Tycker det första du borde göra är att kolla hur det ser ut med andra nät i närheten, ladda ned WiFi Analyzer till mobilen, ska finnas till iPhone med om det är det du har.
Kolla så det inte är någon kanal som är helt öppen om er krockar med någon annan. Egentligen borde det göras i alla rummen, men om du inte kan kolla överallt så kolla i ditt rum iaf. Störst risk för krock är ju på 2,4 Ghz. Om de går så borde alla hålla dig till 1 6 11, i extremfall kan man kolla på 1 5 9 13, men de blir sällan riktigt bra.
Kika hur mottagningen mot er router är på 2,4 respektive 5, kolla lite olika platser i ditt rum där du kan tänka dig ha datorn. Testa både med mobilen liggande och stående, för att veta hur du ska rikta antennen, eller om du kan se hur antennerna på routern är, så ställ dina antenner/mobilen i samma vinkel för bäst resultat, sen EU direktiv för några år sen så får man inte uppdatera mätningar oftare än var 3e minut, ish, så låt den ligga ett tag på varje nytt ställe så du ser att den uppdaterat.
Jag antar att ni inte får byta router, men hade varit intressant att veta vilken det är, för att veta vilka wifi standarder den stödjer, samt ev även veta hur många sändare och mottagare den har.
Kika så att ingen använder gamla prylar, be ansvarig för routern att stänga av allt under 802.11n om möjligt, helst även allt under 11 Mbps om de går i routern.
Trådlöst är tyvärr inte bättre än den sämsta uppkopplingen, så även om du skaffar en riktigt bra antenn så är risken stor att du får problem ändå, beror mycket på vad övriga har för enheter uppkopplade.
Ni skulle kunna stänga av bluetooth när ni är hemma då jag tänker gissa att åtminstone några av er kommer köra på 2,4 Ghz, kan ju vara så att ni alla kan köra 5 Ghz och då är det ingen fara. Hotspots/Internet delning från mobil bör även undvikas om man inte kan se till att de ligger på en annan frekvens än det som wifit kör.
Spontant tror jag dock du kommer ha mer lycka av att skaffa en 4g/5g router och ett obegränsat abb till det.
Beror ju såklart på hur bra mottagning ni har där med.