Ny webbläsare från Mullvad och Tor skyddar användardata

Permalänk
Melding Plague

Ny webbläsare från Mullvad och Tor skyddar användardata

Mullvad Browser är en ny webbläsare som tar integritetsfunktionerna från Tor Browser men skalar bort det långsamma Tor-nätverket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Blir till att testa

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Detta verkar som en ganska najs lösning ändå.

Namnet är väl det huvudsakliga frågetecknet kan jag tycka, men det får man väl ta...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Keeper of Traditions

Har man slutat med tipstack? 🤔

Kul nyhet i alla fall, har länge kört med deras VPN så ska ta och testa denna också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att denna väl blir en mer eller mindre direkt konkurrent till https://www.sweclockers.com/nyhet/35877-duckduckgo-lanserar-s... och i det sammanhanget är det ju högintressant hur mycket mer "normal webbläsare" denna ändå är (konkret en integritetstweakad Firefox ESR).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Blir till att köra den som daily ett tag för att se om jag hittar tillbaka till Firefox varianter. Nice att Tor-teamet är involverat

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Bra webbläsare men inte alls lika snabb som BRAVE eller DUCKDUCK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har man slutat med tipstack? 🤔

Kul nyhet i alla fall, har länge kört med deras VPN så ska ta och testa denna också.

Blir svårt att tacka någon om man inte vet vem det är.

Själv är jag lite skeptisk till sådant här. Risken är att man blir för vågad om man tror sig sitta bakom en vägg.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad man ska ha detta till. Antingen vill man vara säker och kör TOR eller så vill man inte vara det och kan köra vad som helst? Eller vill man vara "halvsäker" av någon anledning?

Du måste ju ändå ha javascript på typ alla vanliga sidor?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Förstår inte vad man ska ha detta till. Antingen vill man vara säker och kör TOR eller så vill man inte vara det och kan köra vad som helst? Eller vill man vara "halvsäker" av någon anledning?

Du måste ju ändå ha javascript på typ alla vanliga sidor?

"Halvsäker" är väl oftast den vägen som innebär minst inverkan på upplevelsen men ändå kan ge lite fördelar. Blir genast väldigt jobbigt om man ska gå över till helt "säker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Förstår inte vad man ska ha detta till. Antingen vill man vara säker och kör TOR eller så vill man inte vara det och kan köra vad som helst? Eller vill man vara "halvsäker" av någon anledning?

Du måste ju ändå ha javascript på typ alla vanliga sidor?

Jag upplever att de ändå är ganska tydliga med avsikten; den är tänkt att vara ett komplement till t.ex. en VPN-tjänst eller annan lösning som också gör att klienten inte är direkt igenkännbar baserat på IP-adress (även om det typiskt görs ett mindre grundligt jobb än TOR).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

"Halvsäker" är väl oftast den vägen som innebär minst inverkan på upplevelsen men ändå kan ge lite fördelar. Blir genast väldigt jobbigt om man ska gå över till helt "säker"

Okej man vad gör denna som inte till exempel Brave eller firefox redan gör? Blockar inte Brave trackers osv redan?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Varför finns det inget mellanting mellan att vara Googles informationsslav eller att vara smygande knarklangare/äcklig pedofil som måste köra TOR för att kunna hålla sig undan från polisen?
Jag förstår att man inte vill ge all information till mediajättarna. Jag surfar på DuckDuckGo när jag ska kolla medicinska saker, mest för att jag är paranoid att i framtiden kommer försäkringsbolag att kunna kolla din sökhistorik och därmed ge dig sämre villkor o dyl. Men det finns ju också nåt väldigt skumt med att vilja dölja sig så mycket.

"Snuten/Google ska inte få veta vad jag köper på nätet" Nee, men snuten tillåter dig inte heller att sno cyklar hur som helst.
Jag tror inte på att ge hela sig till nätet, anonymitet är bra. Men anonymitet är också en dålig sak.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av OldComputer:

Blir svårt att tacka någon om man inte vet vem det är.

Själv är jag lite skeptisk till sådant här. Risken är att man blir för vågad om man tror sig sitta bakom en vägg.

Det syns ju iofs i meddelandet vem det kommer ifrån, antar jag

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Okej man vad gör denna som inte till exempel Brave eller firefox redan gör? Blockar inte Brave trackers osv redan?

I grunden skulle man väl kunna säga att det är ett Firefox alternativ till Brave, en standard Firefox är inte toppen rörande integritet. Du kan ju såklart själv ställa in och tweaka en firefox på liknande sätt men här kommer det färdigt.

Min uppfattning är att den är väldigt lik LibreWolf men med mer fokus på att undvika fingerprinting med input från Tor-teamet och deras erfarenheter.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Varför finns det inget mellanting mellan att vara Googles informationsslav eller att vara smygande knarklangare/äcklig pedofil som måste köra TOR för att kunna hålla sig undan från polisen?
Jag förstår att man inte vill ge all information till mediajättarna. Jag surfar på DuckDuckGo när jag ska kolla medicinska saker, mest för att jag är paranoid att i framtiden kommer försäkringsbolag att kunna kolla din sökhistorik och därmed ge dig sämre villkor o dyl. Men det finns ju också nåt väldigt skumt med att vilja dölja sig så mycket.

"Snuten/Google ska inte få veta vad jag köper på nätet" Nee, men snuten tillåter dig inte heller att sno cyklar hur som helst.
Jag tror inte på att ge hela sig till nätet, anonymitet är bra. Men anonymitet är också en dålig sak.

Jag har haft den här diskussionen med polare ett par gånger, jag är sorten som uppmuntrar typ BankID för sociala medier osv. och hellre vill ha mer transparens i webaktivitet, medans en eller två kompisar är ganska hårt åt andra hållet och lutar väldigt mycket åt ospårbar aktivitet. Inte för att någon av dem handlar olagliga tjänster eller har judiriska skäl att dölja sina spår, utan bara för att de är foliehattar och fullständigt hatar idén av att lämna ett tekniskt avtryck någonstans som inte är under deras kontroll liksom.

Det är intressant, minst sagt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Okej man vad gör denna som inte till exempel Brave eller firefox redan gör? Blockar inte Brave trackers osv redan?

De kanske inte lägger till egna referal codes eller behöll donationer för sig själva?

"On 6 June 2020, a Twitter user pointed out that Brave inserts affiliate referral codes when users navigate to Binance.[93][94] Further research revealed that Brave also redirected the URLs of other cryptocurrency exchange websites"
https://en.wikipedia.org/wiki/Brave_(web_browser)#Controversies

Sen är det ju inget argument att det finns andra webläsare med liknande profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Jag har haft den här diskussionen med polare ett par gånger, jag är sorten som uppmuntrar typ BankID för sociala medier osv. och hellre vill ha mer transparens i webaktivitet, medans en eller två kompisar är ganska hårt åt andra hållet och lutar väldigt mycket åt ospårbar aktivitet. Inte för att någon av dem handlar olagliga tjänster eller har judiriska skäl att dölja sina spår, utan bara för att de är foliehattar och fullständigt hatar idén av att lämna ett tekniskt avtryck någonstans som inte är under deras kontroll liksom.

Det är intressant, minst sagt.

Det är en glidande skala till en polisstat. Viss personlig integritet är en kärna i en demokrati. Varken stater eller stora företag har varit särskilt bra på att respektera den alla dagar. Antingen förstår man https://signal.org/blog/uk-online-safety-bill/ eller så tänker man att det är fullt med pedofiler. Det kanske finns vissa, men garanterat inte majoriteten, och de försvinner inte för att Signal försvinner, och deras existens innebär inte att varje stat måste bli en polisstat. Jag tycker Mullvadbrowsern är ett bra init. För motsatsen är att du faktiskt kan resonera ända fram till the Thought Police. "Varför ska inte alla kunna se vad du tänker? Du har väl inget att dölja?"

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det syns ju iofs i meddelandet vem det kommer ifrån, antar jag

Pja, nyhetsskaparen kanske bara läser rubriken, som alla andra...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Jag har haft den här diskussionen med polare ett par gånger, jag är sorten som uppmuntrar typ BankID för sociala medier osv. och hellre vill ha mer transparens i webaktivitet, medans en eller två kompisar är ganska hårt åt andra hållet och lutar väldigt mycket åt ospårbar aktivitet. Inte för att någon av dem handlar olagliga tjänster eller har judiriska skäl att dölja sina spår, utan bara för att de är foliehattar och fullständigt hatar idén av att lämna ett tekniskt avtryck någonstans som inte är under deras kontroll liksom.

Det är intressant, minst sagt.

Jag vet, och jag förstår dom, till en viss del. Jag skulle väldigt gärna se BankId för sociala media. Dels för att jag tror att klimatet på nätet skulle bli trevligare. Men jag ser ju också nackdelar. Speciellt i dagens läge när man kan bli utfryst för att ha fel åsikt. Det kanske är där vi står; vikten av att kunna uttrycka sin åsikt utan konsekvenser mot brottslingar som inte ska få fri lejd.
BankId för inloggning, men döljas med anonyma användarnamn?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Om de plockar in vissa funktioner som fick mig att fastna för Vivaldi så kan det bli intressant.

"I use the Molewhat Browser"...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Bra webbläsare men inte alls lika snabb som BRAVE eller DUCKDUCK

Om det fanns något slags "Unbraved Bravium" så skulle det vara mer intressant tycker jag, som den levereras så verkar den så extremt spammig.

Skrivet av krEJZi:

Okej man vad gör denna som inte till exempel Brave eller firefox redan gör? Blockar inte Brave trackers osv redan?

Om du vill djupdyka i detaljerna vad som görs (får väl ses som jämförelse med Firefox i första hand, det är ju en Firefoxvariant): https://mullvad.net/en/browser/hard-facts

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Jag har haft den här diskussionen med polare ett par gånger, jag är sorten som uppmuntrar typ BankID för sociala medier osv. och hellre vill ha mer transparens i webaktivitet, medans en eller två kompisar är ganska hårt åt andra hållet och lutar väldigt mycket åt ospårbar aktivitet. Inte för att någon av dem handlar olagliga tjänster eller har judiriska skäl att dölja sina spår, utan bara för att de är foliehattar och fullständigt hatar idén av att lämna ett tekniskt avtryck någonstans som inte är under deras kontroll liksom.

Det är intressant, minst sagt.

Jag tycker det är dags för ett ord som är foliehattens motsvarighet, så att man kan få såna som du som vill ha "mer transparens" på nätet att också känna sig löjliga och avfärdade genom att bara yttra ett ord. Någon i tråden skrev informationsslav, det var väl ett rätt passande ord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag tycker det är dags för ett ord som är foliehattens motsvarighet, så att man kan få såna som du som vill ha "mer transparens" på nätet att också känna sig löjliga och avfärdade genom att bara yttra ett ord. Någon i tråden skrev informationsslav, det var väl ett rätt passande ord...

Privatlivsblottare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Privatlivsblottare.

Transparenslampa? (Viktigt med ett S så det inte blir dumt...)
Limpintomte?

Spontant känner jag att det finns för lite röster för personlig integritet idag i Sverige..

Att man lyckats få debatten att enbart innehålla två entiteter (Transparenslampor och pedofiler) är ju fantastiskt användbart för de som förespråkar total avsaknad av personlig integritet för jag har ju inget att dölja.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Blir svårt att tacka någon om man inte vet vem det är.

Själv är jag lite skeptisk till sådant här. Risken är att man blir för vågad om man tror sig sitta bakom en vägg.

Så om du har en bil som är säkrare i form av krockskydd börjar du helt plötsligt ta risker och gör farliga omkörningar? Låter dumt att ta risker oavsett. Bästa skyddet är att hålla sig från tveksamma sidor, men du kanske menade något helt annat med att ta risker?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Jag vet, och jag förstår dom, till en viss del. Jag skulle väldigt gärna se BankId för sociala media. Dels för att jag tror att klimatet på nätet skulle bli trevligare. Men jag ser ju också nackdelar. Speciellt i dagens läge när man kan bli utfryst för att ha fel åsikt. Det kanske är där vi står; vikten av att kunna uttrycka sin åsikt utan konsekvenser mot brottslingar som inte ska få fri lejd.
BankId för inloggning, men döljas med anonyma användarnamn?

Problemet med det du säger om brottslingar är att "brottslingar" inte är en satt definition och ändras över tid och plats.
Att börja göra undantag i integritetslagar etc är saker som authoritära regimer sysslar med av en anledning. Regering och stater bör inte få mer makt att hålla koll på folk än va de redan har och man bör vara speciellt försiktig när de börjar argumentera för att diverse lagar är till för att skydda barn (tex ett visst eu förslag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Problemet med det du säger om brottslingar är att "brottslingar" inte är en satt definition och ändras över tid och plats.
Att börja göra undantag i integritetslagar etc är saker som authoritära regimer sysslar med av en anledning. Regering och stater bör inte få mer makt att hålla koll på folk än va de redan har och man bör vara speciellt försiktig när de börjar argumentera för att diverse lagar är till för att skydda barn (tex ett visst eu förslag)

Brottslingar = dom som bryter mot lagen? Sen finns det ju definitioner inom det. T.ex så får du inte göra vad som helst mot personen om det är ett ett straff som inte ger fängelse osv osv. Brott mot barn = din integritet borde inte vara så viktig. Brott mot rikets säkerhet = din integritet borde inte vara så viktig. Får vi en diktatur tvivlar jag på att våra lagar om folkets integritet kommer spela så stor roll. Allt detta säger jag med inställningen att alla ska få vara så fria och anonyma som möjligt, men lever man tillsammans med andra i ett stort samhälle så behövs det bevakning. Jag tror inte det finns ett rätt svar i detta. Bevakning kommer missbrukas för det är människor bakom ratten. Frihet kommer missbrukas för det är i vissa människors drift att utnyttja och skada andra. Jag vet bara att jag drabbats mer av att folk kan komma undan med brott än tvärtom, och jag tror majoriteten håller med mig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk

Bra med fler alternativ, men då den är betydligt långsammare än Brave så är den i dagsläget inget alternativ för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Brottslingar = dom som bryter mot lagen? Sen finns det ju definitioner inom det. T.ex så får du inte göra vad som helst mot personen om det är ett ett straff som inte ger fängelse osv osv. Brott mot barn = din integritet borde inte vara så viktig. Brott mot rikets säkerhet = din integritet borde inte vara så viktig. Får vi en diktatur tvivlar jag på att våra lagar om folkets integritet kommer spela så stor roll. Allt detta säger jag med inställningen att alla ska få vara så fria och anonyma som möjligt, men lever man tillsammans med andra i ett stort samhälle så behövs det bevakning. Jag tror inte det finns ett rätt svar i detta. Bevakning kommer missbrukas för det är människor bakom ratten. Frihet kommer missbrukas för det är i vissa människors drift att utnyttja och skada andra. Jag vet bara att jag drabbats mer av att folk kan komma undan med brott än tvärtom, och jag tror majoriteten håller med mig.

Man får redan bevaka nästan hur mycket som helst, speciellt vid brottsmisstanke. Problemet är som vanligt att alla med saker att gömma ser till att inte övervakas vilket gör sådanna här lagar helt värdelösa. De stora tillslag som görs är när rättsväsendet gör ordentligare operationer ofta med såkallade honeypots eller som senast knäckta telefoner. Inte random span på alla möjliga personer. Det är därav man nu vill börja lukra upp möjligheterna att kryptera saker, såklart under lögnen om att det är för att skydda barnen.

Det hela är lite som piratkopieringsskydd. Väldigt effektivt på att förstöra för reko kunder inte så bra på att hindra pirater.