BSOD - Korrupt NVMe M.2 SSD?

Permalänk
Medlem

BSOD - Korrupt NVMe M.2 SSD?

Hej!

Häromdagen bjöd min PC på den härliga blå skärmen efter att ha fryst till i några minuter. Uppstod under tiden jag redigerade och hoppade mellan Photoshop, After Effects och Adobe media Encoder med videofiler.

Kunde ganska snabbt konstatera att det verkar röra sig om den primära lagringsenheten med Windows installerat.

Felsökt genom att koppla ur alla resterande enheter/diskar och försökt boota upp.
Väl inne i BIOS ser jag enheten, men efter jag väljer att starta upp från den fastnar jag bara i en svart skärm med texten ”Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key
”. Kommer inte förbi detta. Även försökt följa tips för liknande problem, som att stänga av CSM, ändrat till endast UEFI under boot osv.
BIOS är relativt nyligen uppdaterat.

Så till min fråga.
Är den helt bortom räddning tror vi eller finns det något jag kan testa?
Vid tillfället var det inte mycket utrymme kvar på den, kanske cirka 17 GB av 1 TB (jag vet, idiotiskt).
Tänkte ta och köpa en NVMe kabinett och se om jag kommer åt något innehåll från en annan PC.

Specs:
Intel Core i9 10900K
ASUS ROG Strix Z490-F Gaming
ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming 11GB
Corsair 32GB 3600MHz DDR4 RAM
Corsair H100x AIO CPU cooler
NZXT H510 Chassi
Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe M.2 SSD

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Har kopplat in disken med kabinett till annan dator (Mac) och verkar komma åt allt innehåll. Ca 42 GB ledigt av 1 TB.
Med andra ord verkar den inte vara helt kaputt. Återstår att se om det är Windows 10 filerna eller NVMe/PCIe/M.2 sloten som spökar(?).

Permalänk
Medlem

Titta på SMART-datan från den och se om något relevant värde är oroande högt.

Det är naturligtvis möjligt att det bara handlar om ett korrupt filsystem, men du bör undersöka disken mer noga innan du bara fortsätter använda den.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Titta på SMART-datan från den och se om något relevant värde är oroande högt.

Det är naturligtvis möjligt att det bara handlar om ett korrupt filsystem, men du bör undersöka disken mer noga innan du bara fortsätter använda den.

Bra tips, får ta och kolla det.

Lutar just nu åt att bara föra över filerna jag vill spara till en annan disk. Sedan försöka återställa/formatera och eventuellt lämna tillbaks på garantin (beroende lite på hur SMART-datan ser ut).

Köpte en ny likvärdig M.2 SSD för att kunna göra en fräsch Windows installation tillsvidare!

Permalänk
Medlem

Att köra en nära smockfull filsystem är inge bra - program och processer kan stanna mitt i när den tex packar upp filer (många filer är idag komprimerade och packas upp och om temporärt vid modifiering) och det stoppar för att det är slut på diskutrymme och medför också att det kommer göra mer eller mindre permanenta prestandasänkning på filsystem och lagring.

- Eftersom proppfull filsystem också skriver i området som är reserverad för $MFT tillväxt så kan $MFTS tillväxt bli fragmenterad ut på de lediga sektorer som blir kvar, och den fragmenteringen kan inte defragmenteras av de flesta typer av defragmenteringsprogramvara - och hur mycket filsystemet kan minskas vid en resize av en partition sätts av var högsta LBA-nummret på någon av $MFT sektorer har hamnat - under det går inte att krympa hur mycket man än vill.

Man skall aldrig fylla en OS-systemdisk:s filsystem mer än till max 80%, helst inte över 70% vid normal bruk så att det fins plats för temporära filer (tex. windowsuppgradering) utan att disken blir mycket mer än 80% fylld, kör man mer än 87.5% fyllnad så skriver man inom NTFS prioriterade område för $MFT och då börja $MFT fragmentera om antalet filer och extension ökar mycket i antal..

---

Förutom som nämnt titta på SMART-data, kör också memtest86 eller liknande så att det inte är någon RAM-sticka som är grundorsaken till dikes-körningen - att peta i UEFI-partitionen eller GPT-partionen så att det inte är bootbar räknas knappast som en normal beteende för en normalt körande windows med applikationer även om filsystemet är fylld till sista sektorn.

- hade det varit i samband med någon windowsuppdatering (även sådana som går dolda i bakgrunden i förberedelse för den stora svängen under veckan) så kan det ge strul som att dockor, tangentbord och möss och även videobekymmer som tappade externa skärmar mm. genom dockan en nästan en osviklig hint på att nu är det en windows-uppdatering på gång (det beror på att windows försöker byta drivrutiner under drift men reinitieringar av HW mm. går inte som det skall[1]), men sällan att det petar på GPT eller UEFI på lagringen om det inte sker i direkt samband med uppdateringsomstarter av windows.

Var glad att NTFS i alla fall var läsbar och överväg automatisk (helst deduplicerande) backuppogram som kör i bakgrunden mot någon molntjänst/NAS-nätverksenhet eller om det inte finns, inkopplad extern USB-disk då och då när backuppen görs och urkopplad resten av tiden

- själv så återhämtar jag mig från en just RAM-fel som har satt spår på det ena och det andra inklusive att backupsessioner har fått korruption på sina lagrade chunk (med vettig backupprogram så pajar inte hela repositoriet av det men man kan få filer skadade när man försöker återställa - samt att man kan kontrollera repositeriet och reparera de skadade chunken om man har orginalfilerna kvar någonstans och gör en ny backup på dessa så att de skadade segmenten ersätts med korrekt data (avser nu borgbackup - alla är inte lika genomarbetande i avseende när man redan har ett skadad repositorie)

Efter den här svängen har jag insett hur stora skador fel på ramstickor (bitflipp på en byte på en specifik adress i RAM) kan vara och att det kan ställa till mycket elände länge oupptäckt innan man hamnar i något läge där det blir uppenbart och ofta att något fatalt händer....

hade det varit möjligt att köpa laptop med ECC-minne hade jag nog fan betalt för en sådan efter det här...

[1]
Det är sådana ske som gör att jag numera helhjärtat hatar Windows på grejor som skall fungera i 24/7 utan avbrott eller omstarter som inte görs med manuell aktivering