Mining som underhållsvärme för fritidshus
Vi har ett fritidshus som vi behöver underhållsvärme för när vi inte är där. När vi är på plats i huset har vi en vedpanna som är ansluten till de vattenburna elementen och vi har gott om ved (+ egna börjkar). När vi inte är här skulle vi dock önska att ha underhållsvärme på runt 10C vilket skulle kosta en mindre förmögenhet om vi ska göra det med eluppvärmning. Frågan är dock om det här är ett rimligt koncept för att värma upp ett helt hus på 100m2 fördelat på två våningar med tre rum på nedervåningen och två rum på övervåningen? Jag har ingen som helst önskan att gå plus, skulle det ens vara i närheten av plus minus noll hade jag varit mer än nöjd. Hur mycket tror ni då att man skulle behöva minea för att det ska vara fullgott som underhållsvärme?
Jag har lite grafikkort liggandes (6700XT + RX 580 8GB + RX 570 4GB + RTX 2080ti + 1080ti + GTX 1660ti) men skulle såklart kunna köpa fler eller andra kort. I det här fallet så vill jag ju inte maxa avkastningen utan det som är intressant är hur mycket värme jag kan få per krona på olika kort. Jag har även vattenblock till ett par av korten ovan, skulle man om man använder ett 2080ti + 1080ti med vattenblock kunna ha 2x240mm radiatorer, med en radiator i varje rum? Tilläggas att jag även har en del extra radiatorer, fittings, cpu-block, pumpar osv liggandes så det är ingen extra kostnad.
Har även redan en gamingdator i huset med en 9900K + 1080ti med två fler PCI-E platser, dock endast ett RM 750 i burken.
Om det skulle vara ett rimligt alternativ, hur skulle ni lägga upp projektet? Listar nedan alla delar jag har tillgängliga som jag kan använda:
Grafikkort:
6700XT
RX 580 8GB
RX 570 4GB
RTX 2080ti (med vattenblock om så önskas)
RTX 1080ti (med vattenblock om så önskas)
GTX 1660ti
Moderkortskombos:
3770K + 16GB ram
4790K + 16GB ram
i7 2700 + 16GB ram
i5 4560 + 8GB ram
PSU:
Corsair HX 850W
Corsair CX 650W
Corsair CV 450W
SSD'er:
120GB 2,5"
240GB 2,5"
120GB m.2 (modell sämst)
Har även en massa gamla 2,5 och 3,5 HDD'er
Vattenkylning:
4x CPU-block
20 x 10/13 fittings
4x 240mm radiatorer
4x 120mm radiatorer
3x D5-pump (plus res)
Högvis med 120mm fläktar av god kvalitet
Chassi:
Meshify C
Nåt random gammalt corsair
Streacom BC1 - Testbänk (för en open loop isf).
Vill tillägga att alla dom här delarna (de flesta iaf) annars skulle användas i andra projekt och ligger inte bara på en hylla och väntar på bättre tider men det är heller inte projekt jag nödvändigtvis behöver genomföra utan är för mitt egna nöjes skull.
Edit: huset ligger i dalarna och det är alltså inlandsvinter och rådande elpriser för regionen som jag har att utgå ifrån.
Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com