Frågor om köp av Nas + plex nybörjare

Permalänk
Medlem

Frågor om köp av Nas + plex nybörjare

Hej,

Började fundera på en NAS + Plex lösning men är rätt ny på detta så hade några frågor som folk här kanske har erfarenhet av.

Jag vill ha en central plats med filmer, bilder osv som jag ska kunna komma åt på vilken dator som helst, iaf i hemmanätverket.
Sen skulle det vara intressant att kunna streama via Plex både hemma och utanför hemmet.
Tänker mig 2 användare samtidigt 1080p material.

Som jag förstår det borde det fungera med Gratis Plex och typ denna Synology DiskStation DS220+

Jag har några frågor dock:

Går det att streama utanför hemnätverket med traditionel 3.5" disk eller fungerar det bättre med M.2 diskar?
Hur viktigt är RAM storleken mellan 2GB och 4GB och 2 eller 4 cores för detta?

Jag såg att QNAP har HDMI utgång, om jag vill koppla NASen direkt till TVn för att se material via HDMI direkt.
Är det fördelaktigt att se via HDMI utgång direkt?
Eller funkar det lika bra utan att koppla direkt till HDMI?
Tex om jag vill streama hemma samtidigt som jag streamar utanför nätverket också, underlättar då att 1 går via HDMI direkt?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Bättre (rent ekonomiskt) med vanliga diskar, finns ingen anledning att köra m2 för serier/filmer. Vanliga diskar är tillräckligt snabba för det.

Vet inte vilken qnap-modell du har, men en snabb googling tyder på att det borde fungera fint att installera Plex där.
Du behöver inte ansluta någon hdmikabel direkt till nasen, utan du installerar plexklienten i din smart-tv/Apple TV/android tv istället, så går allt via nätverket.

Det fungerar även via tex mobilen om du är bortrest eller liknande, förutsatt att du aktiverat det inne i Plex.

Permalänk
Medlem

Hej

Allt beror på hur mycket tid och pengar du vill lägga. För ett antal år sedan använde jag samma lösning som du och var inte riktigt nöjd, eftersom du inte har möjligheten att uppgradera.
Personligen jag skulle rekommendera att satsa på en gammal dator. med skapligt grafikkort och 16GB RAM.
Jag kör min plex (köpte licens) på en Unraid server och den fungerar som det ska.
har hemma 10GB nätverk så att streama en 4K film från plex server till tv är inga problem alls.
Server som jag har, den har 2st CPU med 128MB RAM.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Har en nyinköpt Synology ds420+. Fungerade smärtfritt att installera. Har installerat Plex server på den. Det jag laddar ner packas upp automatiskt. Men den hittar inte alla filmer, utan bara ett fåtal. Vad kan det bero på?
Har även försökt med Kodi på min Shield. Kan lägga till mappen med filmer men den kommer inte åt någonting i mappen, kan inte öppna mappen i Kodi heller för att se undermappar. Vad är det jag inte förstår?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av svalle:

Lånar tråden lite. Har en nyinköpt Synology ds420+. Fungerade smärtfritt att installera. Har installerat Plex server på den. Det jag laddar ner packas upp automatiskt. Men den hittar inte alla filmer, utan bara ett fåtal. Vad kan det bero på?
Har även försökt med Kodi på min Shield. Kan lägga till mappen med filmer men den kommer inte åt någonting i mappen, kan inte öppna mappen i Kodi heller för att se undermappar. Vad är det jag inte förstår?

Vad packar den upp till för filer? ISO eller "vanliga"? vad händer om du skannar biblioteket och vad säger loggarna?