX
De är gjorda i nya verktyg så de är lenare, mindre wobble och allmänt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Ravix
De är gjorda i nya verktyg så de är lenare, mindre wobble och allmänt bättre.

Tack 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Var köper man Topre tangentbord idag med svensk layout? Och är de bättre än mx cherry tangentborden?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Var köper man Topre tangentbord idag med svensk layout? Och är de bättre än mx cherry tangentborden?

Det görs inte längre med svenska så det är när de dyker upp på andrahandsmarknaden.
Om de är bättre är en smaksak, men skaffa en bara om syftet är att skriva mycket, för gaming känns det onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vad föredrar och använder ni för typ av brytare här? Linjära, taktila eller clicky?

Använder alla tre, men klickbrytare är mina favoriter för tillfället. Blå alps eller klickmoddade taktila alps (man kommer typ 90% av vägen till blå alps genom att modda i princip alla andra alpsbrytare) är fantastiska att skriva på. Köttigt ljud och fint avvägd tyngd. Men jag har linjära brytare hemma för att det låter mindre och man värdesätter hur mycket väsen man för när man har två småbarn i huset som inte lärt sig sova än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har inte hittat någonstans det ens går att köpa ännu, så nog dumt hålla andan i väntan men tids nog så

@RVX

Well, fick mail om att TKL varianten nu fanns i lager och snabbare än en kobra (no phun intended) så beställde jag den eftersom jag inte hittade den i lager någon annanstans och antog att den skulle sälja slut rätt snabbt. Av okänd anledning fick det bli en Razer DeathAdder V3 Pro också när jag ändå var igång, även om jag sällan har tid att spela

Direktlänk för den som också vill beställa, även om den väl lär dyka upp hos Inet osv också, förhoppningsvis till ett billigare pris än de 220 EUR som Razor ville ha...

https://www.razer.com/eu-en/gaming-keyboards/Razer-DeathStalk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Ravix

Well, fick mail om att TKL varianten nu fanns i lager och snabbare än en kobra (no phun intended) så beställde jag den eftersom jag inte hittade den i lager någon annanstans och antog att den skulle sälja slut rätt snabbt. Av okänd anledning fick det bli en Razer DeathAdder V3 Pro också när jag ändå var igång, även om jag sällan har tid att spela

Direktlänk för den som också vill beställa, även om den väl lär dyka upp hos Inet osv också, förhoppningsvis till ett billigare pris än de 220 EUR som Razor ville ha...

https://www.razer.com/eu-en/gaming-keyboards/Razer-DeathStalk...

Tack, men skulle jag spendera över 2k på ett tangentbord så blir det definitivt inte något från Razer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tack, men skulle jag spendera över 2k på ett tangentbord så blir det definitivt inte något från Razer.

Kan delvis hålla med men utbudet av trådlösa kvalitativa lågprofils tangentbord är begränsat som konstaterats tidigare. Ja, även om man tar bort lågprofilskravet så är det väl inte direkt något jätteutbud heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan delvis hålla med men utbudet av trådlösa kvalitativa lågprofils tangentbord är begränsat som konstaterats tidigare. Ja, även om man tar bort lågprofilskravet så är det väl inte direkt något jätteutbud heller.

Nej, döm aldrig nånting utan att testa det så klart.
Ska ändå bli intressant att se tester av det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nej, döm aldrig nånting utan att testa det så klart.
Ska ändå bli intressant att se tester av det.

Recenssionerna är redan ute sen ett tag, iaf på fullsize varianten som jag föreställer mig bör vara rätt lik förutom uppenbara skillnaderna. Har två G915 TKL (Tactile och Linear) som jag kommer jämföra det med, får väl se vilket som blir main. Mest troligt är nog att jag kommer fortsätta rotera precis som idag, samt fortsätta köpa nya tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Recenssionerna är redan ute sen ett tag, iaf på fullsize varianten som jag föreställer mig bör vara rätt lik förutom uppenbara skillnaderna. Har två G915 TKL (Tactile och Linear) som jag kommer jämföra det med, får väl se vilket som blir main. Mest troligt är nog att jag kommer fortsätta rotera precis som idag, samt fortsätta köpa nya tangentbord

Ah ok, missade att tester kommit ut.
Jag var nära på att köpa ett g915 men störde mig på att tangenterna rörde sig så mycket.
Tangentbord kan man väl ändå aldrig få för många av va ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Snusfri

Jag är lite smått sugen på ett iQunix F97: Hitchhiker Wireless RGB- Cherry Brown.

Har bla Varmilo VA109M Sakura MX Brown, Ducky Shine 2 White/Pink MX Brown och ett Deltaco WK85B med Brown.
Men vill ha ett trådlöst fullsize med som inte är low-profile.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ah ok, missade att tester kommit ut.
Jag var nära på att köpa ett g915 men störde mig på att tangenterna rörde sig så mycket.
Tangentbord kan man väl ändå aldrig få för många av va ?

Ja, G915 är helt klart rätt sladdrigt, har själv skickat tillbaka minst ett av den anledning, för att sedan ändå tvingas konstatera att när det gäller skrivhastighet så är det svårslaget så det är min main just nu. Men känslan är absolut inte premium. Dessutom verkar Logitech vara en klass för sig när det gäller batteritid, att ha trådlösa enheter som i praktiken ändå måste sitta på laddning hela tiden förtar ju lite av idén

Jag är inte så mycket för tangentbord som är färgexplosioner och liknande heller så kaninhålet med custom har jag ännu inte trillat ner i som tur är...även om kostnadsmässigt så är det ju nästan custom priser ändå på det jag köpt

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, G915 är helt klart rätt sladdrigt, har själv skickat tillbaka minst ett av den anledning, för att sedan ändå tvingas konstatera att när det gäller skrivhastighet så är det svårslaget så det är min main just nu. Men känslan är absolut inte premium. Dessutom verkar Logitech vara en klass för sig när det gäller batteritid, att ha trådlösa enheter som i praktiken ändå måste sitta på laddning hela tiden förtar ju lite av idén

Jag är inte så mycket för tangentbord som är färgexplosioner och liknande heller så kaninhålet med custom har jag ännu inte trillat ner i som tur är...även om kostnadsmässigt så är det ju nästan custom priser ändå på det jag köpt

Det är ju just det jag har 😁
Kikar mest på GMMK PRO, Keychron men vi får se vart det landar.
Och hur mycket som 💸

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det är ju just det jag har 😁
Kikar mest på GMMK PRO, Keychron men vi får se vart det landar.
Och hur mycket som 💸

Är rätt glad att de flesta av dom inte finns som trådlöst vilket gör att dom faller bort för egen del

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är rätt glad att de flesta av dom inte finns som trådlöst vilket gör att dom faller bort för egen del

Ja då vettefan vad priset hade landat på 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hur gör ni med era stabs? Kör ni fett på ståltråden och vanligt switch-smörj i huset? Eller kör ni ett och samma överallt? Hur noga/petiga är ni? Ska ge mig på mitt nyss hemkomna QK65 nu efter sommaren (när capsen förhoppningsvis också trillar in)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Hej, idag köpte jag min första mechanical keyboard någonsin: HyperX Alloy Elite 2 som har HX Red brytare för 850kr (rea på inet). Jag gillar verkligen tangentbordet redan, särskilt på grund av media keys vilket är ett måste för mig (+1 för volymscrollen).

Däremot vet jag inte riktigt om jag gillar Red brytare eftersom den är lite för enkel att aktivera. Jag gillar att vila händerna på mitt tangentbord och när jag skriver så råkar jag trycka ner en pilknapp med min högra hand och space knappen är lite för känslig när jag spelar. Har någon rekommendationer på ett liknande tangentbord som är full-size och har media knappar (bonus för volymkontroll) samt brytare som inte gör mycket ljud men har inte heller för känslig aktivering. Kanske Brown brytare? Jag är max villig att spendera 1300kr och då är det en stretch på min budget. Jag vill tillägga att jag inte tycker om handledsstöd, så helst ett tangetbord utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozKek:

Däremot vet jag inte riktigt om jag gillar Red brytare eftersom den är lite för enkel att aktivera. Jag gillar att vila händerna på mitt tangentbord och när jag skriver så råkar jag trycka ner en pilknapp med min högra hand och space knappen är lite för känslig när jag spelar. Har någon rekommendationer på ett liknande tangentbord som är full-size och har media knappar (bonus för volymkontroll) samt brytare som inte gör mycket ljud men har inte heller för känslig aktivering. Kanske Brown brytare? Jag är max villig att spendera 1300kr och då är det en stretch på min budget. Jag vill tillägga att jag inte tycker om handledsstöd, så helst ett tangetbord utan.

Gillar du att brytarna är linjära (ingen feedback vid aktivering) så kan du testa någon brytare som benämns som svart istället. De är också linjära men med tyngre fjädrar. Bruna ger taktil feedback när du skriver så känslan kommer vara annorlunda.

Permalänk
Skrivet av Starric:

Hur gör ni med era stabs? Kör ni fett på ståltråden och vanligt switch-smörj i huset? Eller kör ni ett och samma överallt? Hur noga/petiga är ni? Ska ge mig på mitt nyss hemkomna QK65 nu efter sommaren (när capsen förhoppningsvis också trillar in)

Jag kör 205g0 i huset och BDZ eller min egna häxblandning på vajern.
Jag är inte särskilt petig med att det blir lika mycket på varje men jag är noga med att de blir bra innan jag bygger ihop hela tangentbordet.
Se till att vajern är rak och strunta i att köpa Durock stabs.

Permalänk

@StuntmanMike: samma fråga kan har blivit ställd tidigare, men vad finns det för bra stabs som är bättre eller lika bra som Durocks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

@StuntmanMike: samma fråga kan har blivit ställd tidigare, men vad finns det för bra stabs som är bättre eller lika bra som Durocks?

TX stabs, finns på maxgaming

Permalänk
Skrivet av SirAlex18:

@StuntmanMike: samma fråga kan har blivit ställd tidigare, men vad finns det för bra stabs som är bättre eller lika bra som Durocks?

Ja TX är ju det hetaste just nu. Annars så skulle jag välja C³v3, Cherry clip-in, GMK Screw-In, Gateron, Stabies, Zeal, innan jag hade tagit Durock.

Permalänk
Medlem

Hej på er tangentbordsnördar! Jag kan verkligen inte bestämma mig. Har under alla år använt och använder massor av olika mekaniska tangentbord (Allt från Model M till G513, Xtrfy K2, 6Gv2 osv osv osv.), men nu har jag bestämt mig för att jag vill testa ett lite mer custom bygge.

Just nu står jag och väger mellan ett GMMK Pro eller KBD67 Lite. Nu när det är lite rea på GMMK känns det som en rimlig contender annars är ju KBD67 betydligt billigare.

Communityn på t.ex. reddit verkar ganska fientliga mot Glorious överlag. Är det endas pga. deras lite småkassa approach eller är de faktiskt dåliga produkter också?
Är verkligen GOAT-stabsen så kassa som alla säger? Överlever jag ett tag med dessa för att eventuellt byta senare?
Känns KBD67 väldigt "billigt" jämfört med GMMK? Plast är ju trots allt plast och GMMK borde kännas "bättre" för pengarna?
Tips på bra keycaps för pengarna? BoW är nog bäst... Rea på GPBT-keycaps just nu så känns som ett ganska rimligt alternativ? Eller finns det några bra shine through ISO i PBT?
Och en av de viktigaste sakerna för mig som spelar mycket competitive spel, hur är det med latensen på dessa nu för tiden? GMMK skyltar med 6-7ms (Vilket känns helt okej) men hittar ingen info om KBD67.

Tacksam för svar och lite input!

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Hej på er tangentbordsnördar! Jag kan verkligen inte bestämma mig. Har under alla år använt och använder massor av olika mekaniska tangentbord (Allt från Model M till G513, Xtrfy K2, 6Gv2 osv osv osv.), men nu har jag bestämt mig för att jag vill testa ett lite mer custom bygge.

Just nu står jag och väger mellan ett GMMK Pro eller KBD67 Lite. Nu när det är lite rea på GMMK känns det som en rimlig contender annars är ju KBD67 betydligt billigare.

Communityn på t.ex. reddit verkar ganska fientliga mot Glorious överlag. Är det endas pga. deras lite småkassa approach eller är de faktiskt dåliga produkter också?
Är verkligen GOAT-stabsen så kassa som alla säger? Överlever jag ett tag med dessa för att eventuellt byta senare?
Känns KBD67 väldigt "billigt" jämfört med GMMK? Plast är ju trots allt plast och GMMK borde kännas "bättre" för pengarna?
Tips på bra keycaps för pengarna? BoW är nog bäst... Rea på GPBT-keycaps just nu så känns som ett ganska rimligt alternativ? Eller finns det några bra shine through ISO i PBT?
Och en av de viktigaste sakerna för mig som spelar mycket competitive spel, hur är det med latensen på dessa nu för tiden? GMMK skyltar med 6-7ms (Vilket känns helt okej) men hittar ingen info om KBD67.

Tacksam för svar och lite input!

Tja! Har ägt båda av nyfikenhet. KBD skulle jag välja av dessa men den är plastig så ingen premiumkänsla men mycket trevlig bräda överlag med trevligt ljud.

Kolla på Keychron Q1/Q2 samt dessa hattar: https://kbnordic.se/keycaps/wob-keycaps-pbt-dye-sub-iso-ansi-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Tja! Har ägt båda av nyfikenhet. KBD skulle jag välja av dessa men den är plastig så ingen premiumkänsla men mycket trevlig bräda överlag med trevligt ljud.

Kolla på Keychron Q1/Q2 samt dessa hattar: https://kbnordic.se/keycaps/wob-keycaps-pbt-dye-sub-iso-ansi-...

Tack för svart!

Okej ja många verkar föredra KBD trots plastigheten, det säger en hel del om att det måste vara bra på alla andra sätt. Keychron verkar ju trevliga men ska enligt rtings ha ganska kass latency? Det stör mig lite att jag inte hittar någon info kring detta på KBD67.

Sett flera rekommendationer om kbnordics keycaps här, kanske är en bra idé men är de värda dubbla priset mot GPBT just nu?
Tänker att båda är trots allt Dye Sub och har samma profil?

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Tack för svart!

Okej ja många verkar föredra KBD trots plastigheten, det säger en hel del om att det måste vara bra på alla andra sätt. Keychron verkar ju trevliga men ska enligt rtings ha ganska kass latency? Det stör mig lite att jag inte hittar någon info kring detta på KBD67.

Sett flera rekommendationer om kbnordics keycaps här, kanske är en bra idé men är de värda dubbla priset mot GPBT just nu?
Tänker att båda är trots allt Dye Sub och har samma profil?

Nu har jag inte provat GMMK men jag blev förvånad över känslan på KBD67 när jag köpte den. Var själv lite fundersam kring känslan med plastcase osv men jag gillar den skarpt.

Ang keycaps hade jag med lätthet tagit kbnordics set över GPBT.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack