Bunden bilförsäkring, byta genom att göra ett ägarbyte?

Permalänk
Medlem

Bunden bilförsäkring, byta genom att göra ett ägarbyte?

Hej har en gammal sleten bil som jag kör med. Har haft körkortet nu i lite över ett år och har därför tillgång till mycket billigare försäkring än vad jag har nu. Jag hade först moderna och sen blev det uppköpt av trygg-hansa.

Det ligger och tickar 519:- kr i månaden när det finns annan försäkring för ca 250 kr. Problemet är att min försäkring är bunden fram till april nästa år. Därför undrar jag om jag kan göra ett ägarbyte och skriva den på mamma, och därmed avslutas min försäkring. Eventuellt att jag skriver den på henne, och att vi dagen efter gör ytterliggare ett ägarbyte och skriver över den på mig igen.

Eller kommer min nuvarande försäkring återupptas då?

Tack på förhand Mvh

Edit! Bilen är gammal och kommer aldrig säljas. Om jag köper nytt kommer den sparas till projekt. Jag bryr mig alltså inte om hur många ägare den har.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om något liknande för några år sedan. Mitt försäkringsbolag sa då att jag kunde ställa av bilen för då avslutas den nuvarande försäkringen och sedan ställa på den igen och välja en ny försäkring hos valfritt bolag.

Jag gjorde detta och det tog två dagar så det gick smidigt. Tänk bara på att bilen inte får användas när den är avställd.

Vet inte om ett ägarbyte går snabbare, är smidigare och ger samma slutresultat.

Permalänk

I normalfallet avslutas bilförsäkring automatiskt i samband med ägarbyte. Nya ägaren behöver minst en trafikförsäkring från ägarbytesdagen om bilen är påställd.

Man har även rätt att avsluta sin försäkring inom avtalsperioden om bilen ställs av (avställning) då man kan hävda att försäkringsbehovet upphört. När bilen ställs av justeras försäkringsomfattningen vanligtvis automatiskt till en avställningsförsäkring, så den kan du ringa in och annullera. När du vill ställa på bilen igen ser du till att teckna en ny försäkring före du ställer på bilen.

Som lite extra kuriosa var det Modernas moder Tryg som köpte Trygg-Hansa, men man valde att behålla varumärket Trygg-Hansa.

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Jag har varit med om något liknande för några år sedan. Mitt försäkringsbolag sa då att jag kunde ställa av bilen för då avslutas den nuvarande försäkringen och sedan ställa på den igen och välja en ny försäkring hos valfritt bolag.

Jag gjorde detta och det tog två dagar så det gick smidigt. Tänk bara på att bilen inte får användas när den är avställd.

Vet inte om ett ägarbyte går snabbare, är smidigare och ger samma slutresultat.

Om det finns möjlighet att ställa av den och på så sätt få försäkringen per automatik att upphöra så måste det vara det bästa sättet. Nu är det en gammal bil och har troligen ingen betydelse men att byta ägare på den skapar ju bara fler ägare i historiken vilket i alla fall får mig får rygga tillbaka när man ska köpa bil.

Förr så gick ju ett avställt fordon per automatik över till en garageförsäkring om jag inte helt är ute och cyklar, men i dag verkar försäkringen bara ligga vilandes tills man ställer på fordonet igen. Hur går det med ersättning då om något händer om försäkringen ligger vilande? Fick svar på detta i inlägget innan vilket hann läggas ut innan jag skrev klart mitt.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av acer92:

Hej har en gammal sleten bil som jag kör med. Har haft körkortet nu i lite över ett år och har därför tillgång till mycket billigare försäkring än vad jag har nu. Jag hade först moderna och sen blev det uppköpt av trygg-hansa.

Det ligger och tickar 519:- kr i månaden när det finns annan försäkring för ca 250 kr. Problemet är att min försäkring är bunden fram till april nästa år. Därför undrar jag om jag kan göra ett ägarbyte och skriva den på mamma, och därmed avslutas min försäkring. Eventuellt att jag skriver den på henne, och att vi dagen efter gör ytterliggare ett ägarbyte och skriver över den på mig igen.

Eller kommer min nuvarande försäkring återupptas då?

Tack på förhand Mvh

Edit! Bilen är gammal och kommer aldrig säljas. Om jag köper nytt kommer den sparas till projekt. Jag bryr mig alltså inte om hur många ägare den har.

Vid ägarbyte så upphör försäkringen.

Skrivet av kaimor:

Jag har varit med om något liknande för några år sedan. Mitt försäkringsbolag sa då att jag kunde ställa av bilen för då avslutas den nuvarande försäkringen och sedan ställa på den igen och välja en ny försäkring hos valfritt bolag.

Jag gjorde detta och det tog två dagar så det gick smidigt. Tänk bara på att bilen inte får användas när den är avställd.

Vet inte om ett ägarbyte går snabbare, är smidigare och ger samma slutresultat.

Avställd halv/helförsäkring brukar lägga sig som en latent garageförsäkring. Ställer man på bilen så brukar försäkringen upptas på nytt. Står i villkoren vad som gäller.

Skrivet av ah! Bubble gum:

Som lite extra kuriosa var det Modernas moder Tryg som köpte Trygg-Hansa, men man valde att behålla varumärket Trygg-Hansa.

Vidare kuriosa, Trygg-hansa var tidigare ägd av danska Codan som i sin tur var del av RSA-koncernen (Brittisk).
IF ägs av finska Sampo.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Gjorde detta med min brors bil, bytte ägare fram och tillbaka på samma dag mha BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Avställd halv/helförsäkring brukar lägga sig som en latent garageförsäkring. Ställer man på bilen så brukar försäkringen upptas på nytt. Står i villkoren vad som gäller.

Då hade jag alltså "tur" att mina försäkringsvillkor inte innebar att försäkringens bindningstid återupptogs.

Jag visste inte att det jag gjorde var något som skiljde mellan försäkringsbolag och villkor då dom inte informerade om det. Det gick som sagt bra för mig men man måste kolla upp vad som gäller. Bra att veta!

Permalänk
Medlem

Hej stort tack för alla svar. Jag trodde inte att det gick att ställa av och på bilen på det sättet. Jag pratade med trygg-hansa på telefon och fick inga tips på hur jag kunde avsluta/ byta försäkring. Men jag ringde upp de igen och hörde ang av och på ställning. Visst går det att göra så 👍 Jag ställer av och på, tecknar ny försäkring och ringer sedan trygg-hansa igen så avslutar dom min försäkring. Tack för hjälpen!! Sparar 3000:- kronor året 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vid ägarbyte så upphör försäkringen.
Avställd halv/helförsäkring brukar lägga sig som en latent garageförsäkring. Ställer man på bilen så brukar försäkringen upptas på nytt. Står i villkoren vad som gäller.
Vidare kuriosa, Trygg-hansa var tidigare ägd av danska Codan som i sin tur var del av RSA-koncernen (Brittisk).
IF ägs av finska Sampo.

Ja det var intressant så jag valde att ringa dom. Det stämmer att ställer jag på bilen igen börjarförsäkringen ticka igen. Det jag tror händer dock är att bindningstiden upphör, eller börjar på nytt. Alltså har man ett par dagar på sig att byta. Det var ungefär det han sa på telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Hej stort tack för alla svar. Jag trodde inte att det gick att ställa av och på bilen på det sättet. Jag pratade med trygg-hansa på telefon och fick inga tips på hur jag kunde avsluta/ byta försäkring. Men jag ringde upp de igen och hörde ang av och på ställning. Visst går det att göra så 👍 Jag ställer av och på, tecknar ny försäkring och ringer sedan trygg-hansa igen så avslutar dom min försäkring. Tack för hjälpen!! Sparar 3000:- kronor året 🙏

Tänk på att göra det i exakt den ordning som står i inlägg ovan

"Man har även rätt att avsluta sin försäkring inom avtalsperioden om bilen ställs av (avställning) då man kan hävda att försäkringsbehovet upphört. När bilen ställs av justeras försäkringsomfattningen vanligtvis automatiskt till en avställningsförsäkring, så den kan du ringa in och annullera. När du vill ställa på bilen igen ser du till att teckna en ny försäkring före du ställer på bilen."

Alltså

1. Ställ av bilen
2. Teckna ny försäkring
3. Ring och säg upp föräkringen
4. Ställ på bilen

2 och 3 kan göras i omvänd ordning men det är viktigt att du ställer på bilen allra sist annars ber du om problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Tänk på att göra det i exakt den ordning som står i inlägg ovan

"Man har även rätt att avsluta sin försäkring inom avtalsperioden om bilen ställs av (avställning) då man kan hävda att försäkringsbehovet upphört. När bilen ställs av justeras försäkringsomfattningen vanligtvis automatiskt till en avställningsförsäkring, så den kan du ringa in och annullera. När du vill ställa på bilen igen ser du till att teckna en ny försäkring före du ställer på bilen."

Alltså

1. Ställ av bilen
2. Teckna ny försäkring
3. Ring och säg upp föräkringen
4. Ställ på bilen

2 och 3 kan göras i omvänd ordning men det är viktigt att du ställer på bilen allra sist annars ber du om problem.

Noterat. Tack snälla för hjälpen. Då vet jag precis hur det går till 🙏👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Hej stort tack för alla svar. Jag trodde inte att det gick att ställa av och på bilen på det sättet. Jag pratade med trygg-hansa på telefon och fick inga tips på hur jag kunde avsluta/ byta försäkring. Men jag ringde upp de igen och hörde ang av och på ställning. Visst går det att göra så 👍 Jag ställer av och på, tecknar ny försäkring och ringer sedan trygg-hansa igen så avslutar dom min försäkring. Tack för hjälpen!! Sparar 3000:- kronor året 🙏

Kul att det funkade för dig också! 👍🏻