Rykte: Intel "Arrow Lake" backar till Intel 3 

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Intel "Arrow Lake" backar till Intel 3 

Intel kan eventuellt stryka mer avancerade 20A-processen och endast tillverka med Intel 3 och TSMC:s 3-nanometersnod.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske lika bra med tanke på hur det gått för intels noder senaste årtiondet

Permalänk
Medlem

Många ägg i samma TSMC-korg, känns stabilt, inte

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hmm, och för bara en månad sedan gick de officiellt ut med:

Citat:

Your first opportunity to feel the many benefits of PowerVia will come next year in the form of Arrow Lake, a next-generation Intel processor for PCs built using the Intel 20A process. Its billions of transistors will be inverted, working more efficiently than ever.

https://www.intel.com/content/www/us/en/newsroom/news/powervi...

Verkar bli ett riktigt lapptäcke av tiles.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Min första Intel dator tror jag hade 600nm och 1 kärna [1993], nu blir nästa på 3nm och ett antal kärnor så det går framåt trots allt. En jämförelse i cm hade gett en processor på 6*6m med en kärna och en på 3*3cm med ex 32 kärnor. Att Intel går samma väg som AMD är väl ändå ganska smart då man inte behöver uppfinna hjulet mer än en gång samtidigt som man är med i framkant av utvecklingen. När Intels 20A=2nm kommer så kanske de går tillbaka till sin egen tillverkning helt och hållet och de andra får då köpa av TSMC utan den konkurrensen.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant, längtar

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Hmm, och för bara en månad sedan gick de officiellt ut med:
https://www.intel.com/content/www/us/en/newsroom/news/powervi...

Verkar bli ett riktigt lapptäcke av tiles.

Det gör ju att ryktet ter sig väldigt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Min första Intel dator tror jag hade 600nm och 1 kärna [1993], nu blir nästa på 3nm och ett antal kärnor så det går framåt trots allt. En jämförelse i cm hade gett en processor på 6*6m med en kärna och en på 3*3cm med ex 32 kärnor. Att Intel går samma väg som AMD är väl ändå ganska smart då man inte behöver uppfinna hjulet mer än en gång samtidigt som man är med i framkant av utvecklingen. När Intels 20A=2nm kommer så kanske de går tillbaka till sin egen tillverkning helt och hållet och de andra får då köpa av TSMC utan den konkurrensen.
Mvh Paul

Jag är helt med på din poäng om att det går framåt fortfarande. Men namnen på dessa processer är sedan länge mer marknadsföring än något annat. De där måtten har ingen riktig förankring i verkligheten längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Många ägg i samma TSMC-korg, känns stabilt, inte

Det leder även till huggsexa om TSMC's kapacitet så företag prioriterar det som ger mest vinst. T.ex. Nvidia som väljer att skala ner sina konsument-GPU så de blir så små som möjligt, så maximalt av deras allokerade tillverkningskapacitet kan gå till AI/datacenter istället, där vinstmarginalerna är högre.
Plus att TSMC hamnar i monopolställning och kan sätta priserna precis som de vill.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara för mig som inte är så insatt hur det kan skilja sig eller vilka fördelar mellan TSMC:s 3nm mot Intel A20 är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Kan nån förklara för mig som inte är så insatt hur det kan skilja sig eller vilka fördelar mellan TSMC:s 3nm mot Intel A20 är?

Är väll olika generationer där A20 motsvarar kommande 2nm från tsmc om jag förstått det rätt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Många ägg i samma TSMC-korg, känns stabilt, inte

Men när väl Intel börjar tillverka 15000-serien så kommer TMSC:s fabrik i Arizona stå kvar. Är osäker om den fabriken kommer köra med 3nm noden men ser så ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är väll olika generationer där A20 motsvarar kommande 2nm från tsmc om jag förstått det rätt.

Ok det har jag läst också på nätet. Jag förstår om det här kanske inte kan svaras på men undrar iaf hur stora prestanda skillnader kan det bli mellan dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Ok det har jag läst också på nätet. Jag förstår om det här kanske inte kan svaras på men undrar iaf hur stora prestanda skillnader kan det bli mellan dom?

Blir omöjligt att svara på när det gäller lanserade tekniker om nu inte Intel eller tsmc har sagt något i nå pressmeddelande.

Men överlag brukar det ligga runt 30% bättre prestanda vid samma förbrukning eller samma prestanda och typ 35-40% lägre förbrukning vid samma prestanda. Tror mer eller mindre varje generation legat runt 30-50% förbättring beroende på om man optimerar för prestanda eller energieffektivitet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv

Det är en omöjlighet att byta tillverkningsprocess med kort varsel - för ett tjipp med tiotals miljarder transistorer med extremt hög tillförlitlighetsgrad så är det en process som förmodligen tar ett par år typ. Först ska du lägga ut hela processorn på nytt - olika processer har olika egenskaper rent fysiskt så man kan inte bara ta maskerna från en process och köra på med en annan. Sedan måste designen verifieras vilket är krävande både vad gäller tid och manskap så man vet att den inte är fundamentalt felaktig på något vis (man kör simuleringar av CPUn i FPGAer osv.) Sedan kan man provtillverka en omgång processorer, vilket tar ett par månader bara det, för att kontrollera att processorn faktiskt funkar som tänkt.

Med så avancerade tekniker som intel tänker köra med, med powervia, EMIB osv så blir allt bara än mer komplicerat. Ingen byter tillverkningsteknik sådär bara, ifall man måste göra det överhuvud taget har man gjort ett fundamentalt snedsteg någonstans i den inledande planeringsprocessen för åratal sedan, och projektet kommer då bli så försenat att man kan fundera på om det är värt att fortsätta det. Uppföljaren kommer nog bli klar före, typ.