USB minnes visas som 2 enheter

Permalänk
Medlem

USB minnes visas som 2 enheter

Har ett USB minne som visar som 2 enheter U: i detta fall.
Har kört diskpart och tagit bort partioner sedan formaterat.

Enhetshanteraren:

Disk hanteraren: (bara en enhet med U:)

Allt fungerar bra men det retar mig att se dubbletter av USB minne.
Någon som har en ide vad som pågår?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Detta är normalt i Windows 10 och 11.

Vet att det löses med en registerförändring om man inte vill ha den.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Glädjespridare

Det där beror nog på hur Windows presenterar enheter bara.
(Använder inte W. själv sedan länge, men det kan vara en ny "finess"/feature i W11 jmf. med tidigare versioner).

Under "Den här datorn", som du har "utfällt", presenteras all normalt tillgänglig lagring.

"Den andra" du ser är samma enhet men presenterad i ett större perspektiv i Utforskaren, med andra enheter som nätverk.

Prova att "fälla ihop" "Den här datorn" så ser du vad jag menar (vänsterklick på pilen vänster om "Den här datorn").

Permalänk
Medlem

USB-minnet ser ut att vara delat i två partitioner. En enhetsbokstav / partition

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

USB-minnet ser ut att vara delat i två partitioner. En enhetsbokstav / partition

Nix jag körd dispart och clean samt formatering = en partion.

Jag kör Windows 11 pro.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Det där beror nog på hur Windows presenterar enheter bara.
(Använder inte W. själv sedan länge, men det kan vara en ny "finess"/feature i W11 jmf. med tidigare versioner).

Under "Den här datorn", som du har "utfällt", presenteras all normalt tillgänglig lagring.

"Den andra" du ser är samma enhet men presenterad i ett större perspektiv i Utforskaren, med andra enheter som nätverk.

Prova att "fälla ihop" "Den här datorn" så ser du vad jag menar (vänsterklick på pilen vänster om "Den här datorn").

Japp så var det.

Har aldrig sett detta förut.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Samma sak händer i Windows 10...

Det är en ändring som gått ut med någon uppdatering, reagerade själv på det för ett tag sedan.

Då det är samma enhet som presenteras på flera ställen, i ena fallet under en trädstruktur och i andra fallet som en "snabb-genväg" så tycker jag inte det spelar så stor roll.