Permalänk
Avstängd

Är detta värt 11300kr?

Är ute efter stationär dator med tillbehör i dalarna.. hittade denna som han ville ha 11300kr för.. åsikter?

Datorn består av
Grafikkort: GTX 1080 8GB
CPU: Intel core i7-8700k 3.70Ghz (vattenkyld)
Ram: 16GB
1TB HDD, 1TB SSD
Windows 10 Home

144Hz & Samsung 32" curved 144hz

Tangentbord: Corsair K70 MK2 Low Profile med speed switches
Mus: Razer Mamba Trådlös

Permalänk
Medlem

För bara datorn hade den inte varit värd så mycket, men när skärm följer mer också så är det bara att slå till

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Nej det låter dyrt.
Ett par generationer gammal hårdvara i Pcn så kanske ett några tusenlappar för den. Utan mer specifikationer om skärmen så låter det som den är värd ett par tusenlappar.
Sen kanske max tusen kronor för tillbehören.
Så nånstans 5-8 tusen skulle jag säga är ett rimligt pris.

Permalänk
Medlem

Känns mer värt 7000kr för det där så rätt dålig deal kan jag tycka.

Permalänk
Avstängd

Ok då lugnar jag mig, om nån har tråkigt så får den gärna kika på blocket om dom hittat någon prisvärd dator med bra komponenter som inte är allt för dyr.. helst inte över 12k och skärm är alltid ett bonus...

Permalänk
Medlem

Datorn är från 2016/2017, alltså 5+ år gamla komponenter.. visst den skärmen kostar typ 4k ny men 11300 är väldigt saftigt för sådana gamla komponenter.

Att processorn är "vattenkyld" antagligen en sån där AIO 120mm kylning eller liknande är ingen fördel precis då de har har en tendens gå sönder efter ett par år.

Skulle väl fundera på allt det där för runt 7000 men högre än så nja.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Datorn är från 2016/2017, alltså 5+ år gamla komponenter.. visst den skärmen kostar typ 4k ny men 11300 är väldigt saftigt för sådana gamla komponenter.

Att processorn är "vattenkyld" antagligen en sån där AIO 120mm kylning eller liknande är ingen fördel precis då de har har en tendens gå sönder efter ett par år.

Skulle väl fundera på allt det där för runt 7000 men högre än så nja.

Shhh, Sweclockers är sponsrade av Asatek /s

Allt exkl Skärm ~5.5-6000 kr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stefffoh:

Ok då lugnar jag mig, om nån har tråkigt så får den gärna kika på blocket om dom hittat någon prisvärd dator med bra komponenter som inte är allt för dyr.. helst inte över 12k och skärm är alltid ett bonus...

Jag har kollat på Blocket men folk kräver fantasipriser från sina gamla datorer
Prebuild är inte värd att köpa, man kan inte uppgradera och man betalar mycket för lite dator.

Det finns väldigt mycket kunskap här på forumet och alla är väldigt hjälpsamma, de kan hjälpa dig att plugga ihop delar och du kan bygga en dator själv som kommer att hålla i många år.
Alt du köper delarna och butiken sätter ihop allt åt dig för några hundralappar.

Jag fick hjälp med det här datorn, har börjat beställa delarna

Permalänk
Avstängd

Ja det känns väldigt osäkert att köpa begagnat när man inte har nån bra koll på komponenterna.. men hur menar du med att "butiken" bygger ihop den åt dig.. dina delar kommet ju från flera olika hemsidor.. syftade du på en fysisk butik och inte typ inet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stefffoh:

Ja det känns väldigt osäkert att köpa begagnat när man inte har nån bra koll på komponenterna.. men hur menar du med att "butiken" bygger ihop den åt dig.. dina delar kommet ju från flera olika hemsidor.. syftade du på en fysisk butik och inte typ inet?

Menade om du inte kan monterna själv, du kan få hjälp att köpa delarna från t ex Inet som tar 700-800kr för montering och avprovning av datorn.

Permalänk
Avstängd

Om man ser till denna kontra ditt bygge då?

https://sharkgaming.se/silent-predator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stefffoh:

Om man ser till denna kontra ditt bygge då?

https://sharkgaming.se/silent-predator

Mitt bygge har Ryzen 7600, 32GB DRR5, bättre AM5 moderkort med WIFI 6 och Bluetooth 5.2 plus billigare än datorn du länkade

Permalänk
Medlem

Detta bygge är ganska prisvärt, med 32GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefffoh:

Ja det känns väldigt osäkert att köpa begagnat när man inte har nån bra koll på komponenterna.. men hur menar du med att "butiken" bygger ihop den åt dig.. dina delar kommet ju från flera olika hemsidor.. syftade du på en fysisk butik och inte typ inet?

Du tar dom där komponenterna på den bilden han länkade.
Går in på inet eller kompletts sida t ex. O lägger alla dom i en kundkorg. O lägger till att dom ska bygga.
Så får du en byggd dator.
Den där sidan han länkade sin bild med är en sida där det är lätt o lägga delar i ett paket. Men den länkar till olika sidor.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1357990/steffoh

Du kan lägga till Windows för cirka 1500 och då få det installerat, men kan du installera det själv, så sparar du pengarna.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

Deepcool matrex var inte i lager förän om 2 veckof

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefffoh:

Deepcool matrex var inte i lager förän om 2 veckof

"Kolink Citadel Mesh A-RGB Svart" är i lager om 1 vecka, annars finns "Montech Air 1000 Premium" 3st i lager eller "Fractal Design Focus 2 Svart Solid" i lager på onsdag. kostar några hundra mer iofs, men man får lite mer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

"Kolink Citadel Mesh A-RGB Svart" är i lager om 1 vecka, annars finns "Montech Air 1000 Premium" 3st i lager eller "Fractal Design Focus 2 Svart Solid" i lager på onsdag. kostar några hundra mer iofs, men man får lite mer.

Strömkabel medföljer dock inte med Kolink något som nämnts flera gånger i köpråd nu