Alla fyndtips från mellandagsrean

Finns det en laptop för spel till ett försvarbart pris?

Permalänk
Medlem

Finns det en laptop för spel till ett försvarbart pris?

Hej!
Ändrade förhållanden i livet och jag börjar överväga att sälja av min stationära maskin till fördel för en laptop.
Jag spelar allt från dota 2 till Hogwarts Legacy. Gillar även att prova på nya spel som släpps.

Idag har jag följande i min stationära (+nvme och ssder):
AMD Ryzen 5 3600X 3.8 GHz 36MB 2549 kr
2st G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Trident Z (32GB totalt)
ASUS PRIME B450-PLUS
ASUS GeForce RTX 3060 Ti 8GB DUAL OC V2

Jag är väl medveten om att man inte kan förvänta sig samma prestanda ur en laptop, men går det att köpa något som är rimligt för runt 15k (+- ett par tusenlappar)?

Permalänk

du får väl något liknande det du sitter på i stationär form som laptop prestandamässigt kanske något sämre prestanda pga kortare boost osv pga varmare i laptops.

typ en laptop med en ryzen 5800H / 6800H och ett typ rtx3060/3070 kanske ett rtx3080 (notera att de ofta är TDP låsta i laptops för att den microskopiska kylningen ska kunna hantera dem samt inte behöva en typ 500W skokartong till laddare tror de minst nedstrypta är låsta till typ 125W eller 140W TDP eller något sådant men finns modeller nedlåsta till typ 85W vilket gör att ett rtx3080 knappt presterar bättre än ett rtx3050/3060) samt 16gb ram

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du får väl något liknande det du sitter på i stationär form som laptop prestandamässigt kanske något sämre prestanda pga kortare boost osv pga varmare i laptops.

typ en laptop med en ryzen 5800H / 6800H och ett typ rtx3060/3070 kanske ett rtx3080 (notera att de ofta är TDP låsta i laptops för att den microskopiska kylningen ska kunna hantera dem samt inte behöva en typ 500W skokartong till laddare tror de minst nedstrypta är låsta till typ 125W eller 140W TDP eller något sådant men finns modeller nedlåsta till typ 85W vilket gör att ett rtx3080 knappt presterar bättre än ett rtx3050/3060) samt 16gb ram

Så Ryzen är en väg att gå m a o?
Fått för mig att de ligger långt bakom intel i laptops sedan deras gen 12 kom?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tror sweclockers visade nyhet ang Ryzen/Vega som presterade bra i nån Asus-laptop, antagligen inte lanserad riktigt än och relativt dyr men jo, jag har fått bilden av att Ryzen är stigen att gå om man vill spela någorlunda OK på bärbara.

Permalänk

Ingen aning om intel är bättre i laptops men med din budget gav det mest förslag med 10-12e gen intel majoriteten 11e gen typ

Men oftast parade med typ rtx3050 så typ kanske bättre cpu men högst troligt en sämre gpu.

Har ingen koll på hur de olika mobilcpuerna ställer sig mot varandra riktigt men kan tänka mig att 5000 serien iaf presterar bättre än iaf 10 och 11e gen intel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tänk på att inte bara maxa specen på pappret, då får du sannolikt en mycket högljudd bärbar med tveksam kylprestanda som sänker spelprestandan.

Se till att alltid läsa lite recensioner också på modellen du tittar på. När jag gjort detta själv så inser man att det är bättre att gå ner en nivå på grafikkort men gå upp en nivå i "kvalite" på kylning etc.

Permalänk
Medlem

Lutar åt någon av dessa två. Jag har svårt att urskilja vilken som är "bäst" när båda har samma specs och samma pris?

Asus ROG Strix g513rm
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Acer Nitro 5
https://www.inet.se/produkt/1967386/acer-nitro-5-15-6-ryzen-7...

Permalänk
Medlem

Något över budgeten men riktigt bra spelprestanda.

https://www.elgiganten.se/product/outlet/lenovo-legion-5-pro-...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Något över budgeten men riktigt bra spelprestanda.

https://www.elgiganten.se/product/outlet/lenovo-legion-5-pro-...

Jo, kikade på den innan idag, men jag vill inte spräcka budgeten tror jag, så det står nog mellan de två ovan 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slangfil:

Lutar åt någon av dessa två. Jag har svårt att urskilja vilken som är "bäst" när båda har samma specs och samma pris?

Asus ROG Strix g513rm

Acer Nitro 5

Jag har impulsproblem, det blev Asus ROG. Tar tacksamt emot en låsning av tråden så att ingen säger att det var ett dåligt val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slangfil:

Jag har impulsproblem, det blev Asus ROG. Tar tacksamt emot en låsning av tråden så att ingen säger att det var ett dåligt val

Du hade fått fler tangenter om du köpte Acer istället. Numpad kan vara rätt skönt ibland, och till samma pris så har du nog gjort ett sämre val.

Visa signatur

8700K 5GHz | RTX2060 Super | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Du hade fått fler tangenter om du köpte Acer istället. Numpad kan vara rätt skönt ibland, och till samma pris så har du nog gjort ett sämre val.

Hemma kommer det vara kopplat till mus, tangentbord och skärmar ändå så
Numpad i mousepadden på asus om jag förstått det rätt? 🤔

Permalänk
Medlem

Valfri R7 5800h eller i7 12700h /RTX 3070 15 tums laptop

Köpte själv en för 12 laxar våren 2021 och en till flickvännen hösten 2022 båda gångerna på elgigantens månadens gamingdeal.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-hp-15-en1025no-r7-58... <--- billigaste typen av sådan laptop jag kunde hitta.

denna kombon på laptop pratar jag om, är ofta deals för runt 12-14k på dessa typer av laptops, jag har en Acer och sambon en MSI

Min laptop: https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Acer-Nitro-5-AN515-45-15...

Sambons laptop: https://www.webhallen.com/se/product/344260-MSI-Katana-GF66-1...

ingen aning om varför priserna spårat ur på dem, man tycker ju priserna borde börja sjunka nu.

Tycker personligen Lenovo har bäst byggkvalité men brukar också kosta betydligt mer.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Slangfil:

Asus ROG Strix g513rm

Acer Nitro 5

Skrivet av Slangfil:

Nu har du redan hunnit köpa men jag har en snarlik Strix-modell, ROG Strix G15 2022 (G513RW-HF004W), och gillar den hyffsat. Specad med 6800H, 3070Ti (150W TDP), 1080p @ 300Hz (för mig rätt onödigt) och 16GB DDR5+1TB NVMe.

Modellen du köpt går att ställa om i lite olika lägen, exempelvis en "mux"switch som gör att Nvidia-grafiken kopplar förbi Radeon-grafiken och själv använder skärmportarna. Normalt sett går bilden genom Radeon-grafiken vilket bromsar prestanda lite.
I mitt fall grillar 3070Ti't rätt bra på 150W TDP så kör oftast lägre. Går att ställa in via Asus mjukvara hur aggressiv datorn ska vara prestandamässigt och kylmässigt.

Att den kan laddas via USB-C gillas men man behöver strömadaptern om man ska spela något som kräver något. Kört en del via USB-C dockning och då främst mot en skärm. Fungerar rätt hyffsat. Fungerar rätt bra portabelt med, bättre batteritid än i min Dell XPS förutsatt att jag inte spelar något tungdrivet och att Nvidia-grafiken får gå ner/stängas av medans.

Datorn är inte helt en desktop replacement för mig personligen men gillar att ha något bärbart som klarar av moderna spel. Vad jag dock personligen inte gillar är hur extremt gamer den ser ut. Inte jättemycket för allt blinkande RGB men mycket av det går att ställa in och aktivera. Enter-tangenten är inte standardstorlek utan som nedan nämnt mer typ brittisk. Numpad finns via touchpad också. Asus mjukvara för att kontrollera prestandalägen tycker jag är lite för fipplig ibland. Inte alltid Nvidia-grafiken vaknar när jag vill ha den men tillbaks efter en omstart om Eco-läget används

Är väl mina erfarenheter av min så här långt. Köptes i november för 15 000kr om jag inte minns helt galet. Vid tidpunkten kändes det som ett fynd men frågan är om jag inte satsat på typ Lenovo istället idag, föredrar utseendet lite mer på dessa. Skadar ju inte att fundera en sväng till över datorval tänker jag, finns ganska mycket att välja på ändå.

Skrivet av Hjemrdeil:

Touchpaden har en extra funktion som numpad men föredrar personligen en riktig numpad. Dock är Enter-tangenten något jag ogillar på Strix, typ engelskt stuk så mindre och annorlunda placerad. Kör oftast mekaniskt tangentbord inkopplad så störs inte jättemycket av det.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu har du redan hunnit köpa men jag har en snarlik Strix-modell, ROG Strix G15 2022 (G513RW-HF004W), och gillar den hyffsat. Specad med 6800H, 3070Ti (150W TDP), 1080p @ 300Hz (för mig rätt onödigt) och 16GB DDR5+1TB NVMe.

Modellen du köpt går att ställa om i lite olika lägen, exempelvis en "mux"switch som gör att Nvidia-grafiken kopplar förbi Radeon-grafiken och själv använder skärmportarna. Normalt sett går bilden genom Radeon-grafiken vilket bromsar prestanda lite.
I mitt fall grillar 3070Ti't rätt bra på 150W TDP så kör oftast lägre. Går att ställa in via Asus mjukvara hur aggressiv datorn ska vara prestandamässigt och kylmässigt.

Att den kan laddas via USB-C gillas men man behöver strömadaptern om man ska spela något som kräver något. Kört en del via USB-C dockning och då främst mot en skärm. Fungerar rätt hyffsat. Fungerar rätt bra portabelt med, bättre batteritid än i min Dell XPS förutsatt att jag inte spelar något tungdrivet och att Nvidia-grafiken får gå ner/stängas av medans.

Datorn är inte helt en desktop replacement för mig personligen men gillar att ha något bärbart som klarar av moderna spel. Vad jag dock personligen inte gillar är hur extremt gamer den ser ut. Inte jättemycket för allt blinkande RGB men mycket av det går att ställa in och aktivera. Enter-tangenten är inte standardstorlek utan som nedan nämnt mer typ brittisk. Numpad finns via touchpad också. Asus mjukvara för att kontrollera prestandalägen tycker jag är lite för fipplig ibland. Inte alltid Nvidia-grafiken vaknar när jag vill ha den men tillbaks efter en omstart om Eco-läget används

Är väl mina erfarenheter av min så här långt. Köptes i november för 15 000kr om jag inte minns helt galet. Vid tidpunkten kändes det som ett fynd men frågan är om jag inte satsat på typ Lenovo istället idag, föredrar utseendet lite mer på dessa. Skadar ju inte att fundera en sväng till över datorval tänker jag, finns ganska mycket att välja på ändå.

Touchpaden har en extra funktion som numpad men föredrar personligen en riktig numpad. Dock är Enter-tangenten något jag ogillar på Strix, typ engelskt stuk så mindre och annorlunda placerad. Kör oftast mekaniskt tangentbord inkopplad så störs inte jättemycket av det.

Jag är inget fan alls över utseendet på de flesta gaminglaptops, vad jag förstått har asus lite bättre kylning och då 90-95% av tiden kommer datorn sitta dockas på skrivbordet där min stationära satt så är mina krav på tgb layout osv inte allt för högt ställda.
Förmodligen inte den bästa möjliga investering jag kunde göra, men å andra sidan är det helt omöjligt att göra en perfekt investering med en laptop. Det är alltid något man offrar 😅

Permalänk
Skrivet av Slangfil:

Hemma kommer det vara kopplat till mus, tangentbord och skärmar ändå så
Numpad i mousepadden på asus om jag förstått det rätt? 🤔

Inte för att vara sån.. MEN

Varför ska du byta till en laptop om du endå kommer ha den kopplad till tangentbord och skärmar precis som din stationära?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonnyrocker277:

Inte för att vara sån.. MEN

Varför ska du byta till en laptop om du endå kommer ha den kopplad till tangentbord och skärmar precis som din stationära?

Jag är och kommer vara betydligt mer på resande fot nuförtiden, blir också möjligt att byta till ett mindre skrivbord i det trånga utrymme jag har "kontor".

Permalänk
Skrivet av Slangfil:

Jag är och kommer vara betydligt mer på resande fot nuförtiden, blir också möjligt att byta till ett mindre skrivbord i det trånga utrymme jag har "kontor".

Okej 😃 hoppas du blir nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slangfil:

Asus ROG Strix g513rm

Acer Nitro 5

Jag beställde nyligen en Nitro 5 fast med en Ryzen 5a och 144Hz skärm. Kan berätta för dig hur den är när jag väl fått den så får du se vad du missade (eller inte missade) Jag kommer dock mestadels använda den mobilt och dess huvudsyfte är inte att vara en gaminglaptop.

Försökt få råd/tips här på forumet, dessvärre utan resultat så har googlat mycket men måste säga att det inte är lätt att få en bra bild av en laptop bara genom att läsa recensioner då det inte alltid exakt den spec man beställer som recenseras. Har också velat mycket mellan RTX 4050 och RTX 3060 men då budgetslaptops med 4050 oftast körs i TGP max 35 (plus 15W boost eller vad det är) så vinner 3060 den fajten.

Jag velade mellan ASUS TUF F15, MSI GF63 och Acer. Nitros fördel jämfört med GF63 är att den har en fullstor Enter-tangent samt medelbra batteritid. Skärmen är dock endast på 250nits så hoppas verkligen att det räcker. ASUS har mycket större batteri (75+ Wh) men ska låta mer. MSIn hade ett 4050 vilket ger en tillgång till Frame generation men den laptopen hade ett kasst batteri. Ingen av dem är perfekt även om TUF kändes vassast.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9