Home Assistant: rPi eller NUC?

Permalänk
Medlem

Home Assistant: rPi eller NUC?

Hej,

Har börjat min resa in i världen av Smarta Hem. Just nu har jag bara lampor och några strömbrytare, men kanske blir mer kul saker att experimentera med framöver. Vill bl.a. ha upp en platta på väggen för att kontrollera vardagsrummets belysning/prylar.

Tänkte därför sätta upp någon enhet att köra dedikerad Home Assistant på, för att kunna ha lite mer kontroll själv på prylarna. Har läst att det ska fungera ok på en Raspberry Pi 4. Men dessa finns knappt tillgängliga, och är dessutom relativt dyra när de väl är i lager.

Snubblade in på att den enklaste Intel NUC-en inte kostar mycket mera än en rPi med alla tillbehör, t.ex.
BOXNUC7CJYHN2 - 1393kr, Intel Celeron J4005
BOXNUC7CJYHN - 1444kr, Intel Celeron J4025

Har både RAM och SSD'er legandes här.

Finns det någon nackdel som jag har missat med att köra Home Assistant på NUC i stället för rPi?
Presterar kanske dessa budget-Celeron processorer sämre än rPi?
Är där kanske märkbar skillnad i strömförbrukning?

Tack på förhand!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Celeron kommer vara snabbare än RPi så det är inget problem, enda nackdelen är väl förbrukningen som är något högre.
runt 4-8W Idle och upp till runt 20W vid full load. Skulle gissa på att en rpi4 ligger runt halva detta. Men säg att den snittar 5W mer än en rpi över tid så ger det ca 45 kWh/år.

https://www.notebookcheck.net/Intel-NUC-Kit-NUC7CJYH-Celeron-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Celeron kommer vara snabbare än RPi så det är inget problem, enda nackdelen är väl förbrukningen som är något högre.
runt 4-8W Idle och upp till runt 20W vid full load. Skulle gissa på att en rpi4 ligger runt halva detta. Men säg att den snittar 5W mer än en rpi över tid så ger det ca 45 kWh/år.

https://www.notebookcheck.net/Intel-NUC-Kit-NUC7CJYH-Celeron-...

Har inte stenkoll på förbrukning för mina prylar överlag, men är det skillnaden så är den ju verkligen försumbar.

Ska fundera på om jag inte helt enkelt köper en NUC och börjar där, i stället för att börja jaga med ljus och lykta efter en RPi 4.

Du får ha tack för ett utförligt svar!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Helt klart en nuc samt HA i docker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Helt klart en nuc samt HA i docker

Efter lite googlande lutar det mot att det blir lösningen. Smidigt att lätt kunna ha backup och återställa.
Tack!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Hej,

Har börjat min resa in i världen av Smarta Hem. Just nu har jag bara lampor och några strömbrytare, men kanske blir mer kul saker att experimentera med framöver. Vill bl.a. ha upp en platta på väggen för att kontrollera vardagsrummets belysning/prylar.

Tänkte därför sätta upp någon enhet att köra dedikerad Home Assistant på, för att kunna ha lite mer kontroll själv på prylarna. Har läst att det ska fungera ok på en Raspberry Pi 4. Men dessa finns knappt tillgängliga, och är dessutom relativt dyra när de väl är i lager.

Snubblade in på att den enklaste Intel NUC-en inte kostar mycket mera än en rPi med alla tillbehör, t.ex.
BOXNUC7CJYHN2 - 1393kr, Intel Celeron J4005
BOXNUC7CJYHN - 1444kr, Intel Celeron J4025

Har både RAM och SSD'er legandes här.

Finns det någon nackdel som jag har missat med att köra Home Assistant på NUC i stället för rPi?
Presterar kanske dessa budget-Celeron processorer sämre än rPi?
Är där kanske märkbar skillnad i strömförbrukning?

Tack på förhand!

definitivt nuc om den har 2.5" ssd, har alltid fått problem med nuc och m.2 disk med ha, troligen värme som gör att disken trottlar och ha gillar att skriva mycket vilket gör att det hänger sig när disken saktar in. (endast en teori men stöt på det många gånger och endast med m.2 disk)

jag kör nuc med 2.5" disk med HA image och gjort så sedan 2018 med 0 strul. (kör NUC NUC7PJYH2)
personligen tycker jag inte om att köra docker om du inte måste ha nuc till fler saker, jag tycker det var för struligt.

jag ligger runt 10-15% cpu användning med många hundra enheter varav ca 15 kameror (kameror är vanligen det som är tungt)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Hej,

Har börjat min resa in i världen av Smarta Hem. Just nu har jag bara lampor och några strömbrytare, men kanske blir mer kul saker att experimentera med framöver. Vill bl.a. ha upp en platta på väggen för att kontrollera vardagsrummets belysning/prylar.

Tänkte därför sätta upp någon enhet att köra dedikerad Home Assistant på, för att kunna ha lite mer kontroll själv på prylarna. Har läst att det ska fungera ok på en Raspberry Pi 4. Men dessa finns knappt tillgängliga, och är dessutom relativt dyra när de väl är i lager.

Snubblade in på att den enklaste Intel NUC-en inte kostar mycket mera än en rPi med alla tillbehör, t.ex.
BOXNUC7CJYHN2 - 1393kr, Intel Celeron J4005
BOXNUC7CJYHN - 1444kr, Intel Celeron J4025

Har både RAM och SSD'er legandes här.

Finns det någon nackdel som jag har missat med att köra Home Assistant på NUC i stället för rPi?
Presterar kanske dessa budget-Celeron processorer sämre än rPi?
Är där kanske märkbar skillnad i strömförbrukning?

Tack på förhand!

Jag började köra Home Assistant på en Raspberry Pi 3 som nu är migrerat till en RPi 4 och det funkar kalas så länge man kör med en bra nätdel och ett minneskort av bättre kvalité.

Har även en NUC7i5 som server för diverse olika tjänster. 16GB ram och en 250GB M2 disk och den har gått som tåget i 3 års tid den också. Så om du ändå tänker köra lite andra grejer så rekommenderar jag helt klart NUCen. Sätt dig in i hur docker fungerar och sätt upp allt med Docker Compose från början så får du en riktigt smidig lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag började köra Home Assistant på en Raspberry Pi 3 som nu är migrerat till en RPi 4 och det funkar kalas så länge man kör med en bra nätdel och ett minneskort av bättre kvalité.

Har även en NUC7i5 som server för diverse olika tjänster. 16GB ram och en 250GB M2 disk och den har gått som tåget i 3 års tid den också. Så om du ändå tänker köra lite andra grejer så rekommenderar jag helt klart NUCen. Sätt dig in i hur docker fungerar och sätt upp allt med Docker Compose från början så får du en riktigt smidig lösning.

Instämmer, jag har kört HA på en RPi3 i några år som sen migrerade över till en fyra utan några problem. Cpu ligger på typ 6% idle med runt 30 saker anslutna till den via zigbee dongel. 4an fick även ett Argon v2 chassi med fläkt som dock aldrig snurrar upp då den håller sig sval med hjälp av chassits kylflänsar, knäpptyst.