AI designade processor – ”första steget mot självförbättrande maskiner”

Permalänk
Melding Plague

AI designade processor – ”första steget mot självförbättrande maskiner”

En grupp forskare har tränat en AI att designa en processor, och även om resultatet har blygsam prestanda gick designen tusen gånger snabbare än för människor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker redaktionen det verkligen är rimligt att kalla maskininlärd statistikanalys för AI? Nej modellen kan inte skapa nya neurala länkar av sig självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tycker redaktionen det verkligen är rimligt att kalla maskininlärd statistikanalys för AI? Nej modellen kan inte skapa nya neurala länkar av sig självt.

Det du syftar på döpte resten av världen om till AGI (g står för generell) för många år sedan och applikationsbaserad oftast baserad på maskininlärning kallar vi andra idag AI.

Ord uppdateras med tiden. Inget konstigt i sig, händer alltid

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ahh, Skynet närmar sig med stormsteg.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Var inte Bulldozer delvis automat-designad? Har för mig att det nämndes som en anledning till tveksam prestanda

Permalänk

Inte konstigt, jag ser det som en naturlig utveckling. Det enda är att jag anser att dagens Ai ofta inte utför ett arbete som tradionella metoder inte hade gjort bättre. Och de måste slänga in fraser som skapat med Ai eller använder Ai för att sälja produkten till ett konkurrenskraftigt pris. -Folk betalar mer för en Ai baserad lösning, precis som de betalar mer för klimatsmart etc.
Detta är en ren tidsfråga innan Ai går om och Ai går inte om överallt samtidigt.

Skrivet av fredrik831:

Var inte Bulldozer delvis automat-designad? Har för mig att det nämndes som en anledning till tveksam prestanda

Jag har också detta minne och min källa var enbart några som skrev detta på forum.

Permalänk
Medlem

Simpson visar avsnitt vad som sker i världen innan det händer, terminator visar robotar....👍

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag är helt för AI, men där tror jag att jag själv drar en gräns för vad en AI ska tillåtas göra. Att förbättra sig själv kan leda till oväntade konsekvenser.

I'm not saying it's skynet, but it's skynet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fredrik831:

Var inte Bulldozer delvis automat-designad? Har för mig att det nämndes som en anledning till tveksam prestanda

Jag tror att det mera handlade om att man inte manuellt granskade och optimerade vad som producerades av designverktygen.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Permalänk
Medlem

Kan de inte låta AI skapa grafikkort? Med kinesiska priser? Snälla Kina...🙂

Permalänk
Medlem

Alltså, tillåt mig att vara skeptiskt. Självförbättrande maskiner ska ha riktig AI (som inte existerar idag). De ska inte vara programmerade av människor att göra saker.

edit: Okej, den verkar ha lärt sig att bygga processorn själv men det är knappast riktig AI vi talar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Var inte Bulldozer delvis automat-designad? Har för mig att det nämndes som en anledning till tveksam prestanda

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har också detta minne och min källa var enbart några som skrev detta på forum.

De bytte vid den tiden från handoptimerat till att använda "färdiga" bibliotek med transistorer mer byggda som på GPU-sidan som var något de kallade high density library, inget som har med artikeln att göra.

Det var inget som kom med Bulldozer utan med Excavator.

Permalänk
Medlem

5 timmar är ju inte illa pinkat alls... tvärt om. Det visar ju på att det finns potential här om inte annat!

Testet lyckades.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Kan de inte låta AI skapa grafikkort? Med kinesiska priser? Snälla Kina...🙂

Hehe tänkte skriva typ samma sak att kan inte nåt bolag låta AI designa GPU:er så vi kan få ner priserna
Problemet är att sen måste de ha massa AI för att optimera drivrutinerna till alla olika spel

Men visst hade det varit roligt om något bolag köpt in massa Nvidia kort för AI och använt dem för att skapa GPU:er som sen kan konkurrera med Nvidia själva .
Tror tyvärr fortfarande att det ändå krävs att det är någon av de stora (Intel eller AMD) just pga svårigheterna med drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De bytte vid den tiden från handoptimerat till att använda "färdiga" bibliotek med transistorer mer byggda som på GPU-sidan som var något de kallade high density library, inget som har med artikeln att göra.

Det var inget som kom med Bulldozer utan med Excavator.

Då jag kände att jag läst något om att AMD tillämpade ”automatisk design” för Bulldozer så googlade lite. Hittade bland annat denna artikeln:
https://www.guru3d.com/news-story/former-amd-engineer-talks-a...

the chip designer decided to abandon practice of hand-crafting various performance-critical parts of its chips and rely completely on automatic tools. While usage of tools that automatically implement certain technologies into silicon speeds up the design process, they cannot ensure maximum performance and efficiency.”

Apparently, automatically-generated designs are 20% bigger and 20% slower than hand-crafted designs, which results in increased transistor count, die space, cost and power efficiency.

Det verkar varit en tidigare anställd som uttalat sig. Lite oklart om hur säkert det är att dessa verktyg faktiskt används eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Då jag kände att jag läst något om att AMD tillämpade ”automatisk design” för Bulldozer så googlade lite. Hittade bland annat denna artikeln:
https://www.guru3d.com/news-story/former-amd-engineer-talks-a...

the chip designer decided to abandon practice of hand-crafting various performance-critical parts of its chips and rely completely on automatic tools. While usage of tools that automatically implement certain technologies into silicon speeds up the design process, they cannot ensure maximum performance and efficiency.”

Apparently, automatically-generated designs are 20% bigger and 20% slower than hand-crafted designs, which results in increased transistor count, die space, cost and power efficiency.

Det verkar varit en tidigare anställd som uttalat sig. Lite oklart om hur säkert det är att dessa verktyg faktiskt används eller ej

Just när de tog steget till high density library så krymptes storleken som namnet antyder. Innan Excavator körde de high performance library där de alltså inte hade så mycket magisk sås från verktygen. Bulldozers problem var den övergripande arkitekturen, de trodde helt enkelt att de skulle kunna iterera snabbare och få in mer förbättringar och då pratar vi inte cellbibliotek.

Permalänk
Medlem

Nu är vi rökta hehehehe!!!!

Visa signatur

Honk