Koppla studiomonitorer till TV:n

Permalänk

Koppla studiomonitorer till TV:n

Har ett par gamla studiomonitorer (Mackie HR624 Mk1) som jag har lust att använda till min TV (LG C1) men är osäker på enklaste sättet att koppla ihop det hela. Studiomonitorerna har rca in så hade först tänkt att faktisk bara köra hörlursporten från TV:en med 3,5mm till RCA. Men när jag testade det så visade sig att det är väldigt mycket interferens på hörlursporten så man hör alla möjliga elektroniska ljud och småbrus när man använder hörtlursporten. Sökte runt lite och verkar vara ett vanligt problem på LG C1 och ganska många ny TV modeller.

Så funderar jag på om det hade kunnat fungera med en sån här: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/dj-pa-utr...

Kan jag koppla den till ARC utgången med HDMI så att allt ljud från TV:n då spelas genom den oavsett om det kommer från Apple TV:n eller Switchen etc.?

Eller finns det en bättre enhet/adapter som jag borde köpa för syftet? Testade med en DAC för optisk till RCA men problemet då var att ljudet inte längre kan styras med fjärkontrollen till TV så jag hade inget sätt att styra volymen. Hade varit nice med att fortsätta styra allt genom TV:n men är också ok med en separat kontroll för att styra volymen.

Permalänk
Medlem

Den som du länka till kan du inte häller styra ljudet på med tv fjärrkontrollen.
För att lyckas med det så behöver du en som stödjer HDMI CEC och ARC då med skälvklart.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Den som du länka till kan du inte häller styra ljudet på med tv fjärrkontrollen.
För att lyckas med det så behöver du en som stödjer HDMI CEC och ARC då med skälvklart.

Det är sant, man behöver CEC också. Känns som att det kanske är lättare att gå för ett mer traditionellt högtalarsystem för TV. Bara irriterande när man har bra högtalare liggande. Hittade ett par olika produkter med ARC och CEC men som måste importeras från USA och liknande så blir ganska dyrt med tull.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns alltid flera vägar. Optisk ut från TV:n till en modern förförstärkare, förstärkare eller DAC borde lösa det. Brukar innebära separat volymkontroll. Börjar också dyka upp sådana här produkter med HDMI ARC-funktion.

Finns många produkter. Innehåller ofta mycket mer än du behöver och många av dem är byggda för att lova välljud och som följd också kosta ordentliga pengar. Generellt är ljudbutikerna av den gamla skolan lite mer inriktade på produkter av den här kategorin.

En ARC extractor är den direkt lösningen och de bör fungera med TV:ns fjärrkontroll för volymen. Billiga att köpa, är antagligen hellre än bättre, fast lär fortfarande överträffa att koppla hörlur-till-signalnivå vilket ofta drar med sig olika former av nackdel med brus och interferens.

Finns nog ARC-extractorer att få tag på utan att gå via utländsk postorder. Går jag in på Amazon.se och söker på "ARC extractor" får jag upp rätt många träffar och de kostar ≈300 kr.

Vill du ha en mer lokal handlare kan du söka efter "ARC extractor" hos denna också: https://noerdic.se/

Finns säkert fler bara du letar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firanthir:

Det är sant, man behöver CEC också. Känns som att det kanske är lättare att gå för ett mer traditionellt högtalarsystem för TV. Bara irriterande när man har bra högtalare liggande. Hittade ett par olika produkter med ARC och CEC men som måste importeras från USA och liknande så blir ganska dyrt med tull.

Jo ja det är surt.
Hur tror du en "valig" hemmabio reciver/försteg skulle fungera med de högtalarna?
Vet inte om högtalarna bara vill ha lågnivå (ej förstärkt) ljud eller de kan ta högnivå (förstärkt) okså? Fast du körde genom hörlursutgången (som är högnivå) så kanske det går med?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Jo ja det är surt.
Hur tror du en "valig" hemmabio reciver/försteg skulle fungera med de högtalarna?
Vet inte om högtalarna bara vill ha lågnivå (ej förstärkt) ljud eller de kan ta högnivå (förstärkt) okså? Fast du körde genom hörlursutgången (som är högnivå) så kanske det går med?

Jo det hade fungerat med en förstärkare. Men jag har lite dåligt plats på djupet vid tv:n. Hade helst önskat inte velat ha en DAC eller förstärkare som är mycket djupare än 20 cm men verkar vara dåligt på den fronten.

Är ju ett ganska specifikt use-case så förstår att det är svårt att finna precis det jag är ute efter 😛

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Firanthir:

Är ju ett ganska specifikt use-case så förstår att det är svårt att finna precis det jag är ute efter 😛

Du vill ha ut RCA för att driva ett par aktiva högtalare. Den frågan och den generella med någon som vill koppla en vanlig steroranläggning till TV:n är i grunden samma fråga och samma svar. Och den frågan har jag svarat på i 20+ år men ofta behövs det inte för många har redan svaret att ge. Måste vara flera hundra gånger bara i detta forum frågan kommit, antingen som egen fråga eller som förbifråga i andra trådar.

Så inget nytt och inget konstigt. Du är bara ny i skogen och behöver någon som pekar ut en riktning till gläntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du vill ha ut RCA för att driva ett par aktiva högtalare. Den frågan och den generella med någon som vill koppla en vanlig steroranläggning till TV:n är i grunden samma fråga och samma svar. Och den frågan har jag svarat på i 20+ år men ofta behövs det inte för många har redan svaret att ge. Måste vara flera hundra gånger bara i detta forum frågan kommit, antingen som egen fråga eller som förbifråga i andra trådar.

Så inget nytt och inget konstigt. Du är bara ny i skogen och behöver någon som pekar ut en riktning till gläntan.

Passar på att fråga dig som expert då jag gått i liknande tankar.
Har också aktiva högtalare men ingen hörlursport i tv:n. Jag har kikat på att köra optiska ljudutgången och ta ut rca via nån sån dac-box, men såg att min tv har ARC också. Finns det någon fördel att använda det ena över det andra? Brukar man kunna styra volymen med vanliga tv-dosan eller hur kan man avläsa det på enheterna man köper? Tycker dokumentationen är lite sisådär i de flesta fall.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av binnen97:

Passar på att fråga dig som expert då jag gått i liknande tankar.
Har också aktiva högtalare men ingen hörlursport i tv:n. Jag har kikat på att köra optiska ljudutgången och ta ut rca via nån sån dac-box, men såg att min tv har ARC också. Finns det någon fördel att använda det ena över det andra? Brukar man kunna styra volymen med vanliga tv-dosan eller hur kan man avläsa det på enheterna man köper? Tycker dokumentationen är lite sisådär i de flesta fall.

För en sällanköpspryl som kostar 300 kronor brukar nackdelen vara att info om exakt funktion och handböcker är obefintliga eller i bästa fall obegripliga.

Generellt är finessen med ARC just det du vill uppnå. Du får ut ljudet och kan styra volymen via TV:ns fjärr. Ifall det sedan fungerar exakt så i praktiken med just den kinesiska prylen man lägger beställning på, det är den öppna frågan.

Permalänk

Slutade med att jag köpte den här: https://noerdic.se/products/hdmi-arc-extractor

Har bara testat en dag hittils men ser ut att fungera bra. Så tusen tack till @Mega-Dark och @Laxpudding för all hjälp 🙂

Permalänk
Bildexpert 📺

Bra med återkoppling @Firanthir

Detta är en typ av produkter som är så pass låga i pris att man skulle kunna köpa in ett gäng för att testa själv. Hrrm.

Permalänk
Medlem

@Firanthir Nu har du redan köpt ny utrustning men kan tipsa om SMSL AD-18. Väldigt liten och nätt förstärkare, använder själv till min LG C1 via optisk och kan styra volym via LG-fjärren och IR.