Vilken begagnad eller ny kamera ska man köpa för foto, stop-motion och kortfilm? Budget 5000 kr

Permalänk

Vilken begagnad eller ny kamera ska man köpa för foto, stop-motion och kortfilm? Budget 5000 kr

Jag har kommit över några sidor som säljer begagnade kameror:

https://www.rajalaproshop.se/swap-it/begagnade-kameror/begagn...
https://www.gotaplatsensfoto.se/begagnat
https://www.cyberphoto.se/foto-video/begagnade-produkter/bega...

Jag har aldrig haft en kamera innan men är väldigt sugen på att skaffa en och därför vet jag inte vad som skulle vara en bra nybörjarkamera? Jag har gjort lite stop-motion innan med mobilen och en app och det funkar men vill nu börja fotografera utomhus i städer och naturen samt göra stop-motion och kortfilmer som ska försöka säljas in på filmfestivaler.

Har ni tips på vilken kamera och objektiv man kan köpa? Spelar ingen roll om det är begagnat eller nytt men budgeten är på 5000 kr. Jag vill inte vända mig till Tradera eller Blocket då jag har köpt andra saker där via privatpersoner och har alltid slutat med tjafs via telefon, speciellt från blocket människor som vill att man betalar lite mer än vad man skulle enligt annonsen. När jag har handlat via Tradera så har produkterna inte funkat som de skulle när det gäller filmer och annat. Så det är därför jag vill köpa från företag och tycker det är synd att Inrego inte har kameror.

Har själv spanat in den här och kollat lite på Youtube, ser ganska bra ut: https://www.rajalaproshop.se/canon-eos-700d-systemkamera-bega... men då behövs ju också en objektiv.

Det är också ett stort plus om man kan använda kameran när man streamar via OBS till Twitch, så att den är inkopplad via datorn då.

Permalänk

Det behöver inte vara en superkamera, men gärna bästa kameran och objektiv för pengarna.

Permalänk
Medlem

Jag kan inget om att streama men 700d är annars en kompetent kamera, iallafall för sin ålder.
Värt att tänka på är att Canon övergett EF-systemet och inte gör något nytt där men det finns gott om objektiv att köpa nya och hur mycket som helst på begagnatmarknaden.

Permalänk
Skrivet av tomas1976:

Jag kan inget om att streama men 700d är annars en kompetent kamera, iallafall för sin ålder.
Värt att tänka på är att Canon övergett EF-systemet och inte gör något nytt där men det finns gott om objektiv att köpa nya och hur mycket som helst på begagnatmarknaden.

Vad är EF systemet för något?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av BergstromJ:

Om jag inte missminner mig helt (är nikonanvändare) så är det fattningen på objektivet vilket att autofokusmotorn sitter i objektivet och inte i kamerahuset?

En fattning är det iaf

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

Fattning för Canon objektiv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Skrivet av andreasa64:

Fattning för Canon objektiv.

Okej. Men en 700D låter ju som att det är en bra nybörjarkamera, skulle jag sen bli intresserad av att växla upp så är ju tanken att köpa en Black Magic som brukar ligga på minst 16 tusen har jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

Okej. Men en 700D låter ju som att det är en bra nybörjarkamera, skulle jag sen bli intresserad av att växla upp så är ju tanken att köpa en Black Magic som brukar ligga på minst 16 tusen har jag förstått.

Ta kontakt med nybrofoto.se. En av Sveriges bästa fotobutik som säljer båda nytt och begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

Tänk på att om man börjar köpa in sig i ett system så kan det vara lite surt att byta.
Iallafall om man har skaffat sig en massa tillbehör.

Permalänk

Rajala tipsade om den här: https://www.rajalaproshop.se/panasonic-lumix-dmc-g80-12-60mm-... vad tror ni? Rea på 4999 kr nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Om jag inte missminner mig helt (är nikonanvändare) så är det fattningen på objektivet vilket att autofokusmotorn sitter i objektivet och inte i kamerahuset?

En fattning är det iaf

Det är Canons fattning för spegelreflexkameror med autofokus. De har aldrig haft mekanisk överföring av vare sig fokus eller bländare från kamerahuset i dessa. Nikon satte in fler saker i sin befintliga F-fattning, medan Canon kastade allt överbord i slutet av 80-talet och bytte från FD till EF.

Både Canons och Nikons spegelreflexobjektiv går att använda på deras spegellösa R respektive Z-kameror med adapter. Hos Canon fungerar allt oavsett ålder på objektivet, medan man hos Nikon får tänka på att autofokus inte fungerar med äldre skruvdrivna objektiv på adaptern. Reservation föreligger i båda fallen för tredjepartsobjektiv där mjukvaruinkompatibilitet ibland kan förekomma.

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft dåliga erfarenheter av Rajala, de försöker bara sälja så mycket för så mycket som möjligt utan att se till kundens behov.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/nikon_d800_med_tillbe...

Här är en riktigt bra deal, 35mm som följer med är ett trevligt objektiv som funkar till det mesta, väldigt ljusstarkt.

Visa signatur

🖥️ CM Storm Stryker | ASUS PRIME X670-P-CSM | AMD Ryzen™ 7 7800X3D |
| G-Skill 32GB DDR5 6000mhz CL30 Flare X5 Radeon 7900 XTX Hellhound 24GB WHITE |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Tänk på att om man börjar köpa in sig i ett system så kan det vara lite surt att byta.
Iallafall om man har skaffat sig en massa tillbehör.

Black Magic är inget eget system på det sättet, utan det beror på vilken kamera det är vilken fattning den har. Vissa av dem har EF, andra har annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Jag har bara haft dåliga erfarenheter av Rajala, de försöker bara sälja så mycket för så mycket som möjligt utan att se till kundens behov.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/nikon_d800_med_tillbe...

Här är en riktigt bra deal, 35mm som följer med är ett trevligt objektiv som funkar till det mesta, väldigt ljusstarkt.

D800 är en bra stillbildskamera som ger mycket för pengarna om man inte har bråttom (serietagning), men för att filma kanske den inte är ett förstahandsval. Vill man använda autofokus under filmning är den direkt usel, i likhet med alla Nikons spegelreflexer i varierande grad förutom D780. Man får i princip hålla sig till manuell fokus om det ska bli något vettigt. Canons spegelreflexer med dual-pixel AF är mycket bättre på den punkten.

AF 35/2(D) är inte vidare värst skarpt vidöppet. Jag har ett sedan länge, men även det nyare AF-S 35/1,8G ED och det är ju ett betydligt bättre objektiv rent optiskt. Dock ändå det jag gillar minst av de 1,8G jag har använt. Oskärpan är inte så snygg med det äldre objektivet heller. Nu menar jag inte att det är oanvändbart på något vis, men det hör kanske inte till Nikons roligaste objektiv. Jag har tagit massor med bilder med det, men få av dem är dock tagna med större bländare än f/2,8.

Permalänk
Medlem

Aha jag trodde att det var 1,8 varianten, visste inte att det fanns flera, bra att du är uppmärksam!
Men för Stop motion borde det väl vara ett bra "kit" ändå? Plus att det finns väl många rätt så prisvärda objektiv?

Visa signatur

🖥️ CM Storm Stryker | ASUS PRIME X670-P-CSM | AMD Ryzen™ 7 7800X3D |
| G-Skill 32GB DDR5 6000mhz CL30 Flare X5 Radeon 7900 XTX Hellhound 24GB WHITE |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Aha jag trodde att det var 1,8 varianten, visste inte att det fanns flera, bra att du är uppmärksam!
Men för Stop motion borde det väl vara ett bra "kit" ändå? Plus att det finns väl många rätt så prisvärda objektiv?

Det finns en liten hög 35 mm med autofokus till Nikon F: AF 35/2(D), AF-S 35/1,8G DX (mindre/billigare APS-C), AF-S 35/1,8G ED och AF-S 35/1,4G. Plus äldre med manuell fokus, liksom tredjepartsobjektiv både med manuell och autofokus.

"Stop-motion" är ju bara stillbilder som sätts ihop i efterhand (eller i kameran om möjligt) så det är klart att det går, men det var även "kortfilm", vilket jag antar betyder att frågeställaren även tänker filma med kameran. Å andra sidan är 5000 kr en högst begränsad budget i sammanhanget, så det går inte att få allt man kan önska sig. Frågan är vilka egenskaper som känns viktigast och vilka det kan göras avkall på?

Klart att det finns massor med objektiv till Nikon F. Det och Canon EF är där det finns flest objektiv i omlopp.

Permalänk

Tror ni man kan få bättre eller likabra kamera om man köper begagnad mobil från Inrego? Vilken rekommenderar ni isåfall? Budget 3 tusen. Det måste vara android.

Permalänk

Tar upp tråden igen 5K gäller fortfarande. Såg att nybrofoto har en canon 5D för 3k utan objektiv men frågan är om man kan få bättre ?

Permalänk
Medlem

Du har ingen jättetydlig kravlista på vad du behöver för kamera, vad den ska göra. Det gör rådgivningen lite svår.

Behöver du ha autofokus i video eller klarar du dig med att fokusera manuellt?

Vill du ha en kamera med lite mer avancerade videofunktioner du kan växa i eller är bildkvalitet för foto och stillbild viktigast?

Jag köper oftast begagnade kameror på https://www.mpb.com/en-eu de har rimliga priser och framförallt väldigt bra utbud.

Jag hade inte köpt en spegelreflex idag, speciellt till video.

Om du klarar dig med manuell fokus hade jag tittat efter en begagnad lumix gh5, om den är för dyr så ger gh4 förvånansvärt lika resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

Tar upp tråden igen 5K gäller fortfarande. Såg att nybrofoto har en canon 5D för 3k utan objektiv men frågan är om man kan få bättre ?

En 5d (mk I, antar jag) är en rätt gammal kamera är inte säker på att du har tillgång till liveview och annat som är trevlig när man filmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

En 5d (mk I, antar jag) är en rätt gammal kamera är inte säker på att du har tillgång till liveview och annat som är trevlig när man filmar.

5D kan inte filma alls. För det krävs minst 5D MkII, men den är ju tekniskt väldigt ålderstigen i det avseendet på flera sätt.

Permalänk
Medlem

Begagnad Nikon Coolpix A1000 brukar gå runt 5k.
4k uhd film, 35 ggr zoom, wifi, bt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Först måste du bestämma dig för några saker:

1: Vill du ha en systemkamera eller en kompakt zoomkamera? På en systemkamera kan man byta objektiv/optik vilket gör den väldigt flexibel.

2: Om du väljer att köpa en systemkamera, så måste du bestämma dig för vilken storlek du vill ha på bildsensorn.....DX eller FX. Detta bestämmer bla. passformen (och priset) för optiken. Men även bildkvaliteten påverkas mycket där FX är den större, bättre, tyngre och dyrare formatet.

3: Du måste bestämma dig för vilket fabrikat du ska ha på kameran för att få rätt passning på objektiven. Du kan t.ex inte använda Nikons optik på en Canonkamera eller omvänt.

4: Först nu när du har ringat in svaren på ovanstående 3 punkter, så kan du på allvar börja leta efter en kamera som passar både behov och plånbok.

Själv rekommenderar jag dig att kontakta Cyberphoto telefonledes för råd. De är otroligt trevliga och hjälpsama, samt väldigt kunniga. Cyberphoto's begagnade produkter är alltid genomgångna och säljs självklart med garanti. Men självklart finns det fler butiker också som är bra.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att inte satsa på en systemkamera.
Om din maxbudget är 5000:- så kommer du inte så långt då.
Knappt ens begagnat.
Det finns utmärkta kompaktkameror som är väldigt prisvärda med bra bildkvalitet.
I systemkameravärlden får man knappt ens ett bra objektiv för det priset. Jag betalade samma summe för mitt Sigma 24-105 begagnat

Permalänk
Medlem

Viktigt enligt mig för stop-motion:

Möjlighet att välja helt manuella inställningar så att varje bild blir lika. Förutsatt att man använder kontrollerad ljuskälla. Så exempelvis ljusmätning, fokus, bländare, ISO osv är samma mellan bilderna och att endast motivet förflyttas. Kamerastativ och exponering via sladd kan vara bra också så man inte behöver röra vid kameran.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

För 5000:- är det nog kompaktkamera man får kolla på, man kanske kan använda mobilen i stället beroende såklart på vilken man har.
Men en systemkamera för 5000:- är nog omöjligt enligt mig, jag fotar med Nikon och man kan kanske hitta några av DX modellerna begagnade inklusive objektiv för 5000:- men FX är nog inte möjligt.

Permalänk
Medlem

I denna prisklass så är nog allt en mobiltelefon rätt svaret, kvalitét mostvarar eller är bättre än kameror du kan få för 5000, ivarjefall om video är i fokus.

Permalänk
Medlem

köp en begagnad på nätet med bra objektiv om du inte är nöjd så sälg igen och du har inte förlorat många kronor.

Permalänk
Medlem

Sen får man nog påpeka att det finns kompaktkamereror med möjlighet till manuella inställningar

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera en spegellös systemkamera i dagsläget.
Nu kommer jag, som är inkörd på Minolta/Sony sedan många herrans år självklart att rekommendera en Sonykamera, andra kommer sannolikt vilja rekommendera andra märken och egentligen är alla ungefär likvärdiga.
Du kan få en riktigt bra systemkamera för 5000kr, min yngsta, lilltjejen blott 29år, köpte sig en A6300 via Tradera med följande objektiv för 5000kr för bara ett par månader sedan, och fick då med några olika objektiv, Sony 16-50mm (kitobjektivet inte mycket att ha) Sony 55-200mm (helt ok) Samyang 12mm f/2 (Manuellt, mycket bra) och ett hmm rent skräp, 420-800mm kinaobjektiv samt ett stativ. Allt utom stativet kom i sina originalkartonger med alla tillbehör.

De stora frågorna kokar nog egentligen ned till:'

• Vilken upplösning behöver du på videon, 1080 eller 4k?

• Kan du, trots allt, tänka dig ett köp via Tradera för att kunna hålla budgeten?

• Kan du tänka dig att använda lite äldre manuella objektiv med en enkel adapter?

En kamera som Sony A6000 (1080x1920 video) ligger på runt 2200-3000kr en A6300 ligger normalt på mellan 3500-4500kr (Jag sorterade på Sålda).

Mitt val om jag skulle köpa ytterligare en kamera idag, skulle vara en begagnad A6300. Vi har använt våra under en del år nu och aldrig haft några problem, och då filmar vi normalt under det där läget där vi står med ena benet på lägret riktigt svårt och det andra benet i lägret.. eh det kan jag visst inte skriva kom jag på, jag får inte använda sådana ord för min mamma...
I vilket fall som helst så riktiga arbetshästar med mycket god kvalitet på både stillbilder och video som du skulle kunna få in i din budget.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE