Windows 10 till dator med 8.1

Permalänk
Medlem

Windows 10 till dator med 8.1

Jag undrar om någon vet vart jag kan vända mig för att få support/hjälp/info att installera Windows 10 på min dator.
Är det överhuvudtaget möjligt?
Jag har tidigare fått tips om att söka på nätet. Har hittat några sidor, men litar inte på att jag förstår och kan. Jag vill prata med någon kunnig person som kan förklara.

Permalänk
Medlem

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Ladda ner verktyget och följ anvisningarna. gjorde det på en äldre dator med 8.1 för 3 dagar sen.

Välj bara att du ska uppgradera, inte ny installation.

Att ta backup på viktiga filer SKA inte behövas, Men rekomenderas. Se även till att ha din produktnyckel till windown.
Den hittar du under: inställningar-system-Om. Man brukar inte behöva skriva in den dock, men alltid bra att ha.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Rekordmedlem

Får du inget erbjudande om att uppgradera via win uodate ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Får du inget erbjudande om att uppgradera via win uodate ?

Jag har för mig att man bara fick det 1:a året efter att W10 kom ut.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jnsson:

Jag har för mig att man bara fick det 1:a året efter att W10 kom ut.

Ja d¨var det "påtryckningar" men popups på skrivbordet men finns det inte längre att välja om man söker efter uppdateringar manuellt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja d¨var det "påtryckningar" men popups på skrivbordet men finns det inte längre att välja om man söker efter uppdateringar manuellt ?

Inte vad jag sett på 2 Windows 7 datorer iallafall.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jnsson:

Inte vad jag sett på 2 Windows 7 datorer iallafall.

o men 7an har inte haft support på länge, men ser faktisk att win 8.1 hade "end of extended life" i januari 2023 så det kanske inte längre går att få nått via win update, typ ett halvår för sent.

Det kan kanske vara så att man behöver installera om datorn eller göra en uppdateringsinstallation.
Det viktiga är i vart fall att säkra alla personliga filer man vill ha kvar genom backup och sedan kan man ge sig på att nyta operativsystem, beroende på vad det är för lagring i datorn ska man kanske skaffa en ny ssd och koppla bort den ursprungliga enheten och göra en ren installation på den nya ssdn, på det sättet har man ju även en extra backup till man kollat att man backupat allt som ska sparas.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Gorham:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Ladda ner verktyget och följ anvisningarna. gjorde det på en äldre dator med 8.1 för 3 dagar sen.

Välj bara att du ska uppgradera, inte ny installation.

Att ta backup på viktiga filer SKA inte behövas, Men rekomenderas. Se även till att ha din produktnyckel till windown.
Den hittar du under: inställningar-system-Om. Man brukar inte behöva skriva in den dock, men alltid bra att ha.

Sprid inte myter...

strängen som står där är inte din windows nyckel utan en identifieringskod för vilken version du har installerad och aktiverad kallad ett Produkt ID.

för att få fram den riktiga produktnyckeln ur ett installerat operativsystem så behöver du ett program som kan dekryptera ut nyckeln ur operativsystemet men ingan direkt program jag rekommenderar att äns leta efter då typ 99% av dina sökresultat kommer vara virusinfekterade...

bästa sättet är att logga in på microsofts hemsida med kontot du registrerade med vid första installationen och kopiera nyckeln där iom att licensnycklarna nu mer sparas och binds till ditt microsoft konto sedan releasen av win 8.

men rätt säker på att uppgraderar du från win7/8.1 så behöver du inte äns ange en nyckel

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Om man vill läsa ut winnycklar så går det via ett av verktygen Nirsoft har, Nirsoft har bra verktyg och är seriösa, verktygen gör det de säger och inget annat men troligen behöver man inte manuellt fippla med nån nyckel för vid en uppdatering borde win 10 automatiskt aktiveras när datorn kommer online och kan kommunicera med MS servrar.
https://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html
Det är inte heller något större problem att inte aktivera win för skillnaden är i princip bara att bakgrunden på skrivbordet som inte går att byta så man behöver inte vara orolig för att datorn inte funkar innan aktivering.

Visa signatur

Permalänk

Rekommenderar Speccy. Där kan du bl.a. se din windows nyckel och hela din datorspecc

Permalänk
Medlem

@Anne8
Inet har en videoguide till hur du installerar Windows 10.
Där finns även information till hur du skapar installationsmediet.

Installera Windows 10 - så här gör du!
https://www.inet.se/kampanj/6479/installera-windows-10

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om man vill läsa ut winnycklar så går det via ett av verktygen Nirsoft har, Nirsoft har bra verktyg och är seriösa, verktygen gör det de säger och inget annat men troligen behöver man inte manuellt fippla med nån nyckel för vid en uppdatering borde win 10 automatiskt aktiveras när datorn kommer online och kan kommunicera med MS servrar.
https://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html
Det är inte heller något större problem att inte aktivera win för skillnaden är i princip bara att bakgrunden på skrivbordet som inte går att byta så man behöver inte vara orolig för att datorn inte funkar innan aktivering.

kalla mig nojjig och troligen lite paranoid

men när jag försökte ladda ner zipfilen så gick mitt antivirus bananas troligen för programmet kommer vilja läsa systemfiler men ändå.

släppte igenom zipfilen till en sandlåda så jag kunde ladda upp den på virus total och antingen så är programmet infekterat eller ett falsklarm vet ej.

Virus total x64 zip
https://www.virustotal.com/gui/file/e4604e0ee680370448c6a8328...

virus total x86 zip
https://www.virustotal.com/gui/file/1293aa22a718a8940fe6a0b04...

känner igen nirsoft namnet minns inte från var men känns inte ok att köra när den ger virus/malware utslag på typ hälften av antivirusprogrammen i deras virustest.

man vet ju inte riktigt exakt vad den faktiskt kommer göra i bakgrunden utan din vetskap.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kalla mig nojjig och troligen lite paranoid

men när jag försökte ladda ner zipfilen så gick mitt antivirus bananas troligen för programmet kommer vilja läsa systemfiler men ändå.

släppte igenom zipfilen till en sandlåda så jag kunde ladda upp den på virus total och antingen så är programmet infekterat eller ett falsklarm vet ej.

Virus total x64 zip
https://www.virustotal.com/gui/file/e4604e0ee680370448c6a8328...

virus total x86 zip
https://www.virustotal.com/gui/file/1293aa22a718a8940fe6a0b04...

känner igen nirsoft namnet minns inte från var men känns inte ok att köra när den ger virus/malware utslag på typ hälften av antivirusprogrammen i deras virustest.

man vet ju inte riktigt exakt vad den faktiskt kommer göra i bakgrunden utan din vetskap.

Ja det flaggas tydligen av mindre företag som "hacktool/keytool" och det är det ju per definition och det flaggas inte av de flesta stora antivirusföretagen vilket det borde om det handlat om ett riktigt virus.
Nirsoft har verktyg som kan rota och ändra i win på sätt man inte kan göra i de vanliga interfacen och jag har aldrig hört att de skulle ha nått virus men naturligtvis kan systemverktyg vara farliga eller missbrukas av användaren då det inte erbjuder samma skyddsnät som via interfacen i win.
Men det är ju även det som är anledningen till att man använder dem, vissa saker går helt enkelt inte att göra via kommandoprompten eller grafiskt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det flaggas tydligen av mindre företag som "hacktool/keytool" och det är det ju per definition och det flaggas inte av de flesta stora antivirusföretagen vilket det borde om det handlat om ett riktigt virus.
Nirsoft har verktyg som kan rota och ändra i win på sätt man inte kan göra i de vanliga interfacen och jag har aldrig hört att de skulle ha nått virus men naturligtvis kan systemverktyg vara farliga eller missbrukas av användaren då det inte erbjuder samma skyddsnät som via interfacen i win.
Men det är ju även det som är anledningen till att man använder dem, vissa saker går helt enkelt inte att göra via kommandoprompten eller grafiskt

Bitdefender/Malwarebytes i mitt fall vet inte om de är några av de mindre antivirusen men de har legat högt listade i tester i ett par år nu iaf.

men nu när jag googlade på va de faktiskt detekterade så verkade det vara i bitdefenders fall vara något de valt att blockera själva detekterade typ gen:Nirsoft.prodkey nånting nånting vilket lät väldigt specifikt.

och i malwarebytes var det en generic kod för en tidigare okänd infektion detekterad av deras "AI engine" vad nu det innebär.

så kan mycket väl vara ok men iaf jag håller mig nog från att använda dem tills vidare iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb