Permalänk

Cpu går på 100% hela tiden! Hjälp!

Hej, min cpu usage är på 100% hela tiden kan knappt surfa på datorn utan att de fryser, när jag väl försöker med ett spel fryser det var femte sekund och det går inte att spela! Hjälp uppskattas!!!
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av HamTheHammer:

Hej, min cpu usage är på 100% hela tiden kan knappt surfa på datorn utan att de fryser, när jag väl försöker med ett spel fryser det var femte sekund och det går inte att spela! Hjälp uppskattas!!!
Mvh

Ta fram aktivitetshanteraren och kolla vilken process som använder processorn. Det är en bra början

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tips, kika i Task Manager för att se vad det är som ligger och kör i bakgrunden. Prova även att starta i Windows Safe Mode och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av General Nord:

Tips, kika i Task Manager för att se vad det är som ligger och kör i bakgrunden. Prova även att starta i Windows Safe Mode och se om problemet kvarstår.

Att köra i safe mode gjorde tyvärr ingen skillnad... Vet du vad det kan vara för fel eller någon aning?
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av HamTheHammer:

Att köra i safe mode gjorde tyvärr ingen skillnad... Vet du vad det kan vara för fel eller någon aning?
Mvh

Kolla i aktivitetshanteraren som redan nämnts ovan.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Kika också i energisparläget i windows så du inte råkat sätta 100% minimum CPU usage (tror det är standard med High Performance)

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Kika också i energisparläget i windows så du inte råkat sätta 100% minimum CPU usage (tror det är standard med High Performance)

Jag skulle tro du tänker på minimum power state, inte samma sak som usage.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra om du listar dina komponenter till att börja med.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Nummer 1 att börja med är att kolla Aktivitetshanteraren (CRTL-ALT-DEL)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Nummer 1 att börja med är att kolla Aktivitetshanteraren (CRTL-ALT-DEL)

CRTL-SHIFT-ESC

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Ett annat tips än de tidigare nämnda är att kolla aktivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Ett annat tips än de tidigare nämnda är att kolla aktivitetshanteraren.

Njae, det har jag redan nämnt...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Rätt svårt att veta om cpu körs i 100% om man inte sett i aktivitetshanteraren.........

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Rätt svårt att veta om cpu körs i 100% om man inte sett i aktivitetshanteraren.........

Den kan absolut visas på andra ställen än aktivitetshanteraren. Men i Aktivitetshanteraden kan vi se vilken specifik process som använder processorn.

Så vi väntar nog alla på att den som skrev tråden ska göra lite arbete och utreda enligt de tips vi gett

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

ta en printscreen av aktivititetshanteraren och posta gärna här.
Procent är relevant, men även frekvens på processorn, så du inte har en fläkt som dött, eller en processorkylare som lossnat från processor och därmed en överhettad och nerklockad processor.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

CRTL-SHIFT-ESC

Haha den visste jag inte ens om

Permalänk
Medlem

Jag vill också vara med. Titta i aktivitetshanteraren 😅

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ta fram aktivitetshanteraren och kolla vilken process som använder processorn. Det är en bra början

Skrivet av Bellerefon:

ta en printscreen av aktivititetshanteraren och posta gärna här.

Skrivet av SCORPIUS:

Jag vill också vara med. Titta i aktivitetshanteraren 😅

det mest opålitliga man kan göra 😂

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av rwkk:

det mest opålitliga man kan göra 😂

But why?

Det är en bra början.. Å andra sidan, hur vet TS att hans CPU går på 100%?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar definitivt att du använder någon tredje-parts lösning, som Rtss, hwinfo etc. för att se använding och temperatur inom spel/program

Inte nog med att det kan vara svårt med aktivitetshanteraren om det är fullscreen spel/program och du inte har 2 skärmar, men den visar också fel hälften av gångerna om inte mer.

Sen tycker jag kanske du kan börja med vilken cpu du har? Samt andra specs är också relevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

But why?

Det är en bra början.. Å andra sidan, hur vet TS att hans CPU går på 100%?

aa exakt. Svårt att veta vad de menar, om de nu inte ens har tittat i task manager. Är det fläkten som låter högt? Troligen dammig då. Eller dålig kylpasta

Är det bara laggen de menar kan det såklart bero på annat som ram-minne eller hårddisk

Permalänk
Medlem

Många som snackar om aktivitetshanterar men ingen frågar om vad är det för hårdvara TS har, Vad är det för CPU, hur mycket ram har datorn samt vilka spel pratar vi om?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Även om TS kör på en intel dual core från innan 2010 så skall processorn inte stå och gå till 100% hela tiden

Första att kolla är om disken inte är stumfull - minst 30 GB ledigt bör man ha för att det skall finnas armbågsrum tex under uppdateringar etc. har man idag bara 128 GB SSD och mindre så är det för lite för dagens windows. kör man stumfull så kan många program (tex. indexering, swap/page-hantering, shadowcopy/VSS mm.) hålla på i all oändlighet utan kunna bli färdiga för att det är för lite plats på disken.

Det andra är att kolla just powerstate inte bara i windows utan var det är ställd i BIOS - är det satt på det snålaste läget blir datorn jättelångsamma även med 8 core - en del laptop beter sig också på det sätten när det inte finns någon fungerande batteri i datorn då de räknar med att batteriet vid effektoppar kan leverera det som behövs extra i korta pulser som laptopladdaren inte orka ge.
...

Sedan har det hänt mer än en gång att uppgraderingsprocessen för windows går snett och vissa program blir aldrig färdiga utan körs om igen och igen

Permalänk
Skrivet av martengooz:

Ett annat tips än de tidigare nämnda är att kolla aktivitetshanteraren.

Faktum är att kolla microsofts process explorer istället för aktivitetshanteraren är det bästa!

Skrivet av tcntad:

But why?

Det är en bra början.. Å andra sidan, hur vet TS att hans CPU går på 100%?

Det tycker jag också är konstigt! Hur vet han det?

Permalänk
Medlem

Min gissning. Fläkten går på 100%, och de problem han upplever är temperaturrelaterade.
Undrar om han hittat aktivitetshanteraren än 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S