Sista minuten råd kring detta gaming bygge?

Permalänk
Medlem

Sista minuten råd kring detta gaming bygge?

GPU har jag ett sedan tidigare (GeForce)

Kommer jag behöva något mer för att bygga ihop detta själv? Har skärm, tbord, psu strömkabel

edit: läste att någon eller några komponenter behöver batteri? kan någon länka ett sådant om det krävs tack

Tack!

Permalänk
Medlem

Det är helt ok saker även om många av dem var billigare på black friday och du kanske kan vänta till eventuell mellandagsrea. Har du råd är 13600k bättre men 12600 är fortfarande bra.

Batteri? Moderkort brukar ha batteri men de brukar hålla ca 10 år så inget man brukar behöva tänka på att byta. Annars är det väl bara om man kör trådlöst mus och tangentbord. Något annat batteri vet jag inte om.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Du behöver väl en kylare till CPU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mike27nomad:

Du behöver väl en kylare till CPU:n.

Ok, det följer inte med någon alls till den där ?
Tips på en bra sådan då? (budget till normalpris)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det är helt ok saker även om många av dem var billigare på black friday och du kanske kan vänta till eventuell mellandagsrea. Har du råd är 13600k bättre men 12600 är fortfarande bra.

Batteri? Moderkort brukar ha batteri men de brukar hålla ca 10 år så inget man brukar behöva tänka på att byta. Annars är det väl bara om man kör trådlöst mus och tangentbord. Något annat batteri vet jag inte om.

följer det med batteri med moderkortet?

På amazon står det så här för RAM, ssd, moderkort och PSU artikeln : "Batterier ‎1 Litiumjon Batterier krävs. "
därav min fråga

Permalänk
Medlem

Tycker inte 12600 är värd att betala 1300 extra över 12400F, handlar bara om 2-5 fps skillnad.

Permalänk
Medlem

Kändes inte så prisvärt, hade kört på något i denna stil istället.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av user01:

följer det med batteri med moderkortet?

På amazon står det så här för RAM, ssd, moderkort och PSU artikeln : "Batterier ‎1 Litiumjon Batterier krävs. "
därav min fråga

Jag har hittills aldrig sett ett moderkort som levereras utan batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user01:

Ok, det följer inte med någon alls till den där ?
Tips på en bra sådan då? (budget till normalpris)

Intel Core i5-12600 kommer normalt med en kylare, i alla fall om du köper varianten "Intel boxed". Man kan säkert köpa nån utan ("tray"?) men den normala varianten har en enklare kylare medskickad. Häftigare processorer kommer ofta utan kylare medans de enklare kommer med i min erfarenhet, både för Intel och AMD.

Jag byggde nyss en dator med en sådan (12600) och kylaren funkade helt OK men när jag bytte till en eftermarknadskylare så blev det tystare och svalare. Idle-temperaturen sjönk 5 grader och vid lasttest med Cinebench sjönk det med över 10 grader och blev mycket tystare. Den jag skaffade var en Noctua vilken inte är budgetpris men om du vill uppgradera från standardkylaren skulle jag för såna här processorer med max 65W TDP kolla på t.ex.

https://www.webhallen.com/se/product/349131-be-quiet-Pure-Roc...

Det finns billigare från märken som DeepCool och Zalman men de har jag ingen egen erfarenhet av.

AMDs standardkylare har jag upplevt som tystare än Intels men jag har jämfört ganska få så jag har inte direkt nåt jätteunderlag för det uttalandet. Även den 5600 som en annan användare rekommenderar kommer med kylare tror jag.

Permalänk
Medlem

Om du köper extra kylare för intel-plattformen, dubbelkolla så att fäste för den CPU-sockeln (1700) följer med. Det borde den väl göra på allt som säljs nytt idag, men om dy lyckas få tag på nåt som legat på hyllan ett tag kanske det brister.