Permalänk
Medlem

Förslag och råd - komponenter

Jag har nyligen köpt några av komponenterna till mitt kommande bygge, men har en del kvar som jag skulle behöva lite råd kring, framför allt för att kanske kunna få ner totalpriset en aning. Det jag har nu är en 5800X3D, ett Corsair RM850e nätagg och 32GB 3200Mhz RAM-minne.

Det här är dom grejer jag tittat på och har haft som första val hittills:

MSI MAG B550 Tomahawk
Arctic Liquid Freezer II (280mm)
Helst ett RTX3080 (12GB)
Fractal Design Meshify 2 Solid
MSI Optix MAG274QRF-QD eller Samsung Odyssey G5 27AG502 (monitor)

Finns det nåt B550 moderkort som är ett bra alternativ till det jag helst vill ha som är billigare?

Vill helst att det ska ha USB-C antingen bakpå och/eller så att man kan koppla till fronten, om det blir ett chassi med det. BIOS flashback, Full ATX och gärna fler än 3st 4-pins chassifläkts kontakter (inte ett måste). Det är vad jag kommer på just nu som är "krav".

Finns det nåt bra alternativ till processorkylaren, som är billigare eller är den här bästa valet?

Vill inte ha RGB.

Har tittat på några alternativ när det gäller grafikkorten utifall det jag helst vill ha inte dyker upp till vettigt pris under resten av Black Week/Cyber Monday:

ASUS RTX3070ti TUF OC - Komplett - 7999:-
Gainward RTX3080 Phoenix - Amazon.se - 9882:-
XFX RX6800XT MERC 319 - Amazon.se - 8888:-

Det fanns även ett RX6900XT hos Inet som tyvärr tog slut som jag hade kunnat tänka mig. Dom här alternativen är ju inte optimala. Men vad hade ni valt av dessa? Eller nåt annat?

När det gäller chassi så är ju det jag helst vill ha ganska dyrt just nu (runt 2000kr) och jag skulle väl vilja hitta billigare alternativ.

Vill helst ha USB-C i fronten (men det är inget krav), 2st USB-A i fronten, Ingen RGB, helst ingen glasruta (men det funkar i värsta fall, har t.ex. tittat på Phanteks P500A), plats för 280mm AIO i toppen eller fronten och chassit ska vara fokuserat på airflow.
Har ni nåt bra förslag?

Och till sist. Vilken av monitorerna (ovan) hade ni valt? Jag antar att MSI skärmen är bättre, men är den 1000:- mer bättre?

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering.

Samsung skärmen som jag hade med som alternativ finns inte längre som erbjudande för 2990:- så då blev det valet lättare iallafall.

Sen ang. processorkylaren. Klarar man sig på en 240mm eller är det att föredra att köra på en 280mm till 5800X3D?