Uppspelning i 4K kan låsas bakom Youtube Premium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Icke-argument..

Lite tips för första stycket gällande reklam:

Antingen kan man köra YouTube genom Firefox som tillåter addons med blockering av annonser, slopa själva YT-appen. Om man prompt vill använda sig av appen, då kan man köra valfri VPN likt PIA, Mullvad o.s.v. med custom-DNS, då blockeras allt från trackers till annonser. Själv kört så i flera år utan problem – BankID fungerar utan trassel. Även Vanced Extended fungerar bra för ändanmålet (som är nytappning av nestängda Vanced Project).

Du föreslår alltså att antingen inte betala (firefox drar för övrigt betydligt mer batteri än YT-appen), eller att betala för en VPN istället.
Trots detta blir du fortfarande profilerad och såld. En VPN räcker inte för att stoppa detta, beklagligt nog.
Då kan tjänsten lika gärna förbli som den är istället.

Edit: Vanced Extended är efter en snabb sökning tydligen redan nedlagt till förmån för ett annat projekt.

Skrivet av Yatagarasu:

Gällande vad jag kollar på YouTube:

Jag konsumerar för det mesta nyheter, många gånger är detta en suddig veva hur man än vrider på saker och ting oberoende källa. Dessutom är det mestadels något som jag lyssnar på, mer än aktivt kollar på.

Den rena underhållning jag tar del av är oftast av hög produktionskvalité, likt LTT, BitWit, MKBHD o.s.v. när det kommer till tekniksaker. Väldigt sällan jag kollar på saker som är inspelat med taskig webbkamera, mobilen eller liknande - utan är producerat i studiomiljö helt enkelt. Kort sagt inte speciellt överdrivet rörlig media likt spel, där jag vet att saker som artefakter kan vara ett större problem tack vare en lägre bitrate framförallt.

Tror att du exemplifierade mitt argument åt mig här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag väljer inget. Men vissa videor från vissa kanaler startar i 4K automatiskt, medan man på andra kanaler måste välja det aktivt. Vet inte varför det är så, men så är det. Och jag brukar bara välja 4K när det är nån liten detalj jag vill se lite tydligare, oftast liten text på en produkt som jag försöker läsa med stillbild. Ibland hjälper det, ibland inte.

Eftersom skillnaden är minimal är det inget jag bryr mig om, så jag kollar på videorna i det läge de startar, oavsett om det är 4K eller standardupplösning.

Och naturligtvis köpte jag inte skärmen för att ha 4K när jag kollar YT...

Kör du på PC så finns tillägget "Enhancer for YouTube" som låter dig välja vilken upplösning en video alltid ska starta i; så länge den finns så klart, annars växlas till närmsta möjliga.

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

Kollar betydligt mer youtube än övrig media. Finns extremt mycket kunskap att ta del av där och är en bra plattform för entusiaster i diverse hobbies. Alla söker sig inte dit för att kolla på influensers eller roliga djur. 😉

Kunde inte sagt det bättre.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

4K-versionen på YT ser ut som mitt råmaterial i standardupplösning (nedskalat från 4K original i videoredigeringsprogram).

Men det viktiga i sammanhanget är ju om du ser skillnad på Youtube mellan deras fusk-4K och deras fusk-1080p, och det tycker jag att man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Men det viktiga i sammanhanget är ju om du ser skillnad på Youtube mellan deras fusk-4K och deras fusk-1080p, och det tycker jag att man gör.

Utan att skämta så kan man se skillnad även om det vore en stillbild. Skärpan är totalt annorlunda.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gör de så tycker jag ändå det är lite fult, jävla Netflix fasoner.

Och då är jag ändå en betalande kund utav premium sedan 1-2 år tillbaka.

Bara sättet jag kräks på

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nästan inget material på YT är producerat med kvalitet nog för att 4K ska göra nån skillnad, även där alternativet finns. Eller så är materialet onödigt att slösa 4K på, som nån som pratar och visar nåt. De få gånger jag aktivt slår över till 4K är när jag vill försöka läsa nån liten text på en produkt eller nåt liknande som visas i bild, för att lättare kunna leta efter mer information.

För allt annat är standardupplösning mer än tillräckligt.

Sitter med en väldigt bra 4K-skärm, så jag snackar inte mobilkollande för min del.

Du kolla inte på Marques Brownlee med andra ord.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Om det blir omöjligt att se på YouTube i 4k direkt i webbläsaren och via youtube-dl utan att betala så lär resultatet bli att det dyker upp torrent RSS feeds för populära kanaler vad det lider...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Du kolla inte på Marques Brownlee med andra ord.

Nej, aldrig. Inget innehåll som intresserar mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Psycho:

Vi betalar med profilering av Google på oss själva vare sig vi vill eller inte, och det kommer att fortsätta även om man betalar direkt. Surt men sant.

Absolut, men dels blir dom mindre beroende av det för sina intäkter och kan satsa mer på annat samtidigt som dom som köper informationen blir mindre benägna att köpa den eftersom dom har mindre marknad för sin reklam osv.

Att betala för Youtube premium är absolut inte den magiska lösningen på hela det här problemet och det var inte alls det jag menade.

Jag pratade mer allmänt om hur den reklamdrivna marknaden ser ut i allmänhet och att vi borde göra det vi kan för att minska dess inflytande på samhället och produkter i stort.

Genom vår politik och vilka lagar vi stiftar samt vårat marknadsmönster osv.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ska framtiden bli ännu mer BS?! Nej jag kommer aldrig vilja betala för internet mer än själva abonnemangskostnaden. Jag är väldigt intolerant på ett hälsosamt sätt.

Dessutom så jobbar de hårt med att ändra infrastrukturen för webläsar addons på ett sådant sätt att adblockers och ghostery inte kan fungera.

Permalänk
Medlem

Egentligen är detta typiskt när vi är på väg in i en depression/längre recession. Trodde dock YouTube skulle nöja sig med att höja annons-antalet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kollar inte på 4K så inget som påverkar mig, då jag kör med 1440p.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Yatagarasu:

Att YouTube har erbjudit 4K UHD parallellt med HRR/HDR gratis i alla dessa år är inget annat än ren och skär lyx. Ingen annan plattform gör det över huvud taget. Dessutom är det sällan mer än två reklamsnuttar i början som mer ofta än sällan går att hoppa över, under videons gång sällan fler än 2-3 stycken till som är på några sekunder vardera. Samtliga av dessa går att undkomma med AdBlockers både på mobilen och datorn - med andra ord helt gratis för slutanvändaren.

Jämställ detta med klassisk TV/Boxer, där man utöver att betala hundra- eller potentiellt tusentals kronor har upp emot 25-30% av TV-tiden fylld med reklam ändå. Andra tjänster som Netflix, HBO, Prime o.s.v. har en fast kostnad för att ens kolla in biblioteket och på det flera nivåer av streamingkvalité. Eller i fall som Apple/Disney/Viaplay där tjänsten är fylld med material som kostar utöver prenumerationen.

Att YouTube nu lutar mot att vilja ta betalt för absoluta premiumsegmentet de erbjuder i sitt annars helt gratis sortiment ser jag som fullt rimligt, speciellt när de bakar in möjligheten att slippa reklam utan tredjepart-applikation och att skaparna man stödjer då dessutom får fortsatt betalt.

Någonstans får man vika sig och inte förvänta sig att allt ska vara gratis i oändlighet.
Det YouTube väljer att göra här är enligt mig ett av de mest rimliga sätten att göra det på för slutkunder i alla olika klasser och segment. De som önskar det bästa får pröjsa, medan de som nöjer sig med mindre eller inte har råd fortsatt har tillgång till utbudet likväl.

Jag håller med till fullo. Jag ser inget orimligt med detta alls.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av X-Psycho:

Nej, det har inte med adblock att göra. Det är många som fortsatt inte använder det (har du aldrig sett någon klaga på hur mycket reklam det är i en 10min lång video?).

Men som jag upprepat några gånger nu så är det som verkligen betalar för sig den väldigt omfattande profileringen som genererar data som både kan användas och säljas till tredjepart.

Alphabet säljer mig veterligen ingen data om användarna (för någon av deras tjänster) till tredjepart. Inte för att de skulle vara för snälla för det utan för att det går emot deras långsiktiga affärsmodell.

De vill själva sitta på all information om användarna, inte att någon annan ska ha tillgång till den. Istället vill de kunna ta betalt för att rikta in avsändarens (alltså deras kunders) reklam mot specifika kategorier. Säljer dem användarinformation så blir det en engångstransaktion, ingen återkommande intäkt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Standard är 1920x1080x30.

Ok. Visste inte detta är "standard". Lagt märke till att ibland defaultar YT (av okänd anledning) till 720p, så man får ändra till högre upplösning manuellt. Kan ej bero på uppkopplingen för den är på 1Gb/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raincloud_Man:

Dessutom så jobbar de hårt med att ändra infrastrukturen för webläsar addons på ett sådant sätt att adblockers och ghostery inte kan fungera.

Det har sagts så länge, i flera år. Har inte sett resultatet av deras "arbete" än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Förstår inte varifrån du får misskött.

Från Sundar Pichai:

https://www.cnbc.com/2022/07/31/google-ceo-to-employees-produ...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ja usch ja, intäkterna ökade bara med 13% det senaste kvartalet... Väldigt misskött... Det handlar ju snarare om att Alphabet vill anpassa sig till nya makroekonomiska trender. Kapital har varit extremt billigt de senaste 10-15 åren och tillväxten har varit rekordartad. Nu verkar vi vara på väg in i en recession och räntorna stiger. Då är det inget konstigt att man ser ett ökat tryck från ledningsnivå för att försöka skära ner på slöseri/ineffektivitet som kanske tolererats i högre grad under ovanligt "goda tider".

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Att YouTube har erbjudit 4K UHD parallellt med HRR/HDR gratis i alla dessa år är inget annat än ren och skär lyx. Ingen annan plattform gör det över huvud taget. Dessutom är det sällan mer än två reklamsnuttar i början som mer ofta än sällan går att hoppa över, under videons gång sällan fler än 2-3 stycken till som är på några sekunder vardera. Samtliga av dessa går att undkomma med AdBlockers både på mobilen och datorn - med andra ord helt gratis för slutanvändaren.

Jämställ detta med klassisk TV/Boxer, där man utöver att betala hundra- eller potentiellt tusentals kronor har upp emot 25-30% av TV-tiden fylld med reklam ändå. Andra tjänster som Netflix, HBO, Prime o.s.v. har en fast kostnad för att ens kolla in biblioteket och på det flera nivåer av streamingkvalité. Eller i fall som Apple/Disney/Viaplay där tjänsten är fylld med material som kostar utöver prenumerationen.

Att YouTube nu lutar mot att vilja ta betalt för absoluta premiumsegmentet de erbjuder i sitt annars helt gratis sortiment ser jag som fullt rimligt, speciellt när de bakar in möjligheten att slippa reklam utan tredjepart-applikation och att skaparna man stödjer då dessutom får fortsatt betalt.

Någonstans får man vika sig och inte förvänta sig att allt ska vara gratis i oändlighet.
Det YouTube väljer att göra här är enligt mig ett av de mest rimliga sätten att göra det på för slutkunder i alla olika klasser och segment. De som önskar det bästa får pröjsa, medan de som nöjer sig med mindre eller inte har råd fortsatt har tillgång till utbudet likväl.

Den stora skillnaden tycker jag är att Youtube inte kontrollerar sitt innehåll på samma vis som Netflix där de kan säga att okej vi har producerat det här innehållet vi sätter 4K versionen under premium abonnemanget. Youtube har du tusentals olika människor som laddar upp. Du har människor som sitter och renderar och jobbar i 4K för att de vill att deras film ska ha en möjlighet att upplevas i den upplösningen medan andra väljer att bara jobba i HD ska då Google komma och säga nej nu begränsar vi detta för alla som tittar på dig. Jag tror inte den personen blir särskilt glad på Youtube om den anstränger sig för att leverera det bästa han kan. Jag tycker att man gör ett fel emot alla de personer som faktiskt vill att ens filmer ska upplevas i 4K och jobbar för det. Youtube ska absolut ha in de pengar som berör sina kostnader för server lagring av data med mera. Ett reklamfritt alternativ kan de också absolut erbjuda. Youtube är inte som andra tjänster just för att det är en hub för tusentals olika personer som skapar vad den vill och i den upplösning de själva önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Men det viktiga i sammanhanget är ju om du ser skillnad på Youtube mellan deras fusk-4K och deras fusk-1080p, och det tycker jag att man gör.

Difiniera "fusk". 1080p/2160p säger bara hur många horizontella rader det är och att det är progressive scan. Det har inget med kvalitet/komprimering att göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Ser faktiskt inga konstigheter med detta.

De som har det lite mer knapert kan få sig en reklamfilm eller två och avnjuta i FullHD (vilket fortfarande är den upplösning som dominerar). Medan de som önskar sig lyxen att slippa reklam och sitter på högupplösta bildpaneler får betala för en prenumeration.

Jag önskar alla tjänster hade detta upplägg ärligt talat. Det handlar om valmöjligheter mer än något annat. Personligen skulle jag förmodligen nyttja fler tjänster överlag om de hade någon form av "freebie-tier", och sedan betala för premium på de tjänster jag önskar ta del av mer högkvalitativt material eller slippa reklampauserna hos.

Fast man slipper ju inte undan reklam på YT fast man betalar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Difiniera "fusk". 1080p/2160p säger bara hur många horizontella rader det är och att det är progressive scan. Det har inget med kvalitet/komprimering att göra.

Nej det har jag ingen lust med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Fast man slipper ju inte undan reklam på YT fast man betalar

Jag har inte sett någon reklam på YT under de två år som jag varit premium. Var hittar du den reklamen?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappySatan:

Jag har inte sett någon reklam på YT under de två år som jag varit premium. Var hittar du den reklamen?

Alla stora kanaler har ju en massa egen reklam och sponsrad skit i sina videor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Alla stora kanaler har ju en massa egen reklam och sponsrad skit i sina videor.

Bara att trycka högerpil några gånger, så är du förbi "reklamen".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Är det någon som kollar på youtube?

Nej, inte en enda människa på jorden kollar på YouTube.

Däremot kollar mina 3 katter på YouTube.
(Sant, dom föredrar att se videos på fåglar, men även naturprogram)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Alla stora kanaler har ju en massa egen reklam och sponsrad skit i sina videor.

Jaha, du tänker så. Jo, en del sådant finns det förstås. Tycker dock att det har blivit mindre av den varan på senare tid? Eller så har jag helt enkelt sökt mig till kanaler som har lite/ingen egen reklam.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Nu när man ändå rör sig mot TV formatet mer och mer kan dom väll lika gärna göra att man betalar 1-2 sek/kanal och månad, fast ja, då kommer det snabbt märkas i kassan hur urusla "content" kreatörerna är. Jag tror inte det är att youtube är bra som någon betalar för det, bara att det är bekvämt för att slippa reklam och inte krångla med adblock, förutom ett fåtal med perfekt moralkompass skrikhalsar då, samma personer som tillber gabe innan läggdags.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

I snabbrörliga saker ska jag inte säga emot dig, för sånt kollar jag i princip aldrig på. Men vad gäller upplösning och skärpa är det verkligen försumbara skillnader på i princip allt jag har sett. Och jag har en väldigt bra 4K-skärm som jag sitter nära, och har inga synfel som ställer till det. På eget råmaterial, lokalt på datorn, är skillnaden stor och väldigt tydlig.
YT har helt enkelt en kass implementation av 4K.

Skrivet av cyklonen:

Vi måste titta på väldigt olika videor.

Skrivet av X-Psycho:

Utan att skämta så kan man se skillnad även om det vore en stillbild. Skärpan är totalt annorlunda.

Jag tror nog att cyklonen får gå till optikern, för jag får hålla med X-Psycho här. YT kör relativt sett så mycket lägre bitrate/högre komprimering för 1080p att upplösningen i sammanhanget blir i princip irrelevant då till och med 2160p strömen nedskalat till 1080p ser markant bättre ut.

Här har ni ett snabbt exempel, detta är skärmdump med bägge strömmarna renderade i 1080p. Detta är dessutom ett klipp utan kamerarörelse (hovra över med musen för 2160p strömmen)...
https://screenshotcomparison.com/comparison/28173