Permalänk
Avstängd

Jag kör framerate limit med msi afterburner som vissa postat här.
Gällande vattenkylning.. jag har 2 polare nu med slutna system detta år som börjat läcka. Corsair på ena och Coolermaster på den andra. kanske bara dålig tur, men att en AIO droppar ner på polarnas GPUer och förstör hela datorn, ja alltså det gör att jag känner att jag inte litar på vattenkylning.
med luftkylare behöver man endast oroa sig över uttorkad kylpasta, även om fläkten dör av så kommer bara Idle temps höja och throttling sker.

Deras AIO kylare var 3 respektive 5 år. funderade på AIO tidigare, men nu när tex Thermalright Peerless Assassin 120 kommit för under 600 så blir vattenkylning överflödigt!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa ny dator i höst och sneglar då på AIO vattenkylning för CPU. Jag tänker mig att en stor fördel med det är att man flyttar CPU-värmen direkt till fläktar vid lådans vägg, och därmed blir av med den utan att den värmer upp andra saker i datorn. Medan en vanlig luftkylning dumpar en massa värme i en låda där luften ska kyla både CPU och GPU. Givetvis bör man eftersträva bra flöde genom hela lådan, men det borde bli skillnad ändå?

Detta föranleder dock en väldigt basic fråga. På en typisk AIO vattekylning (som Arctic Liquid Freezer II), blåser fläktarna i den luft ut ur lådan eller suger de in luft utifrån?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Luftkylning med en Noctua NH-D15.
Knäpptyst och prestera galet bra.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Entusiast
Skrivet av darrenj:

Custom kylning all the way José

Kör dubbla loopar, så jo då, jag håller med där

Permalänk

Jag själv som kör custom loop gör det mest för hobbyns skull och inte ren prestanda. Om du kan klämma ut 5% är det fantastiskt och mer är otroligt. Men det är kul att skruva frekvenser till max och fortfarande ha en väldigt tyst dator.

Visst är det dyrt men du kan köpa begagnade saker och det enda du behöver byta ut är blocken till komponenterna (vilket oftast ”bara” är grafikkortet då CPU-block går oftast att återanvända).

Angående AIO är det för mig fullkomligt värdelöst om du inte får plats med ett lite större kyltorn. Måste inte vara ett D15 men lite större i alla fall. AIO pumparna går ofta sönder och låter mycket. Kyleffekten är sällan bättre än ett kyltorn och du riskerar både att pumpen går sönder OCH risk för läckage. Sen är AIO oftast dyrare än ett kyltorn. Change my mind, men ser ingen användning av dem tyvärr.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av Horvendile:

Jag funderar på att köpa ny dator i höst och sneglar då på AIO vattenkylning för CPU. Jag tänker mig att en stor fördel med det är att man flyttar CPU-värmen direkt till fläktar vid lådans vägg, och därmed blir av med den utan att den värmer upp andra saker i datorn. Medan en vanlig luftkylning dumpar en massa värme i en låda där luften ska kyla både CPU och GPU. Givetvis bör man eftersträva bra flöde genom hela lådan, men det borde bli skillnad ändå?

Detta föranleder dock en väldigt basic fråga. På en typisk AIO vattekylning (som Arctic Liquid Freezer II), blåser fläktarna i den luft ut ur lådan eller suger de in luft utifrån?

För att en radiator ska prestera bra ska helst den suga in ”kall” luft, men inte ett måste. Så ja den kommer dumpa in varm luft. Men det viktigaste är att ha bra luftflöde, alltså det ska komma luft över komponenterna och all den värme behöver tryckas ut

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Luftkylning med en Noctua NH-U12A, bättre finns inte.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Kör dubbla loopar, så jo då, jag håller med där

Tighter than a nun's _ _ _ _

https://www.sweclockers.com/galleri/15335-liten-ryzen-7-packe...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Antingen kör du enkel vattenkylning 'du smackar på och så är de klart' eller så får de ta sin lilla tid innan man får trycka press play on tape. Vore de inte för att väldigt ofta bli avbruten av barn så hade ja hållit på lite mer, mest mjukvara numera men nån ska ju ta över sen också

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

För att en radiator ska prestera bra ska helst den suga in ”kall” luft, men inte ett måste. Så ja den kommer dumpa in varm luft. Men det viktigaste är att ha bra luftflöde, alltså det ska komma luft över komponenterna och all den värme behöver tryckas ut

Ja, så långt är jag med. Jag tänkte att det finns en avvägning mellan optimal kylning av CPU och mer balanserad kylning av allting. Men det kanske är så att man alltid väljer optimal kylning av CPU för en CPU-kylare.

...i någon mening borde man väl hänga hela vattenkylarradiatorn med fläktar utanpå lådan.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Röstade på vatten och jag kör vatten själv men jag fördrar dock fläktar alla dagar i veckan.
kör fläktar till cpun dom gångerna när jag har en cpu som det räcker med fläktar.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Jag gick från topp till botten rad, dvs varm chassiluft mot kall. Vattnet sjönk 4 grader. Luften i lådan kan aldrig kyla vattnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Den största "Det beror på" frågan inom datorbygge som finns. Båda typer är bäst i olika scenarion. Lättare att få tyst med loop. Därav har jag byggt MÅNGA men idag kör jag lägre effekt istället. Ger mig det jag vill ha. Knäpptyst dator med mer än tillräcklig prestanda. Loop kan också ta mindre plats för samma avledning. Man kan ju flytta värmen. Men överlag är luft att föredra. Vill man visa upp sitt bygge är ju vatten mycket roligare. Vatten är ju också förbannat dyrt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Körde tidigare AIO till cpu och luft på resten, men nu är det luft överallt och det funkar utmärkt. High end luft funkar såvitt jag förstår bättre än vanliga AIO kylare, men AIO är bättre om du ska flytta runt på datorn eftersom vikten inte "hänger" på CPUn på samma sätt.

Plus att vatten är lite coolare, och man ska ju inte förneka coolhetsfaktorn.

Visa signatur

When still, be as the mountain;
when in movement be as the dragon riding the wind.

Permalänk
Medlem

Kört custom loop i min speldator i ett par år nu, och är väldigt nöjd med det, även om det tar lite tid och arbete att få det snyggt och bra (kör hardline tube) och driftsäkerheten har jag aldrig haft problem med ännu, trots begagnad pump. Det finns ju ingen fysisk kontakt mellan impeller och pumphus (magnetism ftw), industriella grejer är bra.

Jag har bytt komponenter under tiden och fått byta GPU och CPU-block, det är det som kostar, när man bygger om.
Men resterande, som radiatorer, fittings, pumpar, reservoarer, fläktar, det köper du egentligen bara en gång och återanvänder.
Så ja, den initiala kostnaden är högre, men sen sjunker det en hel del.
På min serverdator med en AMD 5600G processor, så fick jag problem med originalkylare då den slog i taket på temperaturen på CPUn. Skaffade en NZXT AIO begagnad på Tradera, slängde på den och nu står den och bara går, som spelserver oftast. Inga problem med nerklockningar pga höga temps. Det hade kanske gått med en tower cooler också, men pga utrymmesbrist i chassit är en AIO det enda vettiga alternativet.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Jag har helt enkelt inte plats med en towerkylare i chassit så jag valde AiO (360) som sköter detta åt mig..

Inser nu att jag måste damma av i chassit lite nu igen.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Luftkylning. Om det skulle fela så händer inget, till skillnad från AIO/vattenkylning där skadorna kan bli katastrofala. Kommer köra luftkylning så länge det går.

Permalänk
Medlem

Har kört vatten (AIO) i över 10 år, och tänker fortsätta med det.

Permalänk
Medlem

Kört custom vattenkylning i 20 år i en massa olika konfigs, dyrt javisst men klart bäst, och så kan man pressa ur det sista ur systemet. Nödvändigt, kanske inte men otroligt kul att sitta och planera och sen slutföra bygget.

Visa signatur

Lian Li V3000+ AMD 9800X3D Alphacool Core 1 Aurora Asus X870E Hero Asus RTX 4090 TUF G-skill 6000 CL28 Trident Z5 Royal Neo Silver 32 Gb @ 6200, Corsair HX1500i Custom loop EK XTOP Revo Dual D5 EK-Quantum Vector² Strix Quantum Surface 3 X 480 + 360 + 140+240 X-flow Push/Phobya Supernova 1260 990 Pro 2 + 4tb Samsung 49 OLED

Permalänk
Skrivet av MisterDiamond:

Vatten, kört custom loop i evigheter, till barnen är det luft. Vattenkylning är dock för mig knappast för att enbart pressa ut max prestanda, utan mer för att det är kul och att jag får utlopp för en lite mer konstnärlig sida. Kostar betydligt mer och tar betyyyydligt längre tid att få igång initialt.

Håller med custom loop är mer för göra det snyggt och tyst. Kom ihåg när jag köpte kromade rör på Jula och böjde till snyggt i min dator. Skitsnyggt men var dyrt som f*n över 10.000kr med resten av alla komponenter.

Vill man bara ha en gaming dator som presterar max så är custom loop overkill. Men för en snygg dator som ska synas helt klart värt det för mig. Speciellt om man lyckas med små itx byggen så är det riktigt coolt

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Entusiast

Raka motsatsen här... Corsair 1000D. Kör just nu 2x480 i fronten, men till sommaren blir det lite nya komponenter o då smäller jag in två till 480 i toppen också. Varför you might ask... Jag säger why not

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Raka motsatsen här... Corsair 1000D. Kör just nu 2x480 i fronten, men till sommaren blir det lite nya komponenter o då smäller jag in två till 480 i toppen också. Varför you might ask... Jag säger why not

Det bygget är två gammalt nu. Vill bara vissa hur mycket jag älskar costum vattenkylning. Men mitt senaste bygge är nästan lika stort som det du beskriver, massivt Thermaltake öppet chassit. Vill du se?

Visa signatur

Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av darrenj:

Det bygget är två gammalt nu. Vill bara vissa hur mycket jag älskar costum vattenkylning. Men mitt senaste bygge är nästan lika stort som det du beskriver, massivt Thermaltake öppet chassit. Vill du se?

Shoot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pisswasser:

Luftkylning. Om det skulle fela så händer inget, till skillnad från AIO/vattenkylning där skadorna kan bli katastrofala. Kommer köra luftkylning så länge det går.

Jo, jag haft en några spillag under åren, värst var ett 3080 som förmodligen fick kortslutning, eller jag skruvat vattenblocket för hårt på kortet. Fick tillbaks ett från EVGA.
Flesta läckage är ofarliga
Risk vs Returns

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig; custom loop.

1. Jag tycker det är kul att bygga och planera. Får ut lite av mitt kreativa behov.. (mycket lite då det är en engångsgrej)

2. Överklockning av alla (?) Komponenter kräver god kylning. Framförallt om man också vill ha #3...

3. ... Tyst system även när jag spelar. Fläktarna ligger på 600 idle och 800 - 1000 load för att hålla vattnet på 31 grader så mitt system är riktigt tyst, vilket för mig är viktigt!

Permalänk
Medlem

Jag är inne på min 10:e aio om jag räknar med burkarna jag byggt åt sönerna.

- Lättinstallerat.
- Inget jättetungt på prollen när datorerna skumpas till sommarstugan.
- tyst
- tillräckligt svalt

Bara praktiskt helt enkelt, och ingen har hittils gett upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:
Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av darrenj:

<Uppladdad bildlänk>

Våra begrepp på massivt skiljer sig en aning

Inte orkat städa till eller fixa till det snyggt då det ska rivas och göras om en aning i sommar

Permalänk
Medlem

OMGS!!!

Men.. jag är redan utråkat på mitt build.. söker ny spänning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Våra begrepp på massivt skiljer sig en aning

Inte orkat städa till eller fixa till det snyggt då det ska rivas och göras om en aning i sommar

https://cdn.discordapp.com/attachments/550334848737476614/1109421438592618526/IMG_20230520_120404.jpg

Vad är det för fläktar?

Det var ett ultimat chassi i alla fall för vattenkylning. Inge onödigt bös.