Får inte ut grafikkortet kommer ta sönder datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Omg tack det här är precis vad som hände det var därför jag drog ut usb. Så det blinkade grön litet tag sen lyste grönt hela tiden. Då drog jag ut skiten. Men nu lyser det inget alls och knappen är så trög ändå. Vet någon vem i Stockholm som är bra på laga datorer för när jag googlar hittar jag några butiker med bra betyg men det är massa kärringar som skriver "oh lyckades installera skrivaren till min dator", man bara really? Jag vill ha någon som på sweclockers alltså ett geni.<Uppladdad bildlänk>

Du förresten USB minnet är det i rätt format? Det måste vara ett specifikt format för att kunna flashbacka bios oftast. Och är bios filen omnämnd till rätt namn? Ofta behöver man byta namn innan man stoppar in den i burken.

Eftersom något gick fel med flashbacken är min gissning att du missat något av dessa stegen.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Omg tack det här är precis vad som hände det var därför jag drog ut usb. Så det blinkade grön litet tag sen lyste grönt hela tiden. Då drog jag ut skiten. Men nu lyser det inget alls och knappen är så trög ändå. Vet någon vem i Stockholm som är bra på laga datorer för när jag googlar hittar jag några butiker med bra betyg men det är massa kärringar som skriver "oh lyckades installera skrivaren till min dator", man bara really? Jag vill ha någon som på sweclockers alltså ett geni.<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av redberg32:

Du förresten USB minnet är det i rätt format? Det måste vara ett specifikt format för att kunna flashbacka bios oftast. Och är bios filen omnämnd till rätt namn? Ofta behöver man byta namn innan man stoppar in den i burken.

Eftersom något gick fel med flashbacken är min gissning att du missat något av dessa stegen.

Jo, filen ska heta SB550IG.CAP och i manualen står det att man helst ska använda en enhet med USB 2.0. Sedan tror jag det är säkrast att köra på FAT32-format på USB-stickan. Låt inga andra filer ligga på stickan när du gör flashningen. Sätt också in stickan i rätt port i moderkortet såsom det står i manualen, dvs porten precis över flash-knappen.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

På bilden är inte nätagget på kan det vara så enkelt att du missat det?

Visa signatur

Zotac 4090 i9 13900k DDR5 6000mhz Odyssey Neo G8 Kingston KC3000 2TB 850 EVO 2 TB

Permalänk
Medlem

Har exakt samma moderkort. Har aldrig haft så svårt att få ut ett grafikkort ur PCIn. En platt mejsel och en jävla massa kraft tog det för att få ut den, ej rekommenderat då det kunde gå riktigt illa.

Permalänk
Avstängd

Hej allesammans hade en riktigt schyst kille som kom och hjälpte mig idag demonterade allt och kom fram till antigen moderkortet eller psun är död. Men antagligen moderkortet. Jag skulle behöva bara testa med annat psu för säkerställa det nu råkar jag inte ha ett extra med någon kanske nätaggregat över och vägarna förbi sthm city imor släng ett dm

Permalänk
Medlem

Var där och försökte hjälpa JuicyChicken idag men lyckas inte få någon livssignal öht. Plockade ur allt ur chassit och körde prollen och en ensam sticka utan framgång. USB-portarna ger ingen ström och att korta pinsen för att starta den gav inget resultat. Kunde inte se några böjda pins så gissar på att det antingen är nätagg eller moderkort som är dött då jag tänker mig att moderkortet skulle gett en felkod med sina LEDs om det var något annat.
Är det något jag missat som annars skulle kunna spöka?
GPU borde inte spela någon roll för bios flash och samma med bootdrive och en defekt cpu borde rimligtvis ge en felkod.
Tips mottages tacksamt

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått mig på dessa PCI-e spärrarna, dom fungerar aldrig när man ska ta ur någonting. Det borde ta några sekunder, men det spelar ingen roll hur mycket man än trycker på skiten, det vägrar lossna. Man försöker försiktigt om och om och om igen tills man tillslut 10 minuter senare äntligen får loss skiten med våld och frustration i samtidig förhoppning om att man inte tagit sönder något

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men har ni kollat att det är ström i vägguttaget?
Har ni provat starta PSU genom att kortsluta pins alternativt använda en sån här för samma funktion?

Det känns spontant som ett PSU eller PSU relaterat fel om allt är heldött. Det är alltid någon fläkt eller ledlampa som går igång om nätagg funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dum fråga kanske men har ni kollat att det är ström i vägguttaget?
Har ni provat starta PSU genom att kortsluta pins alternativt använda en sån här för samma funktion?

Det känns spontant som ett PSU eller PSU relaterat fel om allt är heldött. Det är alltid någon fläkt eller ledlampa som går igång om nätagg funkar.

Körde rakt i väggen och genom grenuttag som gav ström till annat så utgår från att det inte är problem med själva uttaget. Står mellan moderkort och PSU men hade inte med mig en sån attrapp för att korta 24-pins kabeln. Rekommenderade att prova med ett annat nätagg samt öppna ett ärende mot ÅF men hade inte möjlighet att ta med mig egen PSU och kablar pga 500+ buntband hehe

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoilInBagRis:

Var där och försökte hjälpa JuicyChicken idag men lyckas inte få någon livssignal öht. Plockade ur allt ur chassit och körde prollen och en ensam sticka utan framgång. USB-portarna ger ingen ström och att korta pinsen för att starta den gav inget resultat. Kunde inte se några böjda pins så gissar på att det antingen är nätagg eller moderkort som är dött då jag tänker mig att moderkortet skulle gett en felkod med sina LEDs om det var något annat.
GPU borde inte spela någon roll för bios flash och samma med bootdrive och en defekt cpu borde rimligtvis ge en felkod.
Tips mottages tacksamt

Brickat moderkort. Det är inte alltid man kan rädda dom från avbruten bios flashning. Det går säkert att flasha om med en EEPROM klämma och andra verktyg om någon har kunskap för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Brickat moderkort. Det är inte alltid man kan rädda dom från avbruten bios flashning. Det går säkert att flasha om med en EEPROM klämma och andra verktyg om någon har kunskap för det.

Nja, utifrån hur det är beskrivet så påbörjades aldrig den tidigare flashningen så jag tror inte att det är problemet men det finns ju såklart alltid en risk. Hade dock för mig att flashback funktionen var till för att kunna nyttjas för den typen av problem så det vore väldigt trist om det är så att kortet brickats

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoilInBagRis:

Nja, utifrån hur det är beskrivet så påbörjades aldrig den tidigare flashningen så jag tror inte att det är problemet men det finns ju såklart alltid en risk. Hade dock för mig att flashback funktionen var till för att kunna nyttjas för den typen av problem så det vore väldigt trist om det är så att kortet brickats

Isåfall vore det så lätt att bara ladda ner senaste BIOS och flytta över till en SanDisk Cruzer Blade USB 2.0. Formatera till FAT32 och kör BIOS Renamer verktyget innan.
Se även till att ta ut AMD CPUn innan du flashar.

Skulle även prova göra en clear CMOS innan du börjar flasha om du inte redan gjort det. Kan kanske hjälpa.

Har han tur så fungerar det men så som han beskrev det med att datorn dog efter avbruten flash låter det som en brick.

ref-länk borttagen /mod
Permalänk
Medlem

Är inte en av funktionerna med "BIOS FLASHBACK" just att man skall kunna forcera in en ny BIOS om den gamla blir korrupt? vilket händer vid en avbruten BIOS uppdatering...

Precis som @xSean145 påpekar så är det viktigt att USB-minnet är formaterad till rätt format och att BIOS-filen är korrekt namnad, annars kommer uppdatering aldrig ske.

Skrivet av BoilInBagRis:

Tips mottages tacksamt

Med tanke på att @JuicyChicken7 i första inlägget skriver: "Råkade även slå åt moderkortet med skruvmejsel snart kastar jag skitet!!!", så gissar jag på att moderkortet tagit skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Är inte en av funktionerna med "BIOS FLASHBACK" just att man skall kunna forcera in en ny BIOS om den gamla blir korrupt? vilket händer vid en avbruten BIOS uppdatering...

Precis som @xSean145 påpekar så är det viktigt att USB-minnet är formaterad till rätt format och att BIOS-filen är korrekt namnad, annars kommer uppdatering aldrig ske.

Med tanke på att @JuicyChicken7 i första inlägget skriver: "Råkade även slå åt moderkortet med skruvmejsel snart kastar jag skitet!!!", så gissar jag på att moderkortet tagit skada.

Kunde inte se någon skada vid visuell inspektion dvs ingen resistor eller så som såg ut att saknas och inte heller någon blottad koppar. Filen jag hade med mig hade korrekt namn (.CAP) filtyp och låg på ett FAT32 formaterat usb-minne så borde inte vara det som strulat i sig

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BoilInBagRis:

Kunde inte se någon skada vid visuell inspektion dvs ingen resistor eller så som såg ut att saknas och inte heller någon blottad koppar. Filen jag hade med mig hade korrekt namn (.CAP) filtyp och låg på ett FAT32 formaterat usb-minne så borde inte vara det som strulat i sig

Läste i någon reddit-tråd att partitionen måste ha partitionstabell MBR och inte GPT.

Det jag reagerar på är att TS skriver att usb-portarna inte längre ger ström, och att de gjorde det innan han försökte sig på en bios flash. Hoppar riggen inte igång så går det nog inte att flasha den vägen.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt asus B550 i gaming kortet satt som fan fick lirka som fan och kraft trodde kortet gick sönder xD men det har fungerat ett halv år nu . Inga roliga låshakar det där .

Har för mig att nyare modekort har börjat med en release knappt istället för hake.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Avstängd

Ja jag har säkert först skitet hihi men ska först testa nytt psu nu sen ringde jag komplett för garanti men har någon erfarenhet om kortet är slutsålt överallt kan dom fixa en ny från fabriken eller laga den? Det bästa vore laga tycker jag ringde någon pc butik på gullmarsplan men det lät ytterst osäkert först ville han ha 1k och det han kunde göra är "liva upp den" om det var någon kortslutning men inte annars. Jag behöver någon som kan laga jjuu eller om någon har asus rog strix b550 och vill sälja

Permalänk
Medlem

Vad gjorde du med kablarna? Om du missade dem kan du satt ihop dem fel.

Permalänk
Medlem

Det här var ett äventyr att läsa. Har inga tips tyvärr, men vill ändå bidra med glada tillrop, och en förhoppning om att allt löser sig!

Permalänk
Medlem

Ja jag har säkert först skitet hihi men ska först testa nytt psu nu sen ringde jag komplett för garanti men har någon erfarenhet om kortet är slutsålt överallt kan dom fixa en ny från fabriken eller laga den? Det bästa vore laga tycker jag ringde någon pc butik på gullmarsplan men det lät ytterst osäkert först ville han ha 1k och det han kunde göra är "liva upp den" om det var någon kortslutning men inte annars. Jag behöver någon som kan laga jjuu eller om någon har asus rog strix b550 och vill sälja

Knappt värt att laga och felsöka ett moderkort för en tillverkare. Billigare att kassera och skicka ett nytt till dig.

Varför tar du inte med riggen till Inet och låter de felsöka. De har komponenter och det kanske bara behövs en biosflash med en gammal processor typ 3600.

Permalänk
Medlem

Om du orkar, prova ta bort allt från moderkortet, GPU, CPU, RAM, Frontpanel utom själv "power-knappen".
Ha både 24pin-kontakten och 8pin-kontakten till CPU anslutna till moderkortet.
FÖRE du startar moderkortet, dvs med strömmen frånkopplad, gärna utdragen från vägguttaget, gör en Clear CMOS, prova sedan att starta endast moderkortet.
Du är ute efter att se om det finns någon indikation på liv i moderkortet.
Om du har någon chassifläkt så rekommenderas att en av dessa är ansluten till en av "sys-fan"-kontakterna på moderkortet.
Vänta minst 10s innan du slår ifrån strömmen, prova sedan att med strömmen frånslagen göra en till Clear CMOS och prova sedan att starta moderkortet.

Du skall kunna uppdatera BIOS på moderkortet utan att några komponenter som CPU, RAM, etc är anslutet.
Det kan vara värt att prova en gång till.

Kontrollera att du inte skadat kabeln, "det gröna strecket" på bilden. Jag har ingen aning om en kortslutning på denna kan ställa till bekymmer men jag vet att det är mycket lätt att klämma och skada denna under montageskruven för moderkortet...
Det sitter en liten fläkt under den svarta kåpan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viita:

Om du orkar, prova ta bort allt från moderkortet, GPU, CPU, RAM, Frontpanel utom själv "power-knappen".
Ha både 24pin-kontakten och 8pin-kontakten till CPU anslutna till moderkortet.
FÖRE du startar moderkortet, dvs med strömmen frånkopplad, gärna utdragen från vägguttaget, gör en Clear CMOS, prova sedan att starta endast moderkortet.
Du är ute efter att se om det finns någon indikation på liv i moderkortet.
Om du har någon chassifläkt så rekommenderas att en av dessa är ansluten till en av "sys-fan"-kontakterna på moderkortet.
Vänta minst 10s innan du slår ifrån strömmen, prova sedan att med strömmen frånslagen göra en till Clear CMOS och prova sedan att starta moderkortet.

Du skall kunna uppdatera BIOS på moderkortet utan att några komponenter som CPU, RAM, etc är anslutet.
Det kan vara värt att prova en gång till.

Kontrollera att du inte skadat kabeln, "det gröna strecket" på bilden. Jag har ingen aning om en kortslutning på denna kan ställa till bekymmer men jag vet att det är mycket lätt att klämma och skada denna under montageskruven för moderkortet...
Det sitter en liten fläkt under den svarta kåpan...
https://i.imgur.com/rvIJgEM.png

Ja jag orkar ska testa och återkomma måste läsa på vad cmos är. Hade boligris som hjälpte mig med allt ju han var ett geni. Visst menar du också jag ska testa utan processorn så plockar ut den helt?

Permalänk
Medlem

Bygla eller kortslut med metallföremål de "gula" pinnarna, Nr14 för att göra en Clear CMOS.
Du kan även om du önskar ansluta tex reset-knappen till dessa pinnar och hålla den intryckt för att göra en clear CMOS då den intryckta knappen fungerar som en "kortslutning"

Några sekunder är rekommenderat.

Edit: se till att strömmen är frånkopplad när du gör clear CMOS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viita:

Bygla eller kortslut med metallföremål de "gula" pinnarna, Nr14 för att göra en Clear CMOS.
Du kan även om du önskar ansluta tex reset-knappen till dessa pinnar och hålla den intryckt för att göra en clear CMOS då den intryckta knappen fungerar som en "kortslutning"

https://i.imgur.com/0Wab3n7.png

Okej tack ska testa det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viita:

https://i.imgur.com/0Wab3n7.png

Provade funkade ej men tack för all hjälp ska skicka in den på reperation och hoppas hitta nån ny någon säljer. Vart så irriterad inet hade 2 st men det var någon som hade reserverat i november och tydligen kommit runt systemet så.produkterna är låsta trots det gått två månader...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Har på alla moderkort de senaste vad.... 10 åren alltid knäckt av låsen med en tång direkt när jag öppnat påsen till moderkortet.
Sämsta "uppfinningen" någonsin.

Senaste GPU-bytet fick med sig att "låset" ploppade av och efter senaste PC-prylen i burken var det som en dröm att få ut kortet. Som sagt en av de mest otrevliga konstruktioner i burken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)