Hårddiskar på dekis – nästan halverade leveranser 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Går att köpa 2TB m.2 för 1400kr i skrivande stund vilket jag tycker är helt OK pris

Absolut kan jag förstå att vissa tycker 1400 för 2 TB är ett bra pris.

Men när man tänker på att man betalar halva priset för samma lagringsmängd på en snurrdisk så är det ju helt annan prisnivå.

Under förutsättning att du inte har andra krav som en SSD bättre svarar mot. T.ex. hastighet eller hur mycket disken låter.

Men om du BARA är intresserad av lagringsmängden kvarstår faktum att du betalar väldigt mycket extra för en SSD.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Sötpunkten på SSD ligger väl på 1TB för 700Kr. (eller 2TB för 1400Kr)
För HDD så ligger den på 18TB för 3500Kr, vilket blir strax under 200Kr/TB.
(Källa: Komponentkoll)
Tittar man bara på hastighet så är ju SSD mycket billigare, men tittar man istället på livslängd eller datamängd så blir kalkylen helt annorlunda.
Brytpunkten mellan SSD och HDD man bör analysera borde varit cirka 2-4TB, då det är där bägge har rimliga priser.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Absolut kan jag förstå att vissa tycker 1400 för 2 TB är ett bra pris.

Men när man tänker på att man betalar halva priset för samma lagringsmängd på en snurrdisk så är det ju helt annan prisnivå.

Under förutsättning att du inte har andra krav som en SSD bättre svarar mot. T.ex. hastighet eller hur mycket disken låter.

Men om du BARA är intresserad av lagringsmängden kvarstår faktum att du betalar väldigt mycket extra för en SSD.

Mjo kanske. Men har man windows på den och spel så är det nog värt extra pengarna för att förkorta väntetider. Inte så att SATA SSD är billigare heller idag.
Helst så skulle jag vilja göra mig av med mina snurrdiskar helt men det är självklart att man får mer utrymmer per krona, speciellt om man köper 3.5" externa diskar och öppnar dem.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem

Ingen vettig väljer väl en hdd mindre än 8 TByte idag för mindre är så dyra men en ssd är ändå mångdubbelt dyrare och mindre lämpad att långtidslagra på.
Det lär dröja länge innan ssder är i närheten av att vara intressanta för lagring utan de funkar bara för små systemenheter och oviktig data man lagrar temporärt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag förväntade mig också att priserna skulle ha gått upp 2021 men det syns inte direkt i prisstatistiken. Var inte förrän i oktober som den gick upp lite.
Tog en 12Tb disk (Seagate IronWolf ST12000VN0008 256MB 12TB) och kollade via prisjakt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4967936#statistics
<Uppladdad bildlänk>

Kolla istället på 14TB och upp, exemeplvis Seagate Exos: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5145283#statistics
Jag skulle handla disk till min nya NAS runt då och fick ta 12TB-diskar istället då de inte sköt i höjden lika mycket.

Permalänk
Avstängd

Baserat på min erfarenhet så är SSD bättre i typ alla lägen. Jag har haft en rätt stor mängd hårddiskar som har gått sönder på olika sätt med mer eller mindre katastrofala effekter, men ingen SSD har pajat än så länge, inte ens den 60GB Intel x25 (tror jag den hette) som jag köpte för sådär 14 år sedan. Hade jag varit någon form av data-hoarder så hade det kanske sett annorlunda ut förstås, men det är jag inte. En-två TB för OS-disken (och lika mycket till för lagring om det är min stationära "huvuddator") räcker gott och väl för mina behov. Den enda snurrdisken som används regelbundet i mitt hem är en extern 4TB-disk kopplad till min XBox för alla gamla spel jag inte spelar så ofta.

Priset är förstås problemet dock. Men den stora merparten borde väl klara sig med 1-2 TB vilket kostar typ 700-1500 så inga större kostnader egentligen. Det är också ungefär det priset jag alltid har lagt på diskar, från min första Pentium 166-dator ända upp till nuvarande, från 2 GB långsam snurrdisk till 2 TB snabb M.2.

För datacenter och liknande tar ju SSD över allt mer också. De är förstås dyrare per mängd men man sparar mycket tid och de håller generellt mycket bättre speciellt över tid.

Permalänk
Medlem

Köpte 4 stycken hårddiskar under black week. Syftet var att ersätta många mindre äldre diskar med många drifttimmar i min hemmaserver. Valde 18TB diskar då de hade mest lagringsutrymme per krona. Så för min del köpte jag mer hårddiskutrymme än någonsin under 2022, men inte så särskilt många hårddiskar. 4 nya diskar ersatte 12 stycken äldre diskar. Gjorde stor skillnad i ljudnivå att minska antalet diskar.

En sak som irriterar mig på de nya heliumfyllda hårddiskarna är att det saknas två skruvhål på undersidan så jag kunde bara använda två skruvar per hårddisk-skena till mitt gamla Fractal design XL chassi. Hårddiskskenorna till min Define R5 hade större plåt så där funkade dem bättre (där stämde de 4 skruvhålen överens med diskarnas skruvhål). Trodde det var samma typ av skenor men det var det inte. Jaja de lär väl sitta fast även med två skruvar.

Permalänk

För mig som NAS-nörd med 40TB lagring är SSD av kostnadsskäl inte aktuellt. Snurrdiskar kommer finnas kvar många år i min NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Mjo kanske. Men har man windows på den och spel så är det nog värt extra pengarna för att förkorta väntetider. Inte så att SATA SSD är billigare heller idag.
Helst så skulle jag vilja göra mig av med mina snurrdiskar helt men det är självklart att man får mer utrymmer per krona, speciellt om man köper 3.5" externa diskar och öppnar dem.

Då hamnar man ju exakt där jag skrev rörande att man har andra krav, som att förkorta väntetider. Windows och spel hamnar ju inte på en snurrdisk, det är ju givet

Bilder, film eller backups och annat som inte kräver hög läshastighet är ju de fall där en snurrdisk med fördel bör användas.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Tillhör nog den mindre majoriteten som fortfarande köper mekaniska hårddiskar i vart fall till mina 2 servrar där jag har hela mitt mediabibliotek på. Självklart tycker jag det är kul att M.2 och SSD går ner i pris i större storlekar men fortfarande kommer det dröja många år innan en 10 TB M.2 eller SSD kommer ligga i samma pris nivå som en mekanisk disk. Använder såklart M.2 minne och SSD i datorn men stora tillförlitliga mekaniska server diskar kommer leva kvar ett bra tag. Kan vara så att de fasar ut de mindre och billigare mekaniska hårddiskarna och marknadsför mer dyrare serveranpassade hårddiskar.

Permalänk
Sötast

Jag som är sugen på 10gbit nics och köpa nya 14-20TB diskar för att uppgradera nasen.
Kanske kommer en värdig rea snart igen.... who knows?

Jag self-hostar hela familjens och några vänners cloud och backup lösning. Riktigt skoj.
Räcker ju dock med en ny disk för att maxa 1Gbit så det är ju rätt trist.

Permalänk
Medlem

Jag slog till på 2 st 2 TB M2 diskar under black week pga hur förbannat stora spelen är nu. Låg väl på 4k och det är pengar jag kunde lagt på grafikkortet egentligen, men samtidigt skönt att få lite ordning på lagringsfronten. Tidigare hade jag närmare 1 TB i en salig blandning av 120 och 240 GB ssd diskar, halva chassit fullt av dem.. Skönt att få lite "cleant" i lådan och utrymme som räcker gott. Och skönt att inte behöva ha en disk per två spel typ..
Hdd har jag inte rört på många år nu. Sista åkte ut för 10+ år sedan.

Permalänk
Medlem

Men det är väl bra för miljön? Det är väl betydligt mer sällsynta metaller i en hårddisk än i en SSD?

Permalänk
Medlem

Priserna på hårddiskar i storlekar under 3TB har i princip legat still i 10 år. Jag kollade efter ersättningsdiskar till mitt NAS och prisnivån är samma som när jag byggde den 2013.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rebben:

Priserna på hårddiskar i storlekar under 3TB har i princip legat still i 10 år. Jag kollade efter ersättningsdiskar till mitt NAS och prisnivån är samma som när jag byggde den 2013.

Det är nog samma diskar också för det finns nog ingen större efterfrågan på så små enheter att tillverkarna lägger nått jobb på utveckling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör 4st 4tb diskar i en stationär burk som agerar NAS, för dyrt ännu att byta den mängden lagring till ssd. Men om 2-3 år måste de ändå bytas ut pga slitaget och då kanske priserna sjunkit och kronan stärkts

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

För en som inte hängt med sen SSD var relativt nytt; hur ser det ut med livslängd och skrivsäkerhet på SSD kontra HDD? Senast jag var (någorlunda) påläst rekommenderades inte SSD för bulk- och långtidslagring, då HDD ansågs säkrare. Har det ändrats med ny teknik? Eller kommer HDD alltid vara att föredra för server- och molnlagringsapplikationer?

Jag har kvar min första 40GB Intel disk från 2009-2010 och även min 60GB OCZ Vertex Plus (de första revisionerna va ökänt dåliga och pajade ofta). Båda dessa har körts som systemdiskar i lite olika datorer under åren och än så länge har de inte pajat, min Vertex plus har varit systemdisk i min filserver som gått 24/7 i 9år utan problem, (nu sparar jag ström så den är bara på sporadiskt).
Räknar jag ihop mina SSD jag har haft så är det minst 13st (inte räknat laptops) och inga har gått sönder eller haft hårdvaruproblem så för mig så för mig har livslängden varit bra. Men att ha dem som långtidslagring där de ligger utan ström ska tydligen inte vara bra då lär man tappa datan inom något år.
Det gör tydligen mekaniska diskar också även om inte lika snabbt, jag har haft några mekaniska lagringsdiskar som rapporterat s.m.a.r.t fel då de stått och kört under många år utan att datan skrivits om. Skrev jag om all datan så försvann felen men jag bytte diskarna ändå.

Permalänk
Medlem

Köpte en 2TB Nvme SSD i 2022, 7000/7000mb/s. för 3300,-
Och en 16 TB HDD till 2100,-

2TB'an är nästan fylld redan. Stora spel med DLC tar ofta 100-500 GB idag, så jag skulle knappas tänka att en 500 GB SSD är nån "bra start".

Permalänk
Medlem

Stora HDDer får gärna gå ner i pris

Permalänk
Medlem

Inte alls konstigt. Jag kommer aldrig mer köra hårddisk i datorn, där blir det bara ssd. Men för nas är det tyvärr hårddisk som fortfarande gäller.

Visst, köper man enbart en stor hårddisk så blir det inte så värst mycket. Men vill man ha flera så flyger det snabbt iväg mot 10kkr. Men ska man ha samma kapacitet i ssd så får man sälja flertalet njurar på svarta marknaden för att ha råd.
Då verkar ändå 8TB vara max för ssd just nu (?). Hittar inga större. Men vet att det snackats om att 30TB är runt hörnet.
Skulle gjärna enbart köra ssd i NASen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Statistiken nämner väl bara antalet diskar. Hur är det med totalen av lagringsutrymme? För nu kanske man köper en 18TB disk istället för två 8TB? Då blir ju antalet diskar lätt halverat men man får mer lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

Om man utgår ifrån att majoriteten köper diskar för att i huvudsak ha operativsystem, program och spel på så är det inte så konstigt. Då är ju hastigheten viktigare än storleken, till största del iallafall. Men för dom som har server el.dyl. så är väl storleken (och priset/TB) viktigare, men det känns som att dom är en väldigt liten minoritet.

Själv har jag en HDD och en SSHD i min nuvarande burk, men i mitt kommande bygge blir det inga mekaniska diskar alls, SSD för hela slanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De flesta hemanvändare klarar sig nog fint på 2TB dock.

Vill nog påstå att de flesta klarar sig på mindre än så. Film och musik strömmas, många spelar inte och mobilen har blivit kamera och dess backup tas mot molnet. Det är många jag hjälpt med olika datorbekymmer som inte har mycket mer än 50-80 GB lagrat, dvs Windows, Office och lite dokument.

Sedan finns det givetvis en grupp som har behov av >500+ GB bara för att få plats med dagens spel, men det är samma sak här. Efterhand som allt finns på Steam behöver man inte behålla allt utan man laddar hem och installerar vad man vill spela "för stunden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Men det är väl bra för miljön? Det är väl betydligt mer sällsynta metaller i en hårddisk än i en SSD?

Nja - hårddiskar, speciellt senare generationen av högdensitetstyp har platina på sina skivor - dock i väldigt tunt lager på några 10-tal nm men är 'limmet' som fixar gränsytorna och skapar mellanrummen mellan magnetkornen på skivytan vilket är jätteviktigt för dess funktion. - mao. behövs väldigt många HD-skivor (många ton) innan man ens får ihop gram av metallen - lättare att stjäla katalysatorn från en bil i dessa fall.

Annars är kretskorten som styr disken av samma typ som SSD med samma typ av kretsar och tillverkningsteknik, förutom mängden chip som är stackade på varandra i minneskapslarna SSD och den största förbrukningen av ädelmetaller (guld) sitter på kontaktfingrar på kanterna av kretskort och kontakter på moderkort - det är en av metallerna förutom koppar och de som fins i använda lödtenn som motiverar att ha en fungerande återvinning av elektronik då man ändå kan få tillbaka det mesta av dessa metaller på lönsamt sätt. Guldgruvan för dessa företag är dock datorer från 80 - och 90-tal där ädelmetallvärdet var typ 5 ggr mer än motsvarande malm i vikt.

Detta är en problematisk situation för tex. efterhanteringen av utslitna LiIon-batterier i datorer, telefon och framförallt från elbilar som kommer att producera väldigt stora mängder batterier vid skrotning om typ 20 år, så länge det fins en attraktiv metall i dessa (i det här fallet kobolt och kanske lite koppar och ev. nickel främst på anslutnings-sidan i batteripaketen som lockar - vilket finns i klassiska laptopbatterier) så sker återvinning - men när man minskar på dessa för att batterierna skall bli billigare så minskar också intresset att återvinna och istället kommer det bara att läggas på hög (landfill) så länge som som gruvdrift av lithium, aluminium och mangan ger billigare råvaror än återvunna sådana - ja såvida det inte är någon jordartsmetall eller annan dyr spårämne som gör det värt att sätta igång med det och beror väldigt mycket på hur 'utspätt' det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

Statistiken nämner väl bara antalet diskar. Hur är det med totalen av lagringsutrymme? För nu kanske man köper en 18TB disk istället för två 8TB? Då blir ju antalet diskar lätt halverat men man får mer lagringsutrymme.

Fast det argumentet fanns ju redan "För nu kanske man köper en 18GB disk istället för två 8GB?" Och om 18 år är det "För nu kanske man köper en 18PB disk istället för två 8PB?

Skala är som den är.

Som onödig kuriosa kan nämnas att jag har aldrig känt att ha så mycket plats som när jag köpte 1,27GB till Amigan. Det var verkligen hårt att fylla den.

Permalänk
Medlem

För min del var det stora lyftet när en 1.6 GBytes Minicribe SCSI2-disk anlände när normen av lagring var mellan 80 och 200 MByte på datorerna - det var helt fantastiskt - fick ju in nästan 2 CD-skivor med data/musik !!!

Det har ändrat sig lite sedan dess...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog samma diskar också för det finns nog ingen större efterfrågan på så små enheter att tillverkarna lägger nått jobb på utveckling.

Vette 17, SMR diskar har i alla fall blivit mer vanliga idag

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Handlar det om ren lagring så förstår jag att HDD kan vara värt men kör en extern för det, annars är det bara SSD som gäller i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag har ca 80TB och det räcker inte.
Skulle jag vilja byta det mot ssds så skulle det bli snordyrt.

Lite nyfiken, vad använder du 80TB för? Är det hemma server?

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Inte alls konstigt. Jag kommer aldrig mer köra hårddisk i datorn, där blir det bara ssd. Men för nas är det tyvärr hårddisk som fortfarande gäller.

Visst, köper man enbart en stor hårddisk så blir det inte så värst mycket. Men vill man ha flera så flyger det snabbt iväg mot 10kkr. Men ska man ha samma kapacitet i ssd så får man sälja flertalet njurar på svarta marknaden för att ha råd.
Då verkar ändå 8TB vara max för ssd just nu (?). Hittar inga större. Men vet att det snackats om att 30TB är runt hörnet.
Skulle gjärna enbart köra ssd i NASen.

https://www.proshop.se/SSD/Samsung-PM1643a/3035843?utm_source...