Sweclockers bästa tips till ny husägare!

Permalänk
Hedersmedlem

Vi bytte fönster här tidigare i år. Priset för fönstren är långt ifrån allt i ett sånt projekt, installationen plus allt kringarbete är mycket pengar och/eller tid. Räkna med runt 2500kr per fönster för att bara få dem på plats och kanske 500kr till för att få lister invändigt också.

Sen är det inte bara hur bra u-värde de har som räknas heller. Det finns billiga fönster med okej u-värde men många av dem är väldigt klumpiga och fula och passar dåligt in i många hus. Vårat hus har mängder med 90x90-fönster som från början hade väldigt tunn karm och båge vilket vi väldigt gärna ville ha även på de nya fönstren. Skillnaden mellan de fönstren vi valde (Elitfönster) och de billigaste fönstren var nästan 10cm mindre glasyta på de billiga fönstren, det hade blivit väldigt mörkt och sett illa ut. Ett hus i närheten gick på det billigare alternativet och en snickare som nog borde jobba med något annat, det ser riktigt illa ut tyvärr.

Favoritverktgen (ingen inbörder ranking)
Bra måttband, Talmeter (numera Hultafors)
kap/gersåg... Ingen jätteklen liten sak utan en rejäl som klarar av det mesta. Har en Bosch GCM 8 med stativ, den gör många sågjobb otroligt mycket smidigare. Nackdel tung och man flyttar den helst inte i onödan men den kapar allt snyggt och rakt. Reglar, lister, hylllplan (max 30cm), trall, panel, fingrar etc. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1589467
Cirkelsåg/sänksåg. Kapa saker på längden och tvären, stort som smått. Håll undan fingrarna även här.
Skruvdragare, behöver inte vara värsta jättemodellen men dubbla batterier med snabb laddning är att rekommendera. Hellre en lite lättare modell som är lätt att jobba med än en som fixar allt men lite sämre.
Borrmaskin med sladd... när det ska borras många hål eller större hål. Behövs inget avancerat, bara den är stabil. Begagnat och ärvt kan räcka långt.
Vettiga arbetshandskar när man hanterar vassa och stickiga saker. Finns inget tråkigare än att behöva sitta och plocka stickor eller springa runt och leta plåster. Ju bekvämare handskar desto större chans att man använder dem.
En uppsättning med vettiga bits till det som skruvas mest. Jag köpte nån variant som är lite längre än standardbits, mycket lättare att ha bra kontroll över skruven med dessa och bekvämare arbetsställning som bonus.
Skruvmejsalar, alla vanliga storlekar. Och blanda för allt i världen inte ihop PH och PZ...

Nån form av ordningssinne för att hålla reda på allting är också bra att ha men svårare att köpa. Leta verktyg är tråkigt och tar tid. Lagom stor och lättöverskådlig verktygslåda eller verktygstavla kan hjälpa till

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Lej bort så mycket det går så du får tid över till roligare saker. Vem fan vill komma hem och börja måla efter ett arbetspass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

* Köp en skruvdragare från bra tillvekare. Behöver alla husägare.
* Vill du ha fler verktyg kan du köpa fler av samma märke och goda kvalite.
* Var överens med din partner när det gäller renoveringsprojekt
* Udvik ismaskin på frysskåp - kan lätt gå sönder
* Undik Samsung, dålig kvalite på plastdetaljer / Köp samsung 10 års garanti
* Köp släpvagn om du har plats och har renoveringsbehov. Om inte är de billiga att hyra vid behov.
* Glöm inte budget för trädgårdsgrejer som gräsklippare m.m.
* Köp test på råd och rön
* Plejd är bra varumärke för fast installerad styrning av allt elektriskt

Hej Sweclockers!

Jag och min fru har precis skrivit på för att köpa ett hus. Har tidigare bott i lägenhet. Så finns en hel del frågor som jag tror säkert många på Sweclockers kan bidra med tips på. Det finns så mycket som dessutom har egna forumtrådar här på forumet, som nätverk, smarta hem, smarta lås och styrning av elförbrukning. Och säkert ännu mer bra information som är kopplat till vara husägare. Men tänker mig mer övergripande och kanske länk till de bästa trådarna hur man börjar och gör rätt från början. Är intresserad att lära mig, men är så mycket så kan inte grotta ner mig i alla detaljer i alla dessa ämnen. Så vill ha er hjälp att hitta rätt.

Kommer behöva börja från början med allt i stort sett. Krävs renoveringar så värmesystem/värmepump och vitvaror kommer köpas nya. Så vilket är bästa köpet på diskmaskinsmarknaden just nu? Även hur gör man så man får ett fungerande smart hem där allt ifrån lampor till värme och vitvaror samverkar utan att det blir för krångligt. Hur ordnar man med smart styrning så man sparar pengar på elräkningar och hur ska man tänka när man bygger ett nytt nätverk och alla annat man måste tänka på. Allt tips ni har att ge mottages varmt. <3.

Förstår vissa frågor kräver lite kunskaper om huset för att ge bra råd. Huset är i Skåne som är 19.5 x 8.5 meter i tegel med puts. Vinden sannolikt kommer inredas inom ett par år för att få fler sovrum. Nästa 10 000 m2 tomt och det finns en lada på några 100m2 på tomten för kallförvaring m.m. Men eventuellt behövs viss uppvärming? (vet inte). Ligger på slätten och vad jag förstår är det ganska långt till berget enligt SGI. Fiber finns sannolikt, men inte helt säker (men går till 99% chans att att gräva i så fall) Det är förutsättningar kanske får uppdatera detta med ytterligare information om jag glömt något viktigt. Stor tack på förhand!

Vad det gäller vitvaror så vad folk vill ha beror på vad dom vill betala och hur dom vill att sakerna ska se ut.
Diskmaskin är inte bara att byta alla beror på hur det ser ut är köket gammalt så kanske bänkarna är lägre än standard.
Sedan kanske du har ett kök som är i ett hörn med skarv under skåpet och det är inget som någon firma vill installera och installerar du det själv är det inte säkert att försäkringen gäller om det blir något fel.

Sedan pratar alla att Miele är ett bra märket att det ska håller så mycket längre så kanske det vara förr men så är det inte längre har byt ut maskiner som bara är 8år gamla och då är dom dubbelt så dyra som andra märket och dyrare att laga med om det blir fel på dom.

Olika märken är bra på olika saker sedan är det väldigt vanligt att något märke tillverkar en produkt fast den säljs av många olika märken bara att dom satt sin logga på och ändrat designen på utsidan lite men i ser det likadant ut eller något smått ändrat.

Felet dom flesta gör när dom byter vitvaror idag är att dom inte kollar om det funkar på höjden eller om det går in genom dörren.
Många som köper sidebyside för dom tycker det är snyggt dom har kollat att det ska få plats där den ska stå men dom har inte kollat om det finns någon väg in med produkten.

Sedan många som erbjuder 5/10års garanti men läs det finstilta på tvättmaskiner brukar vara bara vara motorn dom ger den garantin på och på kyl och frys kompressorn så pajar något annat är det 1-3 år som gäller.

Släpvagn skulle jag inte köpa om du inte behöver använda den konstant bli billigare att hyra dom få gånger du behöver det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Nej inte nya maskiner, men dom repareras.
Skulle du kunna ge lite länkar på dessa "Brickor i plast" maskiner som går sönder inom 3-5 år ?

Nu kan det ju finnas regionala skillnader i vad som säljs, men såg en video på Youtube med en reparatör av vitvaror som tipsade om olika tillverkare. Och alla hade ju sina för- och nackdelar där pris vägdes mot kvalitet. Utom då Samsung som han klassade som rent skräp. Jobbar man inom branschen kanske man får en insyn i vad som håller och vad som inte håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:
Skrivet av SellahiR:

Mina största tips utan att ha läst alla andra.

Om ni måste renovera så är det inte svårt att göra det själv, krävs el ellet våtrum så bör ni anställa en certifierad entreprenör som gör jobbet. Men 90% av allt man kan behöva renovera hemma skulle jag säga att man kan göra skitfint själv med ett vattenpass, skruv, skruvdragare, såg och ett stänk målarfärg.

Renovera för sjuttsingen ett objekt i taget. Skitjobbigt att gå från ett renoveringsrum till ett annat, skönt att bara kunna stänga dörren och inte tänka mer på det ibland.

Tänk också på att oavsett objekt så tar det mer tid än vad ni tror. Uppskattar ni 1 dag så räkna med 3. Uppskattar ni 1 vecka så räkna med minst 2 veckor.

Har ni toddlers, fixa barnvakt. Om ni inte ska riva tapet först. Toddlers ÄLSKAR att riva tapet.

Skrivet av FX9:

OVK är obligatorisk med jämna mellanrum. Tror det är var 10e år.
Energideklaration måste göras minst var 10e år.

Finns skorsten: sotare måste kolla (varje år?)

Se till att ha koll på kommande större långtids-renoveringar:

Ommålning
Byte av takpannor (50 år på cementpannor)
Dränering minst var 30e år om det finns källare
Finns säkert fler

Skrivet av aragon:

* Var överens med din partner när det gäller renoveringsprojekt: Nja det vette sjutton, tänker på alla gånger frugan sagt nej och jag gjort det ändå, när det är klart har hon varit skit nöjd.

* Undvik ismaskin på frysskåp - kan lätt gå sönder: beror nog snarare på märke, skulle aldrig köpa skåp utan ismaskin, (kört det över 15 år utan problem)

* Plejd är bra varumärke för fast installerad styrning av allt elektriskt: Nej men elektriker gillar dom, ska du styra ett helt hus välja annan teknik som inte störs ut så lätt.

Skrivet av Sebbe_a:

Väldigt bra råd i tråden.

Som flera skriver så tar det längre tid än man tror, övriga livet fortlöper ju även om man har 1000 grejer att göra i sitt hus. Det hade säkert gått undan om man enbart fått fokusera på det, men det går ju inte.

Fru blir sjuk, barn blir sjuka , egentid , vårda förhållande , träffa familj/vänner , högtider , vilodagar - Helt plötsligt har det gått 6 månader och flesta helgerna försvann för annat.

Gör det så bra som möjligt för er själva så ni kan leva drägligt under renoveringen , då slipper man stressen det kan ge.

Det är lätt att vara supertaggad i början men med tiden så kan det dala och sedan gå upp och ner. Med det sagt så är det fantastiskt de dagar man är taggad.

Skrivet av FX9:

Anlita nån till de större sakerna så de blir klara i tid!
Badrum: tog mindre än två veckor för oss från att jag började riva ut till första duschen
Men kräver att man hittar en bra firma som har tid...
Mycket bra tips! Obligatoriska saker först (som bergvärme om det behövs) Samt om man vet att det finns mögel, så måste det åtgärdsas PRONTO.

Beroende på ålder och erfarenhet så vet man vad man vill ha och kan ev. börja renovera vissa saker för man VET att man vill göra det. Men däremot kan man då få ta i beaktande att man kan få lov att pausa medans man fixar nått mer brådskande därimellan

Jag och frugan bråkade nyligen om ett hus här i byn...byggt 1969, ej renoverat sen dess...I stort sett sund stomme men...oj oj mycket jobb. Jag la där in ett veto att inte köpa för att slippa skillsmässa...skulle i praktiken på kort tid behöva göra följande:

1. bergvärme
2. fiber
3. Ny toalett på bottenvåningen
4.möjligt fuktproblem i ett av rummen i källaren - så renovera innan vi kan använda det
5. renovera befintligt badrum

Längre sikt: Alla ytskikt
Utbyggnad eller bli VÄLDIGT kreativa med hur vi utnyttjar rummen...

Skrivet av Mindfighter:

Se till att ha ismaskin i frysen, lätt den absolut bästa livskvalitet-höjare jag äger, kommer aldrig mer köpa en frys utan ismaskin. Perfekt sätt att svalka sig i sommarvärmen (=billigare än AC) och isvatten är fantastiskt gott året om!

Skrivet av BadNewsBrod:

Mitt bästa tips, Sälj!! 😅

Skrivet av Trigger:

OVK är inte obligatoriskt återkommande på enbostadshus men bygger man om så är ska man se till att ha med ventilation i tankarna.

Energideklaration är giltig tio år men inte varit något krav med ny annat än vid försäljning på en vanlig villa (enda gången du har nytta av en sådan). Vad jag vet så finns det ingen som jagar in den om man säger så…. Visst är det bra att man försökt göra något med detta men egentligen är det bara en dyr pappersprodukt i dagsläget. Äger man större fastigheter med flera bostäder i så är saken en annan.

Skrivet av Mullvaden83:

Dränering hur?
Runt husgrunden?
Om man har dräneringssystem då?
Alltså grunden är omringad av grus eller vad det nu är o det finns massa rör o grejer som går till dagvattnet?

Måste säga jag är jätteglad för alla tips och diskussioner i tråden. Känns väldigt skönt att få dela tankeprocessen med er!

Uppskattar också de något motstridiga råden vad det gäller fönster till exempel. Handlar om att väga för och nackdelar vad jag förstår... Men just i vårt fall så har ca 2/3 (av någon outgrundlig anledning) av fönstren bytts 2021 till Trarydfönster med 3 glas, så sannolikt kommer vi bara byta resten till samma märke och modell, om vi inte har väldigt starka skäl att undvika dessa.

Vad det gäller verktyg så uppskattar jag alla tips! Men är lite av en verktygssamlare redan så har grunderna och lite till. Cirkelsåg, sticksåg, bordssåg, multiverktyg, kap och girsåg med ställning. Samt skruvdragare och borrhammare. Har även en hyfsad verktygslåda men tänger från knipex och wiha, hammare och måttband från Hultafors och sånt där. Har enklare laser-pass och lasermätare från Clas Ohlsson. Lite av ett intresse detta med verktyg även om jag inte är någon expert. Men tycker min mediokra snickarförmåga blir ganska okej med rätt verktyg eftersom då är många saker blir ganska lätta med rätt verktyg. Men fortsätt gärna prata verktyg! Jag läser med glädje och kanske är till nytta för någon annan om det är ett verktyg jag redan har i samlingen.

Gillar också råd om både ventilation OVK och att vara eftertänksam med värmesystemet och analysera vad som finns. I huset vi har precis köp har OVK gjorts inför köpet av säljaren. -G -Oljepanna... Så analysen för just vårat hus är ganska färdig. Fördelen är förstås det är vattenburen värme draget, men självklart blir det något nytt. OVK behöver göras men vi ska absolut överväga vad vi behöver i form av ventilation. Till exempel en värmepump med möjlighet till kyla kommer nog vara något vi tänker på även om vi kanske inte installerar detta direkt. OVK i flerbostadshus måste göras var 6e år vid självdrag och var 3dje år med mekaniskt frånluft eller FTX. Har inte flyttat in eller fått några offerter på värmesystem men just nu tänker jag Nibe 2120 20kw med en VVM500 på insidan samt en vattenmantlad kamin för kalla dagar med högt elpris. Men suger åt mig alla tips som en svamp.

Gällande ismaskin så vill jag verkligen ha en ismaskin och en automatisk kolsyremaskin där jag bara behöver trycka på en knapp... Men kanske ska lösa detta separat från frysen, eller kanske ha två frysar? Får tänka på detta.

Jag tror det är väldigt viktigt att tänka efter vad man faktiskt vill göra och ta en sak i taget. Men för oss har vi köpt ett hus som en äldre man bott i hela sitt liv. På inget sätt ett dåligt hus, men vissa saker som köket vill vi ha ett helt annat. Så kommer bygga ett helt nytt som är dubbelt så stort (35 m2). De är också därför vi inte kommer flytta in för detta är klart eller i vart fall funktionellt. Så lite speciellt situation för oss även om jag tycker det är väldigt sunda tips. Vi måste ta i vart fall några saker direkt.

Sen är det väldigt läskigt att skaffa entreprenörer eftersom det är så svårt att veta vem som är bra, och för mig är det viktigt de blir bra gjort och inte något jävla fuskbygge som är snett och vint och inte sitter fast ordentligt. Men självklart måste ta in hjälp med framför allt EL och VVS vilket vi kommer ha en hel del att fixa innan vi flyttar in. Har ingen direkt erfarenhet av hantverkare i området (Lund). Vet en snickare som är bra, men han är bokad så inte tillgänglig.

Stort tack till alla bidrag och fortsätt gärna med mer. Kommer läsa vidare här och fortsätta skriva mina listor och putsa på våra planer så vi har så bra möjligheter som möjligt att få det så bra som möjligt. Är ödmjuk inför uppgiften, men hoppas de ska bli riktigt bra.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Ts undrade om smarta hemsaker som sparar ström och därmed kostnad. Det smartaste du kan göra är:
1. Nya fräscha tätningslister
2. Se över fönstren, isolerglas kan spara tiotusentals kronor varje år.(med dagens elpris så kan det handla om tiotusentals kronor per månad)
3. Vilken isolering har du? Börja med vinden, husets mössa. Om du byter något fönster, finns det isolering under fönstret?
4. Värmesystemet. Om bergvärme går bort, jordvärme... En luftvärmepump i en skånelänga kan betala sig på ett par månader om förutsättningarna är dom rätta.
5.Vilken ventilation har huset?
6.hur ofta och länge duschar ni?

När dessa saker är förbockade då kan vi börja titta på "smarta hem" men elektroniken i dessa slår aldrig nya tätningslister i kostnadseffektivitet.

Skrivet av Vasadu:

Måste säga jag är jätteglad för alla tips och diskussioner i tråden. Känns väldigt skönt att få dela tankeprocessen med er!

Uppskattar också de något motstridiga råden vad det gäller fönster till exempel. Handlar om att väga för och nackdelar vad jag förstår... Men just i vårt fall så har ca 2/3 (av någon outgrundlig anledning) av fönstren bytts 2021 till Trarydfönster med 3 glas, så sannolikt kommer vi bara byta resten till samma märke och modell, om vi inte har väldigt starka skäl att undvika dessa.

Förut fanns det ett skattetekniskt skäl till att bara byta 2/3 av fönstren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

.

Släpvagn skulle jag inte köpa om du inte behöver använda den konstant bli billigare att hyra dom få gånger du behöver det.

Byggde hus 2016-17 räknade ut i fjol att om jag hyrt släpvagn varenda gång jag använt min släp så hade jag betalat runt 80 000:- i hyra sedan 2016. För att inte tala om kostnaden i tid och transport av tomt släp till och från närmaste uthyraren som är 13 km bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

2. Se över fönstren, isolerglas kan spara tiotusentals kronor varje år.(med dagens elpris så kan det handla om tiotusentals kronor per månad)

Nog för att priserna är sjuka men så mycket blir det inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Mina damer och herrar:

Angående släpets vara eller icke vara.

Rekommenderar varmt https://freetrailer.com/se/

1 x Online reservation
49.00 SEK
1 x Försäkring
69.00 SEK

Totalt 118kr för en heldag, oavsett om man väljer 1 timma eller 14 timmar.

Man kan välja bort försäkringen också, så enbart 49kr - en risk var och en får bedöma själva (jag tar alltid försäkring).

Hämtar och lämnar släppet smidigt med appen. Hyrt ett 10tal gånger, endast haft problem 1 gång när jag inte kunda låsa låset - men ett samtal till supporten och det var löst.

Permalänk

Inte läst hela tråden, så kanske redan har tagits upp. Men en lasermätare har för mig varit oumbärligt under renoveringar. Originalritningarna för huset stämde inte för 5 öre, men genom att mäta upp varje rum och alla väggtjocklekar kan man snabbt cadda upp nya planritningar som stämmer på millimetern. Underlättar grymt när man ska lägga golv t. ex., för att få symmetri och skarvar på rätt plats.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

2. Se över fönstren, isolerglas kan spara tiotusentals kronor varje år.(med dagens elpris så kan det handla om tiotusentals kronor per månad)

Förut fanns det ett skattetekniskt skäl till att bara byta 2/3 av fönstren.

Är det inte allmänt verdertaget att det tar 30 år att tjäna in fönsterbyte och då är det kanske dags att byta igen?

Till TS du har fått många tips. Mitt tips är att du registrerar dig på byggahus.se. Forumet är fullt med hemmafixare och proffs och man får ofta hjälp med allt möjligt. Ventilation, värme, solceller, vitvaror, verktyg etc.

Permalänk
Medlem

Mina 5 cent, tänk efter innan och inse dina begränsningar. Ta in hjälp vid behov och lyssna inte på alla skrävlande grannar som hävdar att dom gjort X på snabbare än stålmannen flyger ett varv runt jorden.

Dåliga snabba renoveringar kostar både tid och pengar.
Och om möjligt, bo i huset något år alla säsonger så brukar man ofta får än mera kunskap om huset och dess egenheter.
Det kanske är så att det mysiga parkettgolvet på sommaren är snorkallt på vintern, då vet du att det kanske är en bra ide att lägga in golvvärme.

Och som några tagit upp...kolla ventilation, speciellt om du jobbar hemma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Är det inte allmänt verdertaget att det tar 30 år att tjäna in fönsterbyte och då är det kanske dags att byta igen?

Till TS du har fått många tips. Mitt tips är att du registrerar dig på byggahus.se. Forumet är fullt med hemmafixare och proffs och man får ofta hjälp med allt möjligt. Ventilation, värme, solceller, vitvaror, verktyg etc.

Vårt resonemang när vi bytte fönster var att det är en sak som man bara ska behöva göra en gång i livet (om man inte flyttar till ett annat hus med dåliga fönster).

Elförbrukningen för oss har minskat runt 30-35% vid samma inomhuskomfort. Då byttes det från ganska risiga 50 år gamla tvåglas till nya treglasfönster. Mindre kallras, lägre elförbrukning och mycket tystare i huset.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det inte allmänt verdertaget att det tar 30 år att tjäna in fönsterbyte och då är det kanske dags att byta igen?

Ett sådant antagande gällde kanske vid ett elpris på 30 öre/kWh, det säger sig självt att det går fortare om elpriset är 3 kr.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Instämmer om byggahus.se

Du kommer behöva många verktyg. Köp billiga och använd tills de är utslitna eller du stör dig väldigt mycket på kvalitet. Först då vet du vilka verktyg du använder mycket och som är värda att lägga pengar på ett nytt av bra kvalitet.

Ha en rejäl buffert på kontot. Man vet aldrig när något utanför din kontroll inträffar som gör att du behöver casha upp. Allt från dyra elräkningar :cry: till vitvaror som går sönder.

Solceller är lönsamma, speciellt det här året och troligtvis ett par år framåt. Men mer än pengarna minskar det stress/ångest över elpriserna.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Grattis till huset. Så som många andra husägare har du säkert ett par idéer eller ännu mer på saker du vill göra bättre. Eventuellt är du till och med lite stressad över allt som eventuellt måste göras. Så var iaf situationen för mig för 7 år sedan när vi själva landade i ett hus.

Vi gjorde som så att vi skapade en trello bräda och skrev ner allt vi ämnade göra på enskilda tickets i en lane, sen prioriterade vi vad som verkligen behövde göras och sorterade ut nice to have saker... Det jobbet gjorde att vi endast insåg att det fanns en akut grej att göra vilket var att måla om. Resten har vi betat av genom åren mer eller mindre, vissa saker har vi struntat i. Jag tror det jag försöker säga är att det finns alltid något att göra med ett hus, det finns alltid något som inte är optimalt osv. Det viktiga är att ta det som är absolut nödvändigt, som tex ett hål i taket, och strunta i resten. På detta sätt blir det inte övermäktigt eller stressigt.

Byta fönster om dom är gamla? Byt det värsta ena året och vänta tills ytterligare ett går sönder nästa år. Man kan måla om en gavel per år om man inte orkar ta hela på en gång. De flesta verktyg kan du låna av grannar för enstaka jobb men vissa saker är bra att ha, typ ordentlig skruvdragare/borrskruvdragare, cirkelsåg, dremel, hammare, vattenpass, osv

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det inte allmänt verdertaget att det tar 30 år att tjäna in fönsterbyte och då är det kanske dags att byta igen?

Till TS du har fått många tips. Mitt tips är att du registrerar dig på byggahus.se. Forumet är fullt med hemmafixare och proffs och man får ofta hjälp med allt möjligt. Ventilation, värme, solceller, vitvaror, verktyg etc.

Det beror helt på hur förutsättningarna är innan.. När jag bytte fönster i villan i Arjeplog så sparade vi in fönsterbytet på 8 år. Det var inga dåliga tvåglasfönster som blev utbytta men energiförbrukningen ljuger inte.
Med dagens elpriser så kan man spara enorma pengar på fönster. Huset i Arjeplog gick från 22000 KWh till 16000 /År. 6000 KWh idag kan i vissa fall handla om 20 000:- beroende på vart man har huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Det beror helt på hur förutsättningarna är innan.. När jag bytte fönster i villan i Arjeplog så sparade vi in fönsterbytet på 8 år. Det var inga dåliga tvåglasfönster som blev utbytta men energiförbrukningen ljuger inte.
Med dagens elpriser så kan man spara enorma pengar på fönster. Huset i Arjeplog gick från 22000 KWh till 16000 /År. 6000 KWh idag kan i vissa fall handla om 20 000:- beroende på vart man har huset.

Ja absolut. Det viktiga är att räkna på det. Beror såklart på plats, gamla fönster, typ av uppvärmning, kostnad för nya fönster osv.

När jag räknade på vårt gamla hus i skåne som hade tvåglas fönster och var vedeldat skulle det ta 25 år att tjäna in, så det var inte värt det. Dessutom skulle vi då behöva sätta extra ventiler och ändå släppa ut varmluft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kör på kvalitets-slang. Inte mycket värt om man sedan kör dragfjädern genom slangen ut i väggen, eller om den better sig som ett dragspel när man ska dra.

Kan säkert vara ett bra tips, men i ärlighetensnamn finns det ens flexslang av så usel kvalité nu för tiden.
Att man måste klamra den vettigt är ju givet, men att den skulle vara så vek att en dragfjäder går rakt igenom?

PM Flex kan iaf jag rekommendera, vettigt pris och lätt att dra kabel i sen. Välj gärna 20mm om det är nätverk den är tänkt för.
(I övrigt är det inte tillåtet att dra rör/slang i förberedande för att senare dra elkabel i, detta kräver behörighet)

Permalänk
Medlem

Sen det med att köpa (dyra) kvalitetsverktyg. Ja det är bra idé för prylar man använder mycket. Men ska man bara använda verktyget en enstaka gång kan det vara bättre att köpa något billigt om det fixar jobbet anser jag. T ex skruvdragare är ju oftast värt det men lägg inte pengar på en hyvel om du hyvlar en gång om året. Vi män klagar ofta på kvinnor med mycket kläder men vi är precis likadana när vi går in på Hornbach och kommer ut med grejer som aldrig används. 😉

Ibland önskar jag att biblioteken kunde börja låna ut verktyg istället så man kan dela på det man bara behöver ibland. Man ska ju förvara skräpet också någonstans..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sen det med att köpa (dyra) kvalitetsverktyg. Ja det är bra idé för prylar man använder mycket. Men ska man bara använda verktyget en enstaka gång kan det vara bättre att köpa något billigt om det fixar jobbet anser jag. T ex skruvdragare är ju oftast värt det men lägg inte pengar på en hyvel om du hyvlar en gång om året. Vi män klagar ofta på kvinnor med mycket kläder men vi är precis likadana när vi går in på Hornbach och kommer ut med grejer som aldrig används. 😉

Ibland önskar jag att biblioteken kunde börja låna ut verktyg istället så man kan dela på det man bara behöver ibland. Man ska ju förvara skräpet också någonstans..

Jag skulle vilja säga, köp verktyg av kvalité där du vill ha precision och sådant du tro dig nyttja ofta.
I övriga fall så vill jag slå ett slag för att hyra. Brukar kosta 100-300kr/dag att låna verktyg av bra kvalité.

Och även om man kan bygga ett helt hus med fogsvans och hammare så vill jag säga att det är extremt mycket enklare för en lekman med rätt verktyg för jobbet. Så ska du gipsa tak exmpelvis, hyr en gipslift och skruvautomat över en helg så kommer arbetet kännas mindre betungande och mer troligt att du uppnår ett resultat du är nöjd med.

En bra 360 laser är ett extremt bra verktyg att ha i lådan hemma. Allt blir så mycket enklare med bra underarbete, dvs när saker är i lod/våg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

(I övrigt är det inte tillåtet att dra rör/slang i förberedande för att senare dra elkabel i, detta kräver behörighet)

Det är konstigt att den här diskussionen alltid ska dyka upp på forum så fort det diskuteras eldragningar.
Skulle någon exempelvis sätta sig och köra hjullastare utan att ha förarbevis för det så är det aldrig någon som klagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Det är konstigt att den här diskussionen alltid ska dyka upp på forum så fort det diskuteras eldragningar.
Skulle någon exempelvis sätta sig och köra hjullastare utan att ha förarbevis för det så är det aldrig någon som klagar.

Finns dock en stor skillnad och det är att det är många som inte vet att det inte är tillåtet att dra rör/slang, sätta dosor etc. utan behörighet. Därför tycker jag det kan vara på sin plats att informera så man iaf är medveten om övertrampet man ev. väljer att göra. Sen kan man ha synpunkter på regelverket i sig, men det är en annan fråga.

Att köra fordon utan rätt behörighet, tror jag de flesta vet om vilka risker de tar om de skulle fatta det beslutet.

Permalänk
Medlem

Håller med om att släpvagn är goare att ha hemma om utrymme finns. Bor du nära familj eller bekanta kan ni dessutom dela på kostnaden. Jag och farsan köpte en tillsammans t.ex. Så får man planera utifrån när den behövs.

Går att köpa lätt/obromsad släpvagn för mindre pengar, om man inte har behov av att lasta massa sten och sand (upp till 750kg). Besiktning är 4 år efter den tas i trafik, sedan vartannat år. Går ju också att sälja sen.

Funkar perfekt till tippen eller för att hämta byggmaterial. Jag har en sån som går att tippa också, vilket är bra för trädgårdsavfall. Om du behöver något riktigt tungt får du väl hyra ett annat släp.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Ni som avråder släp, har ni renoverat era hus? Jag bara undrar... Att ha släp i renoveringsprojekt är i min bok nära 101. Visst kan man såklart hyra och kanske tjäna en slant men jag tror det är dumsnålt och defintivt så mkt mer meck. Vet inte hur många gånger man kommit på att man behöver ngt skrymmande en halvtimme innan bygghandeln stänger och snabbt behöver få hem det för att komma vidare. Att bara kunna åka iväg direkt utan massa planering, risk för att alla släp är uthyrda etc kan jag lova gör mycket för sinnesfriden när projekten kanske inte går som på räls. Sen kan man såklart ha turen att ha schyssta grannar som kanske lånar ut eller så köper man ett släp och sedan säljer det när man är klar. De tappar väldigt lite i värde.

Håller med. Bra med släp när man håller på som mest. När man renoverat klart skulle jag råda att sälja det, och istället hyra när man behöver.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Gällande släp så använder jag alltid freetrailer, de kostar ingenting om man kör obokat, har några 5 min härifrån så kollar bara i appen om de är ledigt o hittils har ingen annan huggit före , har en stor pressening (å 249 på byggmax) o lägga in om jag kör något smutsigt , måste man ha de en viss dag kostar de 49 pengar att boka det , men jag är lite sugen på köpa ett så kan man ju stoppa in saker man ska till tippen med o köra med de när de är fullt

Det är tillåtet att dra rör och dosor, tom lägga värmegolv mm , men det måste godkännas av en behörig elektriker för att få brukas /tas i drift, (vilket min blivande svärfar råkar vara) , dock får man inte röra något spänningsförande utöver vad man själv får göra utan det är bara installation, som sen en elektiker kan godkänna och driftsätta och göra klart, (finns ganska många elfirmor som jobbar så också enligt svärfar, inte alla som installerar som har nån behörighet, utan de har någon / några som godkänner o gör de moment man inte får göra utan behörighet, dock skulle ju inte han gå o godkänna för andra, de tjänar ju bra på installationen + han behöver kunna lita på vad tidigare gjort pga han blir ansvarig )

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Det är tillåtet att dra rör och dosor, tom lägga värmegolv mm , men det måste godkännas av en behörig elektriker för att få brukas /tas i drift, (vilket min blivande svärfar råkar vara) , dock får man inte röra något spänningsförande utöver vad man själv får göra utan det är bara installation, som sen en elektiker kan godkänna och driftsätta och göra klart, (finns ganska många elfirmor som jobbar så också enligt svärfar, inte alla som installerar som har nån behörighet, utan de har någon / några som godkänner o gör de moment man inte får göra utan behörighet, dock skulle ju inte han gå o godkänna för andra, de tjänar ju bra på installationen + han behöver kunna lita på vad tidigare gjort pga han blir ansvarig )

Nja, nu tolkar du regelverket ganska friskt här.
Du kan som elektriker installera under firmans egenkontrollprogram även utan egen behörighet, det är sant.

Du får dock inte som privateperson drar rör/slang eller sätta dosor som är avsedda att dras elkablar i, då dessa är en del av installationen och bara får göras av behörig.

Du kan i samråd med en elektriker komma överrens om att göra vissa av dessa delar själv och ta bra foton så denna kan "känna sig bekväm" med att sedan dra kabel och koppla åt dig, men det är inte enligt regelboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Det är tillåtet att dra rör och dosor, tom lägga värmegolv mm , men det måste godkännas av en behörig elektriker för att få brukas /tas i drift, (vilket min blivande svärfar råkar vara) , dock får man inte röra något spänningsförande utöver vad man själv får göra utan det är bara installation, som sen en elektiker kan godkänna och driftsätta och göra klart, (finns ganska många elfirmor som jobbar så också enligt svärfar, inte alla som installerar som har nån behörighet, utan de har någon / några som godkänner o gör de moment man inte får göra utan behörighet, dock skulle ju inte han gå o godkänna för andra, de tjänar ju bra på installationen + han behöver kunna lita på vad tidigare gjort pga han blir ansvarig )

Nej, nej och nej. Det är inte alls tillåtet för en lekman att dra slang och montera dosor, det räknas som fast installation och kräver att utföraren är behörig eller jobbar på ett registrerat elinstallationsföretag med egenkontrollprogram och installatör för regelefterlevnad. Att företagen har personer utan auktoriseration anställda är helt ok så länge de omfattas av egenkontrollprogrammet, då räknas de inte som lekmän.

Att din svärfar litar på dig är en sak, det är fortfarande inte tillåtet och det är långt ifrån alla installatörer som går med på att driftsätta anläggningar som byggts av en lekman.

Edit: pucktvåa

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Min bästa investering till huset har varit robotklipparen. (Näst bästa Webergrill)

Permalänk
Medlem

Mina tankar/råd omkring era kommande år av renovering:

Konvertera oljepannan till pellets, se på begagnatmarknaden där det väller av pelletsbrännare. Finns det utrymme så rekommenderar jag att leta efter en panna som sotar sig själv samt någon ackumulatortank för vattnet.

Luft/Vattenvärmepump kanske passar era behov bättre?

Har huset självdrag så kolla igenom/rensa kanalerna för bättre drag och/eller sätt in fläktar för bättre ventilation.

Finns eldstad? Om inte så kan det vara värt att installera en ny/bättre begagnad eldstad samt värmeförflyttare (termostatstyrda) för bättre spridning.

Finns barn eller planer på barn så när det renoveras är det idé att köpa så billig färg och tapet som möjligt, Rusta har bra färg för pengarna t.ex och barn sliter mer än vad man kanske tror på "allt", att då lägga en mindre förmögenhet på tapeter som garanterat kommer få käftsmällar är onödigt.

Att byta fönster är en bra ide men kanske inte det första projektet man ska ge sig in på, köp hellre ny tätning och se till att det inte sipprar in/läcker runt dörrar/fönster, enkelt att göra själv (köp rätt storlek).

Lufta ur elementen minst 1 gång/år.

Kolla så tryck-kärlet är helt och har rätt tryck (finns tabeller på nätet men regeln säger 0,5kg överlag om inte mitt minne sviker).

Framförallt, ta en yta/rum åt gången och börja där ni är mest, sovrum, kök, vardagsrum, låt det ta tid med renoveringen, gör klart ALLT innan någonting nytt påbörjas. Det är lätt att skita i golvsocklar för det är enkelt och "tråkigt" men rummet är inte klart innan allt är på plats och det kan gå många år innan de där jävla socklarna är på plats. Jag satte mina 2 veckor innan visning, d.v.s 4 år efter att rummet eller rummen var klara för det var ju bara "socklarna" som skulle sättas.

Önska er all lycka till, kom ihåg att KOMMUNICERA nu

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.