Permalänk

Asus tuf ax6000 laggar.

Hej köpte en Asus tuf ax6000 och tänkte att det skulle gå bra att streama 4k film över wifi men upplever att den buffrar då och då, funkar klockrent med kabel.
Den står max 8m ifrån min formuler z11 finns det några inställningar jag kan missat för att optimera den för detta?

Permalänk
Skrivet av sheriffen12:

Hej köpte en Asus tuf ax6000 och tänkte att det skulle gå bra att streama 4k film över wifi men upplever att den buffrar då och då, funkar klockrent med kabel.
Den står max 8m ifrån min formuler z11 finns det några inställningar jag kan missat för att optimera den för detta?

vad får du för länkhastighet?

kan va att du får för dålig länkhastighet med wifi eller att signalen är ostabil och tappar för mycket paket.

routerns ände är säkert ok ser ju iaf ut att ha antenner så det räcker men frågan är vad boxen tycker.

men du kan ju alltid köra någon wifi analyzer på android boxen om det finns någon som stöds på den och se hur många andra wifi nät du slåss med i samma kanal.

och om behövligt försöka hitta en som inte är allt för överbelastad.

kolla även att du har routern bra ställd så den inte står i typ ett skåp eller nått som kommer bromsa signalen den bör stå så öppet som möjligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad får du för länkhastighet?

kan va att du får för dålig länkhastighet med wifi eller att signalen är ostabil och tappar för mycket paket.

routerns ände är säkert ok ser ju iaf ut att ha antenner så det räcker men frågan är vad boxen tycker.

men du kan ju alltid köra någon wifi analyzer på android boxen om det finns någon som stöds på den och se hur många andra wifi nät du slåss med i samma kanal.

och om behövligt försöka hitta en som inte är allt för överbelastad.

kolla även att du har routern bra ställd så den inte står i typ ett skåp eller nått som kommer bromsa signalen den bör stå så öppet som möjligt.

dom står vägg ivägg med öppen dörr emellan. Får undersöka boxen lite. Kan det hjälpa att ställa fast kanal på wifi?
Bor på landet rätt långt från grannar.

Permalänk
Skrivet av sheriffen12:

dom står vägg ivägg med öppen dörr emellan. Får undersöka boxen lite. Kan det hjälpa att ställa fast kanal på wifi?
Bor på landet rätt långt från grannar.

njae.. att hålla på å byta kanal är mest om man har mycket konkurens auto brukar i regel va en kanal ganska mitt i spectrumet men har man inga andra nät som stör så brukar det knappt va lönt att labba med men visst kan ju ev stabilisera det.

så testa att låsa den och se om det blir bättre.

är ju bara att labba på de värsta som händer är att du kommer få återställa om det inte vill alls.

kan ju även va så enkelt att tv boxen har uselt wifi räcker inte med att förbättra i ena änden om den andra fortfarande är skit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av sheriffen12:

Hej köpte en Asus tuf ax6000 och tänkte att det skulle gå bra att streama 4k film över wifi men upplever att den buffrar då och då, funkar klockrent med kabel.
Den står max 8m ifrån min formuler z11 finns det några inställningar jag kan missat för att optimera den för detta?

Vilken leverantör har du?

Kan vara värt att byta DNS servrar i routern

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Vilken leverantör har du?

Kan vara värt att byta DNS servrar i routern

han borde väl ha problem med kabeln också då kan man tycka?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

han borde väl ha problem med kabeln också då kan man tycka?

Har bytt till cloudfare

Permalänk
Skrivet av sheriffen12:

Har bytt till cloudfare

ok.

jag googlade lite snabbt på boxen för att se om andra haft liknande problem med den.

och verkar vara rätt vanligt fenomen på z11 boxen tydligen för problem med buffering dök upp lite här och var när man googlade.

och typ ingen direkt lösning på det mer än de som löst det genom att returera boxen och grävt fram sin äldre modell (z8-z10)som tydligen ska fungera bättre...

fanns tydligen de som hade bufffer problemet med den ansluten med kabel också för den delen så verkar inte va nått specifikt med just wifi utan mer ett problem med boxen i mina öron.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

ok.

jag googlade lite snabbt på boxen för att se om andra haft liknande problem med den.

och verkar vara rätt vanligt fenomen på z11 boxen tydligen för problem med buffering dök upp lite här och var när man googlade.

och typ ingen direkt lösning på det mer än de som löst det genom att returera boxen och grävt fram sin äldre modell (z8-z10)som tydligen ska fungera bättre...

fanns tydligen de som hade bufffer problemet med den ansluten med kabel också för den delen så verkar inte va nått specifikt med just wifi utan mer ett problem med boxen i mina öron.

Ok får kanske vara glad att det funkar perfekt med kabel då. Skulle väl kunna dra fram en kabel till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sheriffen12:

Ok får kanske vara glad att det funkar perfekt med kabel då. Skulle väl kunna dra fram en kabel till den.

Prova gärna att sätta kanaler för wifi 2.4/5 GHZ i din router för att unvika att den kör DFS-kaneler som vissa enheter inte stödjer (typ min LG tv).

2.4 GHz kanal: 1
5 GHz kanal: 36

Permalänk
Avstängd

Har du möjlighet att testa en accesspunkt från någon tillverkare som erkänt vet hur man tillverkar sådana här pryttlar.

Asusburken har lite andra prioriteringar såsom

1. Se ball ut i pojkrummet.
2. Ha en färgglad och frän kartong.
3. Vara dyr för att . tja. Vara dyr.
4. Vara en experimentverkstad för 14-åriga mjukvaruutvecklare under upplärning.
5. Fungera? Nje. Vi tar det efter punkt 10.
6. Efterlikna en död spindel på rygg.
7. Skrev jag att den skulle vara dyr?

edit: Undrar vad priotiteringar som jag skrev först är?

Permalänk
Skrivet av Amerald:

Prova gärna att sätta kanaler för wifi 2.4/5 GHZ i din router för att unvika att den kör DFS-kaneler som vissa enheter inte stödjer (typ min LG tv).

2.4 GHz kanal: 1
5 GHz kanal: 36

Ska jag välja nån speciell bandbredd också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sheriffen12:

Ska jag välja nån speciell bandbredd också?

2.4 GHz, 20 MHz.
Eftersom du inte har några grannar kan du testa med 40 MHz. Har du enheter som inte funkar med 40, gå tillbaka till 20.

5 GHz, 80 MHz.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Ja, trådlöst är ju best effort. Kanske du har grannar som "väsnas" mycket.

Vägg i vägg? Alltså rakt bakom varandra? Finns en risk att det blir för hög signal med.

Permalänk

Har inga grannar nära.
Provade nu på morgonen att sätta 2.4 GHz, 40 MHz. Kanal3 samt 5Ghz på kanal36 .
Upplever att jag fick riktigt bra fart på wifit och allt verkar funka än så länge.
Får utvärdera under dan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sheriffen12:

Har inga grannar nära.
Provade nu på morgonen att sätta 2.4 GHz, 40 MHz. Kanal3 samt 5Ghz på kanal36 .
Upplever att jag fick riktigt bra fart på wifit och allt verkar funka än så länge.
Får utvärdera under dan.

Sätt 2.4 till kanal 1. Kanal 3 är en överlappande kanal vilket är sämre.

Permalänk
Medlem

@sheriffen12 Standarden med kanaler på 2,4 GHz bandet har blivit 1, 6 och 11. Så använd en av dom.

Kjell har bra info om kanalplanering:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)