Backup av hela datorn

Permalänk
Medlem

Backup av hela datorn

Tjenare

Har idag en backup via windows på min C: disk. Men går i tankarna att uppdatera till windows 11 och vill innan det göra en backup av hela min datorn dvs C: D: E: och G: till min NAS. Hur går jag lättast tillväga för att göra detta?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skapa en mapp och dela ut den, ge mappen/användare skrivbehörigheter. Sedan flytta allt dit?

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Säkrast är nog att klona systemenheten (går inte att göra till en nas om man vill verifiera att det fungerar) och göra en vanlig säkerhetskopia på övrigt.

Ett annat alternativ är ju att "bara" säkra personlig data, koppla bort all lagring och installera om på en ny enhet, man samlar oftast på sig en hel del filer som inte är särskilt viktiga att säkerhetskopiera så det är ett bra tillfälle att rensa och spara backuputrymme till sånt som verkligen är viktig och inte till datan från flera lagringsenheter på kanske 10 tals terabyte.

Man behöver ju i vart fall koppla bort all lagring utom den tilltänkta systemenheten för att göra installationen på ett bra sätt och ha koll på var bootloadern hamnar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vilken nas har du? Den kanske har det inbyggt?