Permalänk
Medlem

Strömförsörjning Laptop

Hej!

Mod får gärna flytta om tråden liggen fel!

Jag funderar på att köpa en lite ordentligare laptop till jobbet och för att kunna spela lite hemma (kanske inte högsta grafik). Som jag förstått är det stor skillnad på prestandard om man har ordentligt med strömförsörjning in i datorn. Samtidigt har många bärbara datorer (särskilt de mer gaming-inriktade) stora och otympliga laddare.

Datorn jag har tittat på är motsvarande en Razer Blade 15, men jag väntar nog några månader för att se om det släpps något bättre till våren (RTX 4000?).

Jag har tänkt ut ett "system", för att få en schysst blandning av smidighet och prestandard, men har lite frågor som jag hoppas kunna få hjälp med:

1. Kan man använda en USB-C laddare när man är "på språng"? (tips på model?)

2. Om man har datorn kopplad via en USB-C docka när man är hemma (skärmar, mus/tgb), blir strömförsörjningen en flaskhals? (Beror givetvis på modell på dockan, tips?)

3. Finns något annat "problem" med set-upen, eller något man behöver ha i åtanke? I värsta fall kan man väl ha original laddaren bredvid dockan, och använda den när man ska spela

Tacksam för alla tips, idéer och saker att tänka på!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9