Permalänk

UNIFI nätverk - gateway?

Jag har idag en router som min ISP har satt fast i väggen och som har ett par ethernet uttag och ett wifi.
I detta har jag kopplat in en UNIFI switch och ett par UNIFI AP.
Jag gillar UNIFI´s gränssnitt men jag tror jag är lite begränsad av att inte ha en gateway.

Men jag tolkar att en gateway är ett router... så kan jag bara plugga in en gateway i min ISP´s router?

Så det blir
ISP-Router >> Gateway >> Switch >> AP

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Det som Unifi UI klagar på är att det inte finns någon Unifi router.
Så vill du ha denna funktion får du skaffa en: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-co...
Du skall då inte behålla ISP-Router:
Fiberbox->Unifi router->Switch->AP

Själv saknar jag en liten och billig router i Unifi serien, så jag kör med en ISP-Router med Wifi avstängt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Det som Unifi UI klagar på är att det inte finns någon Unifi router.
Så vill du ha denna funktion får du skaffa en: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-co...
Du skall då inte behålla ISP-Router:
Fiberbox->Unifi router->Switch->AP

Själv saknar jag en liten och billig router i Unifi serien, så jag kör med en ISP-Router med Wifi avstängt.

Men jag kan inte ta bort ISP routern. Den är fast i väggen.

Blir ju router >> router

Ja de är lite dyra men skulle vilja styra routern från unifis gränssnitt där allt om wifi etc redan finns.

Jag trodde jag kunde köpa denna
https://www.dustinhome.se/product/5010797842/unifi-usg-securi...

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Låter väldigt konstigt att ISP routern skulle vara fast i väggen. Om du själv inte satt fast den såklart.

Är det inte fiberboxen du menar som sitter fast i väggen?

Vilket fall som helst. Om du skaffar en ny router så ska du inte ha ISP router kopplad. Då får du bara problem med 2 routerrar efter varann. Finns ingen mening med det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Blir ju router >> router

Ja de är lite dyra men skulle vilja styra routern från unifis gränssnitt där allt om wifi etc redan finns.

Jag trodde jag kunde köpa denna
https://www.dustinhome.se/product/5010797842/unifi-usg-securi...

Det beror på om du har någon möjlighet att konfigurera ISPns router? Annars kanske du kan koppla förbi den? Går det att ta ur sladden som är inkommande?
Annars så borde du kunna koppla in din UNFI router på ISPns router, dock blir det lite kaka på kaka.

Sen har jag en liten shameless promotion, jag säger en sådan unfi router till salu på marknaden. PMa om du är intresserad.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Ja men den e gammal som fan. Från 2015.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som någon nämnde innan i tråden, det är inte fiberboxen som sitter fast i väggen?
Isåfall har du ingen brandvägg alls och är helt öppen mot internet vilket inte är speciellt bra.

Men ifall det är fiberboxen som sitter på väggen så är det bara att köpa en Unifi brandvägg som t.ex UDM Pro och koppla in från boxen till WAN uttaget på UDMP och sedan kopplar du in switchen.
Unifi kommer troligtvis själv att para ihop allt så du ser sedan på dashboarden all trafik och dina enheter.

EDIT:
Ifall du har en router på väggen så ska det gå att fixa som dem förklarar för Pfsense fast med din router.
https://www.youtube.com/watch?v=Omm2pQUJO0o

Permalänk
Medlem

Ta reda på vad det är för utrustning som sitter på väggen. Läs på etiketten och googla.

Alternativt: Om du kopplar in en dator direkt i den (utan annat inkopplat) så kommer datorn antagligen bli tilldelad en IPv4-adress.

Om IP-adressen börjar på 10., 192.168. eller 172.16-172.31 så är det en router med NAT.

Om IP-adressen börjar på 100.64 så är det troligen inte en router, men då vet du att ISP:n kör med CG-NAT. Om adressen är något annant så är det inte heller en router och då har du antagligen fått en publikt routbar IP-adress, vilket är bra.

Permalänk

Det är en box på väggen där man inter kommer åt inkommande kablar. Det är en Inteno router och när jag frågat ownit så säger de kombinerad fiberbox och router.

Jag kan komma åt Inteno gränssnittet med 192.168.1.1
Där finns brandvägg och wifi inställningar etc.

Så jag antar att jag behöver brygga en port och koppla in en unifi router i den porten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Det är en box på väggen där man inter kommer åt inkommande kablar. Det är en Inteno router och när jag frågat ownit så säger de kombinerad fiberbox och router.

Jag kan komma åt Inteno gränssnittet med 192.168.1.1
Där finns brandvägg och wifi inställningar etc.

Så jag antar att jag behöver brygga en port och koppla in en unifi router i den porten.

Det va då väldigt konstigt att bli påtvingad en router. Alltså att fiberboxen skulle vara router oxå.
Oftast är fiberboxen bara en omvandlare från fiber till RJ45 Ethernet och switch.

Sjukt dåligt av Ownit att tvinga på en en router.

Ja om det nu är så att det är en router med wifi o allt så måste du gå in på den o slå av wifi och sen sätta den i bryggat läge om du ska ha en unifi router efter den som du själv har full kontroll på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@hjarterkung OK, det låter märkligt och det är ownit du har som leverantör.

Det normala med en fiberbox vad jag förstår är att det är en router (eller har vissa routing funktioner, boxen kan styras utifrån osv) men att den agerar i stort sett som en switch. Dvs det är inte en brandvägg med NAT. Portarna på fiberdosan överlämnar sedan en publik IP som finns på Internet t.ex. IPv4. Problem uppstår däremot om det är CGNAT för då sitter man i praktiken bakom bakom en brandvägg som operatören sköter, anledningen är brist på IP adresser på Internet och att Sverige har varit dåliga på att införanda av IPv6.

Oavsett vilken leverantör du har så är det normala att man har fiberdosa (TP-Uttag) -> router (brandvägg) -> switch, AP, digitalbox etc. eller vad det nu än för prylar du har. Så har det alltid varit mer eller mindre oavsett typ av nät eller uppkoppling man har. En del har haft tur och får flera dynamiska IPv4 adresser direkt från dosan (eller uttagen) men det är undantag och inte det normala.

Permalänk
Medlem

Eftersom vi alla tycker det är konstigt att din Inteno är en router med NAT o allt så vore det nice om du tog kort på den eller skrev upp exakt modellnamn/nr så vi vet med säkerhet vad det är för nåt o kan gå vidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har Telia Fiber och då är kopplingen så här:
Fiberbox->Telia Router (obligatorisk)->Unifi Gateway->Unifi Switchar->APs + Bryggor

Så, ISP routern går ej att byta ut. Men vill man köra egen router kan man väl köra den i bryggat-läge?
I TS fall är det väl en vanlig Unifi Gateway han behöver, typ en USG-4a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Vi har Telia Fiber och då är kopplingen så här:
Fiberbox->Telia Router (obligatorisk)->Unifi Gateway->Unifi Switchar->APs + Bryggor

Så, ISP routern går ej att byta ut. Men vill man köra egen router kan man väl köra den i bryggat-läge?
I TS fall är det väl en vanlig Unifi Gateway han behöver, typ en USG-4a?

Varför är din telia router obligatorisk? Får du inget IP nummer alls av telia om du har din egna router kopplad till fiberboxen?
Eller har du den för IPTV/Telefon?

Väldigt intressant det här med att ISPer tvingar en att ha deras skitutrustning.

Visa signatur

Permalänk

Här är lite bilder... Men något modellnummer på boxen finns inte.

I gränssnittet länkas man hit för hjälp. Hittar ingen version/modell info.
http://docs.intenogroup.com/v315/en/use/overview/start

Har tjafsat med ownit ett par gånger om att kunna byta ut boxen. Men allt går via samfälligheten så jag bearbetar dem att ta bort denna box i nästa avtal. Ok om det var ett uttag och det ingick ett löst modem... Så hade jag det i mitt förra boende. Men här är allt fast.

Men då blir det en unifi dream gateway
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/u...

Måste man ha en cloudkey https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...
Eller ingår det i routern?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Måste man ha en cloudkey https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...
Eller ingår det i routern?

Cloudkey är inbyggt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@hjarterkung aha, vänta nu.

Du säger det går via samfälligheten och avtal, då skulle det kunna vara så att ni har någon form av gruppanslutning. Då är det inte givet att någon får en egen IPv4 adress, det kan vara så att ni själva köra ett eget LAN med privata (interna) IP adresser som går via en brandvägg eller liknande. Då måste du fråga samfälligheten vad som gäller och hur det fungerar, för det är inte säkert ownit kan göra något åt problemet. Allt hänger på hur systemet är byggt och vilka funktioner som finns. Antar att samfälligheten äger nätet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Eftersom vi alla tycker det är konstigt att din Inteno är en router med NAT o allt

Förstår inte varför någon tycker det är så konstigt. Mina föräldrar har exakt samma upplägg i sin Brf som byggdes för cirka 10 år sedan; fiber från Ownit in i kåken med fiber vidare till varje lägenhet, i mediaskåpet en låda från Inteno som agerar både tjänstefördelare, router och WiFi AP. Det blir väl billigare med allt i en låda och färre samtal för Ownits support när alla har deras router.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

@Mayhem SWE så kan det vara.

Det är möjligt detta är en standardlösning från just Ownit, att dom valt att göra så och man får i sin tur bättre priser etc. Den enda nackdelen med ett sådant system är att vissa speciella tjänster kanske inte fungerar som dom ska. Å andra sidan ser jag inte det som ett stort problem. Du får betydligt lägre priser på din anslutning och behöver man köra speciella tjänster så kan man idag skaffa VPN för dom som har det behovet.

Det kostar lite extra att ha VPN men jämfört med hur billigt det kan vara med en gruppanslutning så sparar man pengar, eller att det går jämt upp med ett jämfört om man jämför med ett vanligt abonnemang där man betalar 350-420kr för 100/100. Det skiljer vilket nät man använder, leverantörer osv prismässigt men så ser det ut för dom flesta. Gruppanslutning anser jag nästan är lyxigt och priviligierat eftersom man sparar pengar och en majoritet av användarna behöver ändå bara grundläggande funktioner och en anslutning.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@hjarterkung aha, vänta nu.

Du säger det går via samfälligheten och avtal, då skulle det kunna vara så att ni har någon form av gruppanslutning. Då är det inte givet att någon får en egen IPv4 adress, det kan vara så att ni själva köra ett eget LAN med privata (interna) IP adresser som går via en brandvägg eller liknande. Då måste du fråga samfälligheten vad som gäller och hur det fungerar, för det är inte säkert ownit kan göra något åt problemet. Allt hänger på hur systemet är byggt och vilka funktioner som finns. Antar att samfälligheten äger nätet då.

Jag ringde ownit igen. De bekräftade att de kan hjälpa mig att brygga en port o deras router. För att då koppla in en egen router. Så det lät ju lovande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är en bra översikt över de olika Unifi routers:
https://evanmccann.net/blog/unifi-routers-overview

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Jag ringde ownit igen. De bekräftade att de kan hjälpa mig att brygga en port o deras router. För att då koppla in en egen router. Så det lät ju lovande.

Ja, det är rätt väg att gå. Då slipper du tjafs den dag linan eller utrustningen krånglar eftersom de fortfarande har kvar sina burkar att felsöka mot. Dessutom slipper du ta ansvar för och konfigurerar VLAN för TV-feeden på din egen router, om du har IPTV.

Permalänk
Medlem

Varför känner du dig begränsad? Vad vill du göra? Eftersom du redan har switch och ap kan du dessutom köra vilken router du vill, behöver inte vara UniFi OS om det är router/brandväggsmässigt som du känner dig begränsad. Du får ju inte fler WiFi-funktioner för att du byter router till UniFi

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Varför känner du dig begränsad? Vad vill du göra? Eftersom du redan har switch och ap kan du dessutom köra vilken router du vill, behöver inte vara UniFi OS om det är router/brandväggsmässigt som du känner dig begränsad. Du får ju inte fler WiFi-funktioner för att du byter router till UniFi

Nä det vet jag. Handlar bara om tekniknörden som vill förändra, pilla och modifiera...
Nu vill jag ha allt i samma gränssnitt...
Varför? Därför! 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Nä det vet jag. Handlar bara om tekniknörden som vill förändra, pilla och modifiera...
Nu vill jag ha allt i samma gränssnitt...
Varför? Därför! 😁

Finns väl inte så mycket annat än Dream Router som alternativ idag då, från Ubiquiti.

Är ju inte riktigt värt det med Dream Machine Pro/SE gissar jag på.

Bara slänga iväg några lappar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Varför är din telia router obligatorisk? Får du inget IP nummer alls av telia om du har din egna router kopplad till fiberboxen?
Eller har du den för IPTV/Telefon?

Väldigt intressant det här med att ISPer tvingar en att ha deras skitutrustning.

Telia TV funkar inte utan den i dagsläget.