Nej så klart inte men risken är extremt liten.
Batteritekniken är densamma som används i elbilar och även om en del av dem börjar gnistra lite extra är det ju snudd på felmarginal i förhållande till hur många som fungerar perfekt och då rör det sig nästan alltid om tillverkningsfel.
Samma batterityp används i bärbara datorer, e-cigaretter, mobiltelefoner, plattor, powerbanks och mer.
De "olyckor" som e-cigaretter klandrades för var av exakt samma sorts vanvård som sker med elscootrar och elcyklar som bränt upp lägenheter - nått smartskaft satte på en coil med 0.01 Ohm och 400 Watt så att du skulle kunnat grilla korv på metallen, i kinesiska kloner av rent mekaniska (utan någon form av elektronik, bara metall som leder ström riktigt effektivt) basenheter som inte hade ventilationshål för övertryck eller någon som helst form av skyddsmekanismer, stoppade skiten i munnen och ja. Återigen ingenting som "bara händer".
En elscooter är ju ett fordon och en maskin precis som en cykel, scooter, bild, skateboard osv; det är inte som vissa verkar tro någon slags pansarvagn korsad med leksak bara för att du som ägare inte ens läst första sidan i manualen som t.ex. berättar att däcken bara är halvpumpade från fabrik och ska genast fyllas till (oftast) 55 psi av en rad anledningar såsom minskad risk för punktering, kortare bromssträcka, lägre batteriförbrukning och så vidare.
Min bromssträcka är kortare än 3 meter från maxfart, det är kanske hälften av stock och en Voi är i mitten av en fyrfilig Europaled vid det laget.
Detta genom att varannan eller tredje vecka spänna bromsvajern, pumpa däcken, spänna skruvar, smörja relevanta delar med PTFE och sånt där jobbigt som tar typ en halvtimme på YouTube för att lära sig första gången och sedan mindre än en kvart i framtiden. Rent rutinunderhåll alltså, i mina ögon sunt förnuft.
I Helsingborg hade vi ju det första dödsfallet på en elscooter i Sverige, och det enda som var elscooterns fel var att de inte ännu implementerat den aktiva motorbromsen som gjorde att du aldrig kommer upp i över ~22 km/h ens i den brantaste nerförsbacken du kan tänka dig. Det var inte så att bromsarna inte fungerade eller att den inte pep febrilt på grund av för hög hastighet.
Idioten som körde var dretfull och bromsade inte samtidigt som han körde ner för en av stans längsta backar och sedan rakt ut i trafik vilket ska påpekas inte är något man kan göra av misstag på den aktuella platsen.
Det går inte att komma upp i ens 30 med den typen av scooter han stod på MEDAN man har gasen i botten till och med om du har deaktiverat speed cap i firmwaren. Enbart och uteslutande en aktiv handling av användaren alltså.
(Idag finns det ju modeller som kör fucking 80+ km/h men detta var alltså i prylarnas relativa barndom.)
Jag kör också som en idiot då och då men ALDRIG när någon annan än jag kan råka illa ut och aldrig på ett sätt som kan skada någon annans egendom. Jag har inte heller nån dödslängtan.
Det är inte scootrarna som är felet, det är idioterna som ställer sina 3 13-åriga barn på samma scooter och låter dem köra runt utan uppsikt i några timmar för att slippa uppfostra kräken.
När det är en så djup nonchalans bland så många ägare/användare är det inte konstigt att många avskyr både fordonen och de som använder dem och då i synnerhet hyrscootrarna som faktiskt SER ut som pansarvagnar för att företagen var tvungna till det - de första modellerna vi hade i Sverige från Voi och Lime var i princip Xiaomi M365 och Ninebot G30 med lite färg och stöldskydd medan det idag är extremt skräddarsydda modeller som är byggda som skyddsrum men ändå är förbrukade efter mindre än ett år om ens ett halvår.
Initiativet som t.ex. Bolt (tror jag det är) tagit med utbytbara batterier är mest ett spel för gallerian, det är inte batterierna som dör först med tanke på hur hyrscootrarnas körparametrar är utformade (vilken effekt BMSen släpper igenom till motorn baserat på batteriets spänning, aktuell belastning, lutning och hastighet, vilken plats/zon du är på. Detta gör bland annat att batterierna aldrig ens är i närheten av att belastas ens till sitt specificerade sustained strömstyrka och peak har jag svårt att tro att de någonsin är i närheten av med den fetaste personen i den brantaste backen.
Innan det ens är 30% wear på batteripacket ligger de på botten av något vattendrag, är stulna och körda till östra Europa eller söndervandaliserade.
Jag har absolut ingen kunskap om några andra fordon så mina termer är kanske inte helt korrekta men jag tror att jag gör mig någorlunda förstådd ändå.)
Nåväl; Li-Ionbatterier är riktigt vidriga när de väl går åt skogen, men om du inte har köpt dem på AliExpress har alla reputabla tillverkare övertrycksventiler och du hinner både höra, se och lukta att någonting är jävligt fel, du har tid på dig att få ut faran ur rummet och antagligen även hela fastigheten från någon våning upp.
Men punktera ett sådant batteri med flit, eller var totalt ovetande och vårdslös med dem så får du skylla dig själv. Jag vet inte varför det är så extremt avvikande med elscooteranvändare vs. "alla" andra fordon men det är absolut ett faktum att rövhattarna är överrepresenterade jämfört med andra transportmetoder.
(Förutom i Malmö, där kör, cyklar och går alla som idioter med aktivt mål att döda både sig själv och andra på väg till och från jobbet. På 34 år hade jag aldrig varit med om att ens ramla av en cykel så att jag fått mer än ett skrubbsår på ett knä och på två år i Malmötrafiken kom mitt föregående inlägg att bli. Ja, jag är bitter AF och det är befogat )
För de som aldrig sett ett sånt här batteri gå åt skogen insisterar jag på en kvarts YouTube med söktermer som lithium ion battery explosion eller ännu bättre; lithium polymer. Det väcker många reaktioner i huvudet
Det är även därför man inte får ha bärbara datorer med batterier större än 90 något Wh, och det är även därför den där Samsung Note gjorde som den gjorde. Shit is on fire yo
</rant & novell>