Lagringsdisk - SSD eller HDD 2023?

Permalänk
Medlem
Skrivet av apophis_84:

Väl skrivet!
Fördelarna med SSD är ju många men största nackdelen är antalet skrivningar till disken är begränsad.
Exempel enligt respektive modells garantivillkor: (TBW = TeraBytes Written)
Samsungs 870 EVO 2TB = 1200 TBW
PNY SSD7CS900 2TB = 540 TBW

Så blir att undersöka fler modeller och ta ett beslut efter det.

Jag skulle i princip helt skippa att titta på TBW, framförallt om det är en lagringsdisk du tittar på. Även den lägre 540TBW låter dig skriva 100GB/dag i 14 år. Den kommer troligtvis gå sönder av andra orsaker eller bli utbytt pga för omodern innan du skriver sönder den.

Paniken runt "låg" TBW är i min mening nästan irrelevant för konsumentbruk och har dykt upp för att det nu finns en siffra du kan se som mäter "förbrukning" av ett objekt vi generellt tänker skall hålla en viss tid. Din mekaniska HDD har ju en praktisk TBW gräns med, men inte lika hård och vi tänker på den som i "timmar" som är mer greppbart. Jag skev om detta tidigare, men jag tror att vi skulle få samma panik om din diskmaskin sa "10/3000 cykler förbrukade" helt plötsligt, vilket nog är hyffsat nära designlivet för en standard maskin (6 maskiner/vecka i 10 år).

Sen i allmänhet, oavsett hur "hållbar" disk du köper behöver du räkna med att den kan gå sönder när som helst utan förvarning. Skit händer helt enkelt. Se till att du har redundans nog att komma tillbaka efter att skräp händer. Jag hade seriöst övervägt att köpa 1 - 3 begagnade HDDer för 500kr/st istället för en "bra" ny, och dessutom köra din 20k timmar tills den går sönder. Redundans > pålitlig single point of failure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Men de har också blivit bättre på att hantera slitaget jämfört med då på olika sätt.

Ja, wear leveling är oändligt mycket bättre än det var förr. Det är ju också ett märkligt sammanträffande att SSDs gick sönder oftast när "tekniken var som bäst", nästan som att den åsikten vore någon slags variant av "det var bättre förr". 🙄

Skrivet av cheben:

Jag skulle i princip helt skippa att titta på TBW, framförallt om det är en lagringsdisk du tittar på. Även den lägre 540TBW låter dig skriva 100GB/dag i 14 år. Den kommer troligtvis gå sönder av andra orsaker eller bli utbytt pga för omodern innan du skriver sönder den.

Paniken runt "låg" TBW är i min mening nästan irrelevant för konsumentbruk och har dykt upp för att det nu finns en siffra du kan se som mäter "förbrukning" av ett objekt vi generellt tänker skall hålla en viss tid.

Min poäng var att man idag enkelt kan välja en enhet med högre TBW-värde för i praktiken samma pris. Någonstans i kedjan är det någon som valt en typ av NAND-flash som objektivt är bättre och därför tål fler skrivcykler/slits långsammare. Min 2 TB Intel 660p har 200 TBW, d.v.s. 100 skrivcycler/cell. Den låga uthålligheten för skrivningar är en konsekvens av att den var betydligt billigare än alla andra som fanns samtidigt då, vilket inte spelar någon roll på en enhet som antagligen aldrig ens kommer att fyllas innan den byts ut.

Skrivet av cheben:

Din mekaniska HDD har ju en praktisk TBW gräns med, men inte lika hård och vi tänker på den som i "timmar" som är mer greppbart.

Hårddiskar är ju klurigare eftersom det mesta slitaget uppstår vid start för de allra flesta privatpersoner. En disk som måste spinna upp en gång i halvtimmen p.g.a. strömsparfunktioner kommer ta slut långt innan en som går hela tiden under samma användningsförhållanden. På alla diskar jag kollat på med Crystal Diskinfo från sent 2000-tal och framåt så finns det både timmar och starter loggat, och de som haft SMART-varningar har oftast också haft väldigt många starter.

Skrivet av cheben:

Jag hade seriöst övervägt att köpa 1 - 3 begagnade HDDer för 500kr/st istället för en "bra" ny, och dessutom köra din 20k timmar tills den går sönder. Redundans > pålitlig single point of failure.

Begagnade hårddiskar är ett rent lotteri, du har ingen aning om hur de använts eller i vilken miljö. Antal spinncykler/kallstarter, omgivande temperatur, eventuella vibrationer de varit utsatta för osv. Bättre att lägga den nuvarande på hyllan och uppgradera till SSD medan det finns något att kopiera ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du tolkar det fel för en skitdålig enhet får högt TBW värde bara den är stor nog, TBW värdet säger inget om kvalitet utan då vore det mer intressant att direkt få veta antal skrivcykler och hur länge cellerna kan behålla data utan att behöva återuppladdas samt hur ofta enheten intern hanterar återuppladdning av cellerna för de flesta ssder förbrukar ju skivcykler även om man inte aktivt skriver på dem, de är alla byggda för att vara självförstörande och att alltid sträva efter att radera all data som lagras, frågan är bara hur snabbt det går.

För att vara tydligt samma typ av enhet har magnituder av TBW jämt med sin storlek.
Att öka storlek med att öka bits per cell sänker TBW.

Sedan allt med firmware shenanigans kan man bara spekulera om med vilken tillverkare det är och NAND typ.
Fler bits per cell; mer shenanigans och kräver bättre skriven firmware... vilket ibland kommer i efterhand.

TL;DR köp Samsung med TLC eller MLC(om du kan) och uppdatera firmware om du ska vara kräsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Sedan allt med firmware shenanigans kan man bara spekulera om med vilken tillverkare det är och NAND typ.
Fler bits per cell; mer shenanigans och kräver bättre skriven firmware... vilket ibland kommer i efterhand.

TL;DR köp Samsung med TLC eller MLC(om du kan) och uppdatera firmware om du ska vara kräsen.

Inget NAND-flash är uthålligt med en dålig/buggad kontroller. Problemen med firmwares som ledde till write amplification och liknande problem är dock generellt barnsjukdomar för SSD-teknologin.

Samsung introducerade en DRAM-lös SSD med en ny kontroller och valde att kalla den 980, trots att den är långsammare än föregångaren 970. Sådan affärsmetodik ger mig intrycket att deras teknikutveckling har stagnerat och de försöker leva på gamla meriter, så idag skulle jag aldrig köpa en Samsung eftersom jag inte är intresserad av att betala för ett varumärke.

Googla "samsung 990 pro health drop" och "samsung 980 pro early failure" om du är intresserad av vad de erbjuder i sitt toppsegment idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apophis_84:

2TB Samsung 870 EVO (3D MLC) = Ca 1500 SEK

Vill tillägga att MLC i detta fall är ordlekar av Samsung, som officiellt kallar det "3-bit MLC".

Du kan säkert gissa innebörden av T:et i TLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den gamla ssdn har celler med mycket högre kvalitet än dagens normala ssder

Huvudskälen till att man gick ifrån planar NAND och SLC är 1) låg densitet ("mycket kisel per bit") och 2) ingen konsument behöver så många skrivcykler. Det är därför vi har fysiskt små, billiga och snabba SSDs med mycket lagringsutrymme för konsumenter idag.

Det är inte samma sak som att det NAND-flash som används till dagens SSDs är jämförbart med det som säljs i USB-minnen utan det är snarare så att nyare 3D-NAND har kraftigt ökad pålitlighet jämfört med för 8-10 år sedan när man gick från floating gate till charge trap. Charge trap-egenskaperna har förfinats betydligt över samma tidsperiod, så alla som tjatar om att de snabbt kan tappa laddningen upprepar bara saker de läst för tio år sedan.

Permalänk
Medlem

Beror på vad för lagring men jag skulle nog säga mekaniskt har själv 12tb mekaniska HDD och det är endast för lagring(Något jag vill spara och inte kommer behöva på säkert månader) Och hastigheten är OK med Sata3.
SSD eller m.2 använder jag bara för OS och spel.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Här är en tråd som det har diskuterats i

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1133664-vilket-medium-...

Edit..
Jaha det var mellan ssd och hd
Lätt svar HD

Permalänk
Medlem

Jag kör 2st 1TB SSD diskar, tyst och duger fint för mina ändamål.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det finns ett mellanalternativ - 2.5" HDD. Fördelarna från den mekaniska disken - lite långsammare än 3.5" - går betydligt tystare/svalare

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Är man orolig över TBW så kan man köpa DC-diskar för en ordentlig höjning av DWPD.
Fördelen med SSD är ju att dom rapporterar wear level så det är lätt att se hur mkt som är kvar.

"According to research, an SSD can retain your data for a minimum of 2-5 Years without any power supply. Some SSD manufacturers also claim that SSD can save data without a regular power supply for around 15 to 20 years."

Ska man inte lagra så mycket, säg sub 10TB hade jag absolut kört med SSD.

Fast sub 10Tb är ju ~ 8Tb och där kostar en SSD drygt 12k idag medan du kan hitta en HDD i samma storlek för drygt 2k. Rätt stor priskillnad.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Har min gamla Samsung 850 pro sata3 disk som rullat i ungefär 50k timmar med 2400 uppstarter. Den har varit allt från systemdisk, spel-disk och numera som swap-disk(Används väldigt lite för tillfället, mest bara för den rullat så länge, så jag undviker att ha viktiga grejer på den. Bara jag som är lite små-paranoid över åldern).

Ligger endast på ~10TBW av de annonserade 150TBW. Sen som andra sagt så kan man ju ha otur. Så ha extra-backup skadar ju aldrig!

Min nuvarande plan med lagring är att byta båda snurrande jag har till ssder och de får flytta till en filserver (för att användas som backup på datorn plus lägga in bilder autmatiskt från mobilen). Behöver bara få tag på 2-3 till stora diskar så jag kan köra ZFS och få extra "säkerhet" på allt. Ifall någon disk i framtiden lägger av.

(Såg nu att det är många fler som svarat, men bidrar iaf med mina stats för min gamla SSD och framtida planer jag har )

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fast sub 10Tb är ju ~ 8Tb och där kostar en SSD drygt 12k idag medan du kan hitta en HDD i samma storlek för drygt 2k. Rätt stor priskillnad.

https://www.inet.se/produkt/4302320/samsung-870-evo-sata-ssd-...
2699:-

Så nä.. det kostar inte fläsk.
Ska du ha DC-diskar kan dessa köpas till rätt vettiga priser på Ebay.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inte fullt rimligt vid återställning då allt måste laddas ned, det blir beroende av din internetanslutning, hastighet, vad som skett och hur mycket som måste återställas.

Inte rimligt? För att kunna ha en säker backup måste du ju ha en "off site", finns det något bättre alternativ än molnlagring då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du tolkar det fel för en skitdålig enhet får högt TBW värde bara den är stor nog.

Den som är intresserad delar ju ändå TBW-värdet med kapaciteten, så en 4800 TBW med 4 TB kapacitet har 1200 skrivcykler per minnescell vilket är väldigt bra. Jag gillar generellt att köpa enheter som har 1000 skrivcykler per minnescell, och det är ju inga problem att hitta idag utan att betala något extra för i princip.

Permalänk
Medlem

Endast m2 diskar eller ssd sedan typ 5-6 år tillbaka. Har några gamla burkar med HDD diskar på jobbet som är gamla och att logga in på dem är fan värre än att brinna i helvetet 😂😂😂

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Snusfri

SSD enbart i mainburken (6.5"TB) sedan HDD i Server&/NAS (72TB totalt)
Skulle gärna byta ut HDD mot SSD, men 72TB+ blir lite väl dyrt..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hållremsa. Inget gå upp hålremsa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Samsung introducerade en DRAM-lös SSD med en ny kontroller och valde att kalla den 980, trots att den är långsammare än föregångaren 970. Sådan affärsmetodik ger mig intrycket att deras teknikutveckling har stagnerat och de försöker leva på gamla meriter, så idag skulle jag aldrig köpa en Samsung eftersom jag inte är intresserad av att betala för ett varumärke.

Googla "samsung 990 pro health drop" och "samsung 980 pro early failure" om du är intresserad av vad de erbjuder i sitt toppsegment idag.

Visst är marknadsföringen kass, men vem är bättre?
Vad jag kan se så är ny SSDs firmware problem epidemiskt - iaf med Samsung vet är världsledande inom tekniken(även om dom nu försöker bygga billiga grejer).

Vems brister kommer uppmärksammas mer än Samsung?
Vem har mer kontroll över produkten än Samsung? Då dom bygger helt inhouse.
Vem vet vi garanterat kommer åtgärda brister i firmware?

Djävulen du känner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Vems brister kommer uppmärksammas mer än Samsung?
Vem har mer kontroll över produkten än Samsung? Då dom bygger helt inhouse.
Vem vet vi garanterat kommer åtgärda brister i firmware?

Djävulen du känner...

Tyvärr tyder väldigt mycket av det jag hittat i olika sociala medier på att responsen på problemen inte alls är i närheten av vad man kan vänta sig av en sån aktör.

Min poäng var att man inte kan lita på att ett varumärkes produkter är bra för alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

https://www.inet.se/produkt/4302320/samsung-870-evo-sata-ssd-...
2699:-

Så nä.. det kostar inte fläsk.
Ska du ha DC-diskar kan dessa köpas till rätt vettiga priser på Ebay.

Hur är pris på en 4Tb relevant i ett citat ang 8Tb?

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Hållremsa. Inget gå upp hålremsa..

vad är det för jäkla nymodigheter? Här knypplar vi minnet själva från tråd.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Det där är så nytt att jag inte hört talas om det. Vad är det?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Det där är så nytt att jag inte hört talas om det. Vad är det?

Det senaste från Intel -- Intel Ultra Core Memory!

Här ett 8 GB minneskort på ett 8 B magnetkärneminne:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det senaste från Intel -- Intel Ultra Core Memory!

Här ett 8 GB minneskort på ett 8 B magnetkärneminne:
<Uppladdad bildlänk>

Aha!
Passar till en Commodore 128?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nr42:

Inte rimligt? För att kunna ha en säker backup måste du ju ha en "off site", finns det något bättre alternativ än molnlagring då?

Off site är inte lika med "enbart i molnet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Aha!
Passar till en Commodore 128?

Det vet jag inte, men man skulle behöva 16000 såna för att nå samma kapacitet som en C128 (128 KB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av apophis_84:

Hej forumet!

Har börjat se över alternativ till min spinnande lagringsdisk på 2TB-disk (Seagate Barracuda Green).
Den har nyligen fyllt 12 år, med ca 22.000 timmars driftstid om man ska lita på CrystalDiskInfo.
Behöver nog inte mer utrymme men den har ju ändå varit med ett bra tag.. Vill helst byta ut den INNAN den rasar.

Fram till idag har jag velat mellan ett par spinnande alternativ (WD Red Plus / Seagate Ironwolf), men nu börjar det ju faktiskt slå mig; varför inte helt ta bort spinnande diskar från systemet? Till OS och spel-biblioteket har jag redan m.2 SSD-diskar, varför det kan tyckas korkat att inte gå över till SSD även för lagringen?

Prisskillnaden är inte heller särskilt stor, beroende på val av NAND flash:
2TB Red Plus / Ironwolf = Ca 1000 SEK
2TB PNY CS900 (TLC) = Ca 1100 SEK
2TB Samsung 870 EVO (3D MLC) = Ca 1500 SEK

Viktigast är ju såklart hållbarheten när de kommer till lagring.
Hur står sig TLC / MLC i den aspekten?

Hållbarhet mellan billigaste NAND-typen (TLC) kontra roterande diskar?
Övriga För/nackdelar?
Har ni själva gått över till andra alternativ när de gäller lagringen?

jag kör bara m.2 och sata ssd diskar numera, ser ingen anledning att ha HDD inte ens för lagring, om du inte kör typ en torrent sida med 6000 terrabyte data

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Det där är så nytt att jag inte hört talas om det. Vad är det?

aldrig hört talas om core rope memory? Sån high-tech som tog oss till månen. En bunke gamla gummor som stickade kablar som 1:or och 0:or till ROM.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Off site är inte lika med "enbart i molnet"

Nej det är det inte men du får det att låta som att "molnet" inte är rimligt vilket jag menar att det absolut är eftersom det inte kan bli så mycket säkrare. Jag undrar lite mer om varför du inte känner att du är rimligt att ha backupen på internet och om du har något bra förslag på vad man kan använda annars.