Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jaha, det var nog mer än två år sedan jag köpte det så det har jag inte märkt. Jag gissar att det inte smakar så bra?

Inte provat själv, slutade med deras bigpack tio år före den ändringen.

Citat:

Triumf stora förpackningar har i alla fall kvar grädde, men de smakar inte direkt bra för det.

Första ingrediensen är skummjölk så mer eller mindre lika illa som resten. https://www.triumfglass.se/vara-glassar/gammaldags-graddglass...

Citat:

Så kan det vara. Här i Göteborg finns ju Lejonet och björnen som gör rätt bra glass, framför allt deras italienska glass, men även deras sorbeter är bra.

Har hört det men provat och bara varit besviken. Provat någon bägare då, inget jag köper igen.

Köper då mycket hellre t.ex Ica Maxi Torslandas egna glass. Eller en bägare från Magnum om jag är godissugen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Var väldigt länge sedan jag köpte något från glassbilen, de få gånger jag köper glass nu för tiden blir det alltid Häagen-Dazs Salted Caramel, må kosta en slant men den är tamefan värd varenda krona, så förbannat god!

Permalänk
Medlem

Ljudet från bilen är fruktansvärt, jag bor ute på landet och bilen kör 3 olika dagar i området under, vårt område och sen området över. Man kan höra trudelutten alla 3 dagar.

Däremot så handlar i en del själva, det känns inte som att fenomenet kommer försvinna och då kan man likaväl köpa en förpackning ibland när kidsen skriker.

If you cant beat them, join them

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Ja, konstigt med godis i glass, jag är för gammal kanske. Det blir ju vidrigt sött med kaksmulor etc i glassen. Äter hellre hemglass än Ben&Jerrys alla dagar i veckan. Fast, nu är det ju som sagt väldigt sällan. Det blir helt enkelt för dyrt att betala kring 400kr för 3 paket med glass, kan få samma sak på Lidl för max 200, förmodligen mindre (och Lidl ligger 5 minuter gångväg bort, på väg från barnens skola).

Jo jag föredrar absolut mer rena smaker också, det blir för mycket, för sött, med en massa kakdeg och marshmallows. Det kan funka med typ en kula eller så om man är på humör, men inte mer.

Det vanligaste vi köper hemma är GB Gammaldags Vanilj, den smakar grädde på ett sätt som inte är alls vanligt bland massproducerad glass, sen hade vaniljen kunnat vara mer framträdande förstås. Jag minns också något test jag läste för rätt många år sedan där de lät glassen smälta i förpackningen, och Gammaldags vanilj var den enda som faktiskt smälte som glass, helt till "smält glass" liksom, de övriga smälte ut i någon vattnig sörja och lämnade kvar en "kub" genomskinligt skum i form av paketet.

Skrivet av BergEr:

Inte provat själv, slutade med deras bigpack tio år före den ändringen.

Nej, det är verkligen en barnglass, men jag har barn så jag har ju fått äta lite på kalas och sånt. Även om vi på våra kalas brukar göra egen glass, alternativt pinnar.

Citat:

Första ingrediensen är skummjölk så mer eller mindre lika illa som resten. https://www.triumfglass.se/vara-glassar/gammaldags-graddglass...

Jo visst, men fortfarande innehåller den en del (svensk dessutom) grädde. Men Triumf är ju verkligen inget lyxmärke på något sätt. De ligger ju i Göteborg (eller Partille) så det finns lite fabriksförsäljning och så häromkring, och deras halvitrar är ju helt ok, även om vaniljen inte är i närheten av GB's gammaldags. De hade också lite lyxigare varumärken, Muntzings har jag för mig, men det är ju lite Ben and Jerrys över dem också, de litar inte på de rena smakerna utan ska ha i massa kaksmulor, godis och liknande. Nu verkar den vara nedlagd dock.

Citat:

Har hört det men provat och bara varit besviken. Provat någon bägare då, inget jag köper igen.

Jag tycker de är lite överskattade absolut, men deras italienska vanilj eller choklad gillar jag verkligen. Ingen grädde i dem dock, men det ska det ju inte vara i italiensk glass.

Citat:

Köper då mycket hellre t.ex Ica Maxi Torslandas egna glass. Eller en bägare från Magnum om jag är godissugen.

Du menar Ica-glass? Deras lite lyxigare är helt ok, men jag föredrar nog GB's, antingen gammaldags eller den som förr hette Carte D'Or eller något liknande, bland de mer lättillgängliga märkena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du menar Ica-glass? Deras lite lyxigare är helt ok, men jag föredrar nog GB's, antingen gammaldags eller den som förr hette Carte D'Or eller något liknande, bland de mer lättillgängliga märkena.

Nej, den butiken gör egen Gelato.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Nej, den butiken gör egen Gelato.

Ja ok. Jag hittade inte det online, men då kan det ju vara riktigt bra förstås, även om det inte är givet att det blir bra bara för att det är mer småskaligt och lokalt tyvärr.

Jag har prövat en del "hantverksglass" och ofta är den bra men verkligen inte alltid. Speciellt inte om de ska experimentera med diverse konstiga ingredienser. Exempelvis finns det en glasstillverkare i Varberg, Gettergod, som gör lyxig glass på getmjölk, tyvärr känner man getsmaken vilket för mig i alla fall inte går så bra ihop med söta smaker.

Inte sällan så smakar "gårdsglass" lite för mycket bondgård för mig också. En hint av hästgödsel är inte vad jag önskar i min glass, det går väl an för köttfärs och så där man tillagar produkten, men inte på glass tack, så satsa på hygienen om ni vill ha mig som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok. Jag hittade inte det online, men då kan det ju vara riktigt bra förstås, även om det inte är givet att det blir bra bara för att det är mer småskaligt och lokalt tyvärr.

Jag har prövat en del "hantverksglass" och ofta är den bra men verkligen inte alltid. Speciellt inte om de ska experimentera med diverse konstiga ingredienser. Exempelvis finns det en glasstillverkare i Varberg, Gettergod, som gör lyxig glass på getmjölk, tyvärr känner man getsmaken vilket för mig i alla fall inte går så bra ihop med söta smaker.

Inte sällan så smakar "gårdsglass" lite för mycket bondgård för mig också. En hint av hästgödsel är inte vad jag önskar i min glass, det går väl an för köttfärs och så där man tillagar produkten, men inte på glass tack, så satsa på hygienen om ni vill ha mig som kund.

Ah, aldrig provat beställa men de verkar köra smaker lite spontant så troligen jobbigt att hålla igång sortiment på hemsidan.

Verkar som att inget av deras egna finns på sidan? Så t.ex grillat, baguetter, maträtter (från eget kök, smörgåstårtor osv).

Jo såklart bara för att det är litet behöver det inte vara bra. Dessa är goda dock imo.

Har en burk sorbet i frysen, bevis på att de existerar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Förstår inte alls hur det kan gå ihop ekonomiskt med Glassbilen. Och varför just glass av alla livsmedel, dessutom?

Liksom, har inte de flesta en frys hemma och planerar och hushåller med livsmedel i alla fall en vecka i taget?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Har nog inte ätit glass från hemglass på 20 år. Men jag känner lite nostalgi när man tänker på Glassbilen och Mulle Meck Bygger Båtar som man fick med när man köpte en påse med glasstrutar.

Permalänk
Medlem

Nej jag handlar inte av glassbilen. När jag var barn fanns olika sorters glassbilar men nu är det bara hemglass som kommer. Kanske slipper dem också om jag fortsätter att låta bli att handla.

Permalänk
Medlem

Senast förra sommaren.
Hade ett par polare över från fjärran land och köpte då ett storpack glass av glassbilen.
En 15 min körning åt var håll till ica, eller köpa glass av glassbilen när alla blev sugna.
Var ett enkelt val.

Förstår verkligen inte hur glassbilen kan gå runt när den kör till landet, skulle förstå det i villaområden och semesterområden.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Senast förra sommaren.
Hade ett par polare över från fjärran land och köpte då ett storpack glass av glassbilen.
En 15 min körning åt var håll till ica, eller köpa glass av glassbilen när alla blev sugna.
Var ett enkelt val.

Förstår verkligen inte hur glassbilen kan gå runt när den kör till landet, skulle förstå det i villaområden och semesterområden.

Betydligt mindre konkurens ute på landet än i villaområden i städer.

Permalänk
Medlem

Säger att det är för barnen men sen är det jag som käkar mest glass. Barnen tycker det är roligt att dom får ett eget mynt dom kan köpa glass för nästa gång glassbilen kommer.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Håller med att det är orimligt dyrt. Typ mer än Gb på styckpris på en kiosk. Men stödköper när man hör signalen och har ungen med

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Köper väldigt sällan av glassbilen, men när det köps blir det till att fylla frysen med Sundborn Punsch.
Så förbannat god, precis lika bra som den var som barn för 20 år sedan (annars brukar ju smaken rätt ofta ändras med tiden).

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk

Var nog 30 år sen jag köpte från Hemglass....

Dock bor jag 5m från vägen på bottenvåningen och den där *censored* glassbilen slår på trudelutten utanför fönstret så man håller på och skiter på sig varje gång den kör förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Köpte en glassmaskin som fixar 1-1,5l glass per sats. mycket billigare än köpglass och går snabbt att få ihop 4-5l till frysen. Glasspinnar till barnen görs lika enkelt, vill man lyxa det till gör man ett enkelt chokladöverdrag så har man en magnum-kopia.

Kan du länka maskinen och satsen för glassen och chokladöverdrag för "magnum kopia"?

Permalänk
Medlem

Jag och frugan gjorde det för första gången på säkert 20-30 år nu i veckan, för vi var båda sjuka och ville verkligen inte åka till affären. Och den här helgen blir ju hittills varmaste i år så valet var enkelt även om de kostade 320kr för 2 boxar haha

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Förr i tiden kan man förstå att det fanns ett behov.
Men i dag när det finns affärer överallt som säljer glass.
Hemglass är dessutom dyr.

Varför köper du?

Nej, men jag lånar deras låt och spelar upp den när jag ska tuta mig förbi fotgängare på cykelbanan.
Fungerar varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok. Jag hittade inte det online, men då kan det ju vara riktigt bra förstås, även om det inte är givet att det blir bra bara för att det är mer småskaligt och lokalt tyvärr.

Jag har prövat en del "hantverksglass" och ofta är den bra men verkligen inte alltid. Speciellt inte om de ska experimentera med diverse konstiga ingredienser. Exempelvis finns det en glasstillverkare i Varberg, Gettergod, som gör lyxig glass på getmjölk, tyvärr känner man getsmaken vilket för mig i alla fall inte går så bra ihop med söta smaker.

Inte sällan så smakar "gårdsglass" lite för mycket bondgård för mig också. En hint av hästgödsel är inte vad jag önskar i min glass, det går väl an för köttfärs och så där man tillagar produkten, men inte på glass tack, så satsa på hygienen om ni vill ha mig som kund.

Är väl kanske så att "stadsbor" inte vet hur mjölk/grädde/glass ska smaka om det inte är totalt sönderprocessat.
Har såklart inget med hygien att göra.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet “För barnen tjatar så förbaskat”. Köpt några gånger när jag är på landet för barnen vill ha.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Slutade köpa när Daffy och Tutti Frutti pinnarna försvann...

Permalänk

Handlar någon gång per år för barnens skull.
Brukar bli att barnen får välja vars ett altenativ.

Nu senaste gångerna köpte jag även en hemglass klassiker pga Daffy glassen.
https://hemglass.se/produkter/populara-mixar/hemglass-klassik...

329 spänn för 6 Daffy + några andra skräpglassar. 😁

Permalänk
Skrivet av Swichblade:

Handlar någon gång per år för barnens skull.
Brukar bli att barnen får välja vars ett altenativ.

Nu senaste gångerna köpte jag även en hemglass klassiker pga Daffy glassen.
https://hemglass.se/produkter/populara-mixar/hemglass-klassik...

329 spänn för 6 Daffy + några andra skräpglassar. 😁

Haha, vafan är Daffy tillbaka! 🙃
Ser dock inte riktigt ut som samma men man kanske inte minns rätt...

Permalänk
Medlem

jo då

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Nej. Avskyr Hemglass. Glass kan vara gott i bland. Men Hemglass är så otroligt påträngande med sin signal. Det är de och kyrk-klockor. Och bilburen ungdom. Grr.

Permalänk

Texten till melodin:

"Nu lurar vi barn, nu lurar vi barn, på deras veckopeng."

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Hade nog köpt lite klassiska glassar från Hemglass om det gick att beställa hem till dörren. Aldrig hört en Hemglassbil där jag bor och jag vet inte var de stannar, inte värt att ta reda på det för att sedan fysiskt ta mig dit och hem. Leverera hem det till dörren för en hundring så köper jag nog det ibland.

Permalänk

handlade en glass-box där nyligen och kollade inte på priset... fick en chock när jag skulle betala 500 för en liten låda glass!!

Permalänk

Vi brukade handla glass från deras fabrik när den låg i Strängnäs, billig andra sortering, men jag vette sjutton om jag handlat från glassbilen någon gång.