ECC on die hanterar bara att ram-minnena i sig har blivit skakigare när geometrierna blir mindre och allt skall gå snabbare - kort sagt för att åtminstone bibehålla tidigare nivå och kanske ytterligare marginal med låg felsannolikhet ett tag till innan ytterligare geometriminskning och ökad snabbhet har ätit upp den fördelen också och man måste hitta på ytterligare trix.
Riktig ECC-minne med extra minne för paritetsminne och ofta Hamming-baserad felrättning skyddar transporten från minneskretsarna in i till CPU/MMU och att minneskapslarna trots intern die-baserad ECC eventuellt läcker ut fel ändå då allt handlar om sannolikhet för fel inom bestämd tidsperiod.
Moderna datorer/servrar och OS som cachar och buffrar väldigt mycket data i RAM och stora minnesytor från 16 GB till flera hundra GB i servrar så ökar sannolikheten för fel ju mer minne som används i och med att 'träffytan' för 'fel' blir större ju mer RAM man har.
Av faktiska antalet inträffade fel så är det väldigt få av dem som upptäcks som konsekvens i programkörning eller att data får märkbar korruption i sin datahantering, som bitfel på färgen i grafiken under 3 ms i ett spel och är glömt sedan eller fel i en CAD-fil och reaktortanken i en kärnkraftverk blev tunn som konservburksplåt och kanske upptäcks mycket långt senare.
Om bitfel får kostsamma konsekvenser eller inte beror helt på platsen vid tillfället och går inte att predikera i förväg - därför försöker man ha så få RAM-fel som bara möjligt gentemot kostnaden som i servrar och arbetsstationer med kritisk design/kalkylering medans med tex. spel så kan man acceptera många fel i timme genom överklockning av CPU och RAM så länge det inte gör att spelet kraschar irriterande ofta.
Om man upplever att man får fel pga. misstänkt fel i RAM-minne så har man troligen redan haft tusen och tiotusentals fel redan innan (tex. i spel som börja krascha) och det är bara i MB/CPU med ECC-stöd som man har en chans att få reda på om man har fel eller inte då det fins register i moderkorts-chipen/CPU att fråga (tex. under /proc i linux) och i många fall lagras (som ECC-minne för servrar) också antalet fel permanent i livstidsräknare på själva minnesstickorna och överlever omstart av datorer.