Det här med Blocket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Hoppas verkligen ingen tror på hans skitsnack…

https://www.tradera.com/item/592521700

Jag har ju tidigare skrivit att han inte har för avsikt att sälja under 6500kr, och att han tänker strunta i köparen och ta bort Tradera eftersom han hade glömt att sätta reservationspris.
Den skulle ha gått ut nu ikväll och ledande bud var på 1710kr.
Men som av en händelse så har någon anmält hans auktion och den blev nerplockad strax innan auktionsslut, han la dock snabbt upp den igen men denna gången så la han själv ett bud på 4000kr bara 1 min efter auktionen publicerats.

Självklart är det han själv som budat, vem annars skulle kasta in 4000kr som bud när den var tänkt att gå under klubban för 1710kr.

Det jag däremot lurar lite på nu är ifall någon här anmält hans annons för de direkta prislögner han har med i annonstexten? Eller har han själv lyckats få ner sin auktion? Bara för att kunna buda högt direkt från start?
Känns ju som att han lika gärna hade kunnat lägga sitt bud på 4000kr på befintlig auktion och slippa krångla med anmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har sett saker gå för dyrare pris än lägsta på prisjakt ibland, hål i huvudet på budgivarna.

Ja ibland har jag suttit och tittat efter begagnade saker, men som fortfarande säljs i butik, på Tradera i hopp om att få bättre pris än att köpa ny. Men nej... folk är så korkade att de bjuder näst intill nypris på grejerna. Jag förstår inte.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ingen dålig dator men som sagt vad är det för beskrivning?
"Testkör den innan du köper för att verkligen uppleva kraften som den här maskinen besitter. Oavsett om du spelar på en 49-tumsskärm eller något mindre, kan den här speldatorn hantera allt med lätthet. "

Cringe. Sen vad har storleken på skärmen med något som helst att göra? Gemene man förstår kanske inte vad som är skillnad på upplösning och vad som är ytan på skärmen.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

<Uppladdad bildlänk>
Ingen dålig dator men som sagt vad är det för beskrivning?
"Testkör den innan du köper för att verkligen uppleva kraften som den här maskinen besitter. Oavsett om du spelar på en 49-tumsskärm eller något mindre, kan den här speldatorn hantera allt med lätthet. "

Cringe. Sen vad har storleken på skärmen med något som helst att göra? Gemene man förstår kanske inte vad som är skillnad på upplösning och vad som är ytan på skärmen.

Inte säkert att säljaren förstår skillnaden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffo792000:

Jag som tyckte att annonsen med "klarar alla spel lätt som en fjärt!" på ett gtx 1060 6gb var överdriven.

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/annons/goteborg/speldator_gaming_dator...

Speldator Gaming Dator med "RTX 3070" och "Ryzen 5 5600x"

Otrolig titel ändå! Hur denne använder kaninöronen får kineserna på Aliexpress att häpna.

"RTX 3070" är ju inte samma sak som RTX 3070 i min bok. Vet inte om det är så att säljaren inte riktigt vet hur tags funkar eller vad det kan tänkas bero på.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/speldator_gaming_dator...

Speldator Gaming Dator med "RTX 3070" och "Ryzen 5 5600x"

Otrolig titel ändå! Hur denne använder kaninöronen får kineserna på Aliexpress att häpna.

"RTX 3070" är ju inte samma sak som RTX 3070 i min bok. Vet inte om det är så att säljaren inte riktigt vet hur tags funkar eller vad det kan tänkas bero på.

Jag förstår inte vad som är konsigt? Är det att säljaren använt citattecken? För det ser ju ut att vara ett RTC 3070 kort på bilden iaf, och det är vad som står i beskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Jag förstår inte vad som är konsigt? Är det att säljaren använt citattecken? För det ser ju ut att vara ett RTC 3070 kort på bilden iaf, och det är vad som står i beskrivningen.

Ja. Varför använda citattecknen överhuvudtaget? I det här fallet ger det mig en känsla av att det typ är ett RTX 3070 prestandamässigt eller att det skulle vara en Kinaimport så det är ett uppskruvat 1660 eller vad det var som flashades så det stod u GPU-z att det var något helt annat.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Jag har ju tidigare skrivit att han inte har för avsikt att sälja under 6500kr, och att han tänker strunta i köparen och ta bort Tradera eftersom han hade glömt att sätta reservationspris.
Den skulle ha gått ut nu ikväll och ledande bud var på 1710kr.
Men som av en händelse så har någon anmält hans auktion och den blev nerplockad strax innan auktionsslut, han la dock snabbt upp den igen men denna gången så la han själv ett bud på 4000kr bara 1 min efter auktionen publicerats.

Självklart är det han själv som budat, vem annars skulle kasta in 4000kr som bud när den var tänkt att gå under klubban för 1710kr.

Det jag däremot lurar lite på nu är ifall någon här anmält hans annons för de direkta prislögner han har med i annonstexten? Eller har han själv lyckats få ner sin auktion? Bara för att kunna buda högt direkt från start?
Känns ju som att han lika gärna hade kunnat lägga sitt bud på 4000kr på befintlig auktion och slippa krångla med anmälan.

Med tanke på att både budaren och säljaren är från Piteå ser det rätt mysko ut.

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Vill bara nämna detta innan jag skriver något mer. Jag kommer inte att hänga ut personen i fråga.

Jag vann en auktion på en HP Procurve 2626 (24 port 10/100 switch) för ett tag sedan på tradera.
Jag såg att kontot var registrerat i Centrala Göteborg, vilket är inte långt ifrån där jag bor. Så jag tänkte att jag hämtar upp den hos personen ifråga.
När jag kom till betalning så kontaktade jag säljaren och sa att jag vill hämta upp den. Då jag inte har några tider att passa så kan jag ta bussen och åka och hämta den.
Då visar det sig att Switchen finns på Tjön. Men det gjorde inte mig något då jag redan har ett busskort som sträcker sig dit.
Så jag frågade helt enkelt om jag kunde komma till honom och hämta den eller om han kunde möta mig vid lämplig busshållplats.
Men då började den ena bortförklaringen efter den andra.
Så jag betalade switchen + Frakt. MEn dagarna kom. Ingenting hände. Jag skickade meddelande till honom. Inget svar. Hörde då av mig till tradera. Då fick han fart, och han var sur. Så jag svarade honom bara att "skicka switchen".
Det gjorde han inte. Krävde sedan tillbaka pengarna då jag fick dåliga vibbar. Fick tillslut tillbaka dom.
Jag skrev givetvis ett omdöme om att han inte stod upp för sin del av affären.
Får sedan ett dåligt omdömme från honom, där han varnar om att jag vill åka 20 mil för att hämta en switch och inte vill betala frakt.
Vad har ni andra för åsikt. Jag kan inte se något fel med att åka 100 meter eller 100 mil för att hämta en vara.

Men det hela slutade att hans konto blev avstängt samt att tradera tog bort hans negativa omdöme från min profil.
Om jag nu vill åka och hämta en vara så tycker väl jag att det inte är något skumt med detta?
Eller har någon annan någon annan synvinkel på det.
För när jag väl lägger ihop all fakta så verkar han rätt skum.
Switchen skall enligt kontot finnas i Centrala Göteborg. Men finns på tjörn.
Han vill inte att jag skall hämta den hos varken honom eller på en busshållplats eller offentligt ställe.
Jag betalar varan + frakt ungefär 24 timmar efter avslutad auktion. Men endå påstår han att jag inte "vill" eller har batalat för frakt.
Försöker förstå varför. Om switchen hade varit defekt så är det livstidsgaranti på den vilket jag upplyste honom (såvidere ingen åverkan på switchen är gjord). Syntes inget på bilderna, och det var bra bilder. Såg heller ingen stöldskyddsmärkning på bilderna.

Har någon något mer jag bör tänka på när jag handlar på Tradera? Jag har aldrig blivit blåst. Det är bara 3 personer som inte har varit ärliga och dessa konton har blivit avstängda innan jag har betalat något.

Skrivet av SLARVA:

Jag har ju tidigare skrivit att han inte har för avsikt att sälja under 6500kr, och att han tänker strunta i köparen och ta bort Tradera eftersom han hade glömt att sätta reservationspris.
Den skulle ha gått ut nu ikväll och ledande bud var på 1710kr.
Men som av en händelse så har någon anmält hans auktion och den blev nerplockad strax innan auktionsslut, han la dock snabbt upp den igen men denna gången så la han själv ett bud på 4000kr bara 1 min efter auktionen publicerats.

Självklart är det han själv som budat, vem annars skulle kasta in 4000kr som bud när den var tänkt att gå under klubban för 1710kr.

Det jag däremot lurar lite på nu är ifall någon här anmält hans annons för de direkta prislögner han har med i annonstexten? Eller har han själv lyckats få ner sin auktion? Bara för att kunna buda högt direkt från start?
Känns ju som att han lika gärna hade kunnat lägga sitt bud på 4000kr på befintlig auktion och slippa krångla med anmälan.

Jag brukar skrolla igenom en del på tradera.
Ibland gör man riktigt bra fynd.
Om jag lägger upp en annons på tradera med utropspris på 10kr och att den blir såld för bara 10kr så har jag mig själv att skylla.
Jag har råkat ut för 2 skumma auktioner där användarna har blivit avstängda efteråt.
En granne fick en varning för att någon hade anmält honom för "budstegring".
Men jag brukar vänta tills det är några sekunder kvar innan jag lägger mitt sista bud. Och jag går aldrig över det pristak jag har satt.
Jag har förlorat många auktioner på detta sätt, men även gjort goa fynd.

Jag har lyckats att få 2 personer avstängda på tradera då dom inte vill göra rätt för sig.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Jag brukar skrolla igenom en del på tradera.
Ibland gör man riktigt bra fynd.
Om jag lägger upp en annons på tradera med utropspris på 10kr och att den blir såld för bara 10kr så har jag mig själv att skylla.
Jag har råkat ut för 2 skumma auktioner där användarna har blivit avstängda efteråt.
En granne fick en varning för att någon hade anmält honom för "budstegring".
Men jag brukar vänta tills det är några sekunder kvar innan jag lägger mitt sista bud. Och jag går aldrig över det pristak jag har satt.
Jag har förlorat många auktioner på detta sätt, men även gjort goa fynd.

Jag har lyckats att få 2 personer avstängda på tradera då dom inte vill göra rätt för sig.

Fattar inte varför folk lägger ut saker på Tradera till 1 kr bara för att få bud på sin annons?
Sedan lägger någon ett bud på 2 kr och det kommer inga fler bud.
Sedan blir säljaren arg för att han sålt en vara för 2 kr som egentligen är värd flera tusen.

Kan någon förklara?

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Fattar inte varför folk lägger ut saker på Tradera till 1 kr bara för att få bud på sin annons?
Sedan lägger någon ett bud på 2 kr och det kommer inga fler bud.
Sedan blir säljaren arg för att han sålt en vara för 2 kr som egentligen är värd flera tusen.

Kan någon förklara?

Lägger alltid ut mina annonser för 1kr i startbud så man får igång auktion. Fungerar om det är hyfsat attraktiva prylar som nyare teknik. Kan gissa att det är värre med böcker och mer udda prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Fattar inte varför folk lägger ut saker på Tradera till 1 kr bara för att få bud på sin annons?
Sedan lägger någon ett bud på 2 kr och det kommer inga fler bud.
Sedan blir säljaren arg för att han sålt en vara för 2 kr som egentligen är värd flera tusen.

Kan någon förklara?

Gissar på okunskap eller att de är för snåla för att välja reservationspris (avgift 40 kr).
För egen del sätter jag ett högre utropspris på saker som har ett högre värde.
Ser även till att auktionerna tar slut runt 25-27:e i månaden, med lönen precis utbetald brukar det ge bättre bud.

Permalänk
Skrivet av lAvliden:

Gissar på okunskap eller att de är för snåla för att välja reservationspris (avgift 40 kr).
För egen del sätter jag ett högre utropspris på saker som har ett högre värde.
Ser även till att auktionerna tar slut runt 25-27:e i månaden, med lönen precis utbetald brukar det ge bättre bud.

Smart med att sätta ut vid löning. Försöker avsluta aktionen runt åtta, halv nio tiden på kvällen. Kånns som bästa tiden, eller?

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Fattar inte varför folk lägger ut saker på Tradera till 1 kr bara för att få bud på sin annons?
Sedan lägger någon ett bud på 2 kr och det kommer inga fler bud.
Sedan blir säljaren arg för att han sålt en vara för 2 kr som egentligen är värd flera tusen.

Kan någon förklara?

Jag gör det eftersom auktionen får flera visningar då och det kan löna sig då flera är i budkrig med varandra.
Men det har hänt att det går åt skogen och jag bara fått ett enda bud på 10 kr. Men jag tänker då inte dra mig ur. Det är lite risker med detta. Men det är sånt man får ta.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Samma annonsör som den datorn jag postade några inlägg upp.

Permalänk
Rekordmedlem

Så här ser annonsen ut för en dator som inte kan existera, om man läser texten så står det att den har M.2 nvme ssd samtidigt som det är en AM3 plattform och man kan väl anta att det är Phenom 2 1090T cpu han syftar på. Och det är snyggt att blanda med ny och begpriser. Får väl hoppas annonsen blir bortplockad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fyller på med två andra datorer tomten har uppe, någon som fått videolänk till byggprocessen?

https://www.blocket.se/annons/108677890
https://www.blocket.se/annons/108677712

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Fyller på med två andra datorer tomten har uppe, någon som fått videolänk till byggprocessen?

https://www.blocket.se/annons/108677890
https://www.blocket.se/annons/108677712

Flera har anmält på Tradera så vitt jag vet i alla fall då det gränsar till (om det inte är) bedrägeri att hävda de priserna.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så här ser annonsen ut för en dator som inte kan existera, om man läser texten så står det att den har M.2 nvme ssd samtidigt som det är en AM3 plattform och man kan väl anta att det är Phenom 2 1090T cpu han syftar på. Och det är snyggt att blanda med ny och begpriser. Får väl hoppas annonsen blir bortplockad.
https://i.imgur.com/lvKicJ5.png

Reagerade direkt på det också, ren och skär lögn då m.2 öht inte fanns när det moderkortet byggdes.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Fyller på med två andra datorer tomten har uppe, någon som fått videolänk till byggprocessen?

https://www.blocket.se/annons/108677890
https://www.blocket.se/annons/108677712

Jag har fått länk till en av dom, den han har sålt till sig själv på Tradera.

https://youtu.be/bCyJviTx8y8

Permalänk
Medlem

ny nybyggd. PSU "Osäker"... Killen måste ha blundat när han beställde delarna, blundat när han byggde ihopa det. Blundat när han kollade priserna.
Om man ska sälja något så får man väl för f-n engagera sig. Följt denna tråden senaste 2 veckorna och nu smällde jag av.

Permalänk
Medlem

"Ny kylpasta på allt". Jag såg inte ens när han torkade av den skitiga processorn och bytade kylpasta på den...
Vilken typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Flera har anmält på Tradera så vitt jag vet i alla fall då det gränsar till (om det inte är) bedrägeri att hävda de priserna.

Om du tycker det är bedrägeripriser i den annonsen, kolla då in denna från samma person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så här ser annonsen ut för en dator som inte kan existera, om man läser texten så står det att den har M.2 nvme ssd samtidigt som det är en AM3 plattform och man kan väl anta att det är Phenom 2 1090T cpu han syftar på. Och det är snyggt att blanda med ny och begpriser. Får väl hoppas annonsen blir bortplockad.
https://i.imgur.com/lvKicJ5.png

Försöker tyda meningen kring nätaggregatet...:D
Osäker? 150kr begagnat? Köpte han den själv begagnat eller vill han bara påpeka återigen att det är en begagnad dator man köper av honom.
Herregud

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Om du tycker det är bedrägeripriser i den annonsen, kolla då in denna från samma person.

https://i.imgur.com/XSEbPwl_d.webp?maxwidth=760&fidelity=grand

Var det inte den som var uppe på Tradera?

Men ja, killen kör ju stenhårt på, vad många skulle anse, rent bedrägeri och hoppas lura folk som har noll kunskap. Jag hoppas folk fortsätter anmäla honom både på Tradera och Blocket (och faceboook). Ogillar när man uppenbart försöker utnyttja människor i beroendeställning eller som är utsatta. Ja, bristande kunskap inom ett område gör att man hamnar i en beroendeställningen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Var det inte den som var uppe på Tradera?

Men ja, killen kör ju stenhårt på, vad många skulle anse, rent bedrägeri och hoppas lura folk som har noll kunskap. Jag hoppas folk fortsätter anmäla honom både på Tradera och Blocket (och faceboook). Ogillar när man uppenbart försöker utnyttja människor i beroendeställning eller som är utsatta. Ja, bristande kunskap inom ett område gör att man hamnar i en beroendeställningen.

Jo det är den som var uppe på tradera, men den är upplagd nu igen.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Reagerade direkt på det också, ren och skär lögn då m.2 öht inte fanns när det moderkortet byggdes.

M.2 adapter, vet att ja själv använt en eller två. Funkar inte dessa adapter på de äldre hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

M.2 adapter, vet att ja själv använt en eller två. Funkar inte dessa adapter på de äldre hårdvara?

Skulle det förvisso kunna vara. Det borde väl fungera, dock inte med maximal hastighet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2