Lämna tillbaka min Pixel 7 Pro, och byta mot vad isåfall?
TLDR: Inte helt nöjd med Pixel 7 Pro, lämna tillbaka men vad skall jag då köpa istället?
I mellandagarna köpte jag min en Google Pixel 7 Pro, för att slutligen byta ut min nu fem år (!) Gamla Oneplus 5T.
5Tn har hållt bra, men batteritiden har nu börjat svikta och är sugen på något mer modernt.
Har kikat lite på Android marknaden och Pixel 7 har passat mig väl. 'Ren' Android, bra (nästan bäst?) kamera och en överlag modern lur med alla små grejor jag vill ha.
Men även om jag räknade med någon quirk eller två (är ju ändå en Google-lur) så är det många saker som känns sisådär för en telefon som kostar norr om 10kkr.
Bör jag bytta in den igen, och vad bör jag köpa istället isåfall?
Aldrig gillat Samsungs androidanpassningar, men dom är kanske bättre numera?
Eller är det till den onda (Apple) sidan jag bör gå?
Saker jag stött på som inte känns okej:
- Scrollbugg
Tydligen många som lider samma problem. Att scrolla runt i appar känns som att använda en 10 år gammal smartphone. Hackigt och hoppigt, och man måste använda överdrivna touch-rörelser för att komma undan det.
Mjukvarufel verkar det som, då det är värre i vissa appar etc.
Har försökt mig på i princip alla lösningsförslag online utan resultat.
- Kassa högtalare.
Högtalarna må vara i stereo, men dom låter riktigt illa. Även här verkar folk dela samma upplevelser om man googlar lite.
Med EQ går det att få dom att låta typ okej, men det är fortfarande lite väl burkigt och skränigt, och låter märkbart sämre än min nuvarande Oneplus.
- Brist på ljusstyrka.
Jag vet inte om det bara är Googles dåliga implementering av funktionen för ljusstyrka som stökar till det, eller om den faktisk har dålig max ljusstyrka.
Iallfall upplever jag den som mörkare på max än min OP:5T och alla under ~50-60% i ljusstyrka är oanvändbart mörkt.
Efter lite googling verkar inte slidern för ljusstyrka vara linjär (?!) Och mobilen kan inte nå max ljusstyrka utan adaptiv/autoljusstyrka..
- Google launchern
Den inbyggda launchern som saknar knappar och bara har touch-gester är (enligt mig) värdelös. Lätt att byta ut, men ändå lite störande..
- Batteritid och "snabb"laddning.
Även genom att bara använt den hemma i begränsad omfattning tycker jag batteritiden verkar kort. Samtidigt så är snabbladdningen dålig, med över 2h i laddningstid från tom till full. Med min nuvarande OP:5T tar det ca en timme, och många andra nya mobiler gör det ännu snabbare.
Sen är det väl saker man inte kan komma ifrån i dagsläget. Glasbaksidan och skärm med avrundadekanter tex..