Svart skärm i några sekunder när Netflix startar i Edge eller Netflix-appen

Permalänk
Medlem

Svart skärm i några sekunder när Netflix startar i Edge eller Netflix-appen

Skulle behöva lite assistans med att skärmen blir svart när jag använder Netflix på Windows 11.

När jag går in på Netflix i antingen Edge eller Netflix-appen så blir min skärm svart i några sekunder innan bilden kommer tillbaka. Jag antar att det är nån HDCP-handskakning som sker, men det är rätt störigt. Det sker inte i andra webbläsare, men 4K stöds ju inte där heller. Det sker inte heller om jag kör t.ex YouTube i 4K.

  • När jag stänger av hårdvaruacceleration i Edge så blir skärmen aldrig svart när jag startar Netflix men då funkar inte heller 4K.

  • Jag kör med DisplayPort och har även testat 3 olika kablar med olika längd.

Är det min skärm som bråkar med mig eller har nån annan liknande bekymmer? Bugg i grafikdrivrutin?

Jag har ett Nvidia 3080 (senaste studio-drivrutinen), AMD 5950X (senaste chipset-drivers installerat) och en AOC U28G2XU 4K-skärm i 144Hz.

Permalänk
Medlem

Som du säger är det säkert HDCP.
Har du tästat med en hdmi kabel ?

Vad jag vet så vill hdcp ha variation nr 2.2 (för hdmi, kan inte DP men troligen något liknande) för att 4k med hdr ska fungera. För lägre upplösning så funkar ju en äldre variation eller kanske ingen om netflix valt det.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Som du säger är det säkert HDCP.
Har du tästat med en hdmi kabel ?

Vad jag vet så vill hdcp ha variation nr 2.2 (för hdmi, kan inte DP men troligen något liknande) för att 4k med hdr ska fungera. För lägre upplösning så funkar ju en äldre variation eller kanske ingen om netflix valt det.

Nej har faktiskt inte tänkt på att testa med HDMI, det ska jag göra.

Kan dock bara köra 60hz med HDMI på den här skärmen…

Permalänk
Medlem

Det funkade faktiskt att byta till HDMI. Kanske är så att den här skärmen har nån inkompatibilitet gällande HDCP och Displayport. För jag tänker att stödet ändå finns där då själva uppspelningen fungerar, men att det vid handskakningen sker något konstigt.

Surt bara att köra HDMI@60Hz istället för 144Hz med DisplayPort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Det funkade faktiskt att byta till HDMI. Kanske är så att den här skärmen har nån inkompatibilitet gällande HDCP och Displayport. För jag tänker att stödet ändå finns där då själva uppspelningen fungerar, men att det vid handskakningen sker något konstigt.

Surt bara att köra HDMI@60Hz istället för 144Hz med DisplayPort.

Okej Ja surt, Men då är det väll bara att byta skärm eller leva med det kanske.

Edit:
Såg någon tråd på redit när jag sökte på hdcp och DP om en LG skärm som bara stödde hdcp 2.2 genom hdmi men inte DP. och någon där det hade löst det genom att ändra något till full rgb color i någon inställning eller något sådant.
https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/epy114/hdcp_22_with...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej Ja surt, Men då är det väll bara att byta skärm eller leva med det kanske.

Edit:
Såg någon tråd på redit när jag sökte på hdcp och DP om en LG skärm som bara stödde hdcp 2.2 genom hdmi men inte DP. och någon där det hade löst det genom att ändra något till full rgb color i någon inställning eller något sådant.
https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/epy114/hdcp_22_with...

Japp, får fundera på vad som är jobbigast: sporadisk svart skärm eller endast 60 hz.

Tack för tipset med HDMI!