Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Ubiquiti UniFi NanoHD - Låg hastighet

Jag har precis installerat två stycken UniFi NanoHD access punkter men har kvar min gamla router. Själva routern är inte av samma fabrikat eftersom att jag har fiber in i den. Jag ska ha 1000/1000 Mbps uppkoppling. Till mina AP:s så har jag kabel in alltså bör den få den hastigheten. Problemet är att jag endast får ca 50/50 Mbps hastighet när jag använder dessa AP:s. Vet någon vad felet kan bero på?

Permalänk
Medlem

Finns massor av felkällor när det gäller wifi.
Hur har du konfigurerat nätverket?
Placering av AP, kanalbredd, styrka, wifi 4 och wifi 5?
Kör du kontrollern på dator eller bara via app i telefon?

Vad har du för router i nätverket? Har den wifi (på/av)?

Hastigheten verkar väldigt låg, även om dom har konstiga inställningar. Ubiquiti får man konfigurera efter sina förutsättningar.

Vad har du testat mäta med?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad får du med kabel till routern? Är kablarna OK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isak3644:

Jag har precis installerat två stycken UniFi NanoHD access punkter men har kvar min gamla router. Själva routern är inte av samma fabrikat eftersom att jag har fiber in i den. Jag ska ha 1000/1000 Mbps uppkoppling. Till mina AP:s så har jag kabel in alltså bör den få den hastigheten. Problemet är att jag endast får ca 50/50 Mbps hastighet när jag använder dessa AP:s. Vet någon vad felet kan bero på?

Tror att du är uppkopplad via 2,4Ghz.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Tror att du är uppkopplad via 2,4Ghz.

Kan se i kontrollpanelen att jag anävner 5Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad får du med kabel till routern? Är kablarna OK?

Med kabel till routern får jag ca 900/900 på min dator. Har provat med flera olika kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Finns massor av felkällor när det gäller wifi.
Hur har du konfigurerat nätverket?
Placering av AP, kanalbredd, styrka, wifi 4 och wifi 5?
Kör du kontrollern på dator eller bara via app i telefon?

Vad har du för router i nätverket? Har den wifi (på/av)?

Hastigheten verkar väldigt låg, även om dom har konstiga inställningar. Ubiquiti får man konfigurera efter sina förutsättningar.

Vad har du testat mäta med?

Har inte ändrat någonting egentligen i inställningarna förutom att jag scannat kanalerna och kalibrerat mina AP:s efter scannen. Placering av min AP:s är på två väggar i var sin sida av huset (båda anslutna med kabel). Den använder WiFi 5 på 5Ghz WiFi. Kör kontrollen på en dator. Routern är en Genexis Hybrid med WiFi på. Till testerna har jag använt både bredbandskollen.se och speedtest.net

Permalänk
Medlem

Använder du bredbandskollen så har jag fått kasst resultat via den också som kör Unifi helt men speedtest funkar mycket bättre.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Kör du unifi network appen från datorn eller från telefon och hur har du satt upp accesspunkterna i den?

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig att komma upp i 1000Mbit/s då det är en AC accesspunkt, rimligt/normalt är någonstans mellan 250-300Mbit/s om allt är som det ska, men 50 Mbit/s är för lågt förutsatt att det inte finns en massa andra nätverk som stör etc.

Har du gigabit uplink på dina AP enligt kontrollern så du inte råkat använda en 100Mbit/s PoE injektor eller något? Borde dock få ut mer än 50 Mbit/s då med.

Permalänk
Medlem

@Isak3644
Vad mäter du det trådlösa med för enhet?
Du har ju bara skrivit att du kollat det trådade nätet med datorn, är det samma enhet du mäter det trådlösa med?

Har du andra enheter anslutna på samma ssid när du kör testerna?
Vad har du för kanalbredd?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Kanske prova deras Wifiman app i telefonen, vet dock inte om den fungerar som den ska om man inte har en router/cloudkey från dem.
I den kan jag se vilken hastighet det är mellan telefonen och accesspunkten.
Och också kontrollera hastigheten mellan min UDMPro och telefonen via accesspunkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Använder du bredbandskollen så har jag fått kasst resultat via den också som kör Unifi helt men speedtest funkar mycket bättre.

Jag får kasst på båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Kör du unifi network appen från datorn eller från telefon och hur har du satt upp accesspunkterna i den?

Kör den på datorn och jag har satt upp accesspunkterna via den

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Du kommer aldrig att komma upp i 1000Mbit/s då det är en AC accesspunkt, rimligt/normalt är någonstans mellan 250-300Mbit/s om allt är som det ska, men 50 Mbit/s är för lågt förutsatt att det inte finns en massa andra nätverk som stör etc.

Har du gigabit uplink på dina AP enligt kontrollern så du inte råkat använda en 100Mbit/s PoE injektor eller något? Borde dock få ut mer än 50 Mbit/s då med.

I och med att jag kört scan och kalibrerat efter den scannnen så borde det väl inte vara några andra nätverk som stör?

Vad är gigabit uplink?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Isak3644
Vad mäter du det trådlösa med för enhet?
Du har ju bara skrivit att du kollat det trådade nätet med datorn, är det samma enhet du mäter det trådlösa med?

Har du andra enheter anslutna på samma ssid när du kör testerna?
Vad har du för kanalbredd?

Mäter det trådlösa med en laptop. Ja andra enheter är anslutna på samma ssid men ingen av de används samtidigt. Kanalbredden är 20-40 MHz på 5GHz och 20 MHz på 2.4GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isak3644:

Mäter det trådlösa med en laptop. Ja andra enheter är anslutna på samma ssid men ingen av de används samtidigt. Kanalbredden är 20-40 MHz på 5GHz och 20 MHz på 2.4GHz.

Vad är det för laptop?

Testa ändra 5 Ghz till att köra endast 40 MHz, finns ingen anledning att ge möjligheten att köra 20 Mhz på 5 ghz, de enheterna som inte klarar 40 mhz kanalbredd, väldigt väldigt få i dagsläget, kan köra 2.4 ghz istället.

Kan du se signalstyrka (dbm) och SNR på laptopen på något sätt?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Vad är det för laptop?

Testa ändra 5 Ghz till att köra endast 40 MHz, finns ingen anledning att ge möjligheten att köra 20 Mhz på 5 ghz, de enheterna som inte klarar 40 mhz kanalbredd, väldigt väldigt få i dagsläget, kan köra 2.4 ghz istället.

Kan du se signalstyrka (dbm) och SNR på laptopen på något sätt?

Det är en Microsoft Surface Pro 4. Enligt kontrollpanelen så är dens dBm på -53 och SNR vet jag inte hur jag ser.

Permalänk
Medlem

Ändra 5Ghz till 80 MHz och lämplig kanal

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Kontrollera vilka AP du är ansluten till. Eftersom du har 3st, kan du vara ansluten till fel när du har en närmare. Då får du sänka styrkan så dom inte skriker på varandra och klienter ligger kvar den längst bort.
Behöver du ha Wifi påslaget på routern? Blir det bättre om du stänger av det?
Kan vara den som stör dina andra som Unifi kontrollerar.

Och testa att ändra kanalbredd till 80MHz på 5GHz nätet enligt förslag ovan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag kör min Nano HD på 80 Mhz.
Min Ipad Pro som är en 2x2 Mimo kopplar upp med 867/867 Mhz.
Får ut lite över 500 Mbit/s.

I Unifi controllern kan man se vilken RX RATE resp TX RATE klienterna är uppkopplade med.
Man får ut c:a 2/3 av uppkopplingshastigheten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isak3644:

I och med att jag kört scan och kalibrerat efter den scannnen så borde det väl inte vara några andra nätverk som stör?

Vad är gigabit uplink?

Då gör den det bästa den kan med de nätverk som fanns runt dig när du satte upp det, bor du i eget hus borde det inte vara några problem med störande nätverk men i lgh eller företagshus så kan det finnas rejält med grannar som överlappar dina kanaler och skapar problem.

Uplink är hastigheten din AP är ansluten mot switchen, normalt ska det vara Gigabit hastighet som enligt nedan (GbE = GigabitEthernet), står det något i stil med 100Mbps eller FE (FastEthernet) så har du inte gigabitanslutning till din AP.
Exempel nedan i bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag kör min Nano HD på 80 Mhz.
Min Ipad Pro som är en 2x2 Mimo kopplar upp med 867/867 Mhz.
Får ut lite över 500 Mbit/s.

Det är riktigt bra resultat. Den generella tumregeln är att du får räkna med att få ut ungefär halva hastigheten som nätverkskortet synkar upp vid, så du borde maximera genomströmskapaciteten där runt 430Mbps och då är ju 500 till och med lite över.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isak3644:

Det är en Microsoft Surface Pro 4. Enligt kontrollpanelen så är dens dBm på -53 och SNR vet jag inte hur jag ser.

Okej, ja det låter ju som bra siffror och även om Surface Pro 4 är snart 8 år gammal så har den ju 802.11ac 2x2:2.
Borde klara högre.
Har du uppdaterat plattan? Får den bättre resultat på andra nätverk?

Verkar ju finnas en del som har problem med Surface Pro 4.
Finns en del saker att testa där med, kika både första tråden och reslutatet, att ändra den där regedit nyckeln som han skriver om såg jag i flera guider.
https://answers.microsoft.com/en-us/surface/forum/all/surface...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Okej, ja det låter ju som bra siffror och även om Surface Pro 4 är snart 8 år gammal så har den ju 802.11ac 2x2:2.
Borde klara högre.
Har du uppdaterat plattan? Får den bättre resultat på andra nätverk?

Verkar ju finnas en del som har problem med Surface Pro 4.
Finns en del saker att testa där med, kika både första tråden och reslutatet, att ändra den där regedit nyckeln som han skriver om såg jag i flera guider.
https://answers.microsoft.com/en-us/surface/forum/all/surface...

Testat med att köra testerna med iPhone 12 också och får samma resultat.

Permalänk
Medlem

Har du senaste versionen av FW i APn? Unifi brukar vara bra att och skylta med att det finns nya versioner men tänkte om du glömt.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isak3644:

Testat med att köra testerna med iPhone 12 också och får samma resultat.

Okej, har du ändrat kanalbredden för 5 ghz? Vet att när vi tillät 20 mhz på jobbet så var det ofta vi stannade runt 50 mbps.

Verkar även finnas en del trådar online om diverse tips man kan göra, svårt att hitta vad exakt felet är när man inte är på plats och felsöker.

Denna guiden verkar ta upp en del vettigt du kan testa iaf.

https://jamesbenson.weebly.com/blog/unifi-nanohd-checklist-fo...

Kan även vara en idé att åtminstone testa stänga av 2.4 och se om hastigheterna blir bättre.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.