Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

HD400 Pro finns ännu billigare än HD560S, det är exakt samma hörlur

Intressant, hade ingen aning, prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Intressant, hade ingen aning, prisvärt.

Ja, dom är bara paketerade annorlunda för olika kundgrupper och knappt märkbara kosmetiska skillnader

Nytt(uppdaterat) test, mäter exemplariskt och låter bra:

https://diyaudioheaven.wordpress.com/headphones/measurements/...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

I väntan på att wicked cushions ska anlända

Permalänk
Medlem

Haffade Philips SHP9600 för 349 kr på dustin. Kunde inte motstå. för DET priset är det nästan brottsligt prisvärt.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Haffade Philips SHP9600 för 349 kr på dustin. Kunde inte motstå. för DET priset är det nästan brottsligt prisvärt.

<Uppladdad bildlänk>

Det är väl Koss Porta Pro som skulle matcha i ljudkvalitet vid den prisnivån, annars är det rätt tomt med konkurrenter för så lågt pris!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har tröttnat på att ha DACn på skrivbordet och letar efter något man kan fästa under skrivbordet.
Någon som har något tips?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Jag har tröttnat på att ha DACn på skrivbordet och letar efter något man kan fästa under skrivbordet.
Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem

Eller skruva fast nån liten hylla under?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går nog att ställa en inte allt för hög hörlursförstärkare på en tangentbordshylla eller så tar man nån passande konsol eller kanske ett patentband och hänger upp den under.
Eller ställ den på hurtsen du ställt under bordsskivan så får du lite lådor också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Är hifitangentbord det nya heta ? Det verkar ju i vart fall vara en lite udda produkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Purgatory:

I väntan på att wicked cushions ska anlända

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

sonys ? Jag beställde till mina xm3 från wicked cushions, dom blev som nya, även den här touch funktionen började fungera bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finnpajsarn:

sonys ? Jag beställde till mina xm3 från wicked cushions, dom blev som nya, även den här touch funktionen började fungera bättre.

Ja XM4. Låter lovande, upplever du att dom blev djupare med WC-kuddarna? Jag har problem med att öronen trycker mot insidan vilket gör ont efter ett tag.

Permalänk
Skrivet av Purgatory:

Ja XM4. Låter lovande, upplever du att dom blev djupare med WC-kuddarna? Jag har problem med att öronen trycker mot insidan vilket gör ont efter ett tag.

Vet inte om dom blev djupare riktigt, kanske lite men enbart pga dom är nya, men jag tror däremot att dom är lite större omkrets på än orginalet.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par Fidelio X2HR nu under reorna som mitt första steg in i hela audiofilsfären, och det har varit en intressant upplevelse att lyssna på låtar man trodde man hade koll på och helt plötsligt hör en massa nya saker. Att jag aldrig tidigare provat ett par öppna hörlurar har nog också varit en faktor där. Dom verkar åtminstone ganska trevliga när man lyssnar på mycket extrem metal och lite annat smått och gott (bra bas kanske? Känns inte ens som om jag kan jämföra med några tidigare hörlurar jag haft.)

Dock vet jag inte riktigt om det är något jag missat när det gäller EQ, volymkontroll och sådant, då jag har dom inkopplade i moderkortet och inte har någon DAC (då min uppfattning var att dom var lättdrivna och det inte behövdes.)

Det är så att när jag kopplar in dom i ljudingången så är volymen otroligt hög med 100% i windows, och jag behöver dra ner den till 20-30% beroende på vad jag lyssnar på för att det ska bli bekväm volym. Men eftersom jag läst att ljudkvalitén (eller något) blir sämre ifall man drar ner på windowsvolymen så känns det lite som att skjuta sig själv i foten. Är detta med avsaknad av volymkontroll standard på entusiasthörlurar, och man istället förväntas styra volym genom en DAC, förstärkare eller något?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finnpajsarn:

Vet inte om dom blev djupare riktigt, kanske lite men enbart pga dom är nya, men jag tror däremot att dom är lite större omkrets på än orginalet.

Ok får se då större omkrets är också bra, annars har Dekoni ett par som verkar fina men synd att det är lite dyrt att beställa därifrån.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sarg:

Jag köpte ett par Fidelio X2HR nu under reorna som mitt första steg in i hela audiofilsfären, och det har varit en intressant upplevelse att lyssna på låtar man trodde man hade koll på och helt plötsligt hör en massa nya saker. Att jag aldrig tidigare provat ett par öppna hörlurar har nog också varit en faktor där. Dom verkar åtminstone ganska trevliga när man lyssnar på mycket extrem metal och lite annat smått och gott (bra bas kanske? Känns inte ens som om jag kan jämföra med några tidigare hörlurar jag haft.)

Dock vet jag inte riktigt om det är något jag missat när det gäller EQ, volymkontroll och sådant, då jag har dom inkopplade i moderkortet och inte har någon DAC (då min uppfattning var att dom var lättdrivna och det inte behövdes.)

Det är så att när jag kopplar in dom i ljudingången så är volymen otroligt hög med 100% i windows, och jag behöver dra ner den till 20-30% beroende på vad jag lyssnar på för att det ska bli bekväm volym. Men eftersom jag läst att ljudkvalitén (eller något) blir sämre ifall man drar ner på windowsvolymen så känns det lite som att skjuta sig själv i foten. Är detta med avsaknad av volymkontroll standard på entusiasthörlurar, och man istället förväntas styra volym genom en DAC, förstärkare eller något?

Det finns inga passiva hörlurar som har en volymkontroll som fungerar bra, möjligen kan en del enklare hörlurar ha en potentiometer på kabeln men den kommer också att påverka ljudkvaliten i så fall. En volymkontroll behöver vara före förstärkaren för att inte påverka impedansen och därigenom även fungera som en tonkontroll.

Reglerar man nivån digitalt genom att påverka själva musiksignalen så ändras även upplösningen och sänker man nivån för mycket så blir det sämre så man gör inte på det sättet i bättre kretsar utan man reglerar analogt men man kan ibland ha en digital styrning av en analog volymkontroll (vca) för att slippa använda potentiometrar i signalvägen och bättre ljudkort kan ha vcateknik om de kan reglera nivåerna på analoga signaler.

Det enklaste sättet att få en analog volymkontroll som är rättkonstuerad brukar vara att skaffa en hörlursförstärkare elerl en dac med hörlursförstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag köpte ett par Fidelio X2HR nu under reorna som mitt första steg in i hela audiofilsfären, och det har varit en intressant upplevelse att lyssna på låtar man trodde man hade koll på och helt plötsligt hör en massa nya saker. Att jag aldrig tidigare provat ett par öppna hörlurar har nog också varit en faktor där. Dom verkar åtminstone ganska trevliga när man lyssnar på mycket extrem metal och lite annat smått och gott (bra bas kanske? Känns inte ens som om jag kan jämföra med några tidigare hörlurar jag haft.)

Dock vet jag inte riktigt om det är något jag missat när det gäller EQ, volymkontroll och sådant, då jag har dom inkopplade i moderkortet och inte har någon DAC (då min uppfattning var att dom var lättdrivna och det inte behövdes.)

Det är så att när jag kopplar in dom i ljudingången så är volymen otroligt hög med 100% i windows, och jag behöver dra ner den till 20-30% beroende på vad jag lyssnar på för att det ska bli bekväm volym. Men eftersom jag läst att ljudkvalitén (eller något) blir sämre ifall man drar ner på windowsvolymen så känns det lite som att skjuta sig själv i foten. Är detta med avsaknad av volymkontroll standard på entusiasthörlurar, och man istället förväntas styra volym genom en DAC, förstärkare eller något?

Det enda du tappar när du ändrar volym i Windows är bitdjup aka upplösning aka SNR aka brusgolv, o iom att typ alla ljudkort/DACar idag kör på 24bit så har du så pass mycket att ta på att du aldrig nånsin kommer märka nåt. O det är alltså ingen ljudkvalitetsförlust som sådant det handlar om ändå, utan det enda du riskerar att höra är brus vid tysta partier i musik.

Permalänk
Medlem

IKKO ITX01 (Docking station med inbyggd DAC) för 439kr, brukar ligga på strax över tusen.
Har länge spanat efter en docka med uttag för hörlurar, ska bli intressant att testa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sarg:

Jag köpte ett par Fidelio X2HR nu under reorna som mitt första steg in i hela audiofilsfären, och det har varit en intressant upplevelse att lyssna på låtar man trodde man hade koll på och helt plötsligt hör en massa nya saker. Att jag aldrig tidigare provat ett par öppna hörlurar har nog också varit en faktor där. Dom verkar åtminstone ganska trevliga när man lyssnar på mycket extrem metal och lite annat smått och gott (bra bas kanske? Känns inte ens som om jag kan jämföra med några tidigare hörlurar jag haft.)

Dock vet jag inte riktigt om det är något jag missat när det gäller EQ, volymkontroll och sådant, då jag har dom inkopplade i moderkortet och inte har någon DAC (då min uppfattning var att dom var lättdrivna och det inte behövdes.)

Det är så att när jag kopplar in dom i ljudingången så är volymen otroligt hög med 100% i windows, och jag behöver dra ner den till 20-30% beroende på vad jag lyssnar på för att det ska bli bekväm volym. Men eftersom jag läst att ljudkvalitén (eller något) blir sämre ifall man drar ner på windowsvolymen så känns det lite som att skjuta sig själv i foten. Är detta med avsaknad av volymkontroll standard på entusiasthörlurar, och man istället förväntas styra volym genom en DAC, förstärkare eller något?

Har du installerat ljudkortets drivrutiner för datorn? Min PC frågar vad det är jag kopplar in på hörlursuttaget, väljer hörlurar så klart. Vad jag minns kommer min dator ihåg volymen på olika uttag så det är inget problem. Fast som sagt håller jag mig också till 20-30% med mina Sennheiser HD560S när jag får för mig köra utan mina externa prylar.
Kolla på kontrollpanelen och ljud, stäng av "ljudförbättrare" om det är på då blir det mer rätt ljud. Samt sätt dem som fullregister högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Har du installerat ljudkortets drivrutiner för datorn? Min PC frågar vad det är jag kopplar in på hörlursuttaget, väljer hörlurar så klart. Vad jag minns kommer min dator ihåg volymen på olika uttag så det är inget problem. Fast som sagt håller jag mig också till 20-30% med mina Sennheiser HD560S när jag får för mig köra utan mina externa prylar.
Kolla på kontrollpanelen och ljud, stäng av "ljudförbättrare" om det är på då blir det mer rätt ljud. Samt sätt dem som fullregister högtalare.

Jag använder endast moderkortets bakre ljudingång som jag byter mellan högtalarsystem och hörlurar. Även om jag låter Realtek fråga vad jag kopplat i så ändras inte windowsvolymen oavsett vad jag väljer.

Du får vara lite mer specifik var inställningarna hittas. Var menar du att fullregisterhögtalare finnas valbart?

Syftar du på detta med ljudförbättrare?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sarg:

Jag använder endast moderkortets bakre ljudingång som jag byter mellan högtalarsystem och hörlurar. Även om jag låter Realtek fråga vad jag kopplat i så ändras inte windowsvolymen oavsett vad jag väljer.

Du får vara lite mer specifik var inställningarna hittas. Var menar du att fullregisterhögtalare finnas valbart?

Syftar du på detta med ljudförbättrare?
https://i.imgur.com/0SzvhFb.png

Ja precis, stäng av det och testa, annars ska du använda uttaget på chassit som är hörlursporten, bak brukar inte ha finesserna som front uttaget har.
Fullregister ställer man in under konfiguration av ljudutgången, på general tabben kan det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Ja precis, stäng av det och testa, annars ska du använda uttaget på chassit som är hörlursporten, bak brukar inte ha finesserna som front uttaget har.
Fullregister ställer man in under konfiguration av ljudutgången, på general tabben kan det vara.

Tyvärr fungerar inte min chassiljudport som den ska (svagt ljud och missljud, troligtvis fabriksfel som jag upptäckte långt senare inköp), därav bytet där bak.

Ah, konfigurationsinställningar.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sarg:

Tyvärr fungerar inte min chassiljudport som den ska (svagt ljud och missljud, troligtvis fabriksfel som jag upptäckte långt senare inköp), därav bytet där bak.

Ah, konfigurationsinställningar.

Ah surt, för det är ju där hyfsat nya moderkort levererar med hörlurs kretsen, om det är någon mindre förstärkare eller nått sådant. Lite förvånad nu då jag kör mina Sennheiser HD6XX, 300ohm, från datorn. Det låter faktiskt inte illa, fast var lite roligare med HD560S.

Permalänk
Medlem

Audeze lanserar nya lurar. Audeze Maxwell. https://www.audeze.com/products/maxwell-wireless-gaming-heads...

Lite sugen ändå, spännande att höra recensionerna. Jag tittade lite på penrose, men byggkvaliteten och passformen fick mycket kritik så jag höll mig från köp. Blir kul att se recensionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pizzapie:

Audeze lanserar nya lurar. Audeze Maxwell. https://www.audeze.com/products/maxwell-wireless-gaming-heads...

Lite sugen ändå, spännande att höra recensionerna. Jag tittade lite på penrose, men byggkvaliteten och passformen fick mycket kritik så jag höll mig från köp. Blir kul att se recensionerna.

Man kan ju hoppas att vikten upplevs låg för 490g kan bli tröttsamt att ha på sig i längden för somliga.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Märklig affärsidé med att sälja trådlös 490g lur... Mer vikt, sämre ljud, sämre komfort varför? Ingen kommer ju orka flänga runt på stan med dem

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Märklig affärsidé med att sälja trådlös 490g lur... Mer vikt, sämre ljud, sämre komfort varför? Ingen kommer ju orka flänga runt på stan med dem

Men kanske för lite gibb i soffan? Tycker Mobius och Penrose låter riktigt bra. Men ja, vikten på Maxwell var ju inte direkt något positivt..

Permalänk
Medlem

Någon som har ett par LinkBuds S och kan kommentera hur texturen är på era? Köpte nyligen ett par och funderar på om det handlar om en defekt batch. Texturen på etuiet och lurarna är, och agerar, som sandpapper Varje gång man stoppar i lurarna i etuiet så skrapar det och repas/slipas. Fanns plastpartiklar på en bomullspinne efter bara några gånger.

Här är etuiet vs. en fingernagel (varning för närbild på fingrar ):

Dold text

Och här repas/slipas det varje gång:

Dold text

Kan vara värt att känna till för ev. spekulanter. Personligen är jag inte jättepigg på plastpartiklar i örat. Skitsvår yta att hålla ren också.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Men kanske för lite gibb i soffan? Tycker Mobius och Penrose låter riktigt bra. Men ja, vikten på Maxwell var ju inte direkt något positivt..

Alltid är det något. Att det ska va så jäkla svårt att göra ett gamingheadset utan kompromisser!?Penrose hade bra ljud men Audeze snålade och köpte in ett dåligt chip av kineserna som gjorde att tråden på Head Fi växte sig 400+ sidor med problembeskrivningar. Jag hade inga jätteproblem med dem förutom att komforten inte va nå vidare och att sidetone va trasig vilket är rätt värdelöst i en stängd lur.
Förhoppningsvis har de lärt sig en läxa men 490gr skojar man inte bort….
Kommer ändå köpa och testa om jag känner mig själv rätt

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

@eFoppa Samma här! Tyvärr verkar Radio/BT-mix vara borttaget.. Bara en ljudkälla kan spela åt gången. Ett steg bakåt även om jag inte ofta använder det. Många använder det nog till Discord på mobilen dock som lirar konsol.