Tuffare ekonomiskt läge lockar svenskar att dela personlig data

Permalänk
Melding Plague

Tuffare ekonomiskt läge lockar svenskar att dela personlig data

Rapporten Delade meningar konstaterar ett förtroende för att offentlig sektor kan hantera personlig data, men om belöning lockar kan de flesta tumma på integriteten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja. Det är ju inte så konstigt. Allt har blivit dyrare och pengar blir då så att säga en bristvara. Så då hittar man något annat att betala med istället. Att se sin personliga integritet som något heligt är snart bara de välbeställda förunnat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så man ger helt upp sin integritet för att få 200 kr billigare för sitt RTX 4080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så man ger helt upp sin integritet för att få 200 kr billigare för sitt RTX 4080?

Huh? Prutar du självmant på ditt RTX 4080, för att du ger upp ditt (...) telefonnummer till en köpare?

Hur som helst, idag bombaderas man av popup-fönster med villkorande information om att take it or leave it. Telefonen som TV:n, liksom på nätet.

Nån gång ger man upp, eftersom det givna svaret fuck offförfrågningen – är sällan enkelt och tydligt.

Edit: jag menade inte till att häckla dig Dinkefing, ditt utlägg hade en rolig spinn. Jag förstod så klart kontexten i inlägget.

Permalänk
Medlem

Det får mig att fundera på en sak.
Någon annan som är sjukt trött på att HELA TIDEN få frågan ÄR DU MEDLEM?? VILL DU BLI??? varje gång man är i en butik nu för tiden.
Var till ett köpcentrum i början på året och jag ville bara därifrån.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Jag drömmer tillbaka till runt år 2000. Då vägrade många datanördar cookies, spara lösenord i webbläsaren, ha autoinloggning på något alls som typ detta forum. Vägrade att använda betalkort i onödan utan kontanter när det gick, undvika ringa från mobiltelefon utan anonyma telefonkort i en telefonkiosk osv.
Undra hur deras levnadssätt hade fungerat idag?

Jag tror dagens stress får folk att offra integritet, detta ihop med att vi använder så otroligt mycket mer datatjänster och har ej tid att manuellt logga in på allt.
Många vill dessutom att butikers wedsidor ska ha minne. Om vi söker på något i en butik på datorn hemma och lägger i kassan, så vill vi att dessa produkter även finns i mobiltelefonkassa på websidan.
Det finns hur mycket som helst liknande och man orkar ej idag jobba som förr.

Skrivet av ronz:

Det får mig att fundera på en sak.
Någon annan som är sjukt trött på att HELA TIDEN få frågan ÄR DU MEDLEM?? VILL DU BLI??? varje gång man är i en butik nu för tiden.
Var till ett köpcentrum i början på året och jag ville bara därifrån.

Om man inte är medlem förlorar man mycket rabatt. Undra när detta började? Jag tänker på konsum, Kooperativa Förbundet som startades år 1899.
Men jag stör mig också på att man ska vara medlem överallt.

Permalänk
Avstängd

Detta förefaller fullständigt orimligt för mig. Vad har ekonomiskt läge med delning av data med att göra?
En väldigt långsökt artikel som sätter griller i huvet hos folk samt helt onödigt.
Frågan att dela sin data för en ekonomisk vinning har aldrig påträffats för min del. Beror väl mest på vilka skumma sajter man besöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så man ger helt upp sin integritet för att få 200 kr billigare för sitt RTX 4080?

Kanske inte 200Kr billigare. Men hade man fått till Pascal-priser, dvs vad korten egentligen borde kosta, så hade nog en hel del gladeligen kastat sin personliga integritet åt vilka som än vill ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man inte är medlem förlorar man mycket rabatt. Undra när detta började? Jag tänker på konsum, Kooperativa Förbundet som startades år 1899.
Men jag stör mig också på att man ska vara medlem överallt.

Kooperativa förbundet är ju inte riktigt samma sak, där är du som medlem delägare och har därmed rätt att närvara vid stämmor, bli invald i styrelser osv. Det butikskedjor gör med sina medlemskap idag är väl att försöka låsa in kunderna, få dem att bara handla hos den kedjan. Sedan om detta fungerar så bra i praktiken vet jag inte, somliga kunder fungerar nog så medan andra inte gör det. Människan är i mångt och mycket ett vanedjur och kan du locka in någon med ett medlemskap och erbjuda små rabatter på ditten och datten så är chansen god att kunden fortsätter göra sina inköp där. De som enbart jagar bästa priserna och därmed inte låter sig låsas in är nog förhållandevis få. Uppenbarligen fungerar det eftersom dessa medlemskap blir vanligare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Kooperativa förbundet är ju inte riktigt samma sak, där är du som medlem delägare och har därmed rätt att närvara vid stämmor, bli invald i styrelser osv. Det butikskedjor gör med sina medlemskap idag är väl att försöka låsa in kunderna, få dem att bara handla hos den kedjan. Sedan om detta fungerar så bra i praktiken vet jag inte, somliga kunder fungerar nog så medan andra inte gör det. Människan är i mångt och mycket ett vanedjur och kan du locka in någon med ett medlemskap och erbjuda små rabatter på ditten och datten så är chansen god att kunden fortsätter göra sina inköp där. De som enbart jagar bästa priserna och därmed inte låter sig låsas in är nog förhållandevis få. Uppenbarligen fungerar det eftersom dessa medlemskap blir vanligare.

Jag håller delvis med.
Men medlemskap idag handlar mycket om att kunna skicka riktad reklam. Jag får detta från flera olika populära butiker och reklamen är ofta att man får rabatt. Det är verklig rabatt man får, typ handla för 500kr innan helgen och få 100kr tillbaka.
Då är det många som handlar något just då som de kanske inte skulle köpa.

Det går att argumentera för om det är smart eller inte att vara med på såna rabatter. Jag själv argumenterar för att intelligenta personer kan inse att visst de har 100kr rabatt nu, men det är inget de har som jag i närmsta tid ska köpa så jag avvaktar.

Jag själv har saker som jag tänker köpa sparade i en lista och väntar på att rabatten ska komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man inte är medlem förlorar man mycket rabatt. Undra när detta började? Jag tänker på konsum, Kooperativa Förbundet som startades år 1899.
Men jag stör mig också på att man ska vara medlem överallt.

Ja alltså mataffärer har ju haft den möjligheten länge. Men inget de försökt pressa på en vid kassan. Det gör de fortfarande inte.
Men alla andra butiker verkligen frågar varenda gång nu.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det får mig att fundera på en sak.
Någon annan som är sjukt trött på att HELA TIDEN få frågan ÄR DU MEDLEM?? VILL DU BLI??? varje gång man är i en butik nu för tiden.
Var till ett köpcentrum i början på året och jag ville bara därifrån.

Jag håller med, är grymt trött på det, jag accepterar dock att bli medlem om det ger några hundra, så att det är värt besvärsjobbet att säga upp medlemskapet.
Jag vet inte hur många gånger jag skaffat och sagt upp medlemskap på ClasOhlsson och Kjell&Co, så när jag handlar där blir oftast svaret på "Är du medlem?": -Vet inte.
Personuppgifter är hårdvaluta och det är inte fel att kräva betalt för.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja alltså mataffärer har ju haft den möjligheten länge. Men inget de försökt pressa på en vid kassan. Det gör de fortfarande inte.
Men alla andra butiker verkligen frågar varenda gång nu.

Var ett tag sedan nu, men vår lokala Willys försökte i flera månader att få oss att skaffa Willy´s-kort/bli medlem, just vid kassan, när man skulle betala.
Tack, men nej tack!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag blev nästan dumförklarad av tjejen i kassan i klädbutiken när jag tackade nej till att gå med i kundklubben då jag skulle gå miste om 100 kr i rabatt på de varor jag skulle betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Detta förefaller fullständigt orimligt för mig. Vad har ekonomiskt läge med delning av data med att göra?
En väldigt långsökt artikel som sätter griller i huvet hos folk samt helt onödigt.
Frågan att dela sin data för en ekonomisk vinning har aldrig påträffats för min del. Beror väl mest på vilka skumma sajter man besöker.

Behöver ju inte vara just skumma saiter i första hand, men är du medlem eller har konto i tex butiker så ser de ju både dina köp och vad du söker på för att kunna skapa sig en bild av hur du är som kund och kunna anpassa reklam och annat.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag blev nästan dumförklarad av tjejen i kassan i klädbutiken när jag tackade nej till att gå med i kundklubben då jag skulle gå miste om 100 kr i rabatt på de varor jag skulle betala.

Fattar du inte varför hon ville ha ditt telefonnummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fattar du inte varför hon ville ha ditt telefonnummer?

Som hon säljer vidare till telefonscammers för en stor hacka.

Permalänk
Medlem

Vad är precis all data om mig värd? Frågar åt en kompis.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Vad är precis all data om mig värd? Frågar åt en kompis.

Alternativt, vad är din kompis data värd.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

När det ringt från någon marknads- eller opinionsundersökning så frågar jag numera hur mycket jag får för det. Oftast får jag bara ett förvånat "va?" tillbaka. Ställer då min andra fråga som lyder ungefär: "Varför ska ni tjäna pengar på mina åsikter samtidigt som jag inte får något alls?"

De har slutat ringa mig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det sorgliga är att så många säljer sig och till och med tycker detta är bra. Det gör att de som vill övervaka oss eller profitera på information fortsätter med detta och problemet blir då ännu värre.

Det är massa propaganda i media att vi ska använda ChatGPT. Det är redan bevisat att den har censur och filter i svaren så informationen man eventuellt får ut är vinklad men så är det överallt så inget som förvånar mig direkt, man får ifrågasätta svaret med sitt sunda förnuft. Men vad jag funderar mer på är informationen den får in. Vad används den till? Är förstås samma med sökmotorer och allt men man ska tänka sig för innan man skriver i en e-post adress eller matar in annan känslig information i någon molntjänst eller app. Våra sökningar kartläggs och utnyttjas för deras vinning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Det sorgliga är att så många säljer sig och till och med tycker detta är bra. Det gör att de som vill övervaka oss eller profitera på information fortsätter med detta och problemet blir då ännu värre.

Det är massa propaganda i media att vi ska använda ChatGPT. Det är redan bevisat att den har censur och filter i svaren så informationen man eventuellt får ut är vinklad men så är det överallt så inget som förvånar mig direkt, man får ifrågasätta svaret med sitt sunda förnuft. Men vad jag funderar mer på är informationen den får in. Vad används den till? Är förstås samma med sökmotorer och allt men man ska tänka sig för innan man skriver i en e-post adress eller matar in annan känslig information i någon molntjänst eller app. Våra sökningar kartläggs och utnyttjas för deras vinning.

ChatGPT är ett forskningsprojekt, de är väldigt tydliga med att det du matar in tittas på av de som driver tjänsten, att svaren kan vara vinklade, felaktiga eller farliga. Allt det här står varje gång du loggar in, så vet inte varför det behövde bevisas av någon.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det får mig att fundera på en sak.
Någon annan som är sjukt trött på att HELA TIDEN få frågan ÄR DU MEDLEM?? VILL DU BLI??? varje gång man är i en butik nu för tiden.
Var till ett köpcentrum i början på året och jag ville bara därifrån.

Verkligen, jag frågar alltid "var får jag för det?". Då blir dom helt ställda och börjar mumla något om SMS med reklam...
Fan ge mig 50 procänt rabatt så blir jag medlem direkt!

En annan festlig sak är ju även företag som Elgiganten som kör sina "Förtur på rea nummer femtielva för året, endast medlemmar". Sen en rad under "Bli medlem gratis direkt!".
Jaha? Så jag får en förtur som är öppen för vem som helst direkt efter registering? Det var inte mycket till förtur va?

Något annat företag, minns inte vilket nu, så fick man sina surt intjänade bonuspoäng efter ett år. Då hade man _en månad_ på sig att spendera dom. Mao så stod man mellan valet att köpa något man inte behövde eller förlora sin bonus.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att många missar att dom säljer bara inte information om sig själv utan även alla andra som "bor" på deras enheter.
Samma gäller ju även säkerhetsuppdateringar osv.

Jag ser gärna mer strikta lagar runt just informationsdelning för gemene man har inte förståelse för vad som sker eller insyn i hur bolag hanterar data som delats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det får mig att fundera på en sak.
Någon annan som är sjukt trött på att HELA TIDEN få frågan ÄR DU MEDLEM?? VILL DU BLI??? varje gång man är i en butik nu för tiden.
Var till ett köpcentrum i början på året och jag ville bara därifrån.

Det som är i butikerna är bara lockvaror känns det som. T.ex. om du går in i glasogönbutik, även om du vill bara köpa en putsduk, så blir du direkt attackerad med frågan om du vill ha ett glasögonabonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Det som är i butikerna är bara lockvaror känns det som. T.ex. om du går in i glasogönbutik, även om du vill bara köpa en putsduk, så blir du direkt attackerad med frågan om du vill ha ett glasögonabonnemang.

Nej jag vill inte ha något glasögonabbonnemang
MEN DU FÅR JU 3ST GLASÖGON

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

George Orwell 1984 blir bara "bättre" år efter år..

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är det värsta med medlemskap, när man vill tacka nej till eposten så får man bara ett val säga upp ditt medlemskap så slipper du epost.
Själv har jag blivit mer restriktiv till och ge information till företag, använder ofta epost konto som jag sänder all skräp till och har ett kontantkort som all reklam går till.
Lite extra jobb att komma ihåg det, men värt besväret i längden.

Permalänk
Medlem

För att citera galenskaparna...
"Det är trögt att hålla emot ska han veta för ett lättskapt kjolflöte. Te slut så vränger en sig."

Är fortfarande rätt nitisk men man lägger bra mycket tid och energi på att inte bli spårad och vara omsorgsfull med info man gör tillgänglig, men det blir inte lättare med tiden.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Strepto:

För att citera galenskaparna...
"Det är trögt att hålla emot ska han veta för ett lättskapt kjolflöte. Te slut så vränger en sig."

Är fortfarande rätt nitisk men man lägger bra mycket tid och energi på att inte bli spårad och vara omsorgsfull med info man gör tillgänglig, men det blir inte lättare med tiden.

Vränger mig så gärna om det ger en go slant, tycker det kraftigt överdrivs betydelsen av att ica får veta att just jag köpte smör i fredags och kanske säljer den hemligheten till facebook som därefter serverar mig oproportionerligt mycket reklam för bregott.

<meme-låt>Oh no! Oh nonono</meme-låt>

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion