Installationskabel för inomhusbruk och utanpåliggande uttag är antagligen vad du behöver. Jag tycker sådana uttag med keystone i (”verktygsfria”) är rätt trevliga. En del hantverkarutrustning för att ta sig igenom taket krävs ju också, men jag antar att frågan inte handlar om det.
I övrigt beror det lite på var du vill ha routern, var du har tillgång till strömförsörjning osv. För full flexibilitet hade jag satt ett dubbeluttag vid mediakonverteraren och dragit två kablar upp och som avslutas i ett andra dubbeluttag nära strömförsörjning inne i kattvinden. Ytterligare två dubbeluttag där, som dras till de två dubbeluttagen i rummen (gärna till närhet av strömförsörjning). Sex dubbeluttag och samma antal kablar alltså.
Med den uppsättningen kan du skaffa i princip vilken utrustning du vill i framtiden och ha full flexibilitet var routern står. Du kan komplettera med switchar och APs om det behövs, PoE om du känner för det, men om du ser till att sätta uttagen där det ändå finns ström så kommer det inte behövas.
Om det inte finns eluttag på kattvinden (lyse lär ju finnas) så hade jag övervägt att släpa dit en elektriker och fixa det, för att kunna ställa undan nätverksutrustning där i framtiden. Men det bör inte behövas, flexibiliteten blir bra ändå. Om du inte kan dra två kablar genom taket eller inte kan/vill ha ström på kattvinden… så blir det hela mindre optimalt.
Den aktiva nätverksutrustningen är mindre viktig om man får bra kabeldragning på plats. Den ska man inte låsa sig vid heller, den kommer behöva bytas över tid.