Erfarenheter av att köpa fyndvaror eller demoEx?

Permalänk

Erfarenheter av att köpa fyndvaror eller demoEx?

Tjena
Har senaste dagarna bestämt mig att köpa en ny gamingskärm och har sett att diverse butiker har fyndvaror eller demo ex av populära modeller. Har ni någon erfaranhet eller synpunkter kring detta? Ska man vara orolig att de som lämnas tillbaka är "dåliga" exempelar med döda pixlar, bleeding osv?

Är student så sparar gärna en tusenlapp om möjligheten finns, men samtidigt vill man inte vara dumsnål heller

Permalänk
Medlem

Viktigt att man läser produktbeskrivningen.
Inet brukar skriva om skärmen har döda pixlar eller inte på fyndvaror. Webhallen har en sån där copy and paste gradering på allmäna skicket bara.
Många överdriver med att luskolla hur mycket IPS Glow en skärm har och skickar tillbaka om de tycker att det lyser för mycket. Samtidigt verkar många dyra skärmar faktiskt komma med orimligt mycket IPS Glow från fabrik. Man brukar kunna få bort rätt mycket i ett mörkt rum om man sänker ljusstyrkan till 25-30% och har man någon RGB eller annan ljuskälla bakom skärmen blir det ännu mindre synligt.

Returnerade skärmar för nypris är inget för mig personligen.

Permalänk
Medlem

Jag svarade NEJ. Men det med att inte köpa online. Kan du se exemplaret innan köp så med all del go for it.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Aldrig köpt skärm som fynd ara så kan inte uttala mig specifikt om det. Något jag aldrig mer kommer köpa som fyndvara är mekaniska hårddiskar. Köpt 2 och båda fallerade ganska kort efter garantin gått ut.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Viktigt att man läser produktbeskrivningen.
Inet brukar skriva om skärmen har döda pixlar eller inte på fyndvaror. Webhallen har en sån där copy and paste gradering på allmäna skicket bara.
Många överdriver med att luskolla hur mycket IPS Glow en skärm har och skickar tillbaka om de tycker att det lyser för mycket. Samtidigt verkar många dyra skärmar faktiskt komma med orimligt mycket IPS Glow från fabrik. Man brukar kunna få bort rätt mycket i ett mörkt rum om man sänker ljusstyrkan till 25-30% och har man någon RGB eller annan ljuskälla bakom skärmen blir det ännu mindre synligt.

Returnerade skärmar för nypris är inget för mig personligen.

Lite bleeding har jag inget emot, svårt att avgöra i en butik dock. Tänker beställer man hem har man alternativet att returnera, med risk att ens tid slösas. Butiksvaror kan man lämna tillbaks också tänker jag.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag svarade NEJ. Men det med att inte köpa online. Kan du se exemplaret innan köp så med all del go for it.

Vad skulle du ha utkik för, förutom döda pixlar? Har inte superkoll på bildskärmar/paneler så uppskattar råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Butiksvaror kan man lämna tillbaks också tänker jag.

Inte generellt. Köper du i butik kan du bara reklamera enligt konsumentköplagen och då måste det vara ett faktiskt fel på det du köpt - och det ger dig inte heller rätt att lämna tillbaka varan. Ångerrätt enligt distansavtalslagen har man, föga förvånande, bara vid distansavtal.

Sedan är det förstås så att många av elektronikladorna har öppet köp eller liknande, men det behöver man alltid kolla fall till fall. Villkoren för öppet köp är helt upp till butiken.

Permalänk
Avstängd

Jag har rätt bra erfarenhet av fyndvaror men en så dyr grej som en skärm hade jag nog varit rätt försiktigt med. Kan du kolla den innan, eller om det finns samma returmöjligheter som för vanliga grejer kan det vara idé ändå förstås, eller om det finns en bra garanti som gäller. Många av mina bästa fynd bland fyndvaror har faktiskt varit grejer som visat sig vara kassa men så har jag fått en ny ersättningsprodukt istället.

Permalänk
Medlem

Köpt fyndvaror två gånger och båda gångerna var saker borta ur kartongen fast butiken sa att det skulle vara komplett.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Inte generellt. Köper du i butik kan du bara reklamera enligt konsumentköplagen och då måste det vara ett faktiskt fel på det du köpt - och det ger dig inte heller rätt att lämna tillbaka varan. Ångerrätt enligt distansavtalslagen har man, föga förvånande, bara vid distansavtal.

Sedan är det förstås så att många av elektronikladorna har öppet köp eller liknande, men det behöver man alltid kolla fall till fall. Villkoren för öppet köp är helt upp till butiken.

Rimligt. Tänkte att de större kedjorna som Inet och elgiganten har öppet köp men var så länge sen jag handlade elektronik så minns ej, absolut värt att kolla upp innan!

Skrivet av snajk:

Jag har rätt bra erfarenhet av fyndvaror men en så dyr grej som en skärm hade jag nog varit rätt försiktigt med. Kan du kolla den innan, eller om det finns samma returmöjligheter som för vanliga grejer kan det vara idé ändå förstås, eller om det finns en bra garanti som gäller. Många av mina bästa fynd bland fyndvaror har faktiskt varit grejer som visat sig vara kassa men så har jag fått en ny ersättningsprodukt istället.

Hmm, kanske prövar mig på att beställa fyndvaror online isåfall. Känns som det säkraste kortet då returmöjligheten är garanterad och risken ändå är att man får något trasigt.

Skrivet av BergEr:

Köpt fyndvaror två gånger och båda gångerna var saker borta ur kartongen fast butiken sa att det skulle vara komplett.

Lämnade du tillbaka de då, eller fick du någon ersättning för de saker som saknades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Lämnade du tillbaka de då, eller fick du någon ersättning för de saker som saknades?

Orkade inte, var saker som inte var kritiska.

Någon hade snott laddkabeln till hörlurar t.ex men har usb-c kablar hemma och en 10cm usb-a till usb-c gör mig inte jättemycket.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hade nog aldrig köpt en demo-skärm via nätet om jag inte kunde titta på den först.

Känns som att chansen för döda pixlar/backlight bleed/IPS glow är rätt hög.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Just skärmar har jag aldrig och kommer nog aldrig köpa som fyndvaror pga de mest troligt har döda pixlar och är svåra att packa ner igen. HDD/SSD har jag också undvikt.
I övrigt har jag inget emot fyndvaror. Har köpt CPUer, kylare, RAM, chassin, moderkort, m., brukar vara toppen eller enligt det som står i beskrivningen.

Visa signatur

Main 🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
Spel 🕹️ AMD Ryzen 7500F, Asrock A620I Lightning WiFi, 32GB 6000MHz DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, Corsair SF750, NR200P, ~3 TB NVME SSD
Kringutrustning 🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP, Logitech G915 TKL, Logitech Superlight

Permalänk
Medlem

Allt jag har köpt på "fynd eller "outlet" har varit trasigt, smutsigt och fortfarande inloggad på förra ägarens konton. Uppsidan är dock att det flera gånger har fixats och jag har kompenserats. T.ex. HP Omen med 3070 för 4000:-

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Köpte en skärm där jag på förhand visste att det fanns en död pixel. Priset var nedsatt med 70% så det var en fantastisk deal.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Köpt en del på fyndvara hos Webhallen, inga som helst problem. Skärmen i sign är köpt som fyndvara och inga problem med den heller.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Tjena
Har senaste dagarna bestämt mig att köpa en ny gamingskärm och har sett att diverse butiker har fyndvaror eller demo ex av populära modeller. Har ni någon erfaranhet eller synpunkter kring detta? Ska man vara orolig att de som lämnas tillbaka är "dåliga" exempelar med döda pixlar, bleeding osv?

Är student så sparar gärna en tusenlapp om möjligheten finns, men samtidigt vill man inte vara dumsnål heller

Har själv en skärm som återlämnats på grund av en död pixel. Den har fungerat bra i c:a 10 år nu, fortfarande med en död pixel. Jag ser den aldrig om jag inte speciellt tittar efter den. Jag vet ju var den är men det stör mig inte alls och att ha betalat 500 kr mindre gör mig ganska nöjd.