Gigabyte bekräftar 8 GB grafikminne till RTX 4060 Ti

Permalänk
Medlem

Så... 3060Ti prestanda fast dubbla priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Så... 3060Ti prestanda fast dubbla priset?

Då blir det lika dyrt som 4070ti då, nej det kommer ju inte sälja så bra då.

Permalänk
Medlem

Kommer bli ett bra kort, om man inte vill spela AAA titlar i en upplösning högre än 720p.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Som sagt PS5:an är den hårdvara utvecklare optimerar för mest imho:

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kom ihåg att det de säljer som 4080 egentligen är deras mainstream krets och går för närmare 15k.

AD103 är ingen mainstreamkrets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

AD103 är ingen mainstreamkrets.

Men den har ju 256bitar!!! Confirmed 104 die in disguise.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Som tur är finns det ju två andra tillverkare nu så kanske händer något på marknaden kommande år. Intel är ju redan lika stora som AMD på grafikkort.

Tycker du på riktigt att AMD är något föredöme när det gäller prissättning?
Lika illa vilken tillverkare du än tittar på, Intel kanske är marginellt bättre just nu(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tycker du på riktigt att AMD är något föredöme när det gäller prissättning?
Lika illa vilken tillverkare du än tittar på, Intel kanske är marginellt bättre just nu(?)

A770 16gb är en riktigt bra deal tycker jag... Synd att det har rebar kravet. A750 har även ett rätt bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Men den har ju 256bitar!!! Confirmed 104 die in disguise.

Precis, det råder mkt hang-up runt det. Men det är ett rätt bakvänt sätt att se på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Så... 3060Ti prestanda fast dubbla priset?

Var har du läst att 4060 Ti kommer kosta 10 000 kr? För det billigaste 3060 Ti kostar ca 5 000 kr just nu.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För 8 år sedan - 2015 köpte jag ett AMD R9 390 med 8gig vram för 3200 spänn ;).

Hur är det att spela med idag då, har du mycket nytta av 8 GB VRAM på det?

Skrivet av DLM:

Skulle gissa att ca 99% av alla tillgängliga PC-spel klarar sig fint med 8GB VRAM och gör dem inte det så är det bara att skruva på grafikinställningarna. En handfull dåligt optimerade/översatta konsollspel bör inte styra standarden för hela marknaden.

Det är snarare 99,98% av alla spel som går utmärkt att spela med 8 GB idag. Försökte argumentera för detta i en annan tråd nyligen men vann snabbt diskussionen på teknisk walkover genom att motdebattören gick över till ad hominem istället. Det var tydligen för svårt att förstå varför 3060 12 GB existerar samtidigt som 3070 8 GB.

Tittar man på hur prestandamässigt närliggande varandra Nvidias GPUer är så inser man att det finns en anledning till att de lägre iterationerna behöver segmenteras genom en mindre mängd VRAM för att inte konkurrera med deras egna dyrare modeller. Fick dessa VRAM-hetsare bestämma så skulle xx70-modellerna förvinna helt på sikt och ersättas med en dyrare, uppskyltad xx60-modell till en högre prislapp.

Det kanske inte heller är en rättighet att kunna spela med hög framerate i 4K-upplösning med sitt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Klokt, behövs inte mer i den klassen.

128Bit kan dock vara ett problem.

Jasså? Vissa spel tar utan problem 10gb utan att man skrivar upp det på max.. Och enligt ryktena så kommer i slutet av året 16gb knappt räcka för att maxa spel och 10gb och under kommer bli problematiskt om man inte skruvar ner texturerna ordentligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Jasså? Vissa spel tar utan problem 10gb utan att man skrivar upp det på max.. Och enligt ryktena så kommer i slutet av året 16gb knappt räcka för att maxa spel och 10gb och under kommer bli problematiskt om man inte skruvar ner texturerna ordentligt.

Finns ju knappt några spel som använder ens 12gb vram.... Allokerat ja.
Använder nej

Wz2 allokerar 90% av tillgänglig Vram men använder 9.5k-10 i 4k med max på allt för mig så om jag hade 24gb så skulle den fortfarande allokera 21.5 gb 😊

Detta gäller dem flesta spelen.

Alla spel som släpps till konsol kommer som mest använda <10gb då dem inte har mycket mer själva då dem delar ram +vram (jag vet att dem har 16gb ram+vram totalt i systemet )

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Som sagt PS5:an är den hårdvara utvecklare optimerar för mest imho:
https://www.youtube.com/watch?v=wyCvEW0DCbk&ab_channel=Iceber...

Såg den här videon igår och hade vissa invändningar mot hans settings för jämförelse. PS5 har inte all raytracing i The Witcher 3 som pc har, utan bara GI och AO, inte shadows och reflections. Speciellt tillkom i en senare patch "Improved immersion of water appearance by adding refraction to SSR and ray-traced reflections" som verkar vara extra krävande i sig, iaf enligt mina egna tester jämfört med första versionen. Det innebär att han testar 6700 med för höga inställningar jämfört med PS5 iaf i The Witcher 3, annars är det en intressant jämförelse, har själv en teori ang 6700 (non-XT) att det är överblivna PS5-kretsar som används till kortet till pc. Det är därför det är relativt sällsynt. Kostar ju ungefär som ett 3060 (12 el 8 GB) för övrigt, och är iaf ett bättre väl än 3060 8 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

har själv en teori ang 6700 (non-XT) att det är överblivna PS5-kretsar som används till kortet till pc. Det är därför det är relativt sällsynt.

kul teori men, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Såg den här videon igår och hade vissa invändningar mot hans settings för jämförelse. PS5 har inte all raytracing i The Witcher 3 som pc har, utan bara GI och AO, inte shadows och reflections. Speciellt tillkom i en senare patch "Improved immersion of water appearance by adding refraction to SSR and ray-traced reflections" som verkar vara extra krävande i sig, iaf enligt mina egna tester jämfört med första versionen. Det innebär att han testar 6700 med för höga inställningar jämfört med PS5 iaf i The Witcher 3, annars är det en intressant jämförelse, har själv en teori ang 6700 (non-XT) att det är överblivna PS5-kretsar som används till kortet till pc. Det är därför det är relativt sällsynt. Kostar ju ungefär som ett 3060 (12 el 8 GB) för övrigt, och är iaf ett bättre väl än 3060 8 GB.

PS5 har ett stor chip med både CPU och GPU, tror verkligen inte det går att plocka loss GPU och sälja separat på något sätt. Anledningen att det inte finns att köpa är nog snarare att det går till OEM primärt och att de tjänar mer pengar på att sälja så hela chip som möjligt (6700XT)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Klokt, behövs inte mer i den klassen.

128Bit kan dock vara ett problem.

Kul, du menar budgetklassen på 5000kr

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig ett 4050, kostar 3500->4000kr, 4GB med 64-bit minnesbuss,
en massa försvarstal att det inte behövs mer med DLSS 3 påslaget.
NVIDIA=Shrinkflation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tror de räknar rätt hårt med "direkt storage" med en sådan här produkt.

Var det förresten inte AMD som gnällde över att det var för lite VRAM på grafikkort och att man minst behöver 16 GB idag. Såg rykten om att deras motsvarighet till detta kort också bara har 8 GB...

Nja, AMD hävdade väl att 8 GB borde vara minimum, och sen gjorde de bort sig genom att lansera 6500 XT med 4 GB. Vilket iofs var förståeligt med tanke på grafikkortsbristen vid tillfället, dvs att krypto köpte upp kort med mer VRAM, att då ha ett kort som inte var attraktivt för krypto och därför skulle finnas kvar på hyllorna = gå att köpa. Ur pr-synpunkt var det däremot inte smart, och inte heller att det var nedbantat så att det funkade sämre på pcie3 än på pcie4, när uppgraderare på pcie3-moderkort var en trolig målgrupp... Nyligen gjorde de en liten pr-flash av att du fick mer minne på 6000-serien, som t ex 16 GB, än på Nvidias i samma prisnivå, fast det var inte kopplat till att du minst behövde 16 GB.

DirectStorage löser inte problemet med för lite VRAM, det ger en snabbare uppladdning av nya nivåer från disk, som portaler eller sparfiler. Relaterat till minnet såklart. Däremot verkar nya funktioner som "GPU upload heaps" i DX12 intressanta. Då blir det mer som på konsol, att pc inte behöver ha data dubbelkopierat i både VRAM och RAM, vilket tydligen speltillverkare gör idag av, och det bör göra att mindre VRAM krävs. Nya komprimeringstekniker kan också vara givande - fast för framtida spel.

Tror att motsvarande kort till 4060 Ti borde vara okända 7700 XT, med kanske 12 GB? 6700 XT var prissatt lite dyrare än 3060 Ti när det kom. 6600 är den lägsta modellen, därefter kom 6600 XT (ersatt av 6650 XT) mer tänkt mot 3060 utan Ti, så 7600 8 GB ligger två grafikortsnivåer under 4060 Ti 8 GB. Det är väl troligt att även ett 7600 XT får 8 GB, hoppas bara det avspeglar sig i priset. I samma prisklass som 4060 Ti, alltså 7700 XT, hoppas jag att AMD ger minst 12 GB. Helst borde ju alla kort ha minst 12 GB, då blir det mindre diskussion...

Skrivet av ipac:

kul teori men, nej.

Skrivet av medbor:

PS5 har ett stor chip med både CPU och GPU, tror verkligen inte det går att plocka loss GPU och sälja separat på något sätt. Anledningen att det inte finns att köpa är nog snarare att det går till OEM primärt och att de tjänar mer pengar på att sälja så hela chip som möjligt (6700XT)

Ok, jag ger mig.

Permalänk
Medlem

NVIDIA tror att deras varumärke ska säljas som smör oavsett pris och konfigurationer på deras grafikkort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur är det att spela med idag då, har du mycket nytta av 8 GB VRAM på det?

Nä - jag använder inte det längre utan det är utbytt sedan några år. Men ja, det var antagligen i överkant mee minne då.

Min poång var väl kanske inte så tydlig i förra inlägget 😅.

Det jag ville få fram var snarare att vram var så billigt för 8 år sedan så att man kunde klämma in 8 gig på ett kort för typ 3000 spänn.
Och sedan dess har minnespriserna gått ner mer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Jasså? Vissa spel tar utan problem 10gb utan att man skrivar upp det på max.. Och enligt ryktena så kommer i slutet av året 16gb knappt räcka för att maxa spel och 10gb och under kommer bli problematiskt om man inte skruvar ner texturerna ordentligt.

Några få spel, vi pratar <5 spel i världen och du behöver skruva upp grafiken så högt att inte ens ett 4080 driver spelen bra.

99.999% av spel går helt ok på 8GB, troligen hela top100 mest spelade på Steam. Allt från Blizzard, Riot osv.
Fan flesta spel rullar bra på 4GB, även i 2560x1440.

Folk tittar i MSI Afterburner osv och ser att spelet använder allt minne utan att tänka på att spelen tar allt minne de kan oavsett om det behövs eller ej.

Skrivet av efditac:

Kul, du menar budgetklassen på 5000kr

Yupp, kolla vad kortet har istället för prislappen.

Detta är ju det sämsta Nvidia säljer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det jag ville få fram var snarare att vram var så billigt för 8 år sedan så att man kunde klämma in 8 gig på ett kort för typ 3000 spänn.
Och sedan dess har minnespriserna gått ner mer.

Så är det definitivt, och det styrker även tesen jag framfört tidigare att tillverkningskostnaden utgör en liten del av utpriset till kund. Skälet till att Nvidia ligger kvar på 8 GB är att man kan p.g.a. att spelutvecklingen har släpat efter teknikutvecklingen i det stora hela. Det är fullt naturligt och önskvärt att Nvidia/AMD får sälja ett nytt grafikkort efter några år, eftersom inflödet av de pengarna även drivit på den snabba utveckling vi har sett på området.

Det är bara spelutvecklare som kommer kunna skapa efterfrågan för bättre hårdvara, oavsett om det gäller högre beräkningskraft eller mer minne. AMD verkar inte heller ha sålt särskilt många fler kort av att ha dubbla minnesmängden jämfört med liknande Nvidia-produkter heller, så det lutar nog åt att de bara fått in mindre pengar på sitt konto i slutänden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

PS5 har ett stor chip med både CPU och GPU, tror verkligen inte det går att plocka loss GPU och sälja separat på något sätt.

Nej precis.

PS5 har AMD Oberon/Oberon Plus vilket är en SoC (System-on-Chip).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Nvidia fortsätter sin vana trogen att snåla med vram. Nu är ju många konsumenter dåligt insatta i det tekniska, så Nvidia kommer nog att sälja en hel del kort trots allt. Tråkigt för dessa köpare när de snart nog upptäcker att spelen flyter dåligt ☹️.

Det som förbryllar mig lite är att trots att jag har 16 GB vram nu så kan jag ändå ha svårt att utnyttja alltihop utan att vissa spel klagar på brist på resurser, kraschar etc.
Jag har bara 16 GB systemminne, det kanske är för lite men det konstiga är att många spel har det som rekommendation, inte minimum, så jag tycker att jag borde slippa krascher utan att behöva skaffa 32 GB ram.

Spelen ifråga är Horizon zero dawn, samt Resident evil 7 och Village.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Och sedan dess har minnespriserna gått ner mer.

Hur vet du det?

edit: 390 nyttjade 16 stycken 0.5GB minnesmoduler. Galet mkt i dagens perspektiv. Men samtidigt, PS4 använde lika många och där krängde man hela konsolen för $399 (låt vara att man säkert tog en förlust i början).

Oavsett, totalmängden minne är kopplat till antalet minneskontroller på chippet. Vilket i sin tur översätts till yta av chippet. Och yt-kostnaden har skenat rejält sen 390-tiden vilket säkerligen huvudskälet till dagens "minnes-snålanande", inte nödvändigtvis minnena i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Det som förbryllar mig lite är att trots att jag har 16 GB vram nu så kan jag ändå ha svårt att utnyttja alltihop utan att vissa spel klagar på brist på resurser, kraschar etc.
Jag har bara 16 GB systemminne, det kanske är för lite men det konstiga är att många spel har det som rekommendation, inte minimum, så jag tycker att jag borde slippa krascher utan att behöva skaffa 32 GB ram.

Spelen ifråga är Horizon zero dawn, samt Resident evil 7 och Village.

Själv körde jag Horizon zero dawn på en 1070 utan problem med vram klagomål (självklart inte 4k ultra Settings)
När jag bytte till 4070ti så hade jag allt på max utan problem....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Själv körde jag Horizon zero dawn på en 1070 utan problem med vram klagomål (självklart inte 4k ultra Settings)
När jag bytte till 4070ti så hade jag allt på max utan problem....

Hmm, jag har ett RX 6950 XT som jag precis installerat.

Det står på kartongen att det ska ha minst 950W PSU, men många säger att man kan skala av 200W på de rekommendationerna direkt då de ofta verkar ta i beaktning att man har en dator som i övrigt är väldigt strömtörstig.
Jag har en 750W PSU och det funkar bra i övrigt, men i vissa spel blir det lustiga krascher på höga inställningar.

Enligt GPU boxen är 16 GB systemminne rekommendation, 8 GB är minimum.

Så, kanske är spelen bara lite illa optimerade för att hantera höga inställningar utan instabilitet?
Det är inte första gången jag spelat spel där en eller annan inställning måste vara på näst max för att allt ska funka.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Hmm, jag har ett RX 6950 XT som jag precis installerat.

Det står på kartongen att det ska ha minst 950W PSU, men många säger att man kan skala av 200W på de rekommendationerna direkt då de ofta verkar ta i beaktning att man har en dator som i övrigt är väldigt strömtörstig.
Jag har en 750W PSU och det funkar bra i övrigt, men i vissa spel blir det lustiga krascher på höga inställningar.

Enligt GPU boxen är 16 GB systemminne rekommendation, 8 GB är minimum.

Så, kanske är spelen bara lite illa optimerade för att hantera höga inställningar utan instabilitet?
Det är inte första gången jag spelat spel där en eller annan inställning måste vara på näst max för att allt ska funka.

Kan vara drivrutiner också... Då vi har olika märken på gpuer.
Men jag har för mig den använder ~7gb, nu är det ett tag sedan jag spelade det.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Det som förbryllar mig lite är att trots att jag har 16 GB vram nu så kan jag ändå ha svårt att utnyttja alltihop utan att vissa spel klagar på brist på resurser, kraschar etc.
Jag har bara 16 GB systemminne, det kanske är för lite men det konstiga är att många spel har det som rekommendation, inte minimum, så jag tycker att jag borde slippa krascher utan att behöva skaffa 32 GB ram.

Spelen ifråga är Horizon zero dawn, samt Resident evil 7 och Village.

Ja, det låter märkligt. Tvivlar på att spelen kraschar på grund av resursbrist. Som du säger, 32 GB systemminnet är ju sällan ett krav. Bör flyta på med 16 GB. Har du dessutom 16 GB videominne ska det ju inte bli frågan om att systemminnet behöver kompensera. Har du många andra program igång, och multitaskar du kanske du bör överväga att utöka systemminnet till 32 GB. I dagsläget kostar ju en sådan uppgradering inte alls mycket

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S