Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Nää kära vänner, fick sälja min 3 veckor gamla SD. Fyfan vilken härlig apparat och så smidig och toppencomunity som utvecklar moddar och allt möjligt kul. Hade kunnat använda flera månader på att bara "leka" med den. Fixa in Windows t.ex. Köpa en docka och köra via TV:n. oändligt med möjligheter.

Tyvärr är jag den som växt upp med Amiga och sen PC - med muskontroll. Jag har både ägt en Playstation och en Xbox men de hara bara samlat damm.

Reason? Jag lär mig aldrig hantera styrspakarna på en kontroll. Jag är väldigt imponerad av folk som kan spela FPS / snabba spel med styrspak men om det ska ta 2 sekunder för att vända 180 grader i Resident Evil, ja då är de nog inget för mig och lär väl aldrig bli.

Ni som ibland game:ar med gamepad på er PC har verkligen nått att se fram emot.

Skit också, ville ju få ner backloggen på Steam. Nåja, för väl starta min gamer-pc istället

Jag spelar mest andra spel än de som kräver mus på decken, plattformare, 3dje person, racing, legospelen, …

Går att göra saker som strategispel drägliga, men inte snabba fps

Synd att det inte passade dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Nää kära vänner, fick sälja min 3 veckor gamla SD. Fyfan vilken härlig apparat och så smidig och toppencomunity som utvecklar moddar och allt möjligt kul. Hade kunnat använda flera månader på att bara "leka" med den. Fixa in Windows t.ex. Köpa en docka och köra via TV:n. oändligt med möjligheter.

Tyvärr är jag den som växt upp med Amiga och sen PC - med muskontroll. Jag har både ägt en Playstation och en Xbox men de hara bara samlat damm.

Reason? Jag lär mig aldrig hantera styrspakarna på en kontroll. Jag är väldigt imponerad av folk som kan spela FPS / snabba spel med styrspak men om det ska ta 2 sekunder för att vända 180 grader i Resident Evil, ja då är de nog inget för mig och lär väl aldrig bli.

Ni som ibland game:ar med gamepad på er PC har verkligen nått att se fram emot.

Skit också, ville ju få ner backloggen på Steam. Nåja, för väl starta min gamer-pc istället

Jag använder alla spelbara enheter och konsoller utöver min primära PC som kompliment i mitt spelande. PC är alltid fokus, Steam Deck blir en förlängning när jag inte fysiskt kan eller vill sitta vid datorn. Mycket beror på vad jag för stunden också spelar. Spelat Resident Evil 4 Remake och den har jag inte spelat en minut på, då även jag inte gillar att spela med kontroll i den typen av spel. Sedan tycker jag det spelet förtjänar att spelas under bästa möjliga förutsättningar.

Skulle aldrig se Steam Deck, Nintendo Switch, Playstation 5 eller något annat som en ersättare till vad en speldator ger för mig, skulle vara en enorm nedgradering samtliga.

Något Steam Deck gör riktigt bra är RetroArch för emulation. Kombinerat med RetroAchievements kan man ha mycket kul att återuppleva gamla klassiker. Spenderat en hel del tid på nyare klassiker också med min, exempelvis Stardew Valley.

Man måste inte använda något dagligen för att känna att man kan behålla den. Nu är det inget du varken sagt eller påstått men ibland känns det som att folk tappar suget för något ett tag och gör sig av med vad det nu är. En del saker går i vågor. Men känns det som att SD inte fungerar för den bör den vara rätt lättsåld iallafall.

Min PS5 samlar damm sedan släppet av Horizon 2 i början av 2022, min Switch sedan april 2022 då jag fick hem min SD. Nu behöver jag inte pengarna så kan motivera att behålla dessa ifall något intressant dyker upp. PS5 börjar vägas mot att sälja då det som ändå släpps på PS5 ändå verkar hitta till PC som en bättre utgåva tillslut och det är ändå ofta spel jag hellre spelar med mus och tangentbord. Switchen lär användas flitigt i maj då nya Zelda släpps.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Blev med Deck förra veckan när den damp ner hos ombudet.
Ruskigt nöjd med den än så länge. Riktig kanonkonsol och fungerar förvånansvärt bra även med tyngre AAA-titlar.
Blivit en hel del Witcher och Cyberpunk än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Blev med Deck förra veckan när den damp ner hos ombudet.
Ruskigt nöjd med den än så länge. Riktig kanonkonsol och fungerar förvånansvärt bra även med tyngre AAA-titlar.
Blivit en hel del Witcher och Cyberpunk än så länge.

Alla mina 46h i Witcher 3 är endast på Steam Deck. Som du säger så är det en riktig kanonkonsol. Förutom handheld har jag även kört den dockad till TVn med annan kontroll samt dockad till dubbla 27" och i desktop-läge. Sen jag fick den för över ett år sedan så har den varit den enda PC jag använt här hemma. Den stationära datorn har stått och samlat damm.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av herc:

Alla mina 46h i Witcher 3 är endast på Steam Deck. Som du säger så är det en riktig kanonkonsol. Förutom handheld har jag även kört den dockad till TVn med annan kontroll samt dockad till dubbla 27" och i desktop-läge. Sen jag fick den för över ett år sedan så har den varit den enda PC jag använt här hemma. Den stationära datorn har stått och samlat damm.

Ska sägas att jag är lite i samma sits, köpte till dockningsstationen och sedan dess har jag knappt känt behovet att koppla upp datorn till TV:n förutom när man lirar mer krävande titlar i 4k.

Spenderat mer pengar på Steam senaste tiden än på länge... Jävla Gabe, han fick mig.

Permalänk
Medlem

För spelen som är lite mer krävande så tycker jag remote play funkar utmärkt. Kör Hogwarts Legacy från stationära till Steam Deck med finfin bild kvalitét över WiFi. Körde igenom hela Yakuza: Like a Dragon med remote play. Låter steam decken köra lokalt på de mindre krävande spelen.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Är det någon som lirat FFVII: Remake på Steam Deck? hur flyter det på? är det värt att köpa spelet med primärt syfte att spela på Deck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Är det någon som lirat FFVII: Remake på Steam Deck? hur flyter det på? är det värt att köpa spelet med primärt syfte att spela på Deck?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Corsair har lanserat en PCI-E 4.0 SSD i 2230-formfaktor som verkar vara gjord med Steam Deck och liknande enheter i åtanke.
Bra pris för en 1 TB-enhet.

Beställde en så vi får se när den dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Corsair har lanserat en PCI-E 4.0 SSD i 2230-formfaktor som verkar vara gjord med Steam Deck och liknande enheter i åtanke.
Bra pris för en 1 TB-enhet.

<Uppladdad bildlänk>

Beställde en så vi får se när den dyker upp.

Kliar i köptarmen

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

Kliar i köptarmen

Jag var väldigt inne på att jaga reda på en Sabrent Rocket 1Tb 2230 men dom är så satans dyra så det blev att slå till direkt när denna dök upp i mailkorgen.

Permalänk
Medlem

Det som talar emot är att jag köpte 512GB sd nyligen, 16x större hårddisk som troligen lever längre är ju knappast dåligt

Permalänk
Medlem

Äntligen slutade det klia

Permalänk

Nu har man precis blivit med Steam Deck! Som småbarnspappa tycker jag hittills att den funkar perfekt att ta fram och spela på när ungarna vill se på sina program på TV:en

Hittills har jag börjat lira Impostor Factory och Twin Mirror som fanns i backlogen. Kunde heller inte motstå att dubbeldippa på Death Stranding (har spelat igenom på PS) när det var på månadens Humble Bundle.

Vad spelar ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakamitai:

Nu har man precis blivit med Steam Deck! Som småbarnspappa tycker jag hittills att den funkar perfekt att ta fram och spela på när ungarna vill se på sina program på TV:en

Hittills har jag börjat lira Impostor Factory och Twin Mirror som fanns i backlogen. Kunde heller inte motstå att dubbeldippa på Death Stranding (har spelat igenom på PS) när det var på månadens Humble Bundle.

Vad spelar ni andra?

Senaste spelet var Dredge. Kan varmt rekommendera det.
https://store.steampowered.com/app/1562430/DREDGE/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakamitai:

Nu har man precis blivit med Steam Deck! Som småbarnspappa tycker jag hittills att den funkar perfekt att ta fram och spela på när ungarna vill se på sina program på TV:en

Hittills har jag börjat lira Impostor Factory och Twin Mirror som fanns i backlogen. Kunde heller inte motstå att dubbeldippa på Death Stranding (har spelat igenom på PS) när det var på månadens Humble Bundle.

Vad spelar ni andra?

Spelar just nu Chained Echoes.
Men varvar även med lite Snowrunner, Farmsim och emulatorer.

Tidigare exempel på spel jag kört mycket senast på steam deck:
God of war
Triangle strategy
Fire emblem (Nintendo Switch emu)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

The Legend of Zelda: Twilight Princess via relativt nya Linux-nativa CEMU. Stabilt på 30 fps, men har mycket kvar av Hyrule Field att låsa upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakamitai:

Nu har man precis blivit med Steam Deck! Som småbarnspappa tycker jag hittills att den funkar perfekt att ta fram och spela på när ungarna vill se på sina program på TV:en

Hittills har jag börjat lira Impostor Factory och Twin Mirror som fanns i backlogen. Kunde heller inte motstå att dubbeldippa på Death Stranding (har spelat igenom på PS) när det var på månadens Humble Bundle.

Vad spelar ni andra?

Jag och sonen kör den ofta dockad till TV och spelar Lego-spelen

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Bakamitai:

Nu har man precis blivit med Steam Deck! Som småbarnspappa tycker jag hittills att den funkar perfekt att ta fram och spela på när ungarna vill se på sina program på TV:en

Hittills har jag börjat lira Impostor Factory och Twin Mirror som fanns i backlogen. Kunde heller inte motstå att dubbeldippa på Death Stranding (har spelat igenom på PS) när det var på månadens Humble Bundle.

Vad spelar ni andra?

Det har blivit en stor mängd Witcher III och lite CP2077.
Sen kommer det alltid återfall till Vampire Survivors med jämna mellanrum så det blir ett par timmar här där med det också. Införskaffade även FF VII: Remake så ska väl bli att ge sig på det en andra gång när jag är färdig med Witcher.

Jag har nästan uteslutande lirat på Decken sen jag köpte den, otroligt trevlig liten maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det har blivit en stor mängd Witcher III och lite CP2077.
Sen kommer det alltid återfall till Vampire Survivors med jämna mellanrum så det blir ett par timmar här där med det också. Införskaffade även FF VII: Remake så ska väl bli att ge sig på det en andra gång när jag är färdig med Witcher.

Jag har nästan uteslutande lirat på Decken sen jag köpte den, otroligt trevlig liten maskin.

Samma här.
När jag spelat på PC och PS5 har det endast varit VR, vilket av naturliga skäl inte funkar särskillt väl på Steam deck

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har börjat använda min en hel del i dockat läge också.
Kör squares hd-2d spel då tvn är ledig, annats handhållet. Fungerar perfekt, kanske inte 100% 60FPS men helt klart godkänd för denna typ av spel

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Äntligen slutade det klia

Fått hem den ännu?
Fick min igår och började fylla den, känns fint att slippa oroa sig för spelens storlek då bara FF XV och FF VII:R tog upp majoriteten av 256 GB-utrymmet innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Fått hem den ännu?
Fick min igår och började fylla den, känns fint att slippa oroa sig för spelens storlek då bara FF XV och FF VII:R tog upp majoriteten av 256 GB-utrymmet innan.

Yes, fick den igår, men inte börjat skruva ännu. Har du tips på en bra guide att migrera med?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

Yes, fick den igår, men inte börjat skruva ännu. Har du tips på en bra guide att migrera med?

Egentligen inte, jag gjorde bara en re-image, så en total ominstallation.
Dock verkade det som spelen på micro sd-kortet låg kvar men jag formaterade det ändå. Gick snabbare att ladda ner det igen än att överföra till interna enheten.

Hett tips är att ta ut micro sd-kortet innan du tar av baksidan då det kommer knäckas på mitten annars.

Permalänk
Medlem

Måste nog ha en Steam Deck om man ska iväg i sommar. Köper man den billigaste på Steam och opererar in en ny 1TB ssd (typ den från Corsair ovan) för bäst lagring per krona?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Måste nog ha en Steam Deck om man ska iväg i sommar. Köper man den billigaste på Steam och opererar in en ny 1TB ssd (typ den från Corsair ovan) för bäst lagring per krona?

SD-kort är såklart ännu billigare om 512GB räcker

Permalänk

Man bör även göra research om hur offline mode fungerar, inte helt greppat det men tror man bara kan starta spel man nyligen startat iom online verification, lite skumt då det gäller även spel man lagt in via emudeck, men värt att ha testat lite hemma innan man åker på en sådan resa.

Permalänk

Om någon är intresserad av en NY Steam Deck så har jag en liggandes hemma, det är 64GB-versionen med ett 256GB minneskort som även det är oöppnat. För dig som inte orkar vänta 2-3 veckor samt vill spara några kronor så släpper jag den för 4500kr+frakt inklusive minneskortet, Samsung microSDCX A2 V30. Säljes då familjens ekonomiska situation förändrats..

Nypris: Ca 5000kr (419EUR=4700kr+växlingsavgift på 1,6% för Steam Deck + 250pix för minneskortet).

Bara att PMa ifall det låter intressant, marknadsreferenser finns på min användare sedan tidigare.

Mvh,
Johannes

Permalänk
Skrivet av medbor:

SD-kort är såklart ännu billigare om 512GB räcker

Finns det någon anledning att köpa 256/512gb-varianterna alls (förutom de extra tillbehören som bärfodral/annat glas) eller är det inte bara bättre att köpa 64gb och sätta in egen ssd/sd-kort? Jag har svårt att motivera 1300+kr för en 256gb lagringsenhet. Är det väldigt krångligt att byta eller finns det risk för prestandaförlust/krångel om man sätter in egen lagring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Finns det någon anledning att köpa 256/512gb-varianterna alls (förutom de extra tillbehören som bärfodral/annat glas) eller är det inte bara bättre att köpa 64gb och sätta in egen ssd/sd-kort? Jag har svårt att motivera 1300+kr för en 256gb lagringsenhet. Är det väldigt krångligt att byta eller finns det risk för prestandaförlust/krångel om man sätter in egen lagring?

Det är ~9 skruvar att byta SSD, så nej för mig finns inte poängen med de dyrare. Tror inte glaset gör så mycket heller