Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Kommer dock inte med installation.

Sa inte att det var med installation sa bara vad brytaren kosta inget annat

Skrivet av andr3a$:

Tvivlar på att någon seriös elfirma i Sverige installerar kinesiska lågpris-JFB hos kunder och lämnar garantier, men om de nu skulle göra det så tillkommer arbetskostnad m.m. och då är inte en Easee lika billig längre.

Skrivet av ztenlund:

Nej, det är väl troligt att det står t ex ABB, Garo, Hager eller Schneider på den...

Eftersom Hager verkar vara ett Bra märke så kan jag säga att dom är billigare än det från kinesiska jag Länka.

Vart i Världen tror ni dom tillverkar Jordfelsbrytarna?

Sa bara att det fanns för 1500:- när någon påstod att dom kosta 5000:- vist köper man en ABB eller Schnieder så kostar dom mer och man vet att dom kontrollerat dom har satt visa krav på tillverkaren i kina för att sätta deras namn på.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

https://www.topgear.com/car-news/electric/surprise-id2all-con...

WV ID.2all koncept
Bra mycket snyggare än dom ID som finns ute nu. Tyvärr har den kvar ledlisten som sträcker sig mellan helljusen.
Interiören har rattar istället för touch? Ful tablet men mer regel än undantag nu.

Spännande att se om den håller priset på 25000 EUR.

Kanske bör startas en tråd om jordfelsbrytare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Sa inte att det var med installation sa bara vad brytaren kosta inget annat

Eftersom Hager verkar vara ett Bra märke så kan jag säga att dom är billigare än det från kinesiska jag Länka.

Du har förmodligen hittat en enpolig typ A, en dvärgbrytare med B-karaktäristik e dyl, som inte var det saken gällde.

Citat:

Vart i Världen tror ni dom tillverkar Jordfelsbrytarna?

Det får man i så fall undersöka i respektive fall. Motsvarande produkt från Hager verkar vara tillverkad i Europa, troligen Obernai, Frankrike. Men nu börjar det komma lite väl långt från ämnet, även om frågan om Kina är högaktuell även vad gäller bilar.

förrymd bokstav
Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Kia EV9 https://alltomelbil.se/designpremiar-for-sjusitsiga-elbilen-k...

Tycker det ser bättre ut än EX90 vid en första anblick. Får se vad specifikationerna blir. Priset blir förhoppningsvis lägre..

Tycker EV9 ser riktigt fin ut, de har lyckats få den att inte se lika låg ut som innan.

Problemt dock för mig är dragvikt, den billigaste ska inte få dra någonting! Och det förmodligen på en bil som väger ... 2500kg eller mer? Det är lite löjligt. EV9 verkar få dra som EX90 bara i den dyraste trimmen (2200 kg ca). Att den billigaste EV9 skulle få drar 0 vilket är mindre än EV 6 och Ioniq 5 är lite ovettigt om du frågar mig.

Blir nog att vänta på tyskarna, de har iaf seglat fram som bra på dragvikter med ICE bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

https://www.topgear.com/car-news/electric/surprise-id2all-con...

WV ID.2all koncept
Bra mycket snyggare än dom ID som finns ute nu. Tyvärr har den kvar ledlisten som sträcker sig mellan helljusen.
Interiören har rattar istället för touch? Ful tablet men mer regel än undantag nu.

Spännande att se om den håller priset på 25000 EUR.

Kanske bör startas en tråd om jordfelsbrytare?

Riktigt snygg tycker jag, verkar vara rejält omarbetat UI på skärmen också så man kan ju hoppas det kommer till de befintliga bilarna.

Permalänk
Medlem

Fått indikation på att det kan dröja med leverans av vår Enyaq iv80x. För att kanske få leverans tidigare så är det byte till bakhjulsdrift som gäller.

Nån som provat fyrhjulsdrift respektive bakhjulsdrift på elbil I vinterföre och kan ge kommentarer på hur det funkar? Längre räckvidd, lägre pris och extremt snäv vändradie är ju argument för att byta ner sig, men hamnar ibland i situationer med mycket snö, is och backar vilket så klart oroar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Mig veterligen så installerar dom en separat jordfelsbrytare vid elmätaren när dom installerar easee-laddaren. Så vad är problemet?

Nej det gör "dom" inte normalt i fallet med Easee då den är integrerad i laddaren enligt Easee.

Permalänk

Satte dit en Hager extern jordfelsbrytare till min Easee laddbox häromdagen. Får bra pris genom jobbet så tycker det kan va värt ett par tusen för att veta att grejerna är säkra fram till det kommer ett beslut vad dom gör för befintliga kunder.
Hade gott om plats på skenan brevid säkringarna i en egen kapsel i skåpet så va väldigt lite jobb för att lösa det tillfälligt. Borde bli krav framöver om nu inte Easee själva byter ut dom eller skickar med en extern till befintliga kunder. Men vi får se.. Personligen tror jag inte folk behöver vara oroliga för sina boxar utan kan köra på tills vidare.
https://hager.com/se/katalog/produkt/cdb625f-jfb-4-polig-10ka...

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk

Synd de billigare elbilarna dröjer så i väst.

Köpte en snåldiesel för två år sedan då jag behövde pendla 8 mil per dag till jobbet. Men i somras fick jag en tjänst 5km från hemmet.

Kan säga att när det blir mest korta sträckor så tappar man många mil per tank. Hade viljat ha en liten billig elbil istället men de finns icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Synd de billigare elbilarna dröjer så i väst.

Köpte en snåldiesel för två år sedan då jag behövde pendla 8 mil per dag till jobbet. Men i somras fick jag en tjänst 5km från hemmet.

Kan säga att när det blir mest korta sträckor så tappar man många mil per tank. Hade viljat ha en liten billig elbil istället men de finns icke.

Behöver man åka 5km t/r så finns det ju hur mycket som helst på beggat-marknaden! Körde e-golf för ett tag sedan, riktigt trevlig bil

Visa signatur
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SuperDuperKillen:

Synd de billigare elbilarna dröjer så i väst.

Köpte en snåldiesel för två år sedan då jag behövde pendla 8 mil per dag till jobbet. Men i somras fick jag en tjänst 5km från hemmet.

Kan säga att när det blir mest korta sträckor så tappar man många mil per tank. Hade viljat ha en liten billig elbil istället men de finns icke.

Begagnad Renault Zoe, Volkswagen E-Golf eller Nissan Leaf? 5km ToR tar man ju sig med vilken elbil som helst.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Behöver man åka 5km t/r så finns det ju hur mycket som helst på beggat-marknaden! Körde e-golf för ett tag sedan, riktigt trevlig bil

Ja eller t.om en hybrid, men då köper man ju på sig massa service och risk för strul med avgasrening och sånt för att motorn går för sällan. Kanske inte ens för värme utan att köra motorn osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Begagnad Renault Zoe, Volkswagen E-Golf eller Nissan Leaf? 5km ToR tar man ju sig med vilken elbil som helst.

Eller elcykel- Den sträckan är ju nästan gå-bar dagligen 🤸‍♀️

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purgatory:

https://www.topgear.com/car-news/electric/surprise-id2all-con...

WV ID.2all koncept
Bra mycket snyggare än dom ID som finns ute nu. Tyvärr har den kvar ledlisten som sträcker sig mellan helljusen.
Interiören har rattar istället för touch? Ful tablet men mer regel än undantag nu.

Spännande att se om den håller priset på 25000 EUR.

Kanske bör startas en tråd om jordfelsbrytare?

Jo, den ser bra ut. Får hoppas att de inte försöker med någon fuling på priset, typ: "25K euro 2020 när vi satte priset, med inflationen så blir det 38K vid lansering 2024..."

Verkar vara stor som en Polo ungefär, med utrymmen som en Golf. Hade passat perfekt för mig.

Permalänk
Medlem

Hur bra överlever en tesla Sid från toy story? Oväntat bra! (Ber om ursäkt i förväg för innehåll som inte passar alla)

07:50 sätter han på hjulen från thumbnailen

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Synd de billigare elbilarna dröjer så i väst.

Köpte en snåldiesel för två år sedan då jag behövde pendla 8 mil per dag till jobbet. Men i somras fick jag en tjänst 5km från hemmet.

Kan säga att när det blir mest korta sträckor så tappar man många mil per tank. Hade viljat ha en liten billig elbil istället men de finns icke.

Såg en Nissan Leaf för runt 100k på Blocket häromdan. Har själv funderat på en e-Golf men de ligger snarare runt dubbla det. Men ja, man hade velat se riktiga budgetbilar som man kan köpa nya. Misstänker dock att säkerhetskraven och certifieringar gör det för jobbigt för kinesiska märken att sälja de biliiigaste modellerna här.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, den ser bra ut. Får hoppas att de inte försöker med någon fuling på priset, typ: "25K euro 2020 när vi satte priset, med inflationen så blir det 38K vid lansering 2024..."

Verkar vara stor som en Polo ungefär, med utrymmen som en Golf. Hade passat perfekt för mig.

Man får väl tänka på att 25k €uro är från-priset och att en rimlig utrustningsnivå kostar kanske 5k mer än det. Sen kommer svenska skatter och avgifter på det och vips kostar den 400 000 SEK.

Som exempel lanserades Tesla Model 3 i USA för $35 000, nu kostar den $42 000.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Såg en Nissan Leaf för runt 100k på Blocket häromdan. Har själv funderat på en e-Golf men de ligger snarare runt dubbla det. Men ja, man hade velat se riktiga budgetbilar som man kan köpa nya. Misstänker dock att säkerhetskraven och certifieringar gör det för jobbigt för kinesiska märken att sälja de biliiigaste modellerna här.

Ska man bara köra korta sträckor finns e-Up (och dito Citigo) också, även om den nog inte är lika vanlig. Äldre Zoe hör till de billigare också, men där får man hålla koll på batterihyra eller inte. Det finns el-Kangoo också, men då får man förstås ett enkelt skåp. Och så iMiEv med syskon, men då är vi på riktigt usel räckvidd och högre ålder, men de är nog de allra billigaste (undantaget typ en el-Clio från 90-talet, om man hittar en).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vlademil:

Såg en Nissan Leaf för runt 100k på Blocket häromdan. Har själv funderat på en e-Golf men de ligger snarare runt dubbla det. Men ja, man hade velat se riktiga budgetbilar som man kan köpa nya. Misstänker dock att säkerhetskraven och certifieringar gör det för jobbigt för kinesiska märken att sälja de biliiigaste modellerna här.

Det kom ett nytt nummer av AMS idag där de just kollade på billiga begagnade elbilar. BMW i3 hamnade på första plats, följt av VW e-up och dess syskon, Ioniq på tredje plats, Leaf 1 fyra, Zoe 1 femma och Leaf 2, Zoe 2 och MG ZS på delad sjätteplats, och e-Golf sist på nionde plats.

Mycket handlar förstås om hur mycket utrymme och räckvidd man behöver. Både i3 och e-Up med syskon finns ju med mer än en storlek på batteriet, i3 också med räckviddsförlängaren REx som inte rekommenderas då den ökar på servicebehovet. Vill man ha lägsta driftskostnad bör man kolla på Leaf 1, vill man ha lite mer utrymme Ioniq.

Skrivet av Vlademil:

Man får väl tänka på att 25k €uro är från-priset och att en rimlig utrustningsnivå kostar kanske 5k mer än det. Sen kommer svenska skatter och avgifter på det och vips kostar den 400 000 SEK.

Jo jag vet att det finns orsaker till att priset skiljer sig, men likväl är det dåligt. Speciellt när tillverkarna, som ofta är fallet, inte ens tar hit de billigaste modellerna utan tänker typ att svenskar vill ha större batteri och klarar sig bara med minst mellanpaketet på utrustning.

Skatten på bilar, alltså på inköpet, är låg i Sverige generellt, bara 25% moms när många har rätt mycket högre än så. Men när det gäller elbilar så är det tvärtom, de flesta länder har väldigt mycket lägre skatt på dem men vi har precis samma som för fossilbilar. Mycket handlar det väl om att vi har svenska biltillverkare, medan exempelvis DK, Finland och Norge inte har det och således har de kunnat höja skatterna mer utan att industrin gapar så mycket. Samma kan man se i Tyskland också exempelvis, som ju har en stark bilindustri och därmed låga skatter på köp av nya bilar.

Citat:

Som exempel lanserades Tesla Model 3 i USA för $35 000, nu kostar den $42 000.

Jo precis. De lovade att den skulle kosta max 35K, sen tog det lång tid för att få modellen klar, vilket gjorde det svårt att nå det priset. Men de höll sitt löfte något i alla fall och lanserade en ytterst begränsad mängd bilar till det priset innan de höjde det ganska rejält, runt 20%.

Men kan de nå 25K euro i Tyskland med deras 19% skatt även på elbilar, utan att räkna med deras elbilsbidrag, så borde samma bil hamna på 26260 euro här med 25% om vi bara tittar på skatten. Sen är vi ett mindre land och så, vilket kan dra upp priset, å andra sidan har vi ju inga elbilsbidrag längre vilket skulle kunna göra de mer benägna att hålla ett lägre pris här, om de vill sälja några större antal i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Satte dit en Hager extern jordfelsbrytare till min Easee laddbox häromdagen. Får bra pris genom jobbet så tycker det kan va värt ett par tusen för att veta att grejerna är säkra fram till det kommer ett beslut vad dom gör för befintliga kunder.
Hade gott om plats på skenan brevid säkringarna i en egen kapsel i skåpet så va väldigt lite jobb för att lösa det tillfälligt. Borde bli krav framöver om nu inte Easee själva byter ut dom eller skickar med en extern till befintliga kunder. Men vi får se.. Personligen tror jag inte folk behöver vara oroliga för sina boxar utan kan köra på tills vidare.
https://hager.com/se/katalog/produkt/cdb625f-jfb-4-polig-10ka...

Det räcker inte med JFB, det finns fler avvikelser i deras produkt mot CE-märkningen/prestandadeklarationen.

Permalänk
Avstängd

Kanske läge att bryta ut diskussionen om Easee till en egen tråd?

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Det räcker inte med JFB, det finns fler avvikelser i deras produkt mot CE-märkningen/prestandadeklarationen.

Jo men det där påverkar ju inte mig eller min familjs säkerhet? Men ja, dom har säkert tabbat sig, tillsammans med flera andra märken om jag förstått det rätt..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jo men det där påverkar ju inte mig eller min familjs säkerhet? Men ja, dom har säkert tabbat sig, tillsammans med flera andra märken om jag förstått det rätt..

Easees laddbox har bristande överspänningsskydd som vid åska t.ex. kan bränna ombordladdaren på bilen som laddas. Dessutom konstaterades isolationsfel vilket kan orsaka kroppsskada om man har otur.

I samma test ingick de vanligaste laddboxarna på marknaden (Garo, CTEK, Charge Amps, Wallbox och Zaptec) som alla blev godkända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jo men det där påverkar ju inte mig eller min familjs säkerhet? Men ja, dom har säkert tabbat sig, tillsammans med flera andra märken om jag förstått det rätt..

Nu har jag inte följt diskussionen helt, men är inte produkten korrekt CE-märkt, så kanske du inte får ut något på försäkringen. Om det skulle hända något...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur har ni som saknar smidig laddmöjlighet hemma löst det med elbilsägandet? Jag har blivit erbjuden förmånsbil där (nästan) alla val är renodlade elbilar. Bor i radhus utan laddmöjlighet. Samfälligheten har diskuterat detta men det saknas kapacitet i området så det lär aldrig bli av. Det finns laddare ca 10 min promenad bort vid en stor parkering som ägs av ett hyresbolag, 22kW, 3:- per kWh (enl. ChargeFinder).

Lutar annars åt att plocka ut en hybrid men hade varit trevligt med el.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Hur har ni som saknar smidig laddmöjlighet hemma löst det med elbilsägandet? Jag har blivit erbjuden förmånsbil där (nästan) alla val är renodlade elbilar. Bor i radhus utan laddmöjlighet. Samfälligheten har diskuterat detta men det saknas kapacitet i området så det lär aldrig bli av. Det finns laddare ca 10 min promenad bort vid en stor parkering som ägs av ett hyresbolag, 22kW, 3:- per kWh (enl. ChargeFinder).

Lutar annars åt att plocka ut en hybrid men hade varit trevligt med el.

Jag hade ett tag, ca fem-sex veckor utan laddbox och det gick helt ok. Absolut skönare att ha hemma, men om du inte behöver ladda bilen varje dag för att du kör ofta utan mer en, två ggr i veckan då är det görbart. Men det är ju lite hur man ställer sig till det och hur flexibel du kan vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Julkatten:

Hur har ni som saknar smidig laddmöjlighet hemma löst det med elbilsägandet? Jag har blivit erbjuden förmånsbil där (nästan) alla val är renodlade elbilar. Bor i radhus utan laddmöjlighet. Samfälligheten har diskuterat detta men det saknas kapacitet i området så det lär aldrig bli av. Det finns laddare ca 10 min promenad bort vid en stor parkering som ägs av ett hyresbolag, 22kW, 3:- per kWh (enl. ChargeFinder).

Lutar annars åt att plocka ut en hybrid men hade varit trevligt med el.

Det beror ju på hur långt det är till laddaren och hur ofta du behöver ladda. Tio minuters promenad är ju inte så långt, kanske nyttigt också om du behöver röra på dig mer i vardagen, men att behöva parkera där varje natt är väl inte så kul i längden kanske. Å andra sidan brukar de flesta klara sin vardag men en-två laddningar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Hur har ni som saknar smidig laddmöjlighet hemma löst det med elbilsägandet? Jag har blivit erbjuden förmånsbil där (nästan) alla val är renodlade elbilar. Bor i radhus utan laddmöjlighet. Samfälligheten har diskuterat detta men det saknas kapacitet i området så det lär aldrig bli av. Det finns laddare ca 10 min promenad bort vid en stor parkering som ägs av ett hyresbolag, 22kW, 3:- per kWh (enl. ChargeFinder).

Lutar annars åt att plocka ut en hybrid men hade varit trevligt med el.

Beror som sagt på hur mycket du kör dagligen.
Tror du kommer uppleva större frustration med en hybrid om du inte kan ladda hemma, jag gjorde själv valet att ta hybrid istället för elbil för 1½ år sedan och eftersom man måste ladda den i princip varje dag blev det ganska jobbigt ett tag innan laddboxen kom på plats, resultatet blev också att jag beställde en elbil drygt 6 månader efter jag hämtat hybriden.
Den stora anledning till detta är att man gärna vill köra på el så mycket som möjligt med hybriden, iaf om den dagliga körningen inte är mer än att man hade klarat den på el om man haft laddning hemma.

Så om du inte kör otroligt mycket blir det nog lättare med elbil som kanske behöver laddas 1 - 2 ggr/vecka, har du sen möjlighet att ladda på jobbet är det ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Hur har ni som saknar smidig laddmöjlighet hemma löst det med elbilsägandet? Jag har blivit erbjuden förmånsbil där (nästan) alla val är renodlade elbilar. Bor i radhus utan laddmöjlighet. Samfälligheten har diskuterat detta men det saknas kapacitet i området så det lär aldrig bli av. Det finns laddare ca 10 min promenad bort vid en stor parkering som ägs av ett hyresbolag, 22kW, 3:- per kWh (enl. ChargeFinder).

Lutar annars åt att plocka ut en hybrid men hade varit trevligt med el.

Allt beror på hur myket du kör skulle jag säga. Jag åker omkring 15 mil per dag och hatar att vara utan laddbox. Jag bor utanför stan och har ingen laddmöjlighet i närheten, den möjlighet jag har är parkera bilen i centralgaraget i stan och ta lantbussen hem och sen tillbaka morgonen efter. Eller så får jag snabbladda, vilket inte alltid är superkul heller. Klarar du dig på en laddning i veckan så är det mer lugnt skulle jag säga, men flera laddningar så blir det bökigt. Hade jag inte haft en kanal om elbilar så hade jag bytt bil.

Nu har jag dock tagit mig in i styrelsen och det lutar åt att det blir laddboxar även här, så med lite tur så slipper jag det här strulet snart

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://alltomelbil.se/kungalv-och-mariestad-pa-tur-nar-nio-o...

Det här med batteribyte tycker jag är väldigt intressant. Skulle kännas mycket tryggare att köpa en beggad elbil där jag vet att batteriet byts ut så enkelt. Men det kanske kräver någon dyr prenumeration efter ett par år. Att bara kunna byta en gång per år är intressant även om det skulle bli till en viss kostnad.