Nätverkskort i Deep sleep mode, går inte att "väcka" up

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Detta är stand alone drivrutinen, den kommer som sagt tidigare inte upp som enhet någonstans så därav kommer den inte heller upp i armory crate. Det trådlösa WIFI 6 kommer upp och fungerar som det ska.

Jag ska testa med Ubuntu på en usbsticka efter jag kommer hem från midsommar

Kan ju vara så att du är tvungen att stänga av Wifi helt och hållet för att kunna installera drivaren till ethernet för att mobo tror att det är bara wifi som ska användas så dom krockar.
Ja testa Ubunto eller Parted magic.
Har läst att det är många med det mobo som har problem med ethernet men Wifi fungerar och det verkar vara Windows relaterat.
Då porten lyser när du kopplar in TPn så verkar det inte vara något hårdvaru relaterat.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Kan ju vara så att du är tvungen att stänga av Wifi helt och hållet för att kunna installera drivaren till ethernet för att mobo tror att det är bara wifi som ska användas så dom krockar.
Ja testa Ubunto eller Parted magic.
Har läst att det är många med det mobo som har problem med ethernet men Wifi fungerar och det verkar vara Windows relaterat.
Då porten lyser när du kopplar in TPn så verkar det inte vara något hårdvaru relaterat.

Ja det är ju det jag har försökt säga tidigare här men alla har övertygat mig om att det är hårdvaru relaterat hahaha, det är iof inte lätt att faställa en orsak i ärendet bara så här. Du har inte läst en lösning på det problemet som övriga har som använder detta moderkort då?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i BIOS?

Ska finnas i att du kan aktivera/inaktivera inbyggda kretsar.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Ja det är ju det jag har försökt säga tidigare här men alla har övertygat mig om att det är hårdvaru relaterat hahaha, det är iof inte lätt att faställa en orsak i ärendet bara så här. Du har inte läst en lösning på det problemet som övriga har som använder detta moderkort då?

Jo en av lösningarna är att stänga av wifi helt och hållet/Avinstallera allt och då ska du ha drivaren till hands i datorn eller Asus Armourycrate skivan. Dom del skruvar bort enheten från mobo helt o hållet. Sen som jag sa om Windows relaterat så kan det vara en windows drivare som inte är korrekt installerad.
Men de bästa skulle nog vara att testa en Linux distro för att se om ethernet känns av där.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Funderar på om anledning till att nätverkskort inte hittas är att när jag installerar win så kopplar jag direkt upp via WIFI så då kanske den blockar den av någon anledning efter det?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Funderar på om anledning till att nätverkskort inte hittas är att när jag installerar win så kopplar jag direkt upp via WIFI så då kanske den blockar den av någon anledning efter det?

Jo precis, det är det jag misstänker. Så försök med ett Linux distro för att säkerställa att det inte är hårdvaru relaterat.
Förresten har du antennerna in kopplad i mobo? i så fall ta bort dom.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Ja det är ju det jag har försökt säga tidigare här men alla har övertygat mig om att det är hårdvaru relaterat hahaha, det är iof inte lätt att faställa en orsak i ärendet bara så här. Du har inte läst en lösning på det problemet som övriga har som använder detta moderkort då?

Inte nödvändigtvis.

Det kan vara så att lampan tänds så fort kortet känner av en fysisk kontakt. Det behöver inte betyda att alla övriga kretsar fungerar

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inte nödvändigtvis.

Det kan vara så att lampan tänds så fort kortet känner av en fysisk kontakt. Det behöver inte betyda att alla övriga kretsar fungerar

Nej inte nödvändigt vis men chansen att enheten fungerar är mer.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Verkar ju förövrigt vara en bugg med detta moderkort
https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/y8gsp1/the_real...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Okey så nu sitter jag och tittar på en Ubuntu skärm och skriver random grejer i terminalen. Hur kollar jag nu om mitt nätverkskort syns? Detta är okänt vatten för mig hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Don_Tool:

Okey så nu sitter jag och tittar på en Ubuntu skärm och skriver random grejer i terminalen. Hur kollar jag nu om mitt nätverkskort syns? Detta är okänt vatten för mig hahaha

Prova att surfa i en webbläsare är ju det enklaste.
Annars kan du väl skriva ifconfig som är motsvarigheten till ipconfig i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Verkar ju förövrigt vara en bugg med detta moderkort
https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/y8gsp1/the_real...

Det var iof inte mitt moderkort?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Det var iof inte mitt moderkort?

Inser att jag menade nätverkskort då jag sökte på felmeddelandet, realtek och 2.5gbe..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com